5. Plangrunnlag

5.1 Sammendrag

Analyseverktøy

       Fra sommeren 1996 tok NSB, som den første av oppdragsgiverne, i bruk den nasjonale persontransportmodellen som er utviklet ved Transportøkonomisk institutt på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet, Luftfartsverket og NSB.

       Jernbaneverkets analyser i forbindelse med utarbeidelsen av grunnlagsmaterialet til Norsk jernbaneplan 1998-2007 er utført med utgangspunkt i håndboken: Samfunnsøkonomisk lønnsomhetsvurdering av investeringer i jernbanens kjøreveg, utarbeidet av NSB Bane 1992. I tillegg benytter Jernbaneverket ECONs rapport fra 1994; Nytte-/kostnadsanalyse av jernbaneinvesteringer.

       Jernbaneverket vil i løpet av 1997 starte et arbeid med en fullstendig revisjon av sin beregningshåndbok. Samferdselsdepartementet vil i denne sammenheng legge vekt på utvikling av et mest mulig konsistent analyseverktøy på tvers av transportsektorene.

Bruk av plan- og bygningsloven

       Planlegging og utbygging av jernbanens kjøreveg skal i henhold til jernbanelovens § 4 skje etter plan- og bygningsloven.

       Jernbanetiltak berører ofte flere kommuner og i en del tilfeller også flere fylker. Jernbaneverket har utviklet et plansystem som ivaretar behovet for jernbaneutbyggingen. Dette systemet benytter plan- og bygningslovens forskjellige plantyper som virkemiddel i forhold til andre parter og i den konkrete gjennomføringen av tiltaket.

       Plan- og bygningsloven gir aktuelle aktører (statlig fagmyndighet, fylkeskommunene og kommunene) mulighet til å gi innsigelse til planforslag og derved løfte avgjørelsen opp til overordnet forvaltningsnivå, representert ved Miljøverndepartementet.

       Samferdselsdepartementet og Miljøverndepartementet har i gang et samarbeidsprosjekt for utvikling av strategisk areal- og transportplanlegging på regionalt nivå som er nærmere omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007.

Transport for funksjonshemmede

       Departementet legger vekt på at NSB og Jernbaneverket skal ivareta hensynet til passasjerer med ulike typer funksjonshemninger. Dette gjelder både ved tilrettelegging av ferdsel til og fra stasjoner, ved av- og påstigning på tog og ved tilrettelegging i selve togene.

       I alle fjerntog og i de aller fleste intercity- og regiontog, er det mulig å forhåndsreservere rullestolplass i toget.

       For døve og hørselshemmede er det etablert et prøveprosjekt med teksttelefon.

       Etter departementets vurdering bør dagens systemer for reservering av billetter og bestilling av assistansetjeneste videreutvikles.

       Det er behov for en videre utbygging av stasjonsfasiliteter for funksjonshemmede. Dette er prosjekter som krever store ressurser, og utviklingen må derfor skje i sammenheng med ordinære oppussingsplaner for de enkelte stasjoner.

       Etablering av spesielle adkomstmuligheter for rullestol som krever større ombygginger, må gjennomføres i sammenheng med øvrig ombygging av stasjonene.

       NSB har ulike løsninger for av- og påstigning av rullestoler i tog. Ved nye materiellanskaffelser vil NSB legge til rette for heisløsninger.

       Alle NSBs tog med unntak av lokaltogene er utstyrt med toalett for funksjonshemmede.

       I forbindelse med utvikling av nye tog vil det bli tilrettelagt for rullestoler.

Oppfølging av delplanen om transport og biologisk mangfold

       Som en oppfølging av departementets delplan om transport og biologisk mangfold, vil det i planperioden bli lagt vekt på å ivareta hensynet til biologisk mangfold i forbindelse med planlegging, utbygging og drift av jernbaneinfrastrukturen. Dette omfatter både hensynet til naturinngrep og til forurensning av luft, jord og vann.

       Det er i denne sammenheng viktig at Jernbaneverket i planperioden utvikler tilstrekkelig natur- og miljøfaglig kompetanse slik at hensynet til biologisk mangfold kan ivaretas.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteen mener at god framkommelighet også må gjelde for personer med ulike former for funksjonshemninger. Tilrettelegging for å ivareta funksjonshemmedes behov vil i hovedsak være integrert i det generelle arbeidet med utforming av infrastruktur og transportmidler. Komiteen viser til at det er igangsatt en rekke tiltak for å bedre tilgjengeligheten til jernbanen for funksjonshemmede, bl.a. i forbindelse med bestilling av billetter, adkomst ved stasjoner og ved av- og påstigning. Komiteen vil spesielt peke på nødvendigheten av å ta hensyn til rullestolbrukere ved framtidige materiellanskaffelser.

       Komiteen viser for øvrig til merknader i 4.1.2 i Innst.S.nr.227 (1996-1997) til St.meld. nr. 36 (1996-1997).