4. Forsvarsdepartementets svar

      Forsvarsdepartementet har på antegnelsen svart:

       « Forsvarets boligvirksomhet er i hovedsak et personellpolitisk virkemiddel knyttet til Forsvarets beordringssystem. På samme måte som den alminnelige velstand i samfunnet økte fra år til år, ble også Forsvarets boligprogram tilført forholdsmessige ressurser i de årlige budsjettproposisjoner. Hjemmel for Forsvarets boligvirksomhet vil derfor være spredt over et antall budsjettvedtak. Vi er enige i at et hjemmelsgrunnlag som fremkommer på denne måte, i ettertid kan oppfattes som uklart eller uoversiktlig, men vi ser dette som en normal konsekvens av statens budsjettsystem. Hovedpoenget må imidlertid være at virksomheten hvert år har vært drevet innen rammen av foreliggende hjemler.

       Det har tidligere vært forutsatt at Forsvarets husleiesatser skulle ligge på linje med statens satser for øvrig, basert på et landsgjennomsnitt. Vi har notert oss at Statsbygg i den senere tid har lagt seg på markedsjusterte leiesatser, og vi vurderer nå hvorledes det differensierte husleiesystem forholder seg til dette leienivå.

       Forsvarets boligvirksomhet er et personellpolitisk virkemiddel knyttet til beordringssystemet. Vi arbeider kontinuerlig med å tilpasse boligmengden til det faktiske behov gjennom systematiske inspeksjoner og oppfølging i hvert enkelt boområde. I den grad det er overtallige boliger, blir disse utrangert og avhendet. Etter vår oppfatning vil en pågående tilpassing til beordringssystemets behov ivareta Stortingets målsetting om en reduksjon av statens boligmasse.

       Generelt vil vi også bemerke at Forsvarets boligvirksomhet er en prosess under stadig utvikling, og etter vårt skjønn er enkelte deler av Riksrevisjonens rapport noe unyansert da den ikke fanger opp de løpende tiltak som iverksettes for å gjøre virksomheten best mulig, eller drøfter kriterier/mål for administrasjon av Forsvarets boligvirksomhet.

       Som tidligere nevnt har hjemmelsgrunnlaget blitt til over flere år gjennom mange budsjettvedtak. Dette har bl.a. medført at mål og kriterier for boligvirksomheten ikke er dokumentert samlet. Vi kan heller ikke se at Rr som ramme for sin undersøkelse har spesifisert kriterier og mål som boligvirksomheten skal evalueres i forhold til, f.eks. hva som er rimelig pris på Forsvarets boliger sett i forhold til statlig prisnivå generelt. For å klargjøre målene for Forsvarets boligvirksomhet skal det lages en stortingsmelding om boligvirksomheten. Den vil foreligge i løpet av desember 1995. Etter at den foreligger og er behandlet, vil FD ha en bedre ramme for å evaluere boligvirksomheten. »