Innstilling frå utanrikskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 1996 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet.

Dette dokument

1. Samandrag

       I proposisjonen vert det gjort framlegg om å omdisponere 211,4 mill. kroner på budsjettet for utviklingshjelp i 1996 for å få til mest mogeleg effektiv bruk av midlane i budsjettåret. Forslaga har i hovudsak samanheng med at framdrifta for enkelte prosjekt og program av ulike årsaker er blitt forseinka, eller at planar og rammevilkår elles er endra.

       Mesteparten av dei omdisponerte midlane vert foreslått nytta til tiltak i Afrika, til tiltak gjennom multilaterale organisasjonar og til gjeldslettetiltak. Dessutan vert det foreslått omdisponert til fredsprosessen i Guatemala og til eit nytt investeringsfond for næringsverksemd i utviklingsland.

       Det vert opplyst at det er 8.987 mill. kroner til disposisjon til utviklingshjelp i 1996. Ordinær løyving for 1996 (S. III) utgjer 8.572 mill. kroner. I tillegg er det overført 415 mill. kroner i ubrukte løyvingar frå 1995.

2. Komiteen sine merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til svar fra bistandsministeren vedrørende konsulentbruk i bistandssammenheng. Flertallet vil understreke betydningen av at NORAD aktivt følger opp statsrådens utsagn om at NORAD selvsagt har et oppfølgingsansvar også i forhold til avtaler som mottakerlandet inngår med tredjepart. Flertallet har videre merket seg at det i alle bistandsavtaler skal stilles krav om at norske myndigheter kan foreta revisjon og inspeksjon av regnskaper når dette ønskes. Flertallet vil understreke betydningen av at denne retten benyttes meget aktivt.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at disse medlemmer prinsipielt finner det svært betenkelig at utgifter til flyktninger i Norge føres over bistandsbudsjettet og at disse medlemmer i forbindelse med behandlingen av Utenriksdepartementets budsjett har gått imot en slik bevilgning. Disse medlemmer konstaterer at det heller ikke for 1996 har vært bruk for alle de midler som er bevilget over dette kapitlet.

       I tråd med Fremskrittspartiets holdning til slike budsjettspørsmål, går komiteens medlem Gundersen inn for alle proposisjonens forslag til utgiftsreduksjoner og mot alle forslag til økninger, med unntak for kap. 191 post 76 Humanitær hjelp til Afrika.

3. Komiteen si tilråding

       Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1996 vert det gjort følgjande endringar:

Utgifter:
Auke
Kap. 140 Administrasjon av utviklingshjelpa     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 800.000
        frå kr 37.830.000 til kr 38.630.000
Kap. 141 Direktoratet for utviklingshjelp     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 1.200.000
        frå kr 62.710.000 til kr 63.910.000.
Kap. 143 Utanriksrepresentasjon/03-området     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 400.000
        frå kr 22.790.000 til kr 23.190.000.
Kap. 160 Bilateral utviklingshjelp administrert av
  internasjonale organisasjonar (multi-bi)     
   70  Verdsbankgruppa og regionale
        utviklingsbankar,
        kan overførast,
        vert auka med kr 10.000.000
        frå kr 100.000.000 til kr 110.000.000.
   71  SN-fond og program,
        kan overførast,
        vert auka med kr 10.000.000
        frå kr 96.000.000 til kr 106.000.000.
Kap. 161 Multilateral utviklingshjelp under
  Dei sameinte nasjonane (SN) og relaterte
  organisasjonar     
   74  Tilskot til Verdas matvareprogram (WFP),
        kan overførast ,
        vert auka med kr 10.000.000
        frå kr 210.000.000 til kr 220.000.000.
   77  Tilskot til landbruksforsking,
        vert auka med kr 6.000.000
        frå kr 38.000.000 til kr 44.000.000.
Kap. 176 Forsking og kompetansebygging     
   73  Samarbeid med universitet m.m i Noreg
        og utviklingsland,
        kan overførast,
        vert auka med kr 5.000.000
        frå kr 50.000.000 til kr 55.000.000
Kap. 182 (Nytt) Statens investeringsfond for
  næringsverksemd i utviklingsland (NORFUND)     
   70  Tilskot til tapavsetting,
        kan overførast,
        vert løyvd med kr 12.500.000
   90  Grunnfondskapital,
        kan overførast,
        vert løyvd med kr 37.500.000
Kap. 184 Gjeldslettetiltak     
   71  Tilskot til Fond for internasjonale
        gjeldsoperasjonar,
        kan overførast,
        vert auka med kr 45.000.000
        frå kr 75.000.000 til kr 120.000.000.
Kap. 191 Hjelp til flyktningar og menneskerettar     
   74  Tilskot til flyktningar frå
        Latin-Amerika,
        kan overførast,
        vert auka med kr 23.000.000
        frå kr 25.000.000 til kr 48.000.000.
   76  Humanitær hjelp til Afrika,
        kan overførast,
        vert auka med kr 50.000.000
        frå kr 300.000.000 til kr 350.000.000.


Reduksjonar
Reduksjon i ubrukt løyving 1996, overført frå 1995
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika     
   71  Tilskot til Tanzania,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 10.716.000
        frå kr 10.716.000 til kr 0.
   73  Tilskot til Botswana,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 5.662.000
        frå kr 5.662.000 til kr 0.
   74  Tilskot til Mosambik,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 6.445.000
        frå kr 6.445.000 til kr 0.
   79  Andre tiltak Afrika,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 15.000.000
        frå kr 15.300.000 til kr 300.000.
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika     
   71  Regionale tiltak Mellom-Amerika,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 2.993.000
        frå kr 2.993.000 til kr 0.
Kap. 153 Fredskorps     
  45  Store nyinnkjøp, kan overførast,
        vert redusert med kr 2.130.000
        frå kr 2.130.000 til kr 0.
Kap. 173 Særskilde støtteordningar     
   73  Fagleg utviklingshjelp ikkje underlagt
        konsentrasjonsprinsippet,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 2.389.000
        frå kr 2.389.000 til kr 0.
Kap. 176 Forsking og kompetansebygging     
   72  Forsking i utviklingsland og
        sør-sør-samarbeid,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 3.418.000
        frå kr 3.418.000 til kr 0.
Kap. 177 Fagleg utviklingshjelp     
  45  Store nyinnkjøp, kan overførast,
        vert redusert med kr 847.000
        frå kr 847.000 til kr 0.


Reduksjon i ordinær løyving 1996
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   71  Tilskot til Tanzania, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 284.000
        frå kr 270.000.000 til kr 269.716.000.
   72  Tilskot til Zambia, kan
        overførast, vert
        redusert med kr 46.000.000
        frå kr 168.599.000 til kr 122.599.000.
   73  Tilskot til Botswana, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 4.338.000
        frå kr 30.000.000 til kr 25.662.000.
   74  Tilskot til Mosambik, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 6.555.000
        frå kr 240.000.000 til kr 233.445.000.
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika
   71  Regionale tiltak Mellom-Amerika,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 2.007.000
        frå kr 78.000.000 til kr 75.993.000.
Kap. 153 Fredskorps
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 4.500.000
        frå kr 30.000.000 til kr 25.500.000.
  45  Store nyinnkjøp, kan overførast,
        vert redusert med kr 1.970.000
        frå kr 6.500.000 til kr 4.530.000.
Kap. 163 Multilateral utviklingshjelp under
  internasjonale
  finansieringsinstitusjonar
   72  Innskot i Den afrikanske utviklingsbank
        og fond, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 41.000.000
        frå kr 190.000.000 til kr 149.000.000.
Kap. 173 Særskilde støtteordningar
   73  Fagleg utviklingshjelp ikkje underlagt
        konsentrasjonsprinsippet,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 3.411.000
        frå kr 20.000.000 til kr 16.589.000.
Kap. 176 Forsking og kompetansebygging
   72  Forsking i utviklingsland og sør-sør-
        samarbeid, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 4.582.000
        frå kr 19.900.000 til kr 15.318.000.
Kap. 177 Fagleg utviklingshjelp
  45  Store nyinnkjøp, kan overførast,
        vert redusert med kr 1.353.000
        frå kr 2.000.000 til kr 647.000.
Kap. 185 Til dekking av ymse hjelpetiltak
   70  Tilskot, kan overførast,
        vert redusert med kr 21.600.000
        frå kr 31.427.000 til kr 9.827.000.
Kap. 195 Tiltak for flyktningar i Noreg, godkjende som
        utviklingshjelp (ODA)
  21  Spesielle driftsutgifter, vert
        redusert med kr 24.200.000
        frå kr 85.000.000 til kr 60.800.000


Oslo, i utanrikskomiteen, den 11. desember 1996.

Haakon Blankenborg, Anne Enger Lahnstein,
leiar og ordførar. sekretær.

Vedlegg 1

Spørsmål av 2. desember 1996 fra Stortingets utenrikskomité til bistandsministeren vedrørende bruk av konsulenttjenester i bistand, og bistandsministerens svar av 4. desember 1996.

Spørsmål fra utenrikskomiteen

       I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 17 (1996-1997) bes det om svar på spørsmål omkring bruk av norske konsulenttjenester i bistandsarbeidet.

       I følge oppslag i Aftenposten 30. november 1996 går det fram at så mye som 50 millioner kroner av bevilgningen til Midt-Østen er gått til å dekke norske konsulenttjenester. En rekke av disse utgiftene er av en slik art at det må stilles spørsmålstegn ved om det er naturlig å bruke bistandsmidler til slike formål.

       Jeg vil be bistandsministeren redegjøre for bruken av midler til konsulenttjenester, både i forhold til bistandsbudsjettets kap. 154, bistand til Midt-Østen og i forhold til bistand til andre prioriterte land. Det bes om en oversikt over hvor stor andel av midlene til prioriterte land som går til slike tjenester, hvilket lønnsnivå konsulenttjenester vanligvis holdes på og hvilke utgifter man godtar dekket over bistandsbudsjettet.

Svar fra bistandsministeren

       La meg innledningsvis vise til at bruk av konsulenter i mange sammenhenger inngår som en nødvendig del av norsk bistand. I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 19 (1995-1996) ga Stortinget sin tilslutning til økt satsing på kompetanse- og institusjonsutvikling i norsk bistand. Bruk av konsulentbistand vil være et element i oppfølgingen av denne satsingen. Behov for konsulenthjelp varierer imidlertid sterkt. En rekke faktorer spiller inn, bl.a. om planer må utarbeides fra grunnen av og om det er tilgjengelig kompetanse og kapasitet på mottakersiden. Krav til hurtig fremdrift i planlegging og gjennomføring av utviklingstiltak må også tillegges vekt. Ved bruk av konsulenttjenester er det viktig å sikre at utvelgelse av konsulenter skjer på en ryddig måte. Når det gjelder lønn og andre betingelser, skal det legges vekt på å oppnå en lavest mulig pris for den aktuelle tjeneste. Kontraktsforhandlinger skal skje med dette som utgangspunkt.

       I Midtøsten har det vært et betydelig behov for bruk av konsulenthjelp i en oppstartingsfase. En av de største utfordringene er å utvikle tilstrekkelig kompetanse og institusjonell kapasitet på palestinsk side til å ivareta alle de oppgaver som dannelsen av det palestinske selvstyret medfører. For å konsolidere fredsprosessen og synliggjøre konkrete, positive virkninger av en fredsløsning for befolkningen i området, har det vært et mål både fra palestinsk side og fra det internasjonale samfunn å sikre en rask oppfølging av de avtaler man har blitt enige om.

       Fra norsk side har utgangspunktet for bistanden vært det tilsagn daværende utenriksminister Johan Jørgen Holst ga på giverlandskonferansen i oktober 1993 om 1 milliard kroner i støtte til de palestinske områder over en fire-års periode. Innen utgangen av året vil dette løftet etter all sannsynlighet være innfridd. På grunn av de økonomiske, sosiale og politiske forholdene i området har Norge valgt å videreføre sitt engasjement. Omfanget av konsulentbistanden må sees i lys av den totale norske innsatsen i området.

       NORADs erfaring er at prisnivået for norske konsulentselskaper med bistandsrelevant kompetanse normalt er 80.000-110.000 kroner pr. månedsverk. Dette skal bl.a. dekke lønn, sosiale kostnader og generelle driftskostnader for selskapet. Utgifter til diverse utstyr (PC, transport m.v.) som er nødvendig for oppdraget, kan komme i tillegg til månedsraten. Slikt utstyr tilfaller normalt mottaker av bistanden når oppdraget er fullført.

       I siste del av spørsmålet fra Senterpartiets Stortingsgruppe bes det om en oversikt over bruk av midler til konsulenttjenester i prioriterte land. Det vil ta noen dager å fremskaffe en slik oversikt, som vil bli ettersendt straks den foreligger.

       Bruk av konsulenter i statsadministrasjonen er et omfattende problemkompleks. Allerede før de aktuelle sakene kom opp, hadde Utenriksdepartementet tatt skritt for å iverksette en kritisk gjennomgang av om dagens system for kjøp av slike tjenester sikrer en effektiv utnyttelse av norske bistandsmidler. Vurderingen vil omfatte kjøp av tjenester foretatt både av Utenriksdepartementet og NORAD og kjøp som andre lands myndigheter foretar på bakgrunn av avtale om norsk finansiering.

Vedlegg 2

Spørsmål av 2. desember 1996 fra Stortingets utenrikskomité til bistandsministeren vedrørende system for revisjon av konsulentkontrakter i bistandssammenheng, og svar av 4. desember 1996 fra bistandsministeren.

Spørsmål fra utenrikskomiteen

       Aftenposten hadde sist helg en artikkel om konsulenthjelp til Palestina. Konkret reises det spørsmål om de avtalte vilkår i kontrakten mellom Norconsult og Palestina blir fulgt opp i utbetalingene. Kontrakten er godkjent av norske myndigheter. Norad svarer i Aftenposten « det er ikke vår oppgave å undersøke hva Norconsult bruker pengene på så lenge de gjør jobben ».

       På bakgrunn av Aftenpostens artikkel finner jeg grunn til å be om en fremstilling av dagens system for revisjon av konsulentkontrakter av denne typen. Jeg vil også vite om bistandsministeren mener systemet idag er godt nok?

Svar fra bistandsministeren

       La meg innledningsvis vise til at bruk av konsulenter i mange sammenhenger inngår som en nødvendig del av norsk bistand. I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 19 (1995-1996) ga Stortinget sin tilslutning til økt satsing på kompetanse- og institusjonsutvikling i norsk bistand. Bruk av konsulentbistand vil være et element i oppfølgingen av denne satsingen. Behov for konsulenthjelp varierer imidlertid sterkt. En rekke faktorer spiller inn, bl.a. om planer må utarbeides fra grunnen av og om det er tilgjengelig kompetanse og kapasitet på mottakersiden. Krav til hurtig fremdrift i planlegging og gjennomføring av utviklingstiltak må også tillegges vekt. Ved bruk av konsulenttjenester er det viktig å sikre at utvelgelse av konsulenter skjer på en ryddig måte. Når det gjelder lønn og andre betingelser, skal det legges vekt på å oppnå en lavest mulig pris for den aktuelle tjeneste. Kontraktsforhandlinger skal skje med dette som utgangspunkt.

       Når det gjelder Aftenpostens artikkel sist helg, vil jeg først vise til at palestinerne selv sterkt har ønsket å gjøre bruk av norske varer og tjenester i arbeidet med oppfølgingen av fredsavtalen. Som en følge av dette ble det omtalte prosjektet hvor Norconsult fikk oppdrag, finansiert over den såkalte parallellfinansieringsordningen, som er bundet til leveranser av norske varer og tjenester.

       Kontrakten med Norconsult bygger på en såkalt FIDIC-mal (International Federation of Consulting Engineers), som er internasjonalt akseptert. Betalingen skjer direkte fra NORAD til konsulent på basis av fakturaer autorisert av Palestine Energy Authority (PEA). Norconsults fakturaer til NORAD skal også være autorisert av selskapets revisor hva gjelder refunderbare kostnader som f.eks. reiser og utstyr.

       I alle bistandsavtaler skal det stilles krav om at norske myndigheter kan foreta revisjon og inspeksjon av regnskaper når dette ønskes. I fjor høst ble det foretatt en regnskapsmessig gjennomgang av PEA, utført av revisjonsfirmaet Arthur Andersen, på oppdrag fra NORAD. Når det gjelder NORADs ansvar for oppfølging av prosjektene, ser jeg at den uttalelsen som fremkom i Aftenpostens artikkel er egnet til å misforstå. La meg derfor bekrefte at NORAD selvsagt har et oppfølgingsansvar også i forhold til avtaler som mottakerlandet inngår med en tredje part.

       Det er allerede oppnådd betydelige resultater av elektrifiseringsprosjektet i Gaza. Økonomiske gevinster er oppnådd ved redusert strømtap og redusert spenningsfall.

       Bruk av konsulenter i statsadministrasjonen er et omfattende problemkompleks. Allerede før de aktuelle sakene kom opp, hadde Utenriksdepartementet tatt skritt for å iverksette en kritisk gjennomgang av om dagens system for kjøp av slike tjenester sikrer en effektiv utnyttelse av norske bistandsmidler. Vurderingen vil omfatte kjøp av tjenester foretatt både av Utenriksdepartementet og NORAD og kjøp som andre lands myndigheter foretar på bakgrunn av avtale om norsk finansiering.