4. Gjennomføring, budsjettmessige konsekvenser i 1994

       I henhold til planene skal det fra 1. januar 1996 på sentralt nivå være opprettet et nytt direktorat som har overtatt funksjonene til Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet, og som også dekker direktoratsfunksjonene i forhold til innfordring av skatter og avgifter. På regionalt nivå skal de tre statlige etatene være slått sammen til én organisasjon.

       Både på sentralt og regionalt nivå skal lederstillingene være besatt, etter at stillingene har vært utlyst eksternt. Alt personell skal være innplassert i nye stillinger og de skal vite hva som er deres oppgave i den nye organisasjonen.

       Det trengs betydelig kapasitet for å utrede og iverksette de konkrete løsninger både for reorganisering av direktoratsnivået/regionene samt på ulike delfelter. I tillegg til bred deltakelse fra alle dagens etater vil dette behovet måtte dekkes ved ekstern konsulentbistand. På side 60 i proposisjonen gis en oversikt over nødvendige tiltak.

3 faser i gjennomføringen

Fase 1 - Etablering av en planleggingsorganisasjon

       I andre halvår 1994 vil det ifølge proposisjonen bli etablert en styringsgruppe og en planstab, iverksatt prosjekter som utreder og foreslår konkrete løsninger for direktoratsnivået/regionene samt for gjennomgående tiltaksområde. Det skal også utnevnes ledelse for det nye direktoratet, herunder ledelse av støttefunksjoner.

       Ansvaret for gjennomføring av aktiviteten under første fase vil bli lagt til en styringsgruppe ledet av departementet. Styringsgruppen vil få knyttet til seg en sentral planleggingsstab på 3-5 personer.

Fase 2 - Reorganisering av direktoratet

       I første halvår etter at den nye direktoratsledelsen har tiltrådt forutsetningsvis januar-juli 1995 ifølge proposisjonen vil utfordringene først og fremst bestå i å overta det operative planleggingsansvaret, gjennomføre selve reorganiseringen av direktoratsnivået samt sørge for at det blir foretatt utlysing og tilsetting av ledersjiktet ved regionkontorene. I tillegg vil den nye direktoratsledelsen ha ansvaret for den løpende driften.

       Styringsgruppen i departementet vil få en annen rolle gjennom at det operative ansvaret overføres til direktoratsnivået. Planstaben vil bli overført til direktoratet og understøtter direktoratsledelsen i planlegging og iverksetting av realiseringen.

Fase 3 - Reorganisering av regionnivået

       Hovedelementet i fase 3 vil være å etablere en-etatsløsningen på regionnivået.

       Den nye regionledelsen vil ifølge proposisjonen tre i kraft annet halvår 1995. Det skal da dels foreligge planer som spesifikt er knyttet til samlokalisering, innplassering etc. i regionen.

       Samspillet mot det lokale nivået og kommunesiden vil i noen grad kunne innlemmes i fase 3.

Budsjettmessige konsekvenser i 1994

       Ressursbehovet i forbindelse med omtalte delprosjekter er anslått til om lag 20 årsverk for 1994. Til delvis finansiering av dette bemanningsbehovet er det anslått et bevilgningsbehov på 4 mill. kroner. I tillegg er det for 1994 anslått et bevilgningsbehov på 4 mill. kroner til ekstern konsulentbistand. Det foreslås derfor at det på statsbudsjettet for 1994 under nytt kap. 1619 Omstilling av Skatte-, avgifts- og tolladministrasjonen bevilges 8 mill. kroner.