13. Administrasjonsdepartementet
13.1 KAP. 1500 ADMINISTRASJONSDEPARTEMENTET
Sammendrag
For å styrke norske konkurransemyndigheters arbeid under EØS-avtalen, sikre at norske interesser blir hørt og at EFTA-siden får tilstrekkelig tilgang på informasjon, foreslår Regjeringen opprettet en stilling som konkurranseråd ved den norske EU-delegasjonen i Brüssel. Det er behov for at stillingen besettes så snart som mulig.
Utgiftene til stillingen i 1995 foreslås dekket innenfor gjeldende budsjettrammer under kap. 1500 Administrasjonsdepartementet. Det foreslås samtidig å inndra en stillingshjemmel under kap. 1570 Konkurransetilsynet. Jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak V.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse vil stemme imot Regjeringens forslag.
13.2 KAP. 1531 TILSKUDD TIL STATENS PENSJONSKASSE OG PENSJONSORDNINGEN FOR APOTEKETATEN
Sammendrag
Stortinget gikk i forbindelse med behandlingen av Innst.S.nr.159 (1993-1994) inn for at forvaltningsbedriftenes medlemsinnskudd i Statens Pensjonskasse skulle beregnes aktuarielt.
Administrasjonsdepartementet har på denne bakgrunn godkjent at arbeidsgiverandelen i NSB settes ned fra 8 til 6 %. For NSB innebærer dette en innsparing på 40 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 42 (1994-1995). Reduksjonen motsvares av økte utgifter under kap. 1531 post 01 med 40 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om økning under kap. 1531 post 01 med 40 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig til samferdselskomiteens Innst.S.nr.207 (1994-1995), jf. St.prp. nr. 42 (1994-1995).
13.3 KAP. 1580 PRISTILSKUDD
Sammendrag
Tilskuddsordningene under kap. 1580 Pristilskudd består nå av frakttilskudd til bensin og autodiesel og særtilskudd til Nord-Norge.
I forutsetningene for bevilgningen for 1995 ligger at frakttilskuddsordningen for bensin og autodiesel, særtilskudd til Nord-Norge som gis på fyringsolje nr. 1 og 2 og parafin, praktiseres slik at ordningen dekker godkjente frakttillegg utover 20 øre pr. liter inkl. mva. på de nevnte produkter i de aktuelle områdene.
Det er i Stortinget framsatt forslag i Dok.nr.8:24 (1994-1995) om tiltak for like drivstoffpriser i hele landet. Regjeringen foreslår for sin del fortsatt å benytte frakttilskuddsordningene under kap. 1580 som virkemiddel for å ivareta disse hensynene.
Regjeringen har vurdert omfanget av ordningen på ny, og foreslår at tiltaksgrensen på 20 øre pr. liter inkl. mva. settes ned til 7 øre pr. liter inkl. mva. fra 1. juli 1995. Ordningen vil da ha samme tiltaksgrense som den hadde i 1994. Den foreslåtte endringen vil øke bevilgningsbehovet under dette kapitlet med 38 mill. kroner i 1995.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag til grenser og bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse mener at fraktutjevningen på drivstoff burde skje ved hjelp av et selvfinansierende fraktutjevningsfond, jf. Innst.S.nr.218 (1994-1995) til Dok.nr.8:24 (1994-1995). Disse medlemmer tar til etterretning at det ikke er flertall for dette i Stortinget, og slutter seg derfor subsidiært til Regjeringens forslag til grense og bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen finner ikke å kunne støtte Regjeringens forslag om å gjeninnføre ordningen med frakttilskudd for bensin og autodiesel. Disse medlemmer mener at fraktkostnadene er en del av de kostnadene som ligger i varens pris der den tilbys. Det er ikke en prioritert samfunnsoppgave å jevne ut prisforskjeller som har et reelt grunnlag. Disse medlemmer viser videre til forslaget disse medlemmer har fremmet til nedsettelse av bensinavgiftene som vil sikre en vesentlig lavere bensinpris enn Regjeringens forslag over hele landet, men som først og fremt vil gjøre bilbruk billigere i distrikter med stort bilbruksbehov.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil subsidiært støtte Regjerings forslag, som tross alt vil avhjelpe situasjonen noe i enkelte deler av landet.
Komiteen viser for øvrig til Innst.S.nr.218 (1994-1995), jf. Dok.nr.8:24 (1994-1995).
13.4 KAP. 2445 STATSBYGG
13.4.1 Post 30 Igangsetting av nybygg, kan overføres, kan nyttes under post 31
Sammendrag
I 1995 er det planlagt oppstart av bygging av et senter for marint miljø og sikkerhet i Horten. Senteret er et fellesprosjekt mellom Statens forurensningstilsyns (SFT) oljevernavdeling og Kystverkets lostjeneste/trafikksentral for Oslofjorden. Byggingen skjer i regi av Statsbygg og er planlagt startet i 1995. Senteret vil stå ferdig i 1996.
Grunnundersøkelser gjort i 1992 viste at det var noe forurensning i grunnen på tomten til det nye senteret. Nye grunnundersøkelser i 1994 viser at forurensningen i tomtegrunnen er mer alvorlig enn tidligere antatt. En opprydding i dette vil kreve omfattende tiltak og må være gjennomført før bygging kan startes høsten 1995.
I et samarbeid mellom Statsbygg, SFT og et konsulentfirma, er det anslått at nødvendige oppryddingstiltak vil koste ca 6,8 mill. kroner. Tiltakene anses som minimumstiltak for å kunne iverksette byggingen. Innen eksisterende byggebevilgning er det i dag allerede avsatt 0,3 mill. kroner under Statsbyggs budsjett til tiltak for å utbedre forurensningene i tomtegrunnen. Det gjenstår således et restbehov på 6,5 mill. kroner til dekning av de ekstraordinære tiltakene som er nødvendige.
Det foreslås at Stortinget vedtar en tilleggsbevilgning på Statsbyggs kap. 2445, post 30 på 6,5 mill. kroner for å dekke kostnadene til nødvendig opprydding.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
13.4.2 Post 31 Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres, kan nyttes under post 30
Sammendrag
Som følge av mindre forsinkelser i framdriften på enkelte byggprosjekter under Statsbygg, påløper noen av kostnadene først i 1996. Bevilgningen under kap. 2445 Statsbygg, post 31 Oppføring av nybygg, kan derfor reduseres med 29 mill. kroner. Beløpet foreslås omdisponert til kjøp av tomt til ambassadebygg i Berlin, jf. omtale under kap. 101 Utenrikstjenesten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslaget om bevilgning av 29 mill. kroner under kap. 101 post 49 (ny) til kjøp av tomt til ambassadebygg i Berlin.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen, går inn for å redusere kapittel 2445 Statsbygg, post 31 Reising av nybygg, med 70 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Flertallet legger til grunn at reduksjonen kun vil berøre innfasing av ulike byggeprosjekter.
Flertallet fremmer følgende forslag:
Kap. 2445 |
Statsbygg (jf. kap. 5445): |
31 | Reising av nybygg, kan overføres, kan nyttes |
under post 30, nedsettes med | kr 99.000.000 |
fra kr 1.247.730.000 til kr 1.148.730.000 |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet finner det nødvendig å dempe omfanget av den statlige byggeaktiviteten i 2. halvår 1995. Disse medlemmer viser til at det allerede er et sterkt press innenfor byggnæringen og at dette presset vil bli forsterket på grunn av de store oppryddinger etter flomkatastrofen på Østlandet, med økt pris- og lønnspress som resultat. Disse medlemmer vil derfor gå inn for å redusere bevilgningen til Statsbygg med 171 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 2445 |
Statsbygg (jf. kap. 5445): |
31 | Reising av nybygg, kan overføres, kan nyttes |
under post 30, nedsettes med | kr 200.000.000 |
fra kr 1.247.730.000 til kr 1.047.730.000 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse tar opp Regjeringens forslag under post 31.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 2445 |
Statsbygg (jf. kap. 5445): |
31 | Reising av nybygg, kan overføres, kan nyttes |
under post 30, nedsettes med | kr 29.000.000 |
fra kr 1.247.730.000 til kr 1.218.730.000 |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
Kap. 2445 |
Statsbygg (jf. kap. 5445): |
31 | Reising av nybygg, kan overføres, kan nyttes |
under post 30, nedsettes med | kr 81.350.000 |
fra kr 1.247.730.000 til kr 1.166.380.000 |