1. Innledning

Til Stortinget.

       I samsvar med Stortingets instruks for Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov, vedtatt av Stortinget 27. mai 1977, har Riksrevisjonen i 10 brev til Stortinget, alle datert 10. desember 1993, gitt melding om den konstitusjonelle kontroll for regnskapsåret 1992. I det følgende blir brevene sitert:

1. « Riksrevisjonens kontroll med Administrasjonsdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt administrasjonsministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Statens Datasentral A/S
       Videre følger styrets beretning, årsregnskap, revisjonsberetning og generalforsamlingsprotokoll for selskapet.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse. »

       Komiteen har ingen merknad.

2. « Riksrevisjonens kontroll med Finansdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v. og vedrørende Norges Bank
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt finansministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Norges Kommunalbank
- Norges Bank
       Videre oversendes bankens årsberetning og regnskap for 1992 med revisjonsberetning og kontrollkomiteens uttalelse til årsoppgjøret og virksomheten i løpet av året.
       Ifølge lov om Norges Bank av 24. mai 1985 og Stortingets instruks av 10. april 1987, skal Riksrevisjonen føre kontroll med statsrådens (departementets og regjeringens) myndighetsutøvelse i saker vedrørende Norges Bank.
       I henhold til § 5 i Stortingets instruks av 10. april 1987 oversendes vedlagt finansministerens beretning vedrørende Norges Bank, samt bankens årsberetning og regnskap for 1992 med revisjonsberetning og representantskapets vedtak om fastsettelse av regnskapet, samt dets uttalelse om hovedstyrets protokoller.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse i 1992. »

       Komiteen har ingen merknad.

3. « Riksrevisjonens kontroll med Fiskeridepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt fiskeriministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Statens Fiskarbank
       Videre følger bankens årsmelding og regnskap med revisors beretning.
       Riksrevisjonen bemerker:
       I oversendelsen vedrørende regnskapsåret 1991 orienterte Riksrevisjonen Stortinget om at det i bankens regnskap for 1991, i tillegg til bevilgninger for 1991, var inntektsført 89 millioner kroner som var bevilget for 1992.
       Fiskeridepartementet har i brev av 22. januar 1993 til Riksrevisjonen, avgitt uttalelse om forholdet. Riksrevisjonen har senere forelagt saken for Finansdepartementet, som i brev av 30. september 1993 har gitt uttrykk for sitt syn. Gjenpart av korrespondansen med Fiskeridepartementet og Finansdepartementet er vedlagt.
       Riksrevisjonen bemerker at de 89 millioner kroner som var bevilget for 1992, skulle vært inntektsført i bankens regnskap for 1992, og ikke i regnskapet for 1991.

       Til orientering:
       I oversendelsen vedrørende 1991 orienterte Riksrevisjonen Stortinget om Finansdepartementets syn på statsbankenes regnskapsmessige behandling av tap på utlån, slik dette kom til uttrykk i brev av 13. april 1992 til Riksrevisjonen.
       Banken har ved utarbeidelsen av regnskapet for 1992 fulgt det opplegg som ble skissert i Finansdepartementets brev. Således er kontantprinsippet lagt til grunn ved behandlingen av tap på utlån, mens det i form av noter til regnskapet er gitt opplysninger om utlånenes kvalitet. »

       Komiteen har ingen merknad.

4. « Riksrevisjonens kontroll med Justisdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskap m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt justisministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Tinglysingsdata A/A
       Videre følger styrets beretning, regnskap, revisjonsberetning og protokoll fra møte i generalforsamlingen.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse. »

       Komiteen har ingen merknad.

5. « Riksrevisjonens kontroll med Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt kirke-, utdannings- og forskningsministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Statens lånekasse for utdanning
- Winix A/S
- Studentsamskipnadene
       Videre følger styrets beretning med regnskap og revisjonsberetning, samt for Winix A/S også protokoll fra møte i generalforsamlingen.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse overfor Statens lånekasse for utdanning og studentsamskipnadene.
       Stortinget har bedt Riksrevisjonen om å gjennomgå og vurdere ulike sider ved departementets generelle IT-satsing og med spesiell vekt på Winix-saken. Riksrevisjonen tar sikte på å legge frem en rapport for Stortinget i nær fremtid, som også vil omfatte statsrådens/departementets forvaltning av eierinteresser i statsaksjeselskapet Winix A/S.
       Til orientering:

1. Statens lånekasse for utdanning
       I oversendelsen vedrørende 1991 orienterte Riksrevisjonen om Finansdepartementets syn på statsbankenes regnskapsmessige behandling av tap på utlån, slik dette kom til uttrykk i brev av 13. april 1992 til Riksrevisjonen. Statens lånekasse for utdanning har ved utarbeidelsen av regnskapet for 1992 fulgt det opplegg som ble skissert i Finansdepartementets brev. Således er kontantprinsippet lagt til grunn ved behandlingen av tap på utlån, mens det i form av noter til regnskapet er gitt opplysninger om utlånenes kvalitet.

2. Studentsamskipnadene
       Det samlede driftsresultat for samskipnadene var for 1992 kr 89.986.000. Etter finansresultat og ekstraordinære poster, utgjør resultat før årsoppgjørsdisposisjoner kr 38.568.000. Resultatet for 1991 var kr 35.620.000. Det har således vært en økning i resultatet på kr 2.948.000. Sett i forhold til samlet omsetning, viser regnskapsresultatet imidlertid en nedgang fra 3,9% i 1991 til 3,3% i 1992. Den viktigste årsaken til dette er økning av avskrivninger på nye studentboliger.
       Av de 24 studentsamskipnadene departementets beretning omhandler, viser i alt 19 et positivt resultat før årsoppgjørsdisposisjoner.
       Verdien av de ytelser som kommer inn under begrepet « fri stasjon » utgjorde for 1992 kr 85.725.175, dvs en økning på kr 16.830.949 fra 1991. »

       Når det gjelder Winix A/S, vil komiteen avvente den varslede rapporten fra Riksrevisjonen om ulike sider ved departementets generelle IT-satsing og med spesiell vekt på Winix-saken. Denne rapporten vil også omfatte statsrådens/departementets forvaltning av eierinteressene i statsaksjeselskapet Winix A/S.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader.

6. « Riksrevisjonens kontroll med Kommunal- og arbeidsdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt kommunal- og arbeidsministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Selskapet for industrivekstanlegg (SIVA)
- Den Norske Stats Husbank
- Selskapet for innvandrer- og flyktningeboliger (SIFBO)
       Videre følger styrets beretning, årsregnskap, revisjonsberetning og generalforsamlingsprotokoller for selskapene.
       For Husbankens vedkommende medfølger også kontrollkomiteens uttalelse til årsoppgjøret.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse.
       Til orientering:

Den Norske Stats Husbank
       Husbanken har fått oppgaven med å avvikle SIFBOs utlåns- og boligportefølje i forbindelse med at SIFBO ble nedlagt 31.08.92. I Husbankens årsregnskap for 1992 er det bokført tap på 32,3 mill. kroner som knytter seg til avviklingen av disse engasjementene. Husbanken anslår i årsmeldingen at de samlede tapene i forbindelse med avviklingen av engasjementene vil beløpe seg til 800-1.000 mill. kroner.
       I oversendelsen vedrørende 1991 orienterte Riksrevisjonen Stortinget om Finansdepartementets syn på statsbankenes regnskapsmessige behandling av tap på utlån, slik dette kom til uttrykk i brev av 13. april 1992 til Riksrevisjonen.
       Husbanken har ved utarbeidelsen av regnskapet for 1992 i hovedsak fulgt det opplegg som ble skissert i Finansdepartementets brev. Således er kontantprinsippet lagt til grunn ved behandlingen av tap på utlån. I årsmeldingen er det også gitt opplysninger om utlånenes kvalitet. Det er imidlertid ikke fremlagt beretninger som gjør det mulig å sammenligne tapene ved utlåns- og garantivirksomheten med tilsvarende tap i private finansinstitusjoner. »

       Komiteen viser til at Regjeringen har fremlagt en egen stortingsmelding om avviklingen av Selskapet for innvandrer- og flyktningeboliger (SIFBO), St.meld. nr. 19 (1993-1994), som er til behandling i kommunalkomiteen. Komiteen finner det derfor ikke naturlig å gå nærmere inn på dette spørsmålet nå.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader.

7. « Riksrevisjonens kontroll med Landbruksdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt landbruksministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Stattre A/S
- Stormøllen A/S
- Statens Landbruksbank
- Akvagen A/S
- Statens Skogplanteskoler A/S
- Veterinærmedisinsk Oppdragssenter A/S
       Videre følger styrets beretning, regnskap, revisjonsberetning, generalforsamlingsprotokoller og protokoller fra møter i bedriftsforsamling. For bankens vedkommende følger årsmelding og regnskap med revisors beretning.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse.
       Til orientering:

Stormøllen A/S
       Stormøllen A/S har siden 1987 vært et statlig deleid selskap, idet det private selskapet HV Invest A/S eier 10 % av aksjene.
       Riksrevisjonen har nå etablert kontroll med statlig deleide selskaper med utgangspunkt i et kontrollopplegg som Stortinget har sluttet seg til. Dette opplegget vil, fra og med regnskapsåret 1993, bli lagt til grunn i kontrollen vedrørende Stormøllen A/S. Dette innebærer at selskapet ikke lenger vil inngå i den årlige rapportering til Stortinget om kontrollen vedrørende statlig heleide selskaper. »

       Komiteen har ingen merknad.

8. « Riksrevisjonens kontroll med Nærings- og energidepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v. og i statsforetak
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt nærings- og energiministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Den norske stats oljeselskap A/S (Statoil)
- Norsk Forsvarsteknologi A/S
- A/S Kongsberg Våpenfabrikk
- A/S Horten Verft under avvikling
- Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S
- A/S Olivin
- Sulitjelma Bergverk A/S
- Kings Bay Kull Comp. A/S
- Bjørnøen A/S
- Den Norske Industribank A/S
       I henhold til § 6 i Stortingets instruks av 10. mars 1992 oversendes vedlagt nærings- og energiministerens beretning om utøvelsen av eierfunksjonen for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Statnett SF
- Statkraft SF
       Videre følger styrets beretning, regnskap og revisjonsberetning og utskrift av generalforsamlingens- og bedriftsforsamlingens protokoller for det enkelte selskap. For statsforetakene følger protokoll fra foretaksmøte vedrørende behandling og fastsettelse av foretakets årsoppgjør. For Industribanken følger årsberetning og regnskap med revisjonsberetning og kontrollkomiteens uttalelse, samt representantskapets og generalforsamlingens protokoller.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse.
       Til orientering:

1. Statoil
       Ved behandlingen av Innst.S.nr.132 (1992-1993) om Riksrevisjonens konstitusjonelle kontroll med departementenes forvaltning av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og statsbanker i 1991, forutsatte kontrollkomiteen, med bakgrunn blant annet i Riksrevisjonens anmerkninger om det svake driftsresultatet ved Mongstad-raffineriet, at Stortinget ville bli orientert om saken på egnet måte.
       I brev av 27. oktober 1992 fra Riksrevisjonen til Stortinget om Riksrevisjonens kontroll med Olje- og energidepartementets forvaltning av statens eierinteresser i den norske stats oljeselskap a.s (Statoil), fremgår at Riksrevisjonen på sin side ville foreta en gjennomgåelse av Statoil Mongstad.
       Riksrevisjonen har i brev av 24. juni 1993 til Statoil stilt spørsmål om det ikke bør utarbeides en oppdatert redegjørelse om de endrede økonomiske forutsetninger selskapet nå legger til grunn for raffineriets drift.
       Statoil har i sitt svar av 22. juli 1993 uttalt at selskapet vil gi Nærings- og energidepartementet en ny redegjørelse om de forutsetninger som legges til grunn for Mongstad-raffineriets drift i Plan for virksomhet 1993 (« § 10-plan »). Etter selskapets oppfatning kan en oppdatert redegjørelse til Stortinget dermed gis i departementets planlagte melding om statens samlede engasjement i petroleumsvirksomheten (« oljemeldingen »).
       I brev av 28. juli 1993 til Nærings- og energidepartementet antar Riksrevisjonen at det er behov for å gi Stortinget en grundig redegjørelse for hvilke forutsetninger og premisser som blir lagt til grunn for videre drift ved Statoil Mongstad, herunder når Statoil Mongstad vil ha mulighet til å dekke sin forholdsmessige andel av Statoils finanskostnader, og når Statoil Mongstad vil kunne drives med overskudd.
       Departementet har i brev til Riksrevisjonen av 9. august 1993 uttalt at det i St.prp. nr. 1 (1993-1994) vil bli gitt en kort orientering om den økonomiske utviklingen for Statoils anlegg på Mongstad og bekreftet videre at det i den kommende stortingsmeldingen om petroleumsvirksomheten på norsk sokkel vil bli gitt en bred omtale av Statoil, herunder spesielt utviklingen på Mongstad. Denne omtalen vil primært bygge på den redegjørelse Statoil skal gi i sin Plan for virksomheten, « § 10-planen ».
       Riksrevisjonen vil avvente departementets bebudede redegjørelse til Stortinget, før gjennomgåelsen fra Riksrevisjonens side kan anses som avsluttet.
       Av morselskapets overskudd (Statoil A/S) på 2.095 millioner kroner ble henholdsvis 447 millioner kroner avsatt til reservefond og 922 millioner kroner tilført disposisjonsfond, mens 1.250 millioner kroner ble utdelt som aksjeutbytte til staten.
       Konsernets årsoverskudd ble 2.489 millioner kroner. Bokførte investeringer på 9.684 millioner kroner var 2.012 millioner kroner lavere enn forutsatt i budsjettet. Nær 77 prosent av konsernets investeringer ble foretatt i Norge, omlag 9 prosent i Skandinavia forøvrig og ca 14 prosent utenfor Skandinavia.
       Konsernets egenkapital økte fra 21.259 millioner kroner i 1991 til 22.430 millioner kroner ved utgangen av 1992. Egenkapitalandelen viste derimot en nedgang på 0,2 prosentpoeng i forhold til 1991 og 1,6 prosentpoeng lavere enn budsjettert, slik at den ved utgangen av 1992 var på 28,4 prosent.

2. A/S Kongsberg Våpenfabrikk
       Sluttbehandlingen av et begrenset antall saker gjenstår, før det endelige akkordoppgjøret kan fremlegges.

3. A/S Horten Verft under avvikling
       Det ventes avholdt en ekstraordinær generalforsamling tidlig i 1994, hvor den endelige avviklingen av A/S Horten Verft vil bli vedtatt.

4. Den Norske Industribank A/S
       Bankens virksomhet ble 1. mars 1993 integrert i Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds virksomhet.
       På ordinær generalforsamling 18. mars 1993 ble banken formelt besluttet oppløst. De prosessuelle forhold i forbindelse med oppløsningen vil ventelig være sluttført innen utløpet av 1993.

5. Statnett SF
       I St.prp. nr. 1 (1992-1993) for Olje- og energidepartementet, viste departementet til at Statnett SFs overskudd etter 1. halvår 1992 var på 101 millioner kroner og at det måtte forventes et negativt resultat for 2. halvår 1992. I sin omtale av kapittel 5680 Innskuddskapital i Statnett SF, post 80 Utbytte, uttalte departementet blant annet:
       « Statnett SF vil av grunner nevnt ovenfor i sitt første år kunne få et svakt resultat. Regjeringen finner det derfor ikke rimelig å legge opp til en utbytteutbetaling for 1992 som overstiger 50 mill. kroner og legger dette til grunn i budsjettet for 1993.
       Dersom den faktiske utviklingen viser seg å bli slik at regjeringen finner det nødvendig med en justering i forhold til dette forslaget, vil dette bli forelagt Stortinget på nytt. »
       Statnett SFs regnskap for 1992 viser et overskudd etter skatt på 210 millioner kroner, hvorav 50 millioner kroner er utbetalt i utbytte og 160 millioner kroner er tilbakeholdt i virksomheten. Overskudd og utbytte tilsvarer henholdsvis 7,8 % og 1,9 % av foretakets egenkapital pr. 1.1.92. Riksrevisjonen viser til at det utbyttet som er utbetalt for 1992, ifølge St.prp. nr. 1 (1992-1993) var basert på et forventet overskudd på i underkant av 100 millioner kroner.

6. Statkraft SF
       Årsregnskapet for 1992 viser et underskudd etter skatt på 1.066 millioner kroner, som er overført til udekket tap. Foretakets egenkapital utgjorde etter dette 11.334 millioner kroner pr. 31.12.92. »

       Komiteen viser til at Riksrevisjonen i brev av 28. juli 1993 til Nærings- og energidepartementet har gitt uttrykk for at det er behov for å gi Stortinget en grundig redegjørelse for hvilke forutsetninger og premisser som blir lagt til grunn for videre drift ved Statoil Mongstad, herunder når Statoil Mongstad vil ha mulighet til å dekke sin forholdsmessige andel av Statoils finanskostnader, og når Statoil Mongstad vil kunne drives med overskudd.

       Departementet har i brev av 9. august 1993 til Riksrevisjonen bekreftet at en slik redegjørelse vil bli gitt i den bebudede « oljemeldingen ».

       Komiteen viser til at det er inntatt en omtale av Statoil og en redegjørelse for Mongstad-raffineriet i St.meld. nr. 26 (1993-1994). Komiteen tar i denne sammenheng ikke standpunkt til denne omtalen.

       Komiteen viser til at denne nå ligger til behandling i Stortinget, og går derfor ikke nærmere inn på problemstillingene vedrørende Mongstad i denne innstilling. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen følger saken videre i lys av departementets redegjørelse og Stortingets behandling.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader.

9. « Riksrevisjonens kontroll med Samferdselsdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i aksjeselskaper
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt samferdselsministerens beretninger om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
       TBK AS
       Garex AS
       Nortelcon AS
       Nortelinvest AS
       Teledialog AS
       Telefinans AS
       Telekatalog AS
       Tele-mobil AS
       Teleplus AS
       Teletotal AS
       Tele-TV AS
       Luftfartsverkets Parkeringsanlegg AS
       Ticketmaster Norge AS
       Videre følger styrets beretning, regnskap, revisjonsberetning og protokoll fra generalforsamlingen for det enkelte selskap.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse.
       Til orientering:

Aksjekapitalutvidelser i Televerkets aksjeselskaper i 1993:
       I 1993 har Televerket tilført følgende aksjeselskaper ny egenkapital:
- Nortelinvest AS: 950.000 kroner
- Teledialog AS: 8.950.000 kroner
- Telekatalog AS: 49.950.000 kroner
- Tele-mobil AS: 594.950.000 kroner
- Teletotal AS: 8.950.000 kroner
       Teleplus AS er tilført 99.300.000 kroner i ny egenkapital i form av aksjer i datterselskaper.

Endring av eierstrukturen i Televerkets aksjeselskaper
       I samsvar med Stortingets vedtak av 14. mai 1993 ble Norsk Telekom AS stiftet 24. mai 1993 som et eierselskap for alle Televerkets aksjeselskaper. »

       Komiteen har ingen merknad.

10. « Riksrevisjonens kontroll med Sosialdepartementets forvaltning av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper m.v.
       I henhold til § 4 i Stortingets instruks av 27. mai 1977 oversendes vedlagt helseministerens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser for regnskapsåret 1992 vedrørende:
- Norsk Medisinaldepot (NMD)
- Medisinsk Innovasjon Rikshospitalet (MEDINNOVA)
       Videre følger styrets beretning, regnskap, revisjonsberetning og generalforsamlingsprotokoll for hvert av selskapene, samt for NMD også protokoll fra bedriftsforsamlingen.
       Riksrevisjonen har ingen merknader til statsrådens myndighetsutøvelse. »

       Komiteen har ingen merknad.