1. Sammendrag

      Meldingen gir en samlet framstilling av det arbeidet som pågår for å reformere De forente nasjoner, og gjennomgår Norges holdninger og bidrag til denne reformprosessen. Det presiseres at Bretton Woods institusjonene i hovedsak ikke behandles i meldingen.

       Det vises i meldingen til at FN må reformeres for å styrke verdensorganisasjonen som det sentrale organ i en verden i endring. De globale problemene knyttet bl.a. til miljø, fattigdom og konflikt reiser fundamentale spørsmål om hvordan verdensorganisasjonen bør organiseres og hvilke oppgaver som bør prioriteres. FN er den eneste organisasjonen med et tilnærmet universelt medlemskap og mandat som gjør det mulig å ta opp alle de politiske, økonomiske og sosiale sider ved globaliseringsprosessen. Det fremheves at FN har en finansiell krise som er uverdig. De ressursene som verdenssamfunnet avsetter til FN i dag er beskjedne i forhold til de globale utfordringene vi står overfor. Samtidig pekes det på at FN-systemet sliter med en del organisasjonsmessige problemer. Det opplyses at Regjeringen derfor vil gå aktivt inn for å effektivisere virksomheten og sette FN-systemet bedre i stand til å møte de utfordringer verdenssamfunnet vil stå ovenfor i tiden framover.

       Det fremholdes i meldingen at De forente nasjoner i over 50 år har stått i fremste rekke i å fremme fred, sikkerhet og hjelp til mennesker i nød. Millioner av flyktninger og nødlidende har nytt godt av verdenssamfunnets solidaritet gjennom FN-organisasjonene.

       Samtidig pekes det på at FN-systemet er blitt et hovedinstrument for det mer langsiktige arbeid for rettferd og utvikling.

       Det vises til at verdenssamfunnet og FN har gjennomgått store endringer siden verdensorganisasjonen ble etablert. FNs medlemstall er mer enn tredoblet. Jordens befolkning økte i samme periode med 3,5 mrd. mennesker. 99,9 % av verdens befolkning er nå representert i FN.

       Det vises videre til at det langsiktige, systematiske arbeidet for utvikling har gitt mange positive resultater, men tross en rekke framskritt er fattigdomsproblemene fortsatt enorme. Det pekes på at utviklingslandene ikke utgjør noen ensartet gruppe. I noen utviklingsland har den økonomiske veksten vært sterk, mens forskjellene mellom de enkelte grupper land, og forskjellene internt i mange land har økt betraktelig de siste 20 år. Utsiktene for de 47 minst utviklede land (MUL-landene) er særlig alarmerende.

       Det framheves i meldingen at med unntak av enkelte konflikter som Iran/Irak-krigen og Iraks aggresjon mot Kuwait, har praktisk talt alle konflikter på dagsordenen på 1980- og 90-tallet hatt sitt utspring i indre forhold, ikke i tradisjonelle mellomstatlige konflikter. Sivilbefolkningen er ikke bare blitt offer for konflikter, den er flere steder blitt konfliktens mål. Dette har ført til alvorlige menneskerettskrenkelser, akutte nødssituasjoner, og store flyktningestrømmer.

       Interne konflikter har økt i antall og omfang. Konfliktpartene er ikke lenger stater eller « ansvarlige » politiske grupper, men udisiplinerte og ofte vanskeligere å identifisere. Denne type konflikter vil stille verdenssamfunnet overfor store utfordringer i årene som kommer.

       Det framholdes i meldingen at kjernefysiske våpen og andre masseødeleggelsesvåpen, inkludert faren for spredning av slike våpen, representerer en alvorlig utfordring for verdenssamfunnet.

       Det minnes i meldingen om at FN har vært gjenstand for reform siden verdensorganisasjonen ble opprettet i 1945. FNs organisasjonsmodell bærer således preg av de enkeltreformer og nyskapninger som er tilkommet etterhvert som nye behov har oppstått.

       Det opplyses at Norden tradisjonelt har spilt en sentral rolle i reformarbeidet. På det politiske området har arbeidet med å styrke FNs fredsbevarende operasjoner vært vektlagt. På dette området har de nordiske land vært blant pionerene.

       Det vises videre til at Norden også på utviklingssiden har søkt å gå sammen om felles reformforslag for å imøtekomme et til dels tungrodd og lite samordnet bistandssystem. Fra norsk side har man dessuten bidratt til reformer i viktige enkeltorganisasjoner. FNs avdeling for humanitære spørsmål (DHA) ble opprettet på nordisk initiativ.

       Det framheves i meldingen at en utfordring medlemslandene står overfor er å definere hva FN skal prioritere - eller ikke prioritere; etablere en organisasjonsform som er tilpasset disse politiske målsettingene, samt framstille de nødvendige ressurser for å løse dagens og morgendagens problemer.

       I meldingen redegjøres det kort for de pågående reformprosesser i FN. Flere arbeidsgrupper er nedsatt av Generalforsamlingen:

- Arbeidsgruppen for utvidelse og endring av Sikkerhetsrådet,
- Arbeidsgruppen om Agenda for fred, om FNs arbeid innen fred og sikkerhet,
- Arbeidsgruppen om Agenda for utvikling, om FNs arbeid på det økonomiske og sosiale området,
- Høynivågruppen om FNs finansielle situasjon, om endring av FNs bidragsskalaer, bedre betalingsdisiplin og betaling av bidragsgjelden, og
- Høynivågruppen for styrking av FN-systemet, blant annet om reformer i FN-sekretariatet og Generalforsamlingens arbeid.

       Det opplyses at disse prosessene kommer i tillegg til den nye generalsekretæren Kofi Annans eget initiativ om sekretariatsform, som etter planen skal legges fram sommeren 1997. Det legges opp til at arbeidsgruppene om FN-reform skal legge fram konkrete forslag til den 52. generalforsamling, høsten 1997.

       I forbindelse med Regjeringens generelle syn på FN og reformbehovene fremheves det at De forente nasjoner er det viktigste instrument for globalt samarbeid. FN er en hjørnestein i norsk utenrikspolitikk. Regjeringen vil videreføre Norges sterke FN-engasjement og vil opprettholde Norges betydelige frivillige bidrag til FN-systemet.

       I lys av de økende fellesoppgaver verdenssamfunnet står overfor, vil Regjeringen i arbeidet med å reformere det globale samarbeidet gjennom FN, legge til grunn at FNs viktigste oppgaver er:

- Konfliktløsning, krisehåndtering og nødhjelp.
- Menneskerettigheter og demokratibygging.
- Bærekraftig økologisk, økonomisk og sosial utvikling, herunder fattigdomsbekjempelse.
- Normgivende arbeid og utvikling av folkeretten.

       Det opplyses at Regjeringen vil legge til grunn følgende retningslinjer for reform av FN-systemet:

- Norges hovedsyn har vært at medlemslandene primært bør søke å styrke FNs autoritet innenfor det regelverk FN-pakten trekker opp. Dette prinsippet vil fortsatt som hovedregel legges til grunn i reformarbeidet. Regjeringen mener at integrasjon og konsolidering av eksisterende FN-organisasjoner i den nåværende reformfasen vil være en bedre strategi enn å etablere nye organer.
- FN skal bidra til utbyggingen av et bedre organisert verdenssamfunn basert på folkeretten, fredelig bileggelse av tvister og fremme av økonomisk og sosial utvikling.
- FN skal spille en sterk rolle både når det gjelder å utarbeide normer og standarder for sivilisert samkvem, og å bistå og drive tilsyn med at medlemslandene overholder disse standardene.
- FN-systemet må styrkes innenfor de områder hvor FN allerede har særskilte fortrinn og ansvar på grunn av organisasjonens globale mandat og universelle medlemskrets.
- FN-systemet må i større grad opptre enhetlig og se dagens store globale utfordringer i sammenheng.
- Medlemslandenes ansvar for og styring av FN-organisasjonenes sekretariater må sikres gjennom mer effektive og handlekraftige styringsorganer.
- Generalsekretæren må få en styrket rolle i konfliktforebyggende tiltak og myndighet til samordning av FNs ulike organisasjoner og operasjoner.
- FNs dialog med det sivile samfunn må styrkes. De ikke-statlige organisasjoner bør i større grad trekkes med i FN-samarbeidet.
- FNs virksomhet må sikres et solid finansieringsgrunnlag, og FN må tilføres ressurser for å kunne gjennomføre nye aktiviteter og operasjoner.

       Det vises i meldingen til at nye utfordringer har oppstått som følge av økt globalisering. Liberaliseringen av verdenshandelen har skapt globale markedsplasser. Store forbedringer i informasjonsteknologi og transportteknologi har virket i samme retning. Flernasjonale selskap, enkelte av dem med økonomiske ressurser som overstiger mange lands samlede brutto nasjonalprodukt, er hovedeksponenter for denne utviklingen.

       Hva angår Regjeringens syn på styrking av FNs styringsapparat på det økonomiske området vises det til at globaliseringen ikke er fulgt opp av utbygging av internasjonale styringsmekanismer med hensyn til bærekraftig økonomisk og sosial utvikling. Det vises videre til at Regjeringen vil arbeide aktivt for internasjonal oppslutning om ideen om et økonomisk sikkerhetsråd som kan trekke opp hovedlinjene for den globale økonomien og se denne i sammenheng med miljø, sysselsetting, kampen mot fattigdom og respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Et økonomisk sikkerhetsråd bør sørge for at det etableres politisk styring og lederskap i globale økonomiske spørsmål, herunder sikre konsistens i virksomheten til internasjonale organisasjoner og institusjoner på det økonomiske området.

       Det understrekes at et økonomisk sikkerhetsråd forutsetter bred internasjonal oppslutning for å fungere etter hensikten, og endringer av FN-pakten vil være påkrevd. Det vises til at forslaget har møtt motstand fra flere industriland som ikke ønsker et nytt organ på dette området. Det er også motstand blant mange utviklingsland, som ikke ønsker styringsmekanismer med begrenset medlemskap. Det forutsettes i meldingen at et økonomisk sikkerhetsråd vil organiseres slik at det ikke representerer et nytt kostnadskrevende internasjonalt organ.

       Det vises videre til at Regjeringen også vil legge vekt på arbeidet for et mer utviklet samråd om de globale og økonomiske spørsmål, f.eks. høynivåsesjoner av Generalforsamlingen eller tematiske ministermøter i ECOSOC.

       I behandlingen av FNs arbeid for fred og sikkerhet, fremholdes det i meldingen at det er bred enighet om at FN har en sentral rolle å spille når det gjelder forebygging og løsning av konflikter. FN har et bredt mandat på dette området. Det vises til at bærekraftig utvikling er det beste grunnlag for en varig fredsorden i verden. FNs håndtering av interne konflikter må i økende grad innbefatte økonomiske og sosiale oppgaver i tillegg til de mer militære og humanistiske funksjonene.

       Det stilles nye krav til samarbeid mellom de politiske, humanitære, utviklingsorienterte og militære deler av den internasjonale innsats.

       Det vises videre til at som følge av de erfaringer man har høstet med hensyn til global krisehåndtering i 1990-årene, har man fått en ny fokus på forebyggende innsats. Erfaringene fra FN-operasjonene i f.eks. det tidligere Jugoslavia og Somalia har ledet til forsterket oppmerksomhet om konfliktforebyggende tiltak. Både rent menneskelig og økonomisk sett er forebyggende diplomati og fredsskaping de mest kostnadseffektive løsninger på en konflikt.

       Vedrørende Regjeringens syn på styrking av FN-arbeidet for fred og sikkerhet heter det bl.a. i meldingen at Regjeringen vil arbeide for å styrke Generalsekretærens evne til mekling og bistand for å forhindre at voldelige konflikter bryter ut. Regjeringen vil videre støtte opp under arbeidet for å forbedre FNs mulighet til å reagere raskt når krise og krig truer.

       Videre vil Regjeringen gå inn for å gjøre Sikkerhetsrådet mer representativt ved å utvide Rådet både med faste og ikke faste medlemmer. I tillegg til støtte for fast plass til Japan og Tyskland, vil Regjeringen arbeide for å styrke utviklingslandenes posisjon i Sikkerhetsrådet slik at Rådet blir mer representativt og legitimiteten høynes. Land fra Sør må derfor sikres fast representasjon i Sikkerhetsrådet. Regjeringen vil også arbeide for økt åpenhet i Rådets arbeid. Samtidig er det viktig å bevare Sikkerhetsrådets evne til å fatte beslutninger raskt og effektivt. Det tas sikte på å videreføre den nordiske profilerte rollen i disse spørsmålene.

       Det opplyses at Norge vil støtte opp under planene om å etablere et nytt utrykkingshovedkvarter ved FN-hovedkvarteret for å bedre planleggingen og ledelsen i første fase av FNs fredsinnsatser. I denne sammenheng vil Regjeringen legge vekt på at FNs fredsinnsats er godt og helhetlig planlagt, slik at ulike initiativ innen mekling, fredsbevaring og gjenoppbygging støtter opp under hverandre.

       Det opplyses videre at Norge er i ferd med å styrke opplæringen for internasjonale fredsoppdrag, både når det gjelder trening av norsk personell for deltakelse i fredsbevarende operasjoner og med å bistå andre land med slik opplæring. Det nordiske samarbeidet om internasjonale fredsoperasjoner vil bli videreført og styrket. Regjeringen går inn for at Norge fortsatt skal være en betydelig deltaker i FNs fredsbevarende operasjoner i ulike deler av verden.

       Samtidig som mulighetene og utfordringene forbundet med fredsbevaring og fredsbygging har økt, gjenstår det å løse store internasjonale utfordringer som å hindre bruk av antipersonellminer. Det opplyses i denne forbindelse at Regjeringen vil fortsatt støtte arbeidet med å forhandle fram en avtale om forbud mo antipersonellminer. Regjeringen vil også følge opp det norske initiativet i FN med sikte på å opprette et internasjonalt register i FN vedrørende miner.

       Det framheves for øvrig at et problem som i økende grad må finne sin løsning gjennom FNs apparat for global krisehåndtering, er kampen mot forbryternettverk som forgrener seg over landegrensene og over alle verdensdeler. Regjeringen støtter arbeidet i FN med å opptrappe kampen mot internasjonal kriminalitet, og vil legge spesiell vekt på tiltak mot terrorisme, narkotikaproduksjon og -handel, våpensmugling og hvitvasking av penger.

       Regjeringen vil videre prioritere arbeidet med å styrke FN-systemets evne til å reagere raskt når en humanitær krise oppstår. I dette arbeidet er det fortsatt viktig å bygge ut samarbeidet med frivillige organisasjoner. Regjeringen vil fortsatt prioritere FN-systemet som en hovedkanal for humanitær kriseinnsats.

       Om FNs arbeid for bærekraftig økologisk, økonomisk og sosial utvikling tar meldingen utgangspunkt i at FN på 1990-tallet har bidratt til utformingen av et mer helhetlig syn på menneskesentrert bærekraftig utvikling. FN har plikt til å bistå utviklingslandene i deres arbeid for nasjonal utvikling. I dette arbeidet er ny vektlegging av lokalt eierskap og kapasitetsbygging svært viktig. Totalt har det vært en viss nedgang i frivillige, ikke øremerkede bidrag til FNs bistandssamarbeid, noe som har ført til et økende gap mellom de krav FN blir stilt overfor og de ressurser og den kapasitet organisasjonen har til rådighet. Reformer av FNs bistandssystem er nødvendig for å få et bredere og sikrere finansielt grunnlag.

       Det fremheves at Regjeringen vil arbeide for at FN skal bli bedre i stand til å oppfylle sitt økonomiske og sosiale mandat og vil opprettholde et høyt nivå på Norges bidrag til FNs multilaterale bistandssystem.

       Gjennom Det nordiske FN-reform prosjektet 1996 har man fra norsk side engasjert seg i et meget omfattende reformarbeid.

       I dette arbeidet vil Regjeringen bl.a. bidra til at det må utvikles en klarere bistandsrolle for FN i det enkelte land. Regjeringen vil videre arbeide for å sikre at prinsippet om fattigdomsorientert bistand i stadig økende grad vil gjelde bistand gjennom FN-systemet.

       Det pekes på at det etter Regjeringens syn er nødvendig med en mer helhetlig og samlet bistandsvirksomhet i FN. De ulike FN-organisasjonene på dette området må i større grad arbeide som om de var en organisasjon.

       Det opplyses at Regjeringen vil arbeide for en sterkere overordnet styring fra medlemslandenes side av FNs bistandsvirksomhet. Medlemslandenes styringsorgan i FN, i første rekke ECOSOC, må tilpasses for å fylle disse oppgavene på en bedre måte. Regjeringen foreslår at ECOSOC får en klarere rolle i koordineringen av oppfølgingen av FN-vedtak og resultatene av de store verdenskonferansene. Regjeringen vil arbeide for at ECOSOC skal kunne tre sammen på kort varsel for å ta opp eventuelle nye saker av særlig betydning. Særlig kan dette gjelde i forbindelse med situasjoner av økonomisk og humanitær karakter der en tidlig varslingsfunksjon gjør det påkrevet med rask handling.

       Regjeringen vil legge spesiell vekt på at miljøspørsmål og sosial utvikling sees i sammenheng. FN kan etter Regjeringens syn ha en viktig rolle i å fremme bl.a. bærekraftig ressursforvaltning og bærekraftige produksjons- og forbruksmønstre.

       I forbindelse med omtalen av FNs arbeid innen menneskerettigheter, demokratisering og folkeretten understreker meldingen at arbeidet for å styrke det internasjonale menneskerettighetsvernet har vært en sentral oppgave for FN. Det er fortsatt viktig med en normativ videreutvikling. Arbeidet med beskyttelse av urbefolkning og minoriteter er eksempler på slike problemområder.

       Det vises til at en sentral oppgave i tiden framover er å etablere en fast, internasjonal straffedomstol.

       Om Regjeringens syn på styrking av FNs arbeid innen menneskerettigheter, demokrati og folkeretten fremgår det at FNs arbeid for menneskerettigheter bør være en av de prioriterte oppgavene for verdensorganisasjonen i årene som kommer. Norge vil fremdeles delta i arbeidet med å styrke det normative menneskerettsvern gjennom FN.

       Regjeringen ser det som en naturlig forlengelse av menneskerettighetsarbeidet at Norge engasjerer seg for at FN kan spille en aktiv rolle i dialog og bistand for å fremme økt demokratisering og frie valg i FNs medlemsland.

       Det opplyses i meldingen at Norge tilhører pådrivergruppen i spørsmålet om å opprette en permanent internasjonal straffedomstol.

       Vedrørende finansieringen av FNs virksomhet konstateres det i meldingen at FNs finansielle situasjon har forverret seg over flere år til en finansiell krise. FN er klart underfinansiert i forhold til de oppgaver som medlemslandene har pålagt organisasjonen. Manglende innbetalinger av pliktige bidrag fra en rekke medlemsland er også et vesentlig problem. Det er avgjørende for FNs suksess at verdensorganisasjonens medlemmer etterlever sine finansielle forpliktelser og betaler sine pliktige bidrag fullt ut, i tide og uten å stille betingelser.

       Om Regjeringens syn på styrking av FNs finansiering understrekes det at Regjeringen fortsatt vil arbeide for reformer som kan bidra til å sikre et høyt og forutsigbart nivå på FNs ressurser. Fra norsk side vil man følge opp forslaget om en endret og mer rettferdig skala for de pliktige bidragene, både til det regulære FN-budsjettet og til fredsbevarende operasjoner. En del « nyrike » land bør betale mer og en del fattige land mindre.

       Det opplyses at Regjeringen også vil arbeide for reformer av finansieringen til FNs bistandsvirksomhet.

       Det opplyses videre at Regjeringen vil gå inn for at nye internasjonale kilder for tilleggsfinansiering av FNs aktiviteter blir vurdert. Det kan være interessant å vurdere nye finansieringsordninger basert på frivillighet, f.eks. på miljøsiden og fra det private næringsliv. Det bør også vurderes å innføre en avgift på flybensin og flyreiser, bruk av kredittkort, bruk av ikke fornybar energi, internasjonale teletjenester og finanstransaksjoner. Spørsmålet om å innføre nye finansieringskilder for FN må sees i et langsiktig perspektiv. Regjeringen vil arbeide for at det på internasjonalt grunnlag vurderes å etablere nye inntektskilder som kan styrke FNs økonomi, f.eks. avgift på valutatransaksjoner og drivstoff innen luftfarten.