Departementet foreslår i proposisjonen ulike endringer i universitets-
og høyskoleloven, i hovedsak som ledd i oppfølgingen av Brautaset-utvalgets innstilling
om godkjenning og godskriving av høyere utdanning i Norge. Videre
foreslås endringer i reglene om bruk av falske vitnemål, utestenging
av studenter, tidsfrister for å fremme krav om begrunnelse for karakterfastsetting
og krav om innstillingsutvalg ved ansettelse av direktør. Departementet
foreslår også justeringer i bestemmelsen som regulerer rettigheter
for studenter som får barn i studietiden.
Departementet viser til at Brautaset-utvalgets mandat var begrenset
til godkjenning av høyere utdanning, det vil si generell og faglig
godkjenning av høyere utdanning som er hjemlet i universitets- og høyskoleloven.
Det gjaldt ikke godkjenning og autorisasjon for det regulerte arbeidsmarkedet,
som faller inn under flere departementers saksfelt. Utvalget avga
innstilling 5. januar 2007.
Departementets forslag fremmes på bakgrunn av Brautaset-utvalgets
anbefalinger og innspill i høringsrunden. Enkelte endringer skyldes
ny gradsstruktur. Departementet vil videreføre myndighetsfordelingen
mellom NOKUT og institusjonene ved godkjenning og godskriving av
annen utdanning. Det er institusjonene som vedtar faglig godkjenning
ved jevngodhetsvurdering. Departementets forslag gir NOKUT en mer
markert rolle i den faglige godkjenningsordningen, bl.a. ved verifisering
av dokumenter og en plikt til å rådgi institusjoner som ber om det, samt
gjennom utvidet kontrollmyndighet. Departementet foreslår endringer
i §§ 3-4 og 3-5.
Utvalgets anbefalinger er også fulgt opp på andre måter. Departementet
har bedt NOKUT om å oppnevne en arbeidsgruppe som skal gjennomgå
dagens NAG-base (Nasjonal database for godkjenning av høyere utdanning)
og foreslå forbedringer. Lisboa-konvensjonens supplerende tekst
er sendt alle institusjoner med oppfordring til å bruke den som
en god bruksanvisning for rutiner i godkjenningsarbeidet. Et informasjonssenter
skal informere om opptak til studier, godkjenning og godskriving
av høyere utdanning, herunder godkjenning som kreves for regulerte yrker.
Brukerne kan være søkere, veiledere/rådgivere, arbeidsgivere eller
andre. Med dette vil spesielt innvandrere med utenlandsk høyere
utdanning kunne orientere seg raskere, få sin utdanning godkjent
tidligere og lettere komme i arbeid.
NOKUT er tildelt 3 mill. kroner over 2008-budsjettet for å følge
opp Brautaset-utvalgets forslag mht. å opprette et informasjonssenter,
arbeidet med GSU-listen (Generell studiekompetanse og tilleggskrav
for søkere med utenlandsk utdanning) og med å gi utfyllende informasjon.
GSU gir grunnlag både for opptak av søkere med utenlandsk utdanning
og for godkjenning av utenlandsk utdanning. For 2009 har departementet
foreslått 6 mill. kroner til videre oppfølging av disse tiltakene.
Stortinget har bedt departementet foreta en helhetlig gjennomgang
av regelverket knyttet til studenter som får barn under utdanningen,
jf. anmodningsvedtak nr. 369 (2007–2008). Departementet foreslår på
denne bakgrunn enkelte endringer i bestemmelsen om rettigheter for
studenter som får barn i studietiden. Etter forslaget opprettholder
studenten sin studentstatus med tilhørende studentrettigheter etter
loven. Om velferdstjenester ikke brukes, kan studenten velge å ikke
betale semesteravgift. Studenters rett til utsatt eksamen i forbindelse
med fødsel foreslås forskriftsfestet. Retten skal også gjelde fedre
(§ 4-5).
Departementet viser til at det er en økende forekomst av falske
vitnemål ved søknader om generell godkjenning av utdanning hos NOKUT
og ved søknader om opptak til universiteter og høyskoler. Departementet
foreslår flere endringer i loven for å motvirke bruk av falske vitnemål
(§ 3-7). Etter forslaget slår loven fast at bruk av falske vitnemål
eller andre dokumenter er forbudt. Det samme gjelder bruk av dokumenter
fra falske institusjoner. Nærmere bestemmelser om hva som er falske
papirer eller institusjoner, gis i forskrift. Institusjonene under
loven, samt NOKUT og Samordna opptak, pålegges å informere hverandre
gjensidig når et forhold er anmeldt.
Departementet fremmer videre forslag om endringer i lovbestemmelsene
om utestenging i forbindelse med at en student har uønsket eller
farlig atferd (§ 4-8) og om tidsfrist for å sette fram krav om begrunnelse
for karakterfastsetting (§ 5-3). Ansettelse av administrerende direktør
ved statlige institusjoner skal etter lovforslaget skje på grunnlag
av innstilling fra et innstillingsutvalg, ikke ved "kallelse" (§ 11-1). En
hjemmel er lagt inn i § 1-4 om at departementet kan gi nærmere forskrift
om samarbeid og arbeidsdeling mellom universitetene på universitetsmuseenes område.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser, vil
institusjonene få noe administrativt merarbeid ved utvidet informasjonsplikt
ved utestenging og falske vitnemål. Videre vil rett til utsatt eksamen
kunne påføre institusjonene noen ekstrautgifter, men disse bør kunne
begrenses. Eventuelle økte utgifter for institusjonene må dekkes
innenfor institusjonenes egne rammer.
Når det gjelder forslaget om at studenter i fødselspermisjon
skal beholde sin studentstatus, vurderer departementet det dithen
at det ikke vil medføre økte kostnader for Statens lånekasse for
utdanning. Utover dette innebærer forslaget etter departementets vurdering
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig
betydning.