Vedlegg 6

Brev fra Utenriksdepartementet til næringskomiteen av 30. mai 1996:

1. Personer bosatt i Norge som i henhold til skatteavtaler betaler skatt til annen stat inkluderes i refusjonsordningen

       Det er vanskelig å anslå kostnadene da det ikke finnes oversikter eller tall for hvor mange personer bosatt i Norge betaler skatt til andre stater.

       Dersom man utvider ordningen til å omfatte personer som ikke betaler skatt til Norge, svekker man imidlertid refusjonsordningens formål og begrunnelse. Begrunnelsen for å opprette refusjonsordningen var å styrke norske sjøfolks konkurranseevne i forhold til sjøfolk fra nærliggende konkurrentland. Bakgrunnen for norske sjøfolks vanskelige konkurransesituasjon er bl.a. høyt kostnadsnivå. Ordningen ble derfor innrettet som en form for skatterefusjon, hvor rederienes bruttolønnsutgifter danner grunnlaget for statens utbetalinger. Dersom man tar med sjøfolk som ikke skatter til Norge, svekker man begrunnelsen for å opprettholde ordningen. Man vil da « refundere » en skatt som ikke er betalt.

2. Refusjonssats settes til 20 %

       I 1995 ble det utbetalt 339,32 mill. kroner i refusjon basert på samlet brutto lønnsutbetalinger på 1.914,44 mill. kroner. En refusjonssats på 20 %, basert på utbetalt lønn i 1995 vil utgjøre 382,89 mill. kroner, dvs. en økning på 43,6 mill. kroner. Dette er basert på at antall sjøfolk under ordningen er det samme, dvs. om lag 8.070 personer.

       Den forslåtte endringen i regelverket for refusjonsbemanningen vil imidlertid kunne øke antall NIS-skip som blir berettiget til refusjon. Dersom dette utgjør 2.000 sjøfolk vil kostnadene kunne utgjøre om lag 80 mill. kroner.

3. Både NIS- og NOR-skip inkluderes i de foreslåtte rekrutterings-/opplæringsordninger med nye 75 mill. kroner

       Departementet kan ikke se at det betyr økte kostnader utover de 75 mill. kroner, dersom både NIS- og NOR-skip inkluderes i de foreslåtte rekrutterings-/opplæringsordninger. Virkningen av ordningen kan imidlertid bli redusert dersom støtten skal ytes til alle rekrutterings-/opplæringsstillinger. Det er heller ikke stilt krav til gjenytelse fra næringens side.

4. Skip i NIS under 7.000 bruttotonn inngår i refusjonsordningen der et antall stillinger tilsvarende minst halvdelen av bemanningen til enhver tid er besatt av norske sjøfolk

       Skipsregistrene i Bergen opplyser at det er registrert 215 skip under 7.000 bt i NIS.

       Ved å ta utgangspunkt i bruttolønnen for den nye « refusjonsbemanningen » på 3 NIS-skip kan en anslå at gjennomsnittsrefusjonen for mindre skip i NIS vil utgjøre i underkant av 370.000 kroner pr. år. Refusjonen til de skip under 7.000 bt som ikke oppfyller kravene til den nye foreslåtte refusjonsbemanningen vil være mindre. For et gitt eksempel vil den utgjøre 240.000 kroner.

       Dersom samtlige 215 skip omfattes av regelendringen kan refusjonen utgjøre maksimalt om lag 75 mill. kroner. Dette er imidlertid lite trolig.

       ASO opplyser at basert på en spørreundersøkelse blant medlemmene anslås det at regelendringen kan omfatte 20.30 skip med om lag 200 personer. Da vil refusjonen for disse kunne anslås til 12-13 mill. kroner.

       Dette er for øvrig et spørsmål Regjeringen har foreslått drøftet med organisasjonene når de nærmere detaljer i den nye ordningen for NIS-skip skal fastlegges.