Til Odelstinget
Barne- og likestillingsdepartementet fremmer forslag om å endre
diskrimineringsombudsloven, markedsføringsloven og barneombudsloven.
Forslaget går ut på at likestillings- og diskrimineringsombudet,
forbrukerombudet og barneombudet skal utnevnes for en åremålsperiode
på seks år uten adgang til gjenoppnevning. Forslaget fremmes for
å sikre kontinuitet i likestillings- og diskrimineringsombudets,
forbrukerombudets og barneombudets arbeid, og samtidig styrke ombudenes
faktiske uavhengighet. Departementet foreslår samtidig en overgangsbestemmelse
som innebærer at åremålet for nåværende innehaver av stillingen
som likestillings- og diskrimineringsombud kan forlenges med to
år etter utlysning og innstilling. Det foreslås videre å rette en skrivefeil
i lov av 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår
mv. (markedsføringsloven) § 17.
Departementet har merket seg at flertallet av høringsinstansene
støtter forslaget om å oppheve adgangen til å gjenoppnevne ombudene
etter utløpet av den første åremålsperioden. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
har stilt spørsmål om hvorvidt Likestillings- og diskrimineringsombudets
og Forbrukerombudets uavhengige kontrollfunksjon dominerer ombudenes
arbeid i så stor grad at det begrunner et unntak fra hovedregelen
om adgang til gjenoppnevning.
Barne- og likestillingsdepartementet er av den oppfatning at
både likestillings- og diskrimineringsombudet, forbrukerombudet
og barneombudet innehar en avgjørende uavhengig funksjon av både
formell og reell karakter. Departementet opprettholder forslaget
i høringsnotatet, hvilket vil kunne bidra til at ombudenes faktiske
uavhengighet styrkes ytterligere.
Departementet registrerer at enkelte av høringsinstansene har
ulike forslag til åremålsperiodens lengde, mens flertallet støtter
forslaget i høringsnotatet. Barne- og likestillingsdepartementet
har kommet til at en åremålsperiode på seks år er best egnet til
å forene behovet for kontinuitet i stillingen med ønsket om omstilling
og fornyelse, og opprettholder forslaget i høringsnotatet.
Barne- og likestillingsdepartementet er innforstått med at forslaget
i høringsnotatet om en overgangsbestemmelse som vil forlenge åremålsperioden til
nåværende innehaver av stillingen som likestillings- og diskrimineringsombud,
kun kan gjøres i helt spesielle tilfeller, slik Fornyings- og administrasjonsdepartementet
har påpekt. Barne- og likestillingsdepartementet er imidlertid av
den oppfatning at de hensyn det ble redegjort for i høringsnotatet
og som er inntatt i punkt 2.3.3 i proposisjonen, er av tungtveiende
karakter og begrunner en avvikende ordning i dette tilfellet.
Det fremgår av punkt 2.3.3 blant annet at Likestillings- og diskrimineringsombudets
omfattende etablerings- og endringsprosess tilsier at hensynet til kontinuitet
i ledelsen tillegges særlig vekt. Det vil være uheldig om den øverste
leder for virksomheten, likestillings- og diskrimineringsombudet,
må fratre før omstillingsprosessen er gjennomført og forankret i
organisasjonen. Etter departementets syn bør det også tas hensyn
til at man ved etableringen av ombudet vanskelig kunne forutse den
betydelige utvidelse av ombudets oppgavefelt og ansvarsområde som
har funnet sted.
Barne- og likestillingsdepartementet fastholder forslaget om
en overgangsbestemmelse slik det fremgår av høringsnotatet. I høringsnotatet
ble det foreslått en overgangsbestemmelse som vil forlenge åremålsperioden
til nåværende innehaver av stillingen som likestillings- og diskrimineringsombud.
Til forskjell fra høringsnotatet er forslaget endret til at Kongen
kan forlenge åremålet med to år, etter utlysning og innstilling,
for den som er innehaver av stillingen som likestillings- og diskrimineringsombud
på det tidspunkt lovendringen blir vedtatt.
Våren 2008 fremmet Barne- og likestillingsdepartementet forslag
til ny lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv., jf.
Ot.prp. nr. 55 (2007–2008).
I forbindelse med komiteens behandling ble det foretatt en endring
i lovforslagets § 17, jf. Innst. O. nr. 20 (2008–2009). Endingen
innebar at "gratisaviser" ble endret til "gratis aviser". Da komiteens
forslag kun viste til § 17 første ledd første punktum, ble begrepet
"gratisaviser" ikke rettet til "gratis aviser" i bestemmelsens første
ledd annet punktum og i annet ledd. Ut fra komiteens merknad er
det åpenbart at "gratis aviser" skal benyttes i hele § 17, og ordlyden i
bestemmelsen er derfor ukorrekt på disse punkter.
Det foreslås på denne bakgrunn at begrepet "gratis aviser" erstatter
"gratisaviser" gjennom hele bestemmelsen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise
til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:55 (2007–2008) hvor
det var bred enighet om å endre åremålsperioden for likestillings-
og diskrimineringsombudet, forbrukerombudet og barneombudet til
seks år uten adgang til gjenoppnevning. Det vil styrke ombudenes uavhengighet
dersom adgangen til gjenoppnevning fjernes.
Komiteen støtter det fremlagte forslag om å endre
åremålsperioden til seks år for disse tre ombudene uten mulighet
til gjenoppnevning.
Komiteen er samtidig innforstått med behovet for
en overgangsbestemmelse som innebærer at åremålet for nåværende
likestillings- og diskrimineringsombud kan forlenges med to år etter
utlysning og innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre er
skeptisk til at det stadig ytres ønske om flere ombud og frykter
en inflasjon i ombudsbegrepet. Disse medlemmer mener
prinsipielt at det er de folkevalgte som bør være ulike gruppers
ombud. Det er et demokratisk problem dersom ikke lenger de folkevalgte
skal kunne være borgernes stemme i samfunnsdebatten. Disse
medlemmer mener flere av de eksisterende ombudene i realiteten
er tilsyn og det burde foretas en helhetlig gjennomgang av de ulike
ombudene og tilsynene med sikte på en opprydding i ordbruken. Prinsipielt
mener disse medlemmer at det er behov for en sivilombudsmann
og et barneombud, men at de øvrige ombudene bør vurderes omgjort
til tilsynsorganer.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sette i gang en helhetlig gjennomgang
av de ulike ombudene og tilsynene med tanke på å omgjøre enkelte
av ombudene til tilsynsorganer".
Forslag fra Høyre og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen om å sette i gang en helhetlig gjennomgang
av de ulike ombudene og tilsynene med tanke på å omgjøre enkelte
av ombudene til tilsynsorganer.
Komiteen viser til sine merknader og
til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i diskrimineringsombudsloven,
markedsføringsloven og barneombudsloven
I
I lov 10. juni 2005 nr. 40 om Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Likestillings- og diskrimineringsnemnda (diskrimineringsombudsloven)
skal § 2 første ledd lyde:
Likestillings- og diskrimineringsombudet
åremålsbeskikkes av Kongen i statsråd for en periode på seks år
uten adgang til gjenoppnevning.
II
I lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring
og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) gjøres følgende endringer:
§ 17 skal lyde:
§ 17 Levering av uadressert reklame og gratis aviser
I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å
gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis
aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter
seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen
hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det
som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.
Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet
av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis
avis etter denne bestemmelsen.
§ 32 annet ledd skal lyde:
Forbrukerombudet åremålsbeskikkes av Kongen i
statsråd for en periode på seks år uten adgang til gjenoppnevning.
III
I lov 6. mars 1981 nr. 5 om barneombud skal § 2 lyde:
Barneombudet åremålsbeskikkes
av Kongen i statsråd for en periode på seks år uten adgang til gjenoppnevning.
IV
For den som er beskikket som likestillings- og diskrimineringsombud
ved vedtakelsen av denne loven, kan Kongen, etter utlysning og innstilling,
forlenge åremålet med to år.
V
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 12. mai 2009
May-Helen Molvær Grimstad |
Gunn Karin Gjul |
leder |
ordfører |