1. Innledning

    Til Stortinget.

       Forslagsstillarane viser i dokumentet til at den nye energilova var riktig og naudsynt, og at dei fleste målsetjingane med kraftreformen er nådd.

       Forslagsstillarane peikar derimot på at det i dag er enkelte klare system- og tilsynsproblem m.m., som dels har hemma og avgrensa ein effektiv konkurranse, og dels har forseinka ein del organisatoriske prosessar som var venta som ein konsekvens av auka konkurranse i bransjen. Forslagsstillarane viser til at særlege veikskapar kan påvisast når det gjeld:

« - organisering av monopolaktivitetene knyttet til transport- og transporttariffering,
- muligheter for rolleblanding som en konsekvens av vertikalintegrering,
- en selskapsstruktur som vanskeliggjør et effektivt monopoltilsyn. »

       Forslagsstillarane fremjer i dokumentet som aktuelle reformområd og tiltak:

«- Husholdningenes adgang til kraftmarkedet må bedres. Det bør vurderes om en egen markedsplass/børs for småkunder vil kunne lette markedsadgangen for disse.
- Krav om selskapsmessig skille mellom monopol- og konkurranseaktiviteter.
- Tiltak som kan bedre strukturen av nettselskaper.
- Fordeler og eventuelle ulemper med å gå ned fra tre til to nettnivåer; (1) Sentralnett, (2) Region- og fordelingsnett, bør utredes. Med den helt sentrale rolle nettsystemene spiller for at konkurransen blir reell, vil forenklinger som letter innsyn og kontroll minimere transportkostnadene.
- Endring av prinsippene fra prising av transport fra et kostnadsbasert utgangspunkt til f.eks. et system med maksimaltariffer, evt. i kombinasjon med forbedringer av dagens system. »

       Forslagsstillarane fremjer følgjande framlegg, dagsett 29. mars 1995:

«1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for å bedre husholdningenes adgang til et kraftmarked med reell konkurranse.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om selskapsmessig skille mellom monopol- og konkurranseaktiviteter, herunder hvordan et slikt krav mest hensiktsmessig kan innfases tidsmessig.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere stimuleringstiltak som etter et selskapsmessig skille er gjennomført kan fremme en frivillig selskapskonsentrasjon på nettsiden.
4. Stortinget ber Regjeringen utrede fordeler og ulemper med, og alternative modeller for, å redusere nettnivåene fra tre til to.
5. Stortinget ber Regjeringen gå gjennom prisgrunnlaget for dagens transporttariffer med sikte på riktigere priser. Aktuelle tiltak kan f.eks. være et system med maksimalpriser, evt. i kombinasjon med forbedringer av dagens system.»