1. Innledning
1.1 OM INNSTILLINGEN
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Erik Dalheim, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Reidar Sandal, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at forslag framsatt i B.innst.S.nr.IV, som er avgitt samtidig med denne innstilling, er ført under komiteens tilrådning eller forslag fra mindretall i denne innstilling.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at bevilgningsforslagene i denne innstilling, både fra flertall og mindretall, fremmes i forhold til tidligere bevilgede beløp.
1.2 HOVEDTALL VEDRØRENDE FORSLAGENE I BUDSJETTMELDINGEN
1.2.1 Sammendrag
Samtidig med proposisjonen er det fremmet tre andre proposisjoner med forslag om endringer på statsbudsjettet for 1995. Disse er St.prp. nr. 53 (1994-1995) Om ein del løyvingsendringar m.v. på Samferdselsdepartementets område, St.prp. nr. 54 (1994-1995) Om utbygging og drift av Njord-funnet, fastsettelse av statlig eierandel for feltene Draugen og Brage, samt orientering om NORSOK-arbeidet og St.prp. nr. 55 (1994-1995) Om opprettelse av alkoholtilsyn, Nytt Rikshospital, oppfølging av PU-reformen og Trygdeetatens EDB-system. Hovedtallene nedenfor inkluderer forslagene i disse tre proposisjonene, i tillegg til de forslagene som er fremmet i proposisjonen.
Regjeringen har også i 1995 ført en varsom politikk med hensyn til å fremme forslag om tilleggsbevilgninger. Det er derfor hittil i år kun fremmet forslag som til sammen beløper seg til 298 mill. kroner i økte utgifter (ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner).
De fire proposisjonene som er fremmet 10. mai 1995 inneholder forslag om tilleggsbevilgninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner på 2520 mill. kroner. Forslagene om utgiftsnedsettelser (utenom ymse utgifter) beløper seg til 1509 mill. kroner. Dette inkluderer de tiltak Regjeringen har vedtatt for å redusere de samlede utgiftene. På inntektsiden foreslås det økninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lån på til sammen 1121 mill. kroner, mens forslagene om nedsettelser beløper seg til 146 mill. kroner.
For 913 mill. kroner av utgiftsøkningen har Regjeringen ikke funnet det naturlig å kreve inndekning. Dette gjelder utgiftsøkninger som følger av anslagsendringer, gjenbevilgninger m.v. På samme måte er 570 mill. kroner av de reduserte utgiftene og 400 mill. kroner av de økte inntektene holdt utenfor i beregningen av inndekning for de økte utgiftene. Den resterende utgiftsøkningen dekkes inn gjennom nedsettelse av ymse utgifter med 254 mill. kroner. Se tabell 1 for en oppstilling av de viktigste endringsforslagene.
For petroleumsvirksomheten er det tidligere i år fremmet forslag om økninger i utgiftene på 2582 mill. kroner og økninger i inntektene på 376 mill. kroner. Overføringene til og fra Statens petroleumsfond er foreslått redusert med 2206 mill. kroner. I St.prp. nr. 54 fremmes det forslag om netto økninger i utgiftene på 854 mill. kroner og økninger i inntektene på 86 mill. kroner, ekskl. Statens petroleumsfond. I tillegg foreslås overføringene til og fra Statens petroleumsfond redusert med 768 mill. kroner.
Det er videre hittil i år fremmet forslag om økninger i utlånene på 176 mill. kroner. I de proposisjonene som legges fram nå foreslås det at utlånene økes med ytterligere 39 mill. kroner, mens tilbakebetalingene økes med 9 mill. kroner.
Tabell 1 omfatter de viktigste endringsforslagene som fremmes her og i St.prp. nr. 53, St.prp. nr. 54 og St.prp. nr. 55, ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner. Beløp merket med * er anslagsendringer, gjenbevilgninger mv. som holdes utenfor når en summerer opp inndekningsbehovet. Alle tall i mill. kroner.
Kap. | ||
Økning av utgifter | ||
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | 95 |
191 | Hjelp til flyktninger | 60 |
260* | Universitetet i Oslo | 26 |
440 | Politi- og lensmannsetaten | 59 |
502* | Valgutgifter | 75 |
580 | Bostøtte | 40 |
761 | Kommunenes helse- og sosialtjenester | 100 |
946 | Støtte til skipsbygging | 300 |
1350 | Statsbanenes kjøreveg | 110 |
1427 | Direktoratet for naturforvaltning | 107 |
1429* | Riksantikvaren | 26 |
1531 | Tilskudd til Statens Pensjonskasse | 40 |
1580 | Pristilskudd | 38 |
2310 | Ekstraordinære sysselsettingstiltak | 100 |
2412* | Den norske stats husbank | 386 |
2450 | Luftfartsverket | 63 |
2470 | Direktoratet for statens skoger | 165 |
2650* | Sykepenger | 400 |
Annet | 330 | |
Utgiftsøkninger i alt | 2.520 | |
Nedsettelse av utgifter | ||
195 | Tiltak for flyktninger i Norge | 60 |
520 | Utlendingsdirektoratet | 170 |
521 | Bosetting av flyktninger | 80 |
592 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 100 |
1322 | Statens veganlegg | 99 |
1427 | Direktoratet for naturforvaltning | 101 |
2541* | Dagpenger | 570 |
2751 | Medisiner m.v. | 85 |
Annet | 244 | |
Nedsettelse av utgifter i alt | 1.509 | |
Netto utgiftsøkning | 1.012 | |
Økte utgifter det ikke kreves inndekning for | 913 | |
Reduserte utgifter som ikke regnes som inndekning | 570 | |
Økning av utgiftene tidligere i år som må dekkes inn | 160 | |
Inndekningsbehov | 829 | |
Økning av inntekter | ||
3124* | Norsk garantiinstitutt for skip | 400 |
3410 | Rettsgebyr | 63 |
4350 | Statsbanenes kjøreveg | 110 |
5450 | Luftsfartsverket | 63 |
5491 | Avskriving på statens kapital | 165 |
5623 | Aksjer i DNL | 44 |
5656 | Aksjer i andre selskaper | 99 |
5680 | Innskuddskapital i Statnett SF | 109 |
Annet | 68 | |
Inntektsøkninger i alt | 1.121 | |
Nedsettelse av inntekter | ||
3410 | Rettsgebyr | 27 |
3520 | Utlendingsdirektoratet | 60 |
Annet | 59 | |
Nedsettelse av inntekter i alt | 146 | |
Netto inntektsøkning | 975 | |
Herav inntekter som ikke regnes som inndekning | 400 | |
Netto inndekning på inntektsiden | 575 | |
Samlet netto inndekningsbehov | 254 |
Den gjenstående utgiftsøkningen dekkes inn gjennom nedsettelse av kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 254 mill. kroner. Det er tidligere avsatt 2,6 mrd. kroner på dette kapitlet. Hensyn tatt til de lønns- og inntektsoppgjør som til nå er avklart, er avsetningen til ymse utgifter nede på et absolutt minimumsnivå. Dette betyr at det må føres en meget stram politikk m.h.p. tilleggsbevilgninger for resten av året.
Tabell 2: Statsbudsjettets utgifter og inntekter ekskl. lånetransaksjoner (mill. kroner).
SIII + tillegg hittil i 1995 | Endringer fremmet i St.prp. nr.51, 53, 54, 55 |
Anslags- endringer | Anslag på regnskap |
---|
Statsbudsjettets utgifter | 365.968 | 1.612 | -444 | 367.136 |
Statsbudsjettets utgifter utenom statlig petroleumsvirksomhet | 355.226 | 758 | 124 | 356.108 |
Statsbudsjettets inntekter | 354.788 | 1.061 | 5.212 | 361.061 |
Statsbudsjettets inntekter utenom statlig petroleumsvirksomhet | 307.862 | 975 | 2.527 | 311.364 |
Overskudd før lånetransaksj. | -11.180 | -551 | 5.656 | -6.075 |
Oljekorrigert overskudd | -47.364 | 217 | 2.403 | -44.744 |
1.2.2 Komiteens merknader
Komiteen vil nedenfor ta standpunkt til de enkelte forslag departementsvis.
Komiteen viser for øvrig til merknader vedrørende budsjettopplegget i B.innst.S.nr.IV (1994-1995) Revidert nasjonalbudsjett 1995.