Til Odelstinget
Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i kommunehelsetjenesteloven. Endringsforslaget vil gi hjemmel til
å innføre en inspeksjonsordning for virksomheter med innretninger som
utgjør en større risiko for negativ helsepåvirkning.
Det vises til at legionellautbruddet i Østfold forsommeren 2005,
der 10 personer døde, avdekket mangelfull kjennskap til regelverket
for innretninger som kan spre legionella. Det påpekes at mange virksomheter
hadde for dårlige rutiner for kontroll og vedlikehold og liten kunnskap
om smittekilder og smittefare. Kommunene har også vært usikre på
hvilken aktivitetsplikt de har overfor meldepliktige virksomheter.
I etterkant av utbruddet fastsatte Sosial- og helsedirektoratet
(nåværende Helsedirektoratet) med hjemmel i smittevernloven en midlertidig
forskrift om tiltak for å hindre overføring av legionella via aerosol.
Høsten 2005 ble det nedsatt en arbeidsgruppe med mandat til å
foreta en grundig gjennomgang av gjeldende regelverk, herunder dagens
tilsynsordning, med utgangspunkt i problemstillinger som reiste
seg i forbindelse med utbruddet i mai 2005. Arbeidet resulterte
i flere forslag til tiltak, og de tiltakene som forutsetter endringer
i regelverket, ble sendt på høring med høringsfrist i mai 2007.
Departementet har mottatt 67 høringsuttalelser.
Det redegjøres for relevante bestemmelser i gjeldende rett slik
de framkommer i kommunehelsetjenesteloven, forskrift om miljørettet
helsevern, forskrift for badeanlegg, bassengbad og badstu og smittevernloven.
Videre redegjøres det for lovgivning der private ordninger supplerer
offentlig tilsynsorgan, som akvakulturloven med tilhørende forskrift,
forskrifter knyttet til krav om periodisk kontroll av kjøretøyer
(EU-kontroll) og forskrift om krav til byggverk og produkter til
byggverk (TEK) der det er gitt nærmere bestemmelser om kontroll
med heiser og andre løfteinnretninger.
Det redegjøres også for regulering av virksomheter som kan spre
legionella, i Sverige, Finland, Danmark, Island, England og Nederland
og for relevant EU-regelverk.
Helse- og omsorgsdepartementet ønsker å styrke kontrollen med
de innretninger som har høyest risiko for å spre legionella via
aerosol. Innføring av en inspeksjonsordning for kjøletårn og luftskrubbere
vil etter departementets vurdering bidra til å sikre et mer stabilt
kompetansenivå hos tilsynsmyndigheter og virksomheter. Departementet
mener at gjennom en ordning der de innretningene med størst smitte-
og spredningspotensial i tillegg får en nærmere vurdering fra akkrediterte
inspeksjonsorganer, vil man bedre kunne forebygge større utbrudd
av legionella.
Departementet foreslår at kommunehelsetjenesteloven endres slik
at den gir hjemmel for å pålegge at nærmere bestemte virksomheter
får plikt til å innhente vurdering fra et akkreditert inspeksjonsorgan. Innføring
av en inspeksjonsordning forutsetter at det gis nærmere regler i
forskrift. En inspeksjonsordning vil bli et supplement til de øvrige
kravene og virkemidlene i loven og skal kun benyttes for de virksomhetene
som utgjør større helserisiko. Kommunen skal fortsatt ha tilsynsansvaret.
Det framholdes at hvorvidt inspeksjonsorganets arbeid skal resultere
i en inspeksjonsrapport eller et inspeksjonssertifikat, vil ha betydning
for forholdet mellom inspeksjonsorganet og kommunen. Departementet
går inn for at den foreslåtte ordningen for kjøletårn og luftskrubbere
skal resultere i en inspeksjonsrapport. Departementet mener at selv
om løsningen med inspeksjonssertifikat kan være en mindre ressurskrevende
løsning for kommunene enn inspeksjonsrapport på kort sikt, vil dette
kunne ha negative konsekvenser på lengre sikt. Med inspeksjonsrapport vil
kommunene ha en mer aktiv rolle overfor de virksomhetene som har
høyest sprednings- og smittepotensial, enn om inspeksjonen skal
resultere i et inspeksjonssertifikat. Videre vil en oppfølging av
en rapport ha nær tilknytning til den rollen kommunen har som tilsynsorgan
med myndighet til å pålegge granskning, retting, stansing og tvangsmulkt
i henhold til kommunehelsetjenesteloven kapittel 4a.
Departementet foreslår at kommunen gis hjemmel i kommunehelsetjenesteloven
§ 4a-7 til å pålegge virksomhet å innhente tredjepartsvurdering,
dersom dette vurderes å være nødvendig og forholdsmessig.
Forslagene i proposisjonen har ingen direkte økonomiske eller
administrative konsekvenser, da loven kun gir hjemmel for å gi nærmere
forskrifter om akkrediterte inspeksjonsorganer. Det framholdes at
dersom ordningen innføres for virksomheter med kjøletårn og luftskrubbere,
vil disse måtte kjøpe inn kompetanse fra en aktør som er akkreditert
for oppdraget. I henhold til Helsedirektoratets vurderinger er det
avhengig av type innretning anslått en kostnad per gang på 20 000
kroner for innretninger som kjøletårn og luftskrubbere. Helsedirektoratet
har utført beregninger som tilsier at tiltakene med overveiende sannsynlighet
er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Det påpekes at kommunene som tilsynsorgan
ikke kan påregne at innføring av akkrediterte inspeksjonsorganer
vil innebære noen ressursbesparelse, siden kommunen fortsatt skal
være tilsynsorgan, og ordningen skal komme i tillegg til dagens
system.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag
Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, støtter proposisjonens
foreslag til endringer i kommunehelsetjenesteloven. Det vises i
proposisjonen til svakheter i gjeldende lovverk og forskrifter og
pekes på hvordan alvorlige sykdomsutbrudd av legionella har vist
behovet for bedre inspeksjonsordninger av innretninger som utgjør
en risiko i denne sammenheng.
Komiteen viser videre til at Helse- og omsorgsdepartementet
gjennom dette forslaget ønsker å styrke kontrollen med installasjoner
som gir fare for spredning av legionella via aerosol, dvs. små vanndråper. Komiteen er
enig i at innføring av en inspeksjonsordning for kjøletårn og luftskrubbere
vil bidra til å sikre et mer stabilt kompetansenivå hos tilsynsmyndigheter
og virksomheter. Disse innretningene har et smitte- og spredningspotensial
som tilsier at vi trenger en nærmere oppfølging fra akkrediterte inspeksjonsorganer
for å få bedre redskaper til å forebygge utbrudd av legionella.
Komiteen støtter også at inspeksjonene bør resultere
i en inspeksjonsrapport. Med en inspeksjonsrapport vil kommunene
kunne innta en mer aktiv forebyggende rolle overfor de virksomhetene
som har høyest sprednings- og smittepotensial, enn om inspeksjonen
bare skulle resultere i et inspeksjonssertifikat. Komiteen har
merket seg innspillene om at en løsning med inspeksjonssertifikat
på kort sikt kan være en mindre ressurskrevende løsning for kommunene.
Men forebygging av alvorlige sykdomsutbrudd og vern av folkehelsen
bør i denne sammenheng prioriteres foran slike ressurshensyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at de endringer som foreslås i proposisjonen ikke medfører
en stor utvikling av byråkrati, og forventer derfor at dette gjennomføres
på en hensiktsmessig måte. Videre er det viktig, slik disse
medlemmer ser det, at det utvises skjønn slik at en ikke
pålegger små virksomheter økonomiske kostnader som ikke er mulig
å bære. Disse medlemmer vil vise til at disse påpekninger
er viktige faktorer som må følges nøye i tiden som kommer, slik
at endringene ikke medfører utilsiktede konsekvenser.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og
merknadene og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 19. november 1982 nr. 66 om
helsetjenesten i kommunene (inspeksjonsordning for miljørettet
helsevern)
I
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene gjøres følgende endringer:
§ 4a-4 skal lyde:
§ 4a-4 (Meldingsplikt og godkjenning)
I forskrifter etter § 4a-1 annet ledd kan det gis nærmere
bestemmelser om meldingsplikt til kommunestyret for den som planlegger
eller iverksetter virksomhet som etter sin art kan ha innvirkning
på helsen, eller endring i slik virksomhet.
I forskriftene kan det videre fastsettes at virksomheter
som det etter første ledd kan kreves melding om, skal være godkjent
av kommunestyret. Nærmere bestemmelser om slik godkjenning kan gis
i forskriftene. I forskriftene kan bestemmes at fylkesmannen gir
godkjenning dersom slik virksomhet berører flere kommuner. Berører
virksomheten flere fylker, kan bestemmes at departementet gir godkjenning.
Det kan videre gis bestemmelser om klageordning i tilfelle hvor
fylkesmannen eller departementet gir godkjenning. I forskriftene
kan det bestemmes at Mattilsynet gir godkjenning av drikkevann og
vannforsyningsanlegg, og regler om klage over slike vedtak.
Kommunestyret kan ved godkjenning sette vilkår for å ivareta
hensynet til folks helse, jfr. § 1-2 og § 4a-1.
I forskriftene kan det fastsettes en ordning hvor virksomheter
underlagt krav om melding eller godkjenning etter første eller annet
ledd, i tillegg skal fremlegge for kommunestyret en vurdering fra
et akkreditert inspeksjonsorgan. Slik vurdering kan kreves innhentet
ved nærmere bestemte tidsintervaller. Omkostninger forbundet med
vurdering fra akkreditert inspeksjonsorgan betales av den ansvarlige
for virksomheten.
Dersom nødvendig godkjenning fra kommunestyret
eller vurdering fra akkreditert inspeksjonsorgan ikke
foreligger, eller vilkår ikke oppfylles, kan kommunestyret kreve
virksomheten stanset. Stansning kan bare kreves dersom ulempene
stansningen vil medføre, står i rimelig forhold til den helsefare
som unngås. Stansning kan om nødvendig gjennomføres med bistand
fra politiet.
§ 4a-7 skal lyde:
§ 4a-7 (Granskning)
Kommunestyret kan under dets gjøremål etter dette kapittel
beslutte at det skal foretas granskning av eiendom eller virksomhet.
Beslutningen kan gjennomføres av kommunestyret eller kommunelegen, om
nødvendig med bistand fra politiet. De som utfører granskningen
skal ha uhindret adgang til å inspisere eiendom og virksomhet og
til å ta nødvendige prøver uten godtgjøring. De kan videre kreve
fremlagt dokumenter og materiale samt foretatt undersøkelser som
kan ha betydning for kommunestyrets gjøremål etter dette kapittel. Kommunestyret
kan videre pålegge virksomhet å innhente ny vurdering som nevnt
i § 4a-4 fjerde ledd. Omkostninger forbundet med granskningen
betales av den ansvarlige for eiendommen eller virksomheten.
Fylkesmannen har i klagesaker tilsvarende adgang til å
beslutte og gjennomføre granskning.
Ved granskning av virksomhet eller eiendom skal de som
utfører granskningen, først ta kontakt med representanter for virksomhetens
ledelse.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 12. februar 2009
Harald T. Nesvik |
Jan Bøhler |
leder |
ordfører |