I proposisjonens kapittel 14 behandles direktivets særlige krav
til revisorer og revisjonsselskaper som reviderer foretak av allmenn
interesse. I samsvar med direktivet foreslås det krav til at slike
revisorer skal ha særlig kontakt med foretakets revisjonsutvalg,
og til at det årlig skal utarbeides en åpenhetsberetning, hvor sentrale
forhold knyttet til virksomheten skal offentliggjøres. Det foreslås
dessuten krav til revisorrotasjon minst hvert syvende år, samt karenstid
på to år for revisor når det gjelder å tiltre i ledende stilling
hos revisjonsklienten.
Etter lovforslaget gjelder krav om rotasjon av revisor
i foretak av allmenn interesse også for vesentlige datterselskaper. Komiteen har
her merket seg av omtalen i proposisjonen pkt. 16.1 at et utgangspunkt
for å anse et datterselskap for vesentlig er at det foreligger konsolideringsplikt,
og at dette kan synes å innebære at rotasjonskravet i praksis vil
gjelde alle datterselskaper. Dette skyldes etter det komiteen har
forstått at det ved en inkurie er inntatt en henvisning til regnskapsloven
§ 3-6 i spesialmerknaden til forslaget til ny § 5a-4 i revisorloven.
Komiteen vil presisere at utgangspunktet er at definisjonen
av vesentlige datterselskaper ikke vil omfatte datterselskaper som
skal utelates fra konsolideringen, jf. regnskapsloven § 3-8, og
at det utover dette må vurderes konkret om andre datterselskaper har
tilstrekkelig betydning for konsernregnskapet til at det må gjennomføres
rotasjon.