Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under folketrygden på statsbudsjettet for 1997.

1. Sammendrag

       Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 1997. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 1997 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 1997.

       Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.(B.innst.S.nr.III).

       Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det framgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål økt med netto 887,6 mill. kroner, og bevilgningene under programområde 30 Helsevern foreslås redusert med netto 30,5 mill. kroner. Dette innebærer at bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler netto foreslås økt med til sammen 857,1 mill. kroner.

       Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mer- og mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.

       Kapittelvis er forslagene som følger:

Kap. 2600 Trygdeetaten foreslås redusert med 55,0 mill. kroner
Kap. 2601 Hjelpemiddelsentraler m.m
  foreslås økt med 2,3 mill. kroner
Kap. 2650 Sykepenger foreslås økt med 541,0 mill. kroner
Kap. 2660 Uførhet foreslås økt med 273,0 mill. kroner
Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.
  foreslås økt med 221,5 mill. kroner
Kap. 2670 Alderdom foreslås økt med 50,0 mill. kroner
Kap. 2680 Enker og enkemenn foreslås redusert med 17,0 mill. kroner
Kap. 2683 Ugifte, skilte og separerte forsørgere
  foreslås redusert med 61,0 mill. kroner
Kap. 2685 Forskuttering av underholdsbidrag
  foreslås redusert med 80,0 mill. kroner
Kap. 2691 Diverse overføringer m.v
  foreslås økt med 12,8 mill. kroner
Kap. 2711 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten
  foreslås økt med 33,0 mill. kroner
Kap. 2750 Legehjelp m.v foreslås redusert med 76,0 mill. kroner
Kap. 2751 Medisiner m.v foreslås økt med 42,0 mill. kroner
Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene
  foreslås redusert med 29,5 mill. kroner
Kap. 5701 Diverse inntekter foreslås redusert med 45,0 mill. kroner


       Avslutningsvis gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i B.innst.S.nr.III (1996-1997) regnet med et statstilskudd til folketrygden på 38.641,8 mill. kroner for 1997, regner en nå med et statstilskudd på 38.843,8 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 1997 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.

2. Komiteens merknader

      Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.

Kap. 2650 Sykepenger

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Duesund og Næss, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, har merket seg at utgiftene til sykepenger for arbeidstaker økte med 20,6 % i årets første ni måneder, og at utviklingen for resten av året ser ut til å følge den samme utgiftsveksten. Hovedårsaken til merutgiftene skyldes i hovedsak økning i langtidsfraværet, spesielt fravær mellom 13 og 40 uker.

       Komiteen mener det er bekymringsfullt at sykefraværet øker så kraftig og vil be departementet følge utviklingen nøye.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener den urovekkende økningen i sykepengeutgiftene understreker behovet for endringer i sykelønnsordningen og viser til sine merknader i B.innst.S.nr.11 (1997-1998).

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser det som en urealistisk målsetning å skulle redusere det samlede sykefraværet samtidig med en vekst i sysselsettingen. Dette medlem mener at man må ha som mål å dempe veksten i sykefraværet, men dette målet må også sees i sammenheng med hvilke endringer som skjer i arbeidsmarkedet som en konsekvens av sysselsettingsveksten. Det er, gjennom arbeidslinjen, en vedtatt politisk målsetning også å skape tilgang til arbeidsmarkedet for personer med funksjonshemninger.

       Dette medlem vil her henlede oppmerksomheten på sammenhengen mellom økte sykepengeutbetalinger og reduksjonen i dagpenger gjennom de siste årene (tabellene angir statlige utbetalinger i millioner kroner for hvert av de angitte årene ):

  1993 1994 1995 1996
Sykepenger 11.026 10.442 11.377 13.211
Dagpenger 11.851 10.916 10.004 8.956
Sum 22.857 21.358 21.381 22.177


       Når utgiftene sees samlet, har altså det for de fire foreliggende årene ikke tilkommet noen samlet utgiftsøkning, idet det faktiske samlede beløpet var høyest for 1993. Derimot har det funnet sted en forskyvning av statens utgifter fra dagpenger til sykepenger. Denne utviklingen er etter dette medlems syn som forventet, idet man ved økt sysselsetting også har oppnådd en forventet reduksjon av dagpengeutbetalingene. Til gjengjeld tilkommer en økt utbetaling av sykepenger. Men heller ikke dette er etter dette medlems syn særlig uventet. Man må naturlig nok regne med et høyere antall erstattede dager når samlet antall sysselsatte øker. Når man i tillegg må anta at den andelen som vanskeligst lar seg sysselsette, er gruppen langtidsledige, og da særlig langtidsledige med funksjonshemninger, er det etter dette medlems syn også naturlig å tenke seg at denne gruppen vil ha et relativt større sykefravær enn gjennomsnittsbefolkningen, blant annet i form av langtidsfravær.

       Det finnes etter dette medlems syn flere tiltak som vil kunne redusere sykepengeutbetalingene. Dette medlem vil i denne sammenheng få henlede oppmerksomheten på utviklingen av samlede ytelser til rehabiliteringspenger og attføringspenger for samme periode som nevnt over:

  1993 1994 1995 1996
Medisinsk rehabilitering 6.073 6.205 4.430 4.577
Yrkesrettet attføring 2.327 2.164 3.738 3.853
Sum 8.400 8.369 8.168 8.430


       Dette medlem vil påpeke at denne tabellen viser at økt satsing på aktive tiltak (yrkesrettet attføring) har falt sammen med en tilsvarende reduksjon i ytelser til medisinsk rehabilitering, som tradisjonelt beskrives som en « passiv ytelse ».

       På samme måte som for sykemeldte med et fravær på over ett år som kommer inn i et aktivt tiltak, vil man etter dette medlems syn kunne forvente at aktive arbeidsmarkedstiltak satt inn overfor gruppen langtidssykmeldte som har gått sykemeldt i under ett år (og som i særlig grad gir utslag på de stigende sykefraværstallene), vil bidra til å redusere langtidsfraværet.

       Dette medlem vil i denne forbindelse få påpeke det betenkelige i at man parallelt med økningen i sykefraværet har akkumulert ubrukte midler innen arbeidsmarkedsetaten i størrelsesorden 1,2 mrd. kroner. Etter dette medlems syn kunne disse midlene, brukt aktivt og målrettet i samme periode, ha bidratt til en vesentlig bedring i kurven for ytelser for langtidsfravær.

       Dette medlem vil videre få uttrykke at argumentasjonen om at en økning av arbeidsgiverperioden skal kunne bidra til å redusere det sykefravær man her i det alt vesentlige snakker om (langtidsfraværet), billedlig sett kan sammenlignes med å sette inn snøryddingsarbeidet om sommeren, i håp om at dette vil redusere vinterens snødybde.

Kap. 2660 Uførhet

       Komiteen har merket seg den store økningen i antall uførepensjonister som ligger an til å bli drøyt 5.000 høyere enn det som lå til grunn for bevilgningene i statsbudsjettet for 1997.

       Økningene har sammenheng med økningen i antall langtidssykmeldte og i endret alderssammensetning i befolkningen.

Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.

       Komiteen har merket seg at også utgiftene til rehabiliteringspenger øker mer enn forutsatt i budsjettet for 1997. Dette skyldes hovedsakelig økning i antall personer som har gått sykemeldt hele sykepengeperioden, og som fyller vilkårene for rett til rehabiliteringspenger.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1997 gjøres følgende endringer:

Utgifter:
Kap. Post Formål Kroner
2600   Trygdeetaten  
  01 Lønn og godtgjørelser,
    nedsettes med 55.000.000
    fra kr 1.735.200.000 til kr 1.680.200.000
2601   Hjelpemiddelsentraler m.m.  
  01 Lønn og godtgjørelser,
    forhøyes med 2.300.000
    fra kr 189.600.000 til kr 191.900.000
2650   Sykepenger  
  70 Sykepenger for arbeidstakere m.v.,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 487.000.000
    fra kr 12.053.000.000 til kr 12.540.000.000
  71 Sykepenger for selvstendige,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 53.000.000
    fra kr 1.001.000.000 til kr 1.054.000.000
  72 Sykepenger for statsansatte,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 5.000.000
    fra kr 575.000.000 til kr 580.000.000
  75 Feriepenger av sykepenger,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 4.000.000
    fra kr 715.000.000 til kr 711.000.000
2660   Uførhet  
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 23.000.000
    fra kr 9.277.000.000 til kr 9.300.000.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 210.000.000
    fra kr 12.365.000.000 til kr 12.575.000.000
  72 Særtillegg,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 28.000.000
    fra kr 738.000.000 til kr 766.000.000
  76 Engangsstønad,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 12.000.000
    fra kr 70.000.000 til kr 82.000.000
2663   Medisinsk rehabilitering m.v.  
  70 Rehabiliteringspenger,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 287.000.000
    fra kr 2.113.000.000 til kr 2.400.000.000
  71 Attføringspenger i påvente av attføring,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 142.000.000
    fra kr 215.000.000 til kr 73.000.000
  72 Foreløpig uførestønad,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 50.000.000
    fra kr 390.000.000 til kr 440.000.000
  73 Attføringshjelp,
    nedsettes med 10.000.000
    fra kr 62.000.000 til kr 52.000.000
  75 Bedring av funksjonsevnen, tekniske hjelpemidler,
    forhøyes med 25.000.000
    fra kr 1.735.000.000 til kr 1.760.000.000
  76 Bedring av funksjonsevnen, andre formål,
    nedsettes med 4.500.000
    fra kr 34.500.000 til kr 30.000.000
  77 Attføringshjelp, lån til bil, bilutstyr m.v.,
    nedsettes med 7.000.000
    fra kr 82.000.000 til kr 75.000.000
  78 Bil m.m. til bedring av funksjonsevnen,
    forhøyes med 23.000.000
    fra kr 317.000.000 til kr 340.000.000
2670   Alderdom  
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 295.000.000
    fra kr 23.669.000.000 til kr 23.374.000.000
  71 Tilleggpensjon,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 372.000.000
    fra kr 25.264.000.000 til kr 25.636.000.000
  72 Ventetillegg,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 3.000.000
    fra kr 272.000.000 til kr 275.000.000
  73 Særtillegg,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 30.000.000
    fra kr 4.086.000.000 til kr 4.056.000.000
2680   Enker og enkemenn m.v.  
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 5.000.000
    fra kr 855.000.000 til kr 850.000.000
  71 Tilleggpensjon,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 12.000.000
    fra kr 927.000.000 til kr 915.000.000
2683   Ugifte, skilte og separerte forsørgere  
  70 Overgangsstønad,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 80.000.000
    fra kr 1.620.000.000 til kr 1.540.000.000
  71 Særtillegg,
    overslagsbevilgning,
    forhøyes med 12.000.000
    fra kr 951.000.000 til kr 963.000.000
  72 Stønad til barnetilsyn,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 5.000.000
    fra kr 485.000.000 til kr 480.000.000
  73 Utdanningsstønad,
    forhøyes med 12.000.000
    fra kr 71.000.000 til kr 83.000.000
2685   Forskuttering av oppfostringsbidrag  
  70 Forskudd,
    overslagsbevilgning,
    nedsettes med 80.000.000
    fra kr 1.530.000.000 til kr 1.450.000.000
2691   Diverse overføring m.v  
  72 Andre utgifter,
    forhøyes med 12.800.000
    fra kr 32.200.000 til kr 45.000.000
2711   Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v.  
  70 Refusjon spesialisthjelp,
    forhøyes med 38.000.000
    fra kr 662.000.000 til kr 700.000.000
  72 Refusjon tannlegehjelp,
    nedsettes med 20.000.000
    fra kr 235.000.000 til kr 215.000.000
  73 Sykestønadsutgifter i utlandet,
    nedsettes med 10.000.000
    fra kr 61.000.000 til kr 51.000.000
  75 Opptreningsinstitusjoner,
    forhøyes med 15.000.000
    fra kr 381.400.000 til kr 396.400.000
  76 Private laboratorier og røntgeninstitutt,
    forhøyes med 10.000.000
    fra kr 280.000.000 til kr 290.000.000
2750   Legehjelp m.v.  
  71 Skyssvederlag for leger m.v.,
    nedsettes med 37.000.000
    fra kr 347.000.000 til kr 310.000.000
  77 Syketransport,
    nedsettes med 35.000.000
    fra kr 1.005.000.000 til kr 970.000.000
  78 Oppholdsutgifter,
    nedsettes med 4.000.000
    fra kr 34.000.000 til kr 30.000.000
2751   Medisiner m.v.  
  72 Sykepleieartikler,
    forhøyes med 42.000.000
    fra kr 676.000.000 til kr 718.000.000
2755   Helsetjeneste i kommunene  
  61 Tilskudd til fastlønnsordning allmennleger,
    kan nyttes under post 70,
    nedsettes med 30.000.000
    fra kr 270.000.000 til kr 240.000.000
  62 Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter,
    kan nyttes under post 71,
    forhøyes med 17.000.000
    fra kr 123.000.000 til kr 140.000.000
  71 Refusjon fysioterapi,
    kan nyttes under post 61,
    nedsettes med 16.500.000
    fra kr 596.500.000 til kr 580.000.000


Inntekter:
Kap. Post Formål Kroner
    Sosial- og helsedepartementet
5701   Diverse inntekter
  02 Diverse inntekter,
    forhøyes med 25.000.000
    fra kr 215.000.000 til kr 240.000.000
  03 Hjelpemiddelsentraler m.v,
    forhøyes med 10.000.000
    fra kr 2.000.000 til kr 12.000.000
  70 Refusjon ved trafikkskade,
    forhøyes med 3.000.000
    fra kr 424.000.000 til kr 427.000.000
  71 Refusjon ved yrkesskade,
    nedsettes med 71.000.000
    fra kr 361.000.000 til kr 290.000.000
  73 Refusjon fra bidragspliktige,
    nedsettes med 18.000.000
    fra kr 965.000.000 til kr 947.000.000
  75 Refusjon overskytende bidrag,
    forhøyes med 6.000.000
    fra kr 188.000.000 til kr 194.000.000


Oslo, i sosialkomiteen, den 12. desember 1997.

John I Alvheim, Åse Gunhild Woie Duesund, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.