6. Avkastningskrav og utbyttepolitikk

       Samferdselsdepartementet peker generelt på at når staten er involvert i aksjeselskap, må det legges stor vekt på å utøve et profesjonelt eierskap. Styrene for selskapene er gjennom aksjeloven gitt forretningsmessig myndighet og ansvar for å gjøre dem i stand til å drive virksomheten rasjonelt og effektivt innenfor opptrukne rammer og samfunnsøkonomiske mål.

       Dette innebærer bl.a. at styrene må gis mulighet til å etablere en finansiell strategi innenfor en rimelig langsiktig ramme.

       Eierens økonomiske styring bør begrenses til et fåtall sentrale nøkkeltall som gir styring på et overordnet nivå, som er enkle å følge opp og som aksepteres av styre og administrativ ledelse i selskapet. Samferdselsdepartementet vil legge vekt på å videreutvikle disse styringsparametrene.

       Departementet legger til grunn et egenkapitalavkastningskrav i perioden på minimum 15 % før skatt. Det vil bli foretatt en revurdering av avkastningskravet i forbindelse med en ny verdivurdering som departementet tar sikte på å få gjennomført i løpet av 1996/97 som underlag for neste stortingsmelding om Telenor AS.

       I tillegg til avkastningskravet er det behov for å etablere en langsiktig og stabil utbyttepolitikk. Den langsiktige utbyttepolitikken (for 1997 og årene framover) vil bli fastlagt i samband med behandlingen av spørsmålet om evt. ny egenkapitaltilførsel.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, har ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg departementets tre punkter som er lagt til grunn for den økonomiske styringen av selskapet og er enig i dem. Disse medlemmer vil allikevel peke på at det å legge vekt på selskapets « vekstønsker » og « særlig samfunnsmessig ansvar » kan komme i konflikt med målsettingene om konkurransenøytralitet og realisering av kapitalavkastningskrav.Disse medlemmer viser til at staten i dag får dekket visse samfunnspålagte oppgaver av Telenor. Disse medlemmer viser til at deregulering av telemarkedet også her hjemme vil resultere i flere aktører som også kan dekke disse tjenestene. Disse medlemmer mener at samfunnspålagte oppgaver i fremtiden bør finansieres over statsbudsjettet eller via konsesjonsbetingelsene. Produsent av tjenestene bør velges på bakgrunn av konkurranse mellom ulike tilbydere.

       Disse medlemmer viser til at departementet legger opp til et langsiktig avkastningskrav på 15-20 % før skatt. Disse medlemmer synes dette avkastningskravet er rimelig, og forutsetter at avkastningskravet må realiseres uten at selskapet tar ut en monopolprofitt på sine monopoltjenester. Disse medlemmer viser til omtale av kryssubsidiering i tidligere merknader under pkt. 2, og mener at kryssubsidiering av ulike tjenester i Telenor ikke må finne sted.

       Disse medlemmer har merket seg at departementet annonserer en ny verdivurdering av selskapet. Disse medlemmer mener at kapitalgrunnlaget må gjenspeile den reelle verdien av Telenor. Disse medlemmer mener det er viktig at en ikke gjennomfører en verdivurdering som setter egenkapitalen i Telenor for lavt.

       Disse medlemmer viser til at departementet vil fastsette den langsiktige utbyttepolitikken, i forbindelse med vurdering om evt. ny egenkapitaltilførsel. Disse medlemmer tar på nåværende tidspunkt ikke stilling til styrets forslag om binding og faste regler for utbytte.

       Disse medlemmer viser til at omdannelse av Televerket fra forvaltningsbedrift til aksjeselskap var av hensyn til bedriftens behov for raskere markedstilpasning og større fleksibilitet. Aksjeselskapsmodellen bidrar også til mindre byråkrati med raskere beslutningsprosesser. Disse medlemmer vil imidlertid understreke at svakheten med et 100 % eid statlig aksjeselskap, er at makten overføres fra Stortinget til Regjeringen. Telenor AS styres i dag av eget styre, som er underlagt generalforsamling, som er statsråden.

       Disse medlemmer viser til at kontrollfunksjonen for telesaker, Statens teleforvaltning, i dag er underlagt samme departement. Disse medlemmer mener dette skaper en uønsket maktkonsentrasjon og sterke interessemotsetninger innad i departementet. Disse medlemmer viser for øvrig til kommentarer vedrørende kontrollfunksjonen under pkt. 2. Disse medlemmer mener det utfra maktfordelingsprinsippet bør åpnes for salg av aksjer i Telenor AS slik at generalforsamlingen blir åpnere, og med mer innsyn, samt representeres ved flere personer. Disse medlemmer mener derfor at departementet bes utarbeide en plan for salg av inntil 331/3 % av aksjene i Telenor AS. Disse medlemmer viser til at dette også kan være en aktualitet i forbindelse med vurdering om evt. ny egenkapitaltilførsel.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å selge inntil 1/3 av aksjene i Telenor AS. »