Vedlegg 1

Svarbrev av 30. april 1996 fra statsråd Reidar Sandal til Høyres stortingsgruppe:

Spørsmål fra Høyres stortingsgruppe om St.prp. nr. 39 - investeringskostnadene ved grunnskolereformen

       Jeg viser til brev av 25. april 1996.

       I brev til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen av 24. april 1996 ble det gjort rede for de elementene som påvirker byggeprisene pr. kvm. Det ble her pekt på at den faktiske kostnaden pr. kvm. for nybygg i den enkelte kommune vil være avhengig av bl.a. følgende forhold:

- standard på de nye lokalene
- material- og lønnskostnader (herunder virkningen av den regionalt differensierte arbeidsgiveravgiften)
- etterspørsel etter arbeidskraft og prisen på denne
- grunnforhold og eksisterende infrastruktur.

       For nærmere omtale av disse forhold viser jeg til brevet til komiteen av 24. april.

       Departementet har under arbeidet med proposisjonen og i forbindelse med de spørsmål som er blitt stilt av stortingskomiteen og Høyres stortingsgruppe, vært i kontakt med ulike fagmiljøer for å sikre et best mulig grunnlag for vurderingen av enhetskostnadene ved skolebygg. Departementet har vært i kontakt med:

A) Holte-prosjekt A/S
B) Moelven A/S
C) Statsbygg
D) Statistisk Sentralbyrå

A. Holte-prosjekt A/S

       Det ble i brevet til stortingskomiteen av 24. april 1996, på bakgrunn av Kalkulasjonsnøkkelen fra Holte-prosjekt A/S, gjort rede for differansen mellom et nytt skolebygg og et påbygg/tilbygg el. paviljong for 6-åringer. Kalkulasjonsnøkkelen for 1996 gir en kalkulasjon av kostnadene ved «Barneskole - påbygg for 0-klasse». Kostnaden pr. kvm for et slikt bygg er kalkulert til 9.126 kr pr. kvm (1996-kr) under forutsetningen av normal standard på bygget. I dette beløpet er det ikke innkalkulert byggherreadministrasjon, eventuelt tomtekjøp, finanskostnader, inventar og utstyr. Nøkkelen kalkulerer også pris pr. kvm for en barneskole med fire paralleller. Her er pris pr. kvm. kalkulert til 11.538 kr med normal standard for bygget. Dette illustrerer at når pris pr. kvm. for et nytt skolebygg blir lagt til grunn, og altså ikke pris pr. kvm. for tilbygg til det pedagogiske tilbudet for 6-åringer, øker kostnaden vesentlig.

B. Moelven A/S

       Det ble videre i brevet til stortingskomiteen påpekt at Moelven A/S har satt opp en rekke skolebygg, også i Oslo. Disse er godkjent som permanente bygg. Moelven har i møte med departementet dokumentert at det i alle deler av landet kan bygges skolebygg av Moelven for 6-åringer innenfor en ramme på 9.500 kr pr. kvm. (ekskl. inventar), inkludert fraktkostnader.

C. Statsbygg

       Statsbygg har over departementet opplyst at gjennomsnittlig prosjektkostnad pr. kvm. for regionale høyskoler er 11.800 kr (prisjustert 1996-kr). Ved å ta hensyn til at grunnskolebygg er enklere, mener Statsbygg at det kan forventes lavere kostnader. Statsbygg anslår en gjennomsnittlig kvm.pris til 11.000 kr.

       Statsbygg peker på at det har vært en oppgang i byggevirksomheten over hele landet pga lave renter og positive signaler i norsk økonomi generelt. Særlig er dette merkbart i pressområder som Oslo og Akershus. Det er forventet en fortsatt høy byggeaktivitet i dette området. Kostnadsnivået kan antas å være 10-15 % høyere enn i andre regioner.

       De nordligste fylkene har erfaringsmessig et høyere kostnadsnivå. I Tromsø er det dessuten forventet høy byggeaktivitet de kommende år. Kostnadsnivåene antas å være ca 15-20 % høyere for de nordligste fylkene (fra Nordland og nordover) enn i andre regioner.

       Statsbygg anbefaler på denne bakgrunn at man tar utgangspunkt i en kvm.pris på 11.000 kr med en usikkerhet på +/- 10 %.

D. Statistisk Sentralbyrå

       Statistisk Sentralbyrå opplyser til departementet at det i dag ikke eksisterer offisiell statistikk som viser regionale variasjoner i byggekostnader for skolebygg. Statistisk Sentralbyrå innhenter kostnader som grunnlag for byggekostnadsindekser, en for nye eneboliger og en for nye bygninger generelt.

       Indeksen for nye eneboliger baseres på innhentet kvm.pris. Byrået opplyser at et utfra rådata for nye eneboliger, er mulig å beskrive de geografisk betingede kostnadsvariasjoner for nye boliger på de fire regionene (handelsdistrikt):

- Oslo
- resten av Østlandet
- Vestlandet
- Nord-Norge

       For nye bygninger generelt er kostnadsindeksen basert på gjeldende tariffavtaler når det gjelder lønn, og innhentede oppgaver når det gjelder vareinnsatsen. Det er derfor bare mulig å beskrive regionale variasjoner for vareinnsatsen for regionene ovenfor, men ikke for lønnsdelen.

       Departementet har bedt Statistisk Sentralbyrå beregne variasjonene i de ovennevnte fire regionene, og dette vil bli ettersendt til Høyres stortingsgruppe.

       Innenfor disse regionene finnes det ikke oppgaver for geografisk betingede variasjoner.

       Det er derfor med utgangspunkt i grunnlagsmaterialet for offentlig statistikk, ikke mulig å foreta analyser av regionale variasjoner utover det ovennevnte.

       Statistisk Sentralbyrå offentliggjør statistikk for kvm.pris ved omsetning av brukte boliger på fylkesnivå. Departementet vurderer det slik at denne statistikken ikke kan være et grunnlag for vurdering av regionale variasjoner i byggepriser.

Materiale mottatt fra Byggfaktagruppen A/S

       Departementet vil vise til en foreløpig prosjektskisse fra firmaet Byggfaktagruppen A/S til kommunenes Sentralforbund, datert 26.04.96, som departementet har mottatt.

       I prosjektskissen heter det: « Basert på de rådata Byggfakta sitter med i dag, kan vi helt klart si at det eksisterer fylkesvise forskjeller i byggekostnader pr.kvm. for skolebygg. Beregninger vi har gjort tilsier at huskostnaden i hvert enkelt fylke kan variere med så mye som +20% / -30% i forhold til gjennomsnittet på landsbasis ». Byggfakta kan ikke uttale seg eksakt om hvor store forskjellene er. Firmaet tilbyr derfor Kommunenes Sentralforbund å innhente informasjon gjennom telefonintervjuer med de prosjektansvarlige i kommunene for de ca 180 skolebygg/tilbygg som er igangsatt etter 1.1.1995.

       Etter departementets vurdering er 180 enheter statistisk sett et lite antall dersom det skal være grunnlag for en beskrivelse av objektive geografiske variasjoner. Dersom dette skulle legges til grunn for fylkesvise variasjoner, ville det statistiske grunnlaget være i underkant av 10 enheter pr. fylke. Valg av materialer, lønnsnivå, kommunenes valg av tekniske løsninger, standard, grunnforhold m.v. vil bety mye for den gjennomsnittlige kvm. pris. Av slike grunner ser man også at prisen pr kvm. innenfor samme kommune, f.eks Oslo, varierer betydelig (jf. brev av 24. april 1996 til stortingskomiteen).

       Departementet vil peke på at når 6-åringene i beregningene er forutsatt å ha et tilbud på 2.720 skoler og det skal bygges nye lokaler for i alt over 1.700 klasser, vil den gjennomsnittlige kvm.pris være avhengig av en lang rekke lokale forhold. Departementet vil anta at opplysninger om 180 nye grunnskolebygg ikke vil gi et tilfredsstillende grunnlag for fastsettelse av en kvm.pris som vil være gjennomsnittsprisen for det arealet som samlet skal bygges for å gi et tilbud til 6-åringene.

       Departementet vil under henvisning til gjennomgangen av den informasjon som er innhentet, konkludere med at det ikke foreligger et datagrunnlag som kan gi grunnlag for å utarbeide modeller som kan fange opp geografiske variasjoner i kostnadene for ulike typer nybygg og bygningsmessige tilpasninger. Departementet vil umiddelbart oversende kostnadsindeksen for nye boliger og for bygninger generelt når de foreligger fra Statistisk Sentralbyrå.