Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 22. oktober 2008

Spørsmål vedrørende Ot.prp. nr. 65 (2007-2008)

Jeg viser til brev 14. oktober 2008 med spørsmål vedrørende Ot.prp. nr. 65 (2007-2008) om lov om endringer i ferieloven, arbeidsmiljøloven og arbeidsmarkedsloven.

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen har stilt følgende spørsmål:

1. Hvilke konsekvenser vil det ha for Norge dersom en ikke implementerer dommen fra EF-domstolen?

Dersom Norge ikke sørger for en korrekt implementering av arbeidstidsdirektivet, vil dette innebære et brudd med våre forpliktelser etter EØS-avtalen.

EF-domstolen fortolker EUs direktiver, en dom i EF-domstolen gir således uttrykk også hva domstolen anser for å være en korrekt implementering. Det følger av Avtale mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan (ESA) og en Domstol (EFTA-domstolen) (ODA-avtalen) at de disse to organene ved tolkningen av direktiver skal ta "tilbørlig hensyn" til EF-domstolens avgjørelser som er truffet etter inngåelsen av EØS-avtalen.

Hvis ESA finner at Norge, for eksempel på bakgrunn av en dom fra EF-domstolen, har implementert et direktiv ufullstendig, kan ESA bringe saken inn for EFTA-domstolen.

2. Finnes det en bestemmelse i arbeidsdirektivet (Europaparlamentets og Rådets direktiv 03/88/EF) som regulerer arbeidstiden med hensyn til hvor mye feriefritid som kan overføres fra et år til et annet?

Det følger av arbeidstidsdirektivet artikkel 7 at arbeidstakerne skal sikres en årlig ferie på minst fire uker. Direktivet har ingen bestemmelse om overføring av feriefritid til et annet år. Det fremgår imidlertid av dommen fra EF-domstolen (C-124/05), som det vises til i Ot.prp. nr. 65 (29007-2008), at direktivet ikke anses for å være til hinder for overføring av ferie til året etter. Domstolen viste i sin dom til tidligere avgjørelser hvor det er slått fast at overføring av ferie i visse tilfeller vil være uunngåelig. I dommen ble det også påpekt at ferie som avvikles på et senere tidspunkt enn det som er fastsatt i direktivet ikke mister sin verdi.

3. Finnes det bestemmelser i arbeidsdirektivet som regulerer arbeidstiden med hensyn til hvor mye feriefritid som kan tas ut på forskudd?

Arbeidstidsdirektivet regulerer ikke eksplisitt hvor mye feriefritid som kan tas ut forskuddsvis. En ubegrenset rett til å ta ut ferie på forskudd vil imidlertid kunne være i strid med et av hovedhensynene bak arbeidstidsdirektivet, som er å sikre arbeidstakerne en viss årlig arbeidsfri til hvile og rekreasjon.

4. Er dommen i EF-domstolen endelig, eller er det mulighet for å gå videre, alternativt anke avgjørelsen til EF-domstolen?

Dommen fra EF-domstolen som det er vist til i Ot.prp. nr. 65 (29007-2008) er endelig, og kan dermed ikke ankes videre.