Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Morten Ørsal Johansen, frå Høgre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til den fremlagte proposisjonen fra Regjeringen og de forslag
som der fremmes. Komiteen slutter seg til Regjeringens
målsetting om raskere saksbehandling og viser til at det er et tema
det har vært fokusert på lenge. Det vises også til at Riksrevisjonen
har påpekt ulike utfordringer mht. saksbehandlingen ved norske domstoler,
både med hensyn til fremdrift og kvalitet.
Komiteen vil understreke at der hvor det fremsettes
forslag til raskere saksbehandling, må ikke dette skje på bekostning
av rettssikkerheten til de berørte, det være seg siktede eller offer.
Noe av det viktigste domstolen gjør er å ha et balansert og objektivt syn
uten at noen av partene favoriseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den endring som her foreslås i straffeprosessloven kan oppfattes
å redusere legmannsaspektet. For noen vil dette kunne oppfattes
som et inngrep i et av de bærende prinsippene innen norsk rettstradisjon.
Disse medlemmer har registrert de bekymringer
som er fremsatt, men er likevel positiv til effektiviseringen Regjeringens
forslag medfører. Disse medlemmer er imidlertid usikker
på om den enkelte siktedes rettssikkerhet ivaretas godt nok dersom
dette forslaget innføres. Da det er store forskjeller mellom de
ulike foreleggssaker, er det en fare for at rettssikkerheten blir
svekket ved å sette rett med én dommer i noen saker selv om retten
finner dette ubetenkelig. Disse medlemmer er derfor
av den oppfatning at siktede må samtykke til at en foreleggssak
skal dømmes for kun én fagdommer. Man sikrer da at siktede får velge
om han vil la sin sak pådømmes av likemenn eller gjennom en forenklet
prosess.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Straffeprosessloven § 276 første ledd andre punktum skal lyde:
I saker etter § 268 om forhold som kan straffes med bot eller
fengsel inntil ett år, eller med bot og fengsel inntil ett år, kan
retten settes uten meddommere dersom siktede samtykker."
Disse medlemmer vil i tillegg vise til at siktede
fortsatt kan stille med forsvarer. Man har fortsatt ankeadgang og
alle øvrige rettsregler skal overholdes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener det bør være et
rimelig forhold mellom sakenes alvor, omfang og kompleksitet på
den ene side og ressursbruken på den annen. At legmannselementet
er et bærende prinsipp i strafferettspleien, utelukker ikke etter flertallets syn
at det kan gjøres unntak på begrensede områder. Flertallet slutter
seg derfor til Regjeringens forslag til endringer i straffeprosessloven.
Komiteen understreker at det viktigste
ikke er økonomiske prosesshensyn, men hensynet til offer og mulig
gjerningsperson.
Komiteen viser til Regjeringens vurdering av endringer
i straffeprosessloven. Komiteen er tilfreds med at
Regjeringen ikke foreslår endringer i straffeprosessloven § 296
og 297, sett i lys av de betenkeligheter som er innkommet fra høringsinstansene.
En slik endring ville kunnet påvirket rettsprosessen vesentlig og
siktedes rettigheter ville blitt redusert. Komiteen mener
derfor at Regjeringens konklusjon er svært fornuftig.
Komiteen slutter seg videre til forslaget om endringer
i forvaltnings- og offentlighetsloven, hvor formålet er å sikre
at forskningsideer eller forskningsprosjekter ikke misbrukes. Komiteen er
noe usikker på hvor omfattende dette problemet har vært, men støtter
likevel Regjeringens forslag for å hindre at slikt kan skje.
Komiteen har utover dette ingen øvrige merknader.