Opprettelse og endring av eiendom krever tillatelse etter plan-
og bygningsloven. Slike tiltak er nært knyttet til byggesaksbehandlingen.
Opprettelse av ny eiendom er ofte første trinn i et konkret byggeprosjekt.
Oppmåling og registrering av eiendom skjer etter reglene i lov om
eigedomsregistrering (matrikkelloven). Både tiltakshaver og kommunen
har behov for å kunne håndtere saksbehandlingen etter plan- og bygningsloven
og matrikkelloven på en samordnet måte.
I lovforslaget § 26-1 foreslår departementet å benytte "opprettelse
og endring av eiendom" som fellesbetegnelse for tiltak som gjelder
eiendomsdanning (deling), slik begrepene ble innført med ny lov
om eiendomsregistrering. Det er blant annet opprettelse av ny grunneiendom,
ny anleggseiendom, nytt jordsameie og ny festegrunn for bortfeste,
som kan gjelde i mer enn ti år. Opprettelse og endring av eierseksjoner etter
eierseksjonsloven omfattes ikke av bestemmelsene om opprettelse
og endring av eiendom i plan- og bygningsloven. Hvilke materielle
regler som gjelder ved opprettelse og endring av eiendom, følger
av de enkelte lovbestemmelser, forskrift og arealplaner. Forutsetningen
om at det ikke kan etableres tomter som er mindre vel skikket til
utbygging, videreføres og foreslås også å gjelde i forhold til arealoverføring og
opprettelse eller endring av anleggseiendom. De materielle kravene
er forøvrig en videreføring av ordlyden i den gjeldende lov § 63,
men det er presisert at også plassering av tomta skal vurderes.
Ordlyden er justert for å presisere at det ikke skal være opp til kommunens
frie skjønn å vurdere om en tomt er uegnet til bebyggelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er kommunene selv som må kunne gjøre vurderingen av om en
tomt er uegnet til bebyggelse. Dette ut i fra en erkjennelse av at
det er kommunene selv som er nærmest til å se behovet for fortetting
i sitt område og ut i fra respekt for det lokale selvstyret. Disse
medlemmer vil følgelig motsette seg at nevnte ordlyd gir
rom for en slik fortolkning som det her legges opp til.