Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Anita
Orlund, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Ot.prp. nr.
76 (2007-2008) om lov om endringar i folketrygdlova og i enkelte
andre lover (tilbakekrevjing etter feilutbetalingar, tiltak mot
trygdemisbruk, renter og erstatning i trygdesaker), og Ot.prp. nr.
21 (2008–2009) Om lov om endringer i folketrygdloven.
Komiteen understreker at lovforslaget
tar sikte på å gjøre det enklere å hindre og avsløre trygdemisbruk.
Komiteen viser til at Odelstinget i forbindelse med
behandling av Ot.prp. nr. 82 (2007–2008) Om lov om endringer i lov
28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) mv., vedtok
endringer i flere av de samme bestemmelsene som ligger til behandling
i denne proposisjonen.
Komiteen viser til at dette er bakgrunnen for
at Ot.prp. nr. 21 (2008–2009) Om lov om endringer i folketrygdloven
ble fremmet.
Komiteen viser også til at Ot.prp. nr. 21 (2008–2009)
er behandlet i denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
høringsrunden har bidratt til en grundig vurdering, og at lovforslagene
bygger på en god avveining av behov for kontroll og effektivitet
opp mot hensynet til personvern og rettssikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
behov for å understreke at man synes det er svært uheldig at arbeids-
og sosialkomiteen ikke ble gjort kjent med forholdet mellom Ot.prp.
nr. 76 (2007–2008) og Ot.prp. nr. 82 (2007–2008) før på kvelden
den 8. desember 2008. Spesielt uheldig var dette med tanke på at
komiteen skulle avgi sin innstilling til Ot.prp. nr. 76 (2007–2008)
den 11. desember 2008.
Disse medlemmer vil vise til at Ot.prp. nr. 82
(2007–2008) ble oversendt fra Regjeringen den 26. september 2008,
og mener derfor at Regjeringen hadde god tid til å gjøre forholdet
mellom disse to nevnte lover kjent for Stortinget på et langt tidligere tidspunkt.
Komiteen har merket seg at endringene
i § 22-15 første ledd innebærer en endring av lovteksten fra:
"Dersom et medlem har mottatt en ytelse etter denne loven
i strid med redeligheten og god tro, kan beløpet kreves tilbake"
til
"En utbetaling som Arbeids- og velferdsetaten har foretatt
til noen som ikke har krav på den, kan kreves tilbake dersom den
som har fått utbetalingen (mottakeren) eller noen som opptrådte
på vegne av mottakeren forsto eller burde ha forstått at utbetalingen
skyldtes en feil."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, og Senterpartiet, registrerer
at forslaget ikke innebærer noen vesentlige endringer i forhold
til gjeldende rett når det gjelder grunnlaget for tilbakekreving,
men at den lite brukte formuleringen "i strid med redelighet og
god tro" utgår da denne kunne virke unødvendig støtende. Flertallet registrerer
videre at forslaget innebærer at det gis klarere regler for innkreving
av feilaktig utbetaling også fra den som opptrådte på vegne av mottakeren,
noe som vil lette innkrevingen av slike feilutbetalinger.
Flertallet viser til at ordlyden i § 22-15 første ledd
andre og tredje punktum ikke medfører noen endring når det gjelder
"skyldkravet".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i at det
bør være mulig å kreve tilbakebetaling av urettmessig utbetalt beløp også
når mindre alvorlige forhold er årsaken til feilutbetalingen.
Disse medlemmer vil påpeke at ordlyden "forsto"
eller "burde ha forstått" vil kunne dekke et betydelig videre felt
og gi grunnlag for krav om tilbakebetaling også i de tilfellene
der man åpenbart må ha forstått at det foreligger en feil, men velger
å unnlate å gjøre oppmerksom på dette.
Disse medlemmer vil videre påpeke at forslag til
ny lovtekst innebærer en innskjerpelse av dagens lovtekst, og støtter
dette.
Komiteen støtter forslaget til endring
i § 22-15 første ledd.
Komiteen viser til at endringene i § 22-15 andre
ledd slår fast som prinsipielt grunnlag at tilbakekreving skal skje
fra den som har mottatt utbetalingen. Videre slås det fast at krav
som ikke kan dekkes hos mottakeren kan rettes mot en representant
som har vært uaktsom.
Komiteen viser til at det tas inn en bestemmelse
om at krav skal kunne rettes mot arbeidsgiver i tilfeller der arbeidsgiver
har forskuttert sykepenger og får refusjon fra folketrygden uten
at vilkårene for sykepenger var oppfylte. Dette gjelder bare dersom
arbeidsgiver har vært uaktsom. Dersom arbeidsgiver har vært i aktsom
god tro, og grunnlaget for tilbakekreving etter første ledd i § 22-15
ikke er oppfylt, kan kravet rettes mot arbeidstaker som har vært
uaktsom, selv om vedkommende ikke har fått noen feilutbetaling fra
trygden.
Komiteen vil påpeke at med en slik endring (presisering)
i loven vil arbeidsgiver kunne bli ansvarlig både for forskuddsutbetalt
sykelønn og tilbakebetaling til NAV dersom uaktsomhet har ført til feilutbetaling
fra NAV til arbeidsgiver.
Komiteen anser at også arbeidsgiver må ha et ansvar
for at krav om sykepengerefusjon er basert på korrekt informasjon.
Komiteen støtter forslaget til endring i § 22-15
andre ledd.
Komiteen viser til endring i § 22-15 femte ledd
hvor man fjerner adgangen til ikke å gjøre fradrag for merskatt
som følge av feilutbetaling fra NAV.
Komiteen viser til at femte ledd i dagens lov lyder
som følger:
"Dersom feilutbetalingen har medført høyere utlignet skatt,
herunder trygdeavgift, kan beløpet som kreves tilbakebetalt reduseres
med den merskatten som skyldes feilutbetalingen."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
feilutbetaling som kreves tilbakebetalt etter § 22-15 er utløst av
uaktsomhet eller forsett hos mottaker, inkludert den del av utbetalingen
som er sendt Skatteetaten. Flertallet viser til at
dagens regler om å ta hensyn til merskatt på grunn av feilutbetaling
når tilbakebetalingsbeløpet fastsettes kompliserer behandlingen av
disse sakene. Flertallet viser videre til at reglene
åpner for at det blir tatt rimelig hensyn ved fastsetting av tilbakebetalingsbeløpet. Flertallet peker også
på at Arbeids- og velferdsetaten må legge til rette for at stønadstakeren
kan gå til Skatteetaten og få revidert skatteoppgjør når det er
grunnlag for det.
Flertallet støtter forslaget til endring i § 22-15 femte
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den
foreslåtte endringen i § 22-15 femte ledd vil føre til at NAV kan kreve
tilbake hele den feilutbetalte ytelsen inkludert det beløp som er
trukket i skatt. Deretter må mottakeren selv sørge for refusjon
for skattebeløpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at mange
av høringsinstansene er kritiske til dette forslaget, blant annet
Den Norske Advokatforening, Juss-buss og LO. De anser det for uheldig
at det kreves tilbakebetalt et beløp fra mottakeren som er høyere
enn det han/hun faktisk har mottatt.
Disse medlemmer har også merket seg at Advokatforeningen
mener det må være enkelt å fortsette med fradraget for merskatten.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelsene og
vil gå imot den foreslåtte endringen i § 22-15 femte ledd.
Komiteen viser til Ot.prp. nr. 21 (2008–2009) Om
lov om endringer i folketrygdloven, og støtter forslaget til endring
i § 22-15 sjuende ledd.
Komiteen viser til at ny § 22-15 a
gjelder innføring av en mulighet til å kreve tilbakebetalt feilutbetalt
refusjon for takster fra helsepersonell som har avtale med trygden
om refusjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter en regel
om tilbakekreving som i utgangspunktet er objektiv, men slik at
det likevel ikke kreves tilbakebetaling av godtgjørelse for unødvendig
behandling eller feil takstbruk når en behandler har vært i aktsom
god tro.
Når det gjelder dobbeltregninger, skal feilutbetalingen uansett
kreves tilbake.
Flertallet viser til at det også kan kreves delvis
tilbakebetaling. Flertallet ser at lovregulering vil
begrense avtalefriheten og støtter forslaget til ny § 22-15 a.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
de fleste høringsinstansene støtter forslaget fra departementet. Norsk
Manuellterapeutforening mener at forslaget kan gå utover rettssikkerheten
til behandlerne fordi vedtakene om tilbakebetaling skal ha tvangsgrunnlag og
at det kan gjøres trekk i fremtidige oppgjør for behandling.
Disse medlemmer viser til at Den norske legeforening
mener at muligheten for tilbakekreving av refusjoner i dag ligger
i avtalen mellom Legeforeningen og trygden. De mener at det er uheldig
å behandle/endre denne isolerte delen av avtalen uten at hele avtalen
tas opp til vurdering. Det vises blant annet til at det forekommer
tilfeller med manglende oppfølging eller brudd på avtalene fra det
offentliges side. Legeforeningen ønsker derfor at alle sider av den
direkte oppgjørsordningen skal utredes før det gjøres endringer.
Legeforeningen går klart imot at vedtak i NAV skal ha tvangsgrunnlag
uten rettslig behandling. Den er også uenig i at tilbakebetalingskrav
overfor legene skal gjelde krav som er mer enn ett år gamle og vil
ha en foreldelsesfrist på ett år. Legenes krav på eventuell tilbakekreving
er begrenset til seks måneder.
Disse medlemmer mener det er rimelig at feilutbetalte
refusjoner som tjenesteyteren/behandler ikke har rett til blir krevd
tilbakebetalt. Det må imidlertid legges vekt på bakgrunnen for feilutbetalingen. Dersom
feilen skyldes feilberegninger fra trygdens side må tilbakekreving
skje på en mer lempelig måte og muligens over lengre tid etter avtale
med den som har mottatt feilutbetalingen.
Komiteen viser til at Regjeringen har
satt i gang et arbeid med å revidere kollektivavtalen med Legeforeningen
og ser positivt på at denne blir justert i samsvar med ny lovtekst.
Komiteen støtter Regjeringens forslag til ny § 22-15 a
og mener det er en fordel at krav om tilbakebetaling av refusjoner
blir likt praktisert overfor alle tilbydere/tjenesteytere i helsevesenet.
Komiteen vil peke på at forslaget til
endring av § 22-16 ikke medfører store endringer i forhold til dagens
situasjon. Det blir tydeligere hvordan feilutbetalingen skal fastsettes,
hva trekket normalt skal utgjøre, hvilke ytelser det kan trekkes
i og når avregninger kan foretas.
Komiteen vil vise til at kravet om at inntektsendringen
må utgjøre minst 10 pst. før det blir krav om tilbakebetaling fjernes
og det innføres en mulighet til å redusere tilbakebetalingen når
feilen skyldes etaten. Reglen om ikke å trekke mer enn 10 pst. av månedlig
ytelse ved tilbakebetaling videreføres, men det åpnes for at det
kan trekkes mer dersom det skjer innenfor rammen av dekningsloven.
Komiteen har merket seg at det presiseres at det
også kan foretas trekk selv om mottakeren har gått over til en annen
ytelse enn den som forelå da feilen oppsto. Feilutbetalt forsørgertillegg
kan tilbakekreves selv om tillegget er falt bort.
Komiteen mener at de foreslåtte endringene gir
bedre fleksibilitet. Det er en forbedring at tilbakebetalingskravet
kan reduseres når det er etaten som har gjort feilen og at det blir
anledning til å betale tilbake mer enn 10 pst. per måned slik at
man raskere kan kvitte seg med "gjelden" dersom man ønsker det og
har mulighet til det.
Komiteen støtter forslaget til endring av § 22-16.
Komiteen viser til at Regjeringen slår
fast at man i de siste årene har sett eksempler på organisert trygdemisbruk
med blant annet nettverk der bedrifter, helsepersonell og arbeidstakere
samarbeider om å få ut penger fra folketrygden på urettmessig måte.
I tillegg finnes det enkeltpersoner som på urettmessig grunnlag
tilegner seg ytelser fra trygden.
Komiteen viser til at Arbeids- og velferdsetaten
står sentralt i arbeidet med å hindre og avdekke trygdemisbruk ettersom
det er denne etaten som kjenner reglene og behandler sakene og derfor
er nærmest til å avsløre misbruk. Komiteen understreker
viktigheten av å forebygge og å avdekke trygdemisbruk for å kunne
opprettholde oppslutningen om gode velferdsordninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at NAV anmeldte
1 449 personer for trygdemisbruk for til sammen 182 mill. kroner
i 2007. Det var en kraftig økning i antall anmeldelser av personer
på sykepenger, uførepensjon, rehabilitering og attføring.
Disse medlemmer viser videre til rapport av 12. februar
2008, om nordmenns holdning til trygdemisbruk, utarbeidet av Synovate
Research reinvented på oppdrag fra NAV, hvor det fremkommer at nordmenn
tar større avstand fra trygdemisbruk enn befolkningen i andre nordiske
land. Mens 96 pst. av nordmenn mener trygdemisbruk er umoralsk,
mener 84 pst. av svenskene det samme.
Disse medlemmer har også merket seg at 23 pst.
av nordmennene, jf. rapport fra Synovate Research reinvented, sier
de kjenner noen som i løpet av det siste året har mottatt mer i
trygd enn de har rett til. 25 pst. av svenskene sier det samme.
38 pst. av nordmennene svarer at det er lett å få utbetalt mer enn
hva man har krav på, mens 39 pst. av svenskene mener det samme.
Og at 81 pst. av nordmenn mener årsaken til trygdemisbruk først
og fremst er dårlig moral hos de som jukser. 61 pst. mener også
at lave straffer er en viktig årsak.
Disse medlemmer mener rapporten gir en klar indikasjon
på at det er stor legitimitet blant nordmenn når det gjelder arbeidet
med å bekjempe trygdemisbruk.
Disse medlemmer viser til oppslag i Aften, fredag
14. november dette år, hvor det fremgår at NAV frem til september
i år har anmeldt 99 personer for bedrageri for til sammen 15 mill.
kroner bare i Oslo kommune. Sammenlignet med landets andre fylker,
svindles det mest i Oslo.
Disse medlemmer har merket seg at resultatene
fra undersøkelsen foretatt av Synovate Research reinvented, viser
at det er særlig tre årsaker som mange oppfatter som viktige årsaker
til trygdemisbruk. Disse er dårlig moral hos brukerne, milde straffer
og manglende respekt for systemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at strengere straffer for
alvorlig trygdemisbruk vil være et viktig og nødvendig virkemiddel
for å motvirke at dette forekommer.
Disse medlemmer mener derfor at man bør vurdere
å innføre en karantenetid i de tilfeller hvor det er åpenbart at
det har foregått organisert trygdesvindel og i de tilfeller hvor
det ligger en rettskraftig dom på at alvorlig trygdemisbruk har
skjedd.
Disse medlemmer tror en slik karantenetid, hvor
man mister retten til trygdeytelser for en gitt periode, vil virke
preventivt. Ved en eventuell innføring av en slik karantenetid,
må den også omfatte de som har medvirket til trygdesvindel.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre en karantenetid
i de tilfeller hvor det er åpenbart at det har foregått organisert
trygdesvindel og i de tilfeller hvor det foreligger en rettskraftig
dom på at alvorlig trygdemisbruk har skjedd. Det bes om at Regjeringen kommer
tilbake til Stortinget på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at om lag
40 pst. av de som deltok i undersøkelsen foretatt av Synovate Research reinvented,
påpeker at man ikke får tilstrekkelig informasjon fra saksbehandleren
i NAV om hva og når man skal melde fra om relevante endringer som
kan ha betydning for utbetalingene.
Disse medlemmer har videre merket seg at 51 pst.
av de som deltok i undersøkelsen er helt eller delvis enig i at
det er vanskelig å forstå eller fylle ut søknadsblankettene.
Disse medlemmer vil understreke betydningen av
at NAV gir god og riktig informasjon til stønadsmottakerne, samt
at den enkelte får den nødvendige hjelp til å fylle ut sine søknader.
Disse medlemmer vil understreke at i saker hvor
man har mistanke om trygdemisbruk må bevisbyrden ligge hos NAV,
og ikke hos den enkelte bruker som basert på påstander må bevise
sin uskyld.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
stønadsmottaker har plikt til å la seg undersøke eller intervjue
av lege eller annen sakkyndig når Arbeids- og velferdsetaten finner
det nødvendig. Flertallet viser til at det i forslaget
presiseres at plikten gjelder i alle tilfeller med kontrollbehov,
inkludert kontroll i ettertid. Videre vises det til at etaten kan
kreve undersøkelse hos en bestemt lege, men at det, såfremt det
kan forenes med kontrollhensynet, skal tas hensyn til stønadsmottakerens
ønske ved valg av lege eller sakkyndig.
Flertallet viser til at § 21-3 tredje ledd presiserer
gjeldende rett og tydeliggjør hjemler. Flertallet legger
til grunn at dette ikke er i strid med anførsler fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Innst. S. nr. 138 (2006–2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i dagens lovtekst står det at trygden kan kreve at den som søker
ytelser fra trygden lar seg undersøke eller intervjue av lege.
Disse medlemmer registrerer at Regjeringen nå
foreslår å innskjerpe denne bestemmelsen slik at den som søker trygdeytelser
plikter å la seg undersøke eller intervjue av den sakkyndige eller
legen trygden bestemmer.
Disse medlemmer har merket seg at dersom det lar
seg forene med kontrollkravet skal det tas hensyn til personens
ønsker ved valg av lege eller sakkyndig. Forslaget innebærer også
en presisering av at kravet om kontroll kan gjelde ytelser som allerede
er mottatt eller som er løpende slik at det kan vurderes om retten
til ytelsen fremdeles er gjeldende.
Disse medlemmer vil påpeke at det kan være rimelig
å gå ut fra at pasientens fastlege er den som kjenner pasienten
best og kan gi den beste beskrivelse av tilstanden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har imidlertid registrert
at Regjeringen mener at fastlegen – eller den legen pasienten selv
eventuelt vil utpeke – kan i enkelte tilfeller opptre som pasientens
"advokat", og ser faren ved dette.
Disse medlemmer mener det, i dagens situasjon,
der antallet trygdemottakere er svært høyt og økende, språkproblemer
og et vanskelig tilgjengelig regelverk legger grunnlag for misforståelser
og respekten for offentlige ytelser er liten, er nødvendig med effektive
kontrolltiltak. Det økende misbruket gir også grunn til å innføre
bedre kontrollrutiner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at
siste setning i forslaget til tredje ledd i § 21-3 som lyder:
"Dersom det er forenlig med kontrollhensynet, skal det
tas hensyn til personens ønsker ved valg av lege eller sakkyndig"
skal praktiseres slik at den får reell anvendelse.
Komiteens medlem fra Høyre mener at en
slik kontrollfunksjon som Regjeringen legger opp til, vil ha flere
formål. I utbetaling av sykepenger vil en kontrollfunksjon kunne
avdekke behov for videre oppfølging hos den sykmeldte, i tillegg
til å avdekke urettmessig utbetaling. Det er likevel slik at en
slik kontrollfunksjon vil kreve en betydelig styrking av bruken
av rådgivende leger og legespesialister i folketrygden. Dette
medlem viser til behandlingen av Representantforslag nr.
106 (2005–2006) fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Per-Kristian Foss
om alternative modeller for vurdering av søkernes funksjonsevne
og medisinske forhold i uføresaker, jf. Innst. S. nr. 138 (2006–2007),
hvor flertallet fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet uttrykte følgende:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til Ot.prp. nr. 6 (2006-2007)
og Innst. O. nr. 29 (2006-2007) som omhandler lov om endring i arbeidsmiljøloven
og folketrygdloven (tilrettelegging for og oppfølging av sykmeldte
mv.) hvor det ble vedtatt å forsterke arbeidet med oppfølging av
sykmeldte. Dette innebærer at det skal utarbeides oppfølgingsplaner
så tidlig som mulig, slik at arbeidstaker opprettholder nær kontakt
med virksomheten, unngår unødig passivitet og at primærlege og bedriftshelsetjenesten
skal være en viktig del av dette arbeidet. Dette er vesentlig for
å redusere risikoen for utstøting og uføretrygding ved et tidligere
og bedre samspill mellom primærlegen, den ansatte og arbeidsplassen
om tilrettelegging og oppfølging. Flertallet mener dette er en mer
hensiktsmessig bruk av medisinsk helsepersonell, enn å bruke ressursene
på ren kontrollvirksomhet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er positivt at Regjeringen
synes å ha endret oppfatning i forhold til kontrollvirksomhet, og
vil påpeke at kontrollen først og fremst skal innrettes for å sørge
for at den enkelte får best mulig og tettest mulig oppfølging. Avdekking
av trygdemisbruk er viktig, men vil alltid være en konsekvens av
at man sørger for en god og individuell behandling av sykmeldte
og andre som mottar stønad og trygd.
Komiteens medlem fra Høyre viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2009, hvor det foreslås en bevilgning
på 30 mill. kroner til å styrke trygdelegeordningen i NAV. Gitt
utfordringene et samlet politisk miljø erkjenner at NAV står overfor, vil
det være å anta at flertallet, med sitt endrede syn på kontrollfunksjonen,
vil kunne vurdere å tiltre dette forslaget.
Komiteen støtter forslaget til endringer i § 21-3
tredje ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Venstre, viser til at grunnlaget for henting av opplysninger
etter § 21-4 første ledd er at opplysningene er nødvendige for at
etaten skal utføre sine oppgaver.
Flertallet viser til at høringsinstansene i det store
og hele aksepterer høringsutkastets endringer i § 21-4 første ledd,
med unntak av spørsmålet om pasientjournaler.
Flertallet er enig i at det er behov for egne regler
om henting av pasientjournaler og regler om formkrav knyttet til
henting av opplysninger.
Flertallet merker seg at hjemmelen etter § 21-4
første ledd ikke skal omfatte fullstendige pasientjournaler, men
at en skal kunne kreve spesifiserte eller redigerte utdrag av journalen
når dette regnes som nødvendig.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, merker seg at
dersom det er forhold ved behandlers praksis som gir grunnlag for
å regne med at det har skjedd urettmessig utbetaling kan Arbeids-
og velferdsetaten, eller særskilte enheter innen etaten kunne kreve
fullstendige og uredigerte journaler. Dette flertallet merker seg
videre at det må fremstå som trolig at en fullstendig journal vil
være viktig i forhold til å klargjøre dette, og at etaten må vurdere
om disse opplysningene like lett og raskt kan fremskaffes på annen
måte.
Dette flertallet merker seg at Arbeids- og velferdsetaten
skal oppgi formålet med innhenting av opplysninger og klageadgangen. Dette
flertallet har videre merket seg at personopplysningslovens
regler om informasjonsplikt og om behandling av opplysninger, herunder
tilgang, oppbevaring, viderebefordring og sletting, gjelder for
opplysninger som er innhentet av Arbeids- og velferdsetaten.
Dette flertallet støtter forslagene til endring av
§ 21-4 første ledd og ny § 21-4 c.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
Regjeringen ønsker å utvide retten til å innhente opplysninger fra flere
enn de som er pålagt å gi slike opplysninger etter dagens lovverk,
ved å endre "Posten Norge AS" til "postoperatør", "offentlig myndighet"
til "offentlig virksomhet", "privat pensjonsordning" til "pensjonsinnretning",
"forsikringsselskap" til "forsikringsselskap og annen finansinstitusjon".
I tillegg innføres plikt til å gi opplysninger for "barnetilsynsordning", noe
som også skal omfatte dagmammaer.
Disse medlemmer vil påpeke at grunnlaget for henting
av opplysninger etter § 21-4 første ledd er at opplysningene er
nødvendige for at etaten skal kunne utføre oppgavene sine – også
når det gjelder å finne og påvise misbruk.
Disse medlemmer har videre merket seg at et flertall
av instansene mener det må være et vern av pasientjournalene. Den
norske legeforening, Akademikerne og Statens helsetilsyn mener det
må gis regler om innhenting av journaler. Reglene bør inneholde
krav om å opplyse om formålet med hentingen av opplysninger, avgrensninger
i forhold til tid eller innhold og hvem som skal kunne be om journaler.
Formålet med innhenting av journaler er særlig viktig når det gjelder
saker der behandleren skal undersøkes.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) gjøres følgende endring:
§ 21-4 første ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ
Helsedirektoratet bestemmer å undersøke eller intervjue en pasient
og gi de erklæringer og uttalelser som er nødvendige for å kontrollere
om vilkårene for en ytelse er oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte
perioder eller for å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning.
Opplysninger kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester
forutsatt at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere
arbeidsgiver, offentlig myndighet, Posten Norge AS, forsikringsselskap,
privat pensjonsordning samt Statens lånekasse for utdanning, utdanningsinstitusjon.
Den som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten
godtgjørelse."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide klare regler knyttet til
innhenting av pasientjournaler. Reglene bør inneholde krav om å
opplyse om formålet ved innhenting av slike opplysninger, avgrensninger
i forhold til tid eller innhold og hvem som skal kunne be om pasientjournaler."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Representantforslag nr. 36 (2006–2007), Innst. S. nr. 187 (2006–2007),
hvor Venstre foreslo et forbud mot utlevering av pasientjournaler
til kommersielle aktører. Det er etter dette medlems mening
svært betenkelig at et stort antall instanser, også kommersielle,
skal ha tilgang til private opplysninger om oss. Koblingen mellom
kommersielle interesser og sensitive personopplysninger er svært
problematisk. Dette medlem er bekymret for et vedvarende, økende
press for å gjøre det enklere å samle, bruke og oppbevare personopplysninger
om helse. Det er etter dette medlems mening svært
betenkelig at pasienter ikke kan ha trygghet for at fortrolig informasjon forblir
mellom lege og pasient. Det er avgjørende at helsevesenet har tillit
i befolkningen. Engstelse og utrygghet kan oppstå når opplysninger
som er gitt i fortrolighet til helsepersonell, blir videreformidlet
til ulike aktører uten at pasienten selv har kontroll.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har også merket seg
at Datatilsynet peker på faren for at pasienten ikke lenger kan stole
på konfidensialitet hos legen eller behandleren når tiltakene blir
så inngripende og at dette vil få negative følger som er mer omfattende
enn de positive virkningene.
Disse medlemmer er enig i at det er viktig for
NAV å kunne innhente opplysninger for å avsløre og hindre trygdemisbruk
og ved behandling av krav om ytelser. Særlig på bakgrunn av dagens
situasjon hvor trygdemisbruk er hyppig forekommende og regelverket
rundt retten til ytelser fra trygden er for komplisert for den enkelte
bruker.
Disse medlemmer mener imidlertid at Regjeringen
i det foreliggende forslaget går altfor langt i å utvide kretsen
av institusjoner og personer som vil få adgang til opplysninger
som, i utgangspunktet, er belagt med taushetsplikt.
Disse medlemmer mener at Regjeringens forslag
til endringer av beskrivelsen av enkelte grupperinger, for eksempel
fra "Posten Norge AS" til "postoperatør fra "forsikringsselskap"
til "forsikringsselskap og annen finansinstitusjon" utvider retten
til å kreve opplysninger fra praktisk talt alle som kan knyttes
til begrepene.
Disse medlemmer er enig i de fleste av Datatilsynets
innvendinger om at en så omfattende adgang til innhenting av opplysninger
som er foreslått, i praksis fjerner taushetsplikten og pasientens/brukerens
tillit til konfidensialitet hos behandler/helsepersonell. Bortfall
av denne tillitten vil få meget negative konsekvenser og man kan
se for seg at viktige opplysninger vil bli tilbakeholdt i forholdet
mellom pasient og behandler.
Disse medlemmer mener at det ikke er akseptabelt
at pasienten skal måtte "brette ut" hele sin sykehistorie/livsløp
fordi NAV undersøker en lege/behandler for trygdejuks.
Disse medlemmer går imot å endre betegnelsene
på de grupper som kan avkreves opplysninger og på den måten utvide
omfanget av dem som plikter å gi opplysninger.
Disse medlemmer stiller seg positive til innstramminger
i regelverket og innhenting av opplysninger, men foreslår at det
gis strenge regler for hvem i NAV-systemet som kan innhente opplysninger,
hvordan de skal innhentes, hvordan opplysningene skal oppbevares
og hvem som har tilgang til dem. Pasienten/brukeren må få informasjon
om at opplysninger innhentes, over hvor lang tid dette skal foregå
og hva som skjer med materialet i ettertid. Pasientens tillatelse
til å innhente opplysninger skal foreligge når det gjelder innhenting
av opplysninger i forbindelse med at helsepersonell, eller andre
enn pasienten/brukeren selv, er under etterforskning.
Når det gjelder innhenting av journaler vil disse medlemmer understreke
at innhenting av fullstendig journal bare skal skje i unntakstilfeller.
Det må aldri innhentes annen informasjon enn den som er direkte
relevant i forhold til sakens innhold, og all innhentet informasjon
skal makuleres når saken er avsluttet.
Disse medlemmer mener derfor at det bør opprettes
en filterordning (nemnd) i tråd med Datatilsynets forslag som forestår
vurdering før oversendelse til NAV.
Komiteen viser til at Regjeringen mener
at dagens lovtekst er for lite presis når det gjelder hvilke grupper
som kan pålegges plikt til å gi opplysninger om en pasient/bruker
til NAV.
Komiteen har merket seg at det foreslås at uttrykket
"den som gir behandling" skal byttes ut med "helsepersonell", at
det skal presiseres at også helsepersonell uten avtale eller rett
til trygderefusjon har plikt til å gi opplysninger eller erklæringer
og at plikten skal gjelde uavhengig om "behandleren" har hatt pasienten
til behandling tidligere, det vil si for eksempel de legene som
er oppnevnt av NAV til å gi uttalelse om pasienter.
Komiteen er enig i at de legene som har driftstilskudd
og avtaler har en "rammeinntekt" som må dekke alle arbeidsoppgaver
innenfor avtalt arbeidstid.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å overlate
dette spørsmålet til forhandlinger, og støtter dette.
Komiteen viser til behandlingen av Ot.prp. nr. 82 (2007–2008),
jf. Innst. O. nr. 13 (2008–2009), og til Ot.prp. nr. 21 (2008–2009)
Om lov om endringer i folketrygdeloven, og støtter forslag til § 21-4
andre ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
de kontrollmetoder som Arbeids- og velferdsetaten i dag rår over,
i mange tilfeller ikke er tilstrekkelige til å avdekke trygdemisbruk. Flertallet merker
seg at Politidirektoratet og Økokrim er svært positive til at etaten
får nye redskap til dette.
Flertallet støtter forslaget om en ny § 21-4 a.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at i denne
paragrafen foreslår departementet en adgang til å hente opplysninger
fra andre enn de som er nevnt i § 21-4, nemlig helsepersonell, finansinstitusjoner,
barnetilsynsordning, offentlige virksomheter osv. Forslaget tar
sikte på å pålegge opplysningsplikt til alle som kan tenkes å bidra
til oppklaring av saken.
Disse medlemmer har videre merket seg at dette
skal kunne skje på bakgrunn av "rimelig grunn til mistanke om at
det har skjedd eller vil skje urettmessige utbetalinger". "Rimelig
grunn" er definert som at det må ligge forhold i den aktuelle saken
som indikerer dette og som taler for at en ser nærmere på saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen i denne lovproposisjonen påpeker at:
"Begge dei aktuelle kontrollordningane kan ein velje å
sjå som ledd i oppbygginga av eit system der staten overvåkar alt
i detalj."
Disse medlemmer har videre merket seg at tiltakene
flytter grensene for hva Arbeids- og velferdsetaten har hjemmel
til i forhold til dagens lovgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener imidlertid
at det må være en politioppgave, når det foreligger tilstrekkelig indikasjon
på at det foregår noe ulovlig, å gå inn i bedrifter eller kreve
opplysninger fra vanlige borgere om antatt kriminelle forhold.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot
den foreslåtte endringen, ny § 21-4 a første ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
deler av arbeidslivet er særlig utsatt for trygdemisbruk og er enig
i at en effektiv kontrollordning bør åpne for kontroll i virksomheter
uten forutgående varsel.
Flertallet viser til at lovforslaget her ivaretar at
det kan kreves innsyn i kopi av dokumenter som kan avdekke eller
hindre urettmessig utbetaling av trygd, jf. § 21-4 a andre ledd
femte punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at flere
av høringsinstansene tar opp hvordan retten til innsyn i dokumenter
skal forstås. Arbeidsgiverforeningen Spekter viser til at det ikke
er gjort klart om det kan kreves kopi eller å få ta dokumentene
med seg.
Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag om
kontroll på stedet og er enig i at skal kontrollen kunne bli effektiv
må det være anledning til å foreta stikkprøvekontroll uten varsling,
men vil understreke betydningen av at det utformes regler for hvilke
dokumenter som kan kreves, hvem i NAV som kan kreve dem, om disse
kan fjernes eller kopieres og om hva som skal skje med dokumenter/kopier
etter bruk.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at det utformes klare regler for
hvilke dokumenter som kan kreves, hvem i NAV som kan kreve dem,
om disse kan fjernes eller kopieres og om hva som skal skje med
dokumenter/kopier etter bruk."
Komiteen støtter forslaget om en ny
§ 21-4 a andre og tredje ledd.
Komiteen viser til at dagens lovgivning
innebærer at Arbeids- og velferdsetaten kan bare få adgang til opplysninger
under taushetsplikt dersom det blir gitt pålegg om dette med grunnlag
i behandlingen av en bestemt sak. Personer eller institusjoner som
har taushetsplikt kan ikke gi informasjon på eget initiativ.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
forsikringsselskaper med videre vil kunne ha eller få opplysninger
som indikerer trygdemisbruk og støtter forslaget om at disse uten
hinder av taushetsplikt kan gi opplysninger til Arbeids- og velferdsetaten
om forhold som har medført eller som kan medføre urettmessige utbetalinger
eller ytelser.
Flertallet merker seg at denne hjemmelen er innskrenket
til finansinstitusjoner og forsikringsselskap med videre, mens det
i Ot.prp. nr. 60 (2001–2002) Om lov om endringer i folketrygdloven
og i enkelte andre lover (samleproposisjon våren 2002) og i Representantlovforslag
nr. 87 (2006–2007) fra stortingsrepresentantene Elisabeth Aspaker,
André Oktay Dahl, Martin Engeset og Bent Høie om lov om endring
i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) (adgang
til å informere NAV (Arbeids- og velferdsetaten) ved mistanke om
trygdemisbruk) ble fremmet forslag om at hjemmelen skulle gjelde
alle personer og institusjoner som er omfattet av § 21-4.
Flertallet støtter forslaget om endring av § 21-4 b.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til
at regjeringen Bondevik II i Ot.prp. nr. 60 (2001–2002) Om lov om endringer
i folketrygdloven og i enkelte andre lover (samleproposisjon våren
2002) fremmet forslag om en hjemmel til å gi opplysninger til trygdeetaten
på eget initiativ, uten hensyn til taushetsplikten, for personer
og institusjoner som kan bli pålagt av Arbeids- og velferdsetaten
å gi opplysninger.
Disse medlemmer har merket seg at flertallet bestående
av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Fremskrittspartiet gikk den gang imot forslaget.
Disse medlemmer viser til at lovforslaget ble
behandlet på nytt, jf. Representantlovforslag nr. 87 (2006–2007)
fra stortingsrepresentantene Elisabeth Aspaker, Andre Oktay Dahl,
Martin Engeset og Bent Høie om lov om endring i lov 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) (adgang til å informere
NAV (Arbeids- og velferdsetaten) ved mistanke om trygdemisbruk),
og ble vedlagt protokollen.
Disse medlemmer registrerer at Regjeringen nå
fremmer forslaget på nytt – til tross for at alle regjeringspartiene
to ganger tidligere, i opposisjon, har stemt forslaget ned. Det
skal etableres en hjemmel for forsikringsselskaper og finansinstitusjoner
til å gi opplysninger til Arbeids- og velferdsetaten av eget tiltak
uten hinder av taushetsplikten.
Disse medlemmer viser også til at det ikke skal
være en plikt å gi slike opplysninger, men en frivillig mulighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre har merket seg at Akademikerne, Datatilsynet
og Den norske legeforening er skeptiske til forslaget ut fra hensynet
til personvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
videre registrert at Finansnæringens Hovedorganisasjon reiser spørsmål
om forslaget til lovtekst vil være tilstrekkelig til å gjøre det mulig
for finansnæringen til å gi informasjon til Arbeids- og velferdsetaten,
da utformingen av taushetsplikten i næringen sier at taushetsplikten
bare kan fravikes ved plikt til å gi opplysninger.
Disse medlemmer går imot forslag til endring § 21-4 b.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) gjøres følgende endring:
§ 21-4 b overskriften, første og annet ledd skal lyde:
§ 21-4 b Utveksling av opplysninger med privat
pensjonsordning og forsikringsselskap
Privat pensjonsordning og forsikringsselskaper kan av eget tiltak
og uten hinder av taushetsplikt informere Arbeids- og velferdsetaten
om forhold som har medført eller kan medføre urettmessig utbetaling av
trygdeytelser.
Når en person ved forsett eller uaktsomhet har fått eller har
søkt å oppnå utbetalinger fra Arbeids- og velferdsetaten som vedkommende
ikke hadde krav på, kan etaten av eget tiltak og uten hinder av
taushetsplikt informere en privat pensjonsordning eller et forsikringsselskap
om forhold som har medført eller kan medføre urettmessige utbetalinger
fra denne institusjonen til denne personen."
Komiteen viser til at eneomsorg er
definert i loven som at den ene av foreldrene varig har klart mer
av den daglige omsorgen enn den andre. Overgangsstønad er ment å
sikre inntekt for eneforsørgere og gi hjelp til selvhjelp i en overgangstid
slik at de kan bli i stand til å forsørge seg ved eget arbeid.
Komiteen vil påpeke at det i mange familiesituasjoner
i dagens samfunn kan det være vanskelig å definere "eneforsørger".
Samboerforhold, hyppig flytting og oppløsning av forhold fører til
uoversiktlige boforhold og tvil om bostedsadresse.
Komiteen har merket seg at det i dagens lovtekst
ikke er noe krav om bevis for eller sannsynliggjøring av at man
faktisk er enslig forsørger.
Komiteen viser til at Regjeringen peker på at det
i mange tilfeller er slik at foreldre hevder å bo hver for seg,
men at de allikevel får flere barn sammen mens den ene mottar overgangsstønad.
Komiteen har videre merket seg at tallet på anmeldte
saker som gjelder trygdemisbruk av enslige foreldre har økt sterkt.
I 2000 var det 51 anmeldte saker og i 2006 111 saker. Beløpet på
dette området var i 2006 ca. 22 mill. kroner.
Komiteen mener at økningen i antall misbrukssaker
viser at det er vanskelig å slå fast hvem som reelt er aleneforsørger
og har eneansvaret for barnet(a). De fleste foreldre til små barn
er i dag i yrkesaktivitet etter at fødselspengeperioden utløper.
Komiteen er enig i at det med dagens familiemønster
kan det være vanskelig å fastslå hvem som bor alene eller hvem man
bor sammen med.
Komiteen støtter forslaget til endring i § 15-5 første
ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til departementets
vurdering og viser til at det som skal utløse adgangen til å gi
informasjon til andre forvaltningsorganer, er at dette er nødvendig
for å hindre feilaktige utbetalinger fra andre organer. Flertallet støtter forslaget
til endringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke viktigheten
av at det iverksettes retningslinjer og systemer som bidrar til
å fjerne trygdemisbruk.
Disse medlemmer støtter intensjonene i Regjeringens
forslag til lovtekst om at NAV på eget initiativ kan utlevere informasjon
til andre forvaltningsorganer.
Disse medlemmer viser til at ansatte i NAV ikke
har spesielle, definerte ensartede krav til kompetanse og mener
det er uheldig at en tilfeldig ansatt i NAV skal kunne gi fra seg
opplysninger om en bruker på eget initiativ til andre forvaltningsorganer, Skatteetaten,
politiet og liknende.
Disse medlemmer vil understreke at slike opplysninger
kun må utleveres fra lederen, eller en som lederen utpeker, ved
det enkelte kontor. I tillegg vil det være viktig å understreke
at slike opplysninger kun skal utleveres i de tilfeller der det
er "rimelig" grunn til mistanke om trygdemisbruk.
Disse medlemmer vil også påpeke at det tas inn
i selve lovteksten at det må ligge en klar begrunnelse for at informasjonen
blir utlevert.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) gjøres følgende endring:
§ 7 tredje ledd skal lyde:
Opplysninger til andre forvaltningsorganer kan gis når det er
nødvendig for å fremme Arbeids- og velferdsetatens oppgaver, for
å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade på noens
helse, eller for å hindre at noen urettmessig får utbetalt offentlige midler
eller unndrar midler fra innbetaling til det offentlige så sant
det foreligger en klar begrunnelse."
Komiteen viser til at det foreslås
en presisering i § 25-3 slik at det blir klart at gebyr kan ilegges når
melding ikke er gitt innen den frist som er fastsatt i forskrift.
Komiteen støtter forslag til endring i §§ 25-3 og
25-12.
Komiteen viser til at det foreslås
å yte renter fra/på trygden når årsaken til etterbetalingen er feilinformasjon/feilaktig
vedtak fra trygdens side eller når trygden selv oppdager at det
er gjort feil.
Komiteen viser videre til at det foreslås at renter
blir regnet for seg for hver av terminene som etterbetalingen omfatter,
fra den datoen ytelsen skulle vært utbetalt frem til etterbetaling
blir iverksatt. Det skal ikke regnes renters rente. Det foreslås
at renten skal settes til om lag halvparten av morarenten, men slik
at den konkrete satsen blir fastsatt i departementet.
Når det gjelder tilbakekreving fra behandlere viser komiteen til
at det foreslås å sette rentesatsen til 10 pst. av tilbakebetalingsbeløpet
når tilbakebetalingen skyldes forsettlig eller grov uaktsomhet.
Komiteen viser til Stortingets behandling av Dokument
nr. 8:41 (1998-1999) fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik
og John I. Alvheim om lov om endringer i lov av 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (Renter ved etterbetaling av ytelser fra folketrygden),
jf. Innst. O. nr. 79 (1998-1999).
Komiteen støtter etableringen av en ordinær renteordning
som dekker opp for det reelle tapet i etterbetalingstilfellene,
men at man begrenser seg til å gi et rentetillegg ved tilbakekrevingen
av feilutbetalinger inntil det også her kan etableres en ordinær renteordning.
Komiteen mener at renten bør utvikle seg i takt
med det alminnelige rentenivået og mener dette er ivaretatt ved
at Regjeringen legger til grunn at renten ved etterbetaling skal
svare til om lag halvparten av morarenten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at det
er på tide at det blir innført plikt til å betale renter fra trygdens
side.
Komiteen støtter forslagene i §§ 22-17
og 22-17 a.
Komiteen mener elektroniske løsninger
vil føre til frigjøring av personellressurser til annet arbeid og
innsparinger.
Komiteen har merket seg at høringsinstansene er
positive til mer elektronisk datautveksling. Det er vurdert som
en nødvendig og positiv utvikling og et middel for å sikre kvalitet
og effektivitet i helsetjenesten.
Komiteen vil påpeke at utviklingen, når det gjelder
elektronisk informasjonsflyt i helsevesenet, har gått altfor sakte
og at det finnes et stort rasjonaliseringspotensiale på dette området.
Komiteen støtter Regjeringens forslag til innføring
av krav om elektronisk overføring av legeattester og sykmeldinger
fra legene til NAV.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, understreker
at lov og forskriftsverk nå legges til rette for å kunne stille
krav om elektronisk kommunikasjon straks tjenestetilbudet fra Norsk
Helsenett er på plass.