Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

1.1 OM INNSTILLINGEN

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Erik Dalheim, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Reidar Sandal, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at forslag framsatt i B.innst.S.nr.IV, som er avgitt samtidig med denne innstilling, er ført under komiteens tilrådning eller forslag fra mindretall i denne innstilling.

       Det gjøres spesielt oppmerksom på at bevilgningsforslagene i denne innstilling, både fra flertall og mindretall, fremmes i forhold til tidligere bevilgede beløp.

1.2 HOVEDTALL VEDRØRENDE FORSLAGENE I BUDSJETTMELDINGEN

1.2.1 Sammendrag

       Samtidig med proposisjonen er det fremmet tre andre proposisjoner med forslag om endringer på statsbudsjettet for 1995. Disse er St.prp. nr. 53 (1994-1995) Om ein del løyvingsendringar m.v. på Samferdselsdepartementets område, St.prp. nr. 54 (1994-1995) Om utbygging og drift av Njord-funnet, fastsettelse av statlig eierandel for feltene Draugen og Brage, samt orientering om NORSOK-arbeidet og St.prp. nr. 55 (1994-1995) Om opprettelse av alkoholtilsyn, Nytt Rikshospital, oppfølging av PU-reformen og Trygdeetatens EDB-system. Hovedtallene nedenfor inkluderer forslagene i disse tre proposisjonene, i tillegg til de forslagene som er fremmet i proposisjonen.

       Regjeringen har også i 1995 ført en varsom politikk med hensyn til å fremme forslag om tilleggsbevilgninger. Det er derfor hittil i år kun fremmet forslag som til sammen beløper seg til 298 mill. kroner i økte utgifter (ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner).

       De fire proposisjonene som er fremmet 10. mai 1995 inneholder forslag om tilleggsbevilgninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner på 2520 mill. kroner. Forslagene om utgiftsnedsettelser (utenom ymse utgifter) beløper seg til 1509 mill. kroner. Dette inkluderer de tiltak Regjeringen har vedtatt for å redusere de samlede utgiftene. På inntektsiden foreslås det økninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lån på til sammen 1121 mill. kroner, mens forslagene om nedsettelser beløper seg til 146 mill. kroner.

       For 913 mill. kroner av utgiftsøkningen har Regjeringen ikke funnet det naturlig å kreve inndekning. Dette gjelder utgiftsøkninger som følger av anslagsendringer, gjenbevilgninger m.v. På samme måte er 570 mill. kroner av de reduserte utgiftene og 400 mill. kroner av de økte inntektene holdt utenfor i beregningen av inndekning for de økte utgiftene. Den resterende utgiftsøkningen dekkes inn gjennom nedsettelse av ymse utgifter med 254 mill. kroner. Se tabell 1 for en oppstilling av de viktigste endringsforslagene.

       For petroleumsvirksomheten er det tidligere i år fremmet forslag om økninger i utgiftene på 2582 mill. kroner og økninger i inntektene på 376 mill. kroner. Overføringene til og fra Statens petroleumsfond er foreslått redusert med 2206 mill. kroner. I St.prp. nr. 54 fremmes det forslag om netto økninger i utgiftene på 854 mill. kroner og økninger i inntektene på 86 mill. kroner, ekskl. Statens petroleumsfond. I tillegg foreslås overføringene til og fra Statens petroleumsfond redusert med 768 mill. kroner.

       Det er videre hittil i år fremmet forslag om økninger i utlånene på 176 mill. kroner. I de proposisjonene som legges fram nå foreslås det at utlånene økes med ytterligere 39 mill. kroner, mens tilbakebetalingene økes med 9 mill. kroner.

       Tabell 1 omfatter de viktigste endringsforslagene som fremmes her og i St.prp. nr. 53, St.prp. nr. 54 og St.prp. nr. 55, ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner. Beløp merket med * er anslagsendringer, gjenbevilgninger mv. som holdes utenfor når en summerer opp inndekningsbehovet. Alle tall i mill. kroner.

Tabell 1: De viktigste endringsforslagene
Kap.  
     Økning av utgifter
116 Deltaking i internasjonale organisasjoner 95
191 Hjelp til flyktninger 60
260* Universitetet i Oslo 26
440 Politi- og lensmannsetaten 59
502* Valgutgifter 75
580 Bostøtte 40
761 Kommunenes helse- og sosialtjenester 100
946 Støtte til skipsbygging 300
1350 Statsbanenes kjøreveg 110
1427 Direktoratet for naturforvaltning 107
1429* Riksantikvaren 26
1531 Tilskudd til Statens Pensjonskasse 40
1580 Pristilskudd 38
2310 Ekstraordinære sysselsettingstiltak 100
2412* Den norske stats husbank 386
2450 Luftfartsverket 63
2470 Direktoratet for statens skoger 165
2650* Sykepenger 400
Annet   330
  Utgiftsøkninger i alt 2.520
        
     Nedsettelse av utgifter
195 Tiltak for flyktninger i Norge 60
520 Utlendingsdirektoratet 170
521 Bosetting av flyktninger 80
592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak 100
1322 Statens veganlegg 99
1427 Direktoratet for naturforvaltning 101
2541* Dagpenger 570
2751 Medisiner m.v. 85
Annet   244
  Nedsettelse av utgifter i alt 1.509
        
  Netto utgiftsøkning 1.012
        
  Økte utgifter det ikke kreves inndekning for 913
  Reduserte utgifter som ikke regnes som inndekning 570
  Økning av utgiftene tidligere i år som må dekkes inn 160
  Inndekningsbehov 829
        
     Økning av inntekter   
3124* Norsk garantiinstitutt for skip 400
3410 Rettsgebyr 63
4350 Statsbanenes kjøreveg 110
5450 Luftsfartsverket 63
5491 Avskriving på statens kapital 165
5623 Aksjer i DNL 44
5656 Aksjer i andre selskaper 99
5680 Innskuddskapital i Statnett SF 109
Annet   68
  Inntektsøkninger i alt 1.121
        
     Nedsettelse av inntekter
3410 Rettsgebyr 27
3520 Utlendingsdirektoratet 60
Annet   59
  Nedsettelse av inntekter i alt 146
  Netto inntektsøkning 975
        
  Herav inntekter som ikke regnes som inndekning 400
        
  Netto inndekning på inntektsiden 575
  Samlet netto inndekningsbehov 254


       Den gjenstående utgiftsøkningen dekkes inn gjennom nedsettelse av kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 254 mill. kroner. Det er tidligere avsatt 2,6 mrd. kroner på dette kapitlet. Hensyn tatt til de lønns- og inntektsoppgjør som til nå er avklart, er avsetningen til ymse utgifter nede på et absolutt minimumsnivå. Dette betyr at det må føres en meget stram politikk m.h.p. tilleggsbevilgninger for resten av året.

Tabell 2: Statsbudsjettets utgifter og inntekter ekskl. lånetransaksjoner (mill. kroner).

  SIII + tillegg hittil i 1995 Endringer fremmet i St.prp.
nr.51, 53, 54, 55
Anslags- endringer Anslag på regnskap
Statsbudsjettets utgifter 365.968 1.612 -444 367.136
Statsbudsjettets utgifter utenom statlig petroleumsvirksomhet 355.226 758 124 356.108
Statsbudsjettets inntekter 354.788 1.061 5.212 361.061
Statsbudsjettets inntekter utenom statlig petroleumsvirksomhet 307.862 975 2.527 311.364
Overskudd før lånetransaksj. -11.180 -551 5.656 -6.075
Oljekorrigert overskudd -47.364 217 2.403 -44.744

1.2.2 Komiteens merknader

       Komiteen vil nedenfor ta standpunkt til de enkelte forslag departementsvis.

       Komiteen viser for øvrig til merknader vedrørende budsjettopplegget i B.innst.S.nr.IV (1994-1995) Revidert nasjonalbudsjett 1995.