3. Programkategori 21.3 vegformål

3.1 Kap. 1320 Vegadministrasjon (jf. kap. 4320)

Sammendrag

       For å tilpasse aktivitetsnivået til løyvingane er det bl.a. innført tilnærma tilsettingsstopp.

       Post 01 Løn og godtgjersler blir foreslått auka med 19 mill. kroner, post 11 Varer og tenester blir foreslått auka med 3 mill. kroner og post 30 Investeringar i vegadministrasjon vert foreslått redusert med 7 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at bevilgningene til kap. 1320 Vegadministrasjon de senere årene er blitt redusert samtidig som oppgavene har økt for vegetaten. Dette har også ført til at muligheten for kompetanseoppbygging i etaten er blitt redusert.

       Flertallet vil peke på at dette kan få uheldige virkninger for etaten på kort og lengre sikt og ber departementet følge denne utviklingen nøye.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre finner det bemerkelsesverdig at budsjettendringer som Stortinget foretok så sent som i juni ikke er fulgt opp. På enkelte poster er det brukt flere midler enn det bevilgningsnivå Stortinget i juni mente det var riktig å redusere.

       Disse medlemmer vil understreke at Stortingets vedtak ikke kan defineres som en henstilling til det berørte departement eller den berørte etat. Disse medlemmer kan ikke se at det av nærværende proposisjon fremgår noen god begrunnelse for alle budsjettoverskridelsene.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser at vegetaten er blitt tilført nye oppgaver, og at det videre er viktig å styrke miljøkompetansen i etaten.

       Dette medlem vil imidlertid også understreke at det er viktig å vurdere kritisk tilstivnethet i organisasjonen og oppgaver som kan nedprioriteres.

3.2 Kap. 1321 Drift av statens vegar m.v. (jf. kap. 4321)

Sammendrag

       Post 23 Vedlikehald og drift blir foreslått auka med totalt 104,6 mill. kroner. Av dette utgjer ekstrakostnadene i samband med dei ekstreme vêrforholda i Troms og Nordland vinteren 1997 70 mill. kroner.

       For det resterande beløpet, 34,6 mill. kroner, blir det vist til at i samband med Revidert nasjonalbudsjett 1997, jf. Innst.S.nr.295 (1996-1997), reduserte Stortinget løyvinga på post 23 med 49,6 mill. kroner. Statens vegvesen kan redusere utgiftene på denne posten med 15,0 mill. kroner utan at det får alvorlege konsekvensar for vedlikehald og drift av vegnettet.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de store ekstrakostnadene som ble påført deler av vegnettet sist vinter, vår og høst og slutter seg til at bevilgningen på post 23 blir økt med 104,6  mill. kroner.

       Komiteen legger til grunn at midlene også kan brukes i forbindelse med ekstrakostnader som skyldes ødeleggelse av vegnettet i form av ras, f.eks. raset på rv  808, parsell Levang - Bardal i Nordland.

3.3 Kap. 1322 Statens veganlegg (jf. kap. 4322)

Sammendrag

       Samferdselsdepartementet foreslår å omdisponere 48,6 mill. kroner frå kap. 1322 post 30 Riksveganlegg, til delvis dekking av forslaga om auke under kap. 1320 Vegadministrasjon og kap. 1321 Drift av statens vegar m.v.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

3.4 Overføring av unytta løyvingar til nytt budsjettsystem

Sammendrag

       Statens vegvesen har fått nytt budsjettsystem frå og med 1998. Det nye budsjettsystemet har ei anna inndeling i kapittel og postar enn noverande system. Samferdselsdepartementet foreslår at unytta løyvingar under vegformål for 1997, som blir godkjend overførte til 1998, kan overførast til nye kapittel og postar i 1998 i samsvar med det nye budsjettsystemet.

       Samferdselsdepartementet foreslår vidare at unytta beløp på 16 mill. kroner på post 71 Nord-Norsk Trafikksenter A/S i Lenvik kan bli overført til 1998. Teknisk blir beløpet her lagt på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.v, men øyremerkt trafikksenteret.

Komiteens merknader

       Komiteen ingen merknader.

3.5 Hovudvegutbygginga i Trondheim-området

Sammendrag

Revidert bompengeordning

       I proposisjonen blir det orientert om forslag til ny revidert bompengeordning i Trondheim, jf. St.prp. nr. 129 (1988-1989) Om hovudvegnettet i Trondheim-området.

       Proposisjonen opna for ei utbygging av hovudvegnettet i Trondheim-området fram mot, og ut 2005, med ei økonomisk ramme på om lag 2,5 mrd. 1997-kroner. Utbygginga skulle finansierast ved ein kombinasjon av statlege løyvingar og trafikantbetaling, høvesvis 41 % og 54 %.

       Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune har gjeve ein samla lånegaranti på 522 mill. kroner. Det er etablert eit innkrevjingsystem med 13 kontrollsnitt for finansiering av hovudvegutbygginga i Trondheim.

       Inntjeninga har vore om lag 198 mill. kroner lågare enn føresetnaden.

       For å få ei hovudvegutbygging i tråd med vedteken transportplan for Trondheim kommune har Trondheim bystyre og Sør-Trøndelag fylkesutval sommaren 1996 gjort vedtak om endring av innkrevjingsystemet. Utrekningar syner at det reviderte innkrevjinsystemet vil gje om lag 130 mill. kroner i årlege inntekter, mot 80 mill. kroner i dag.

       I 1995 vedtok Trondheim bystyre ein ny revidert transportplan for Trondheim-området som no blir lagt til grunn for revidert forslag til utbyggingsprogram.

       Framdriftsplanen i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007 er endra ein god del i forhold til St.prp. nr. 129 (1988-1989). Dei viktigaste endringane er at heile programmet er redusert frå 2.530 mill. 1997-kroner til 2.080 mill. 1997-kroner.

       For å betale ned gjeld med påløpte rentekostnader og dekkje bompengedelen innan utgangen av 2005, må gjennomsnittleg årleg bompengeinntekt vere om lag 130-140 mill. 1997-kroner.

       Innkrevjingsordninga skal vere basert på same betalingssystem som i dag. Den auka innteninga vil bli oppnådd ved at talet på kontrollsnitt blir utvida til 24. Det er føresett at det nye innkrevjingsystemet vil bli teke i bruk i løpet av januar 1998.

       Etter den reviderte finansieringsplanen vil den statlege løyvinga for heile perioden 1986-2007 utgjere 44 % av total investering, medan bompengebidraget utgjer 56 %

       Samferdselsdepartementet tek atterhald om at statlege løyvingar må vurderast i dei årlege budsjetta.

       Det vil bli inngått ny avtale mellom Samferdselsdepartementet, ved Vegdirektoratet, og Trøndelag Bomveiselskap A/S i tråd med revidert standardavtale.

Fylkesvegprosjektet Østre Rosten i Trondheim - Forskottering

       Prosjektet, kostnadsrekna til 34, mill. kroner, er ein del av revidert transportplan for Trondheim kommune. Planen er lagt til grunn for revidert forslag til hovudvegutbygging i Trondheim-området.

       Samferdselsdepartementet går inn for at Trondheim kommune får høve til å forskottere inntil 34 mill. kroner til fylkesvegprosjektet Østre Rosten i Trondheim mot refusjon med framtidige bompengeinntekter, utan renter, i perioden 2002-2007.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til revidert bompengeordning for hovedvegutbyggingen i Trondheim-området. For å få hovedvegutbygginga i tråd med vedtatt transportplan for Trondheim kommune har Trondheim bystyre og Sør-Trøndelag fylkesutvalg gjort vedtak om endring av innkrevingssystemet.

       Flertallet viser til at transportplanvedtaket inneholder både stamvegprosjekt, prosjekt på det ordinære riksvegnettet og kommunale prosjekt.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til opplegget med det nye innkrevingssystemet.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det misforhold det er mellom inntekter fra bil og biltrafikk og det bilistene får igjen i form av veger.

       Disse medlemmer er på denne bakgrunn ikke enig at tallet på kontrollavsnitt økes til 24.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har vært kritisk til målsettingen med Trondheimspakken og viser til følgende forslag fra Sosialistisk Venstreparti i Trondheim bystyre:

- « 1. Bystyret konstaterer at dagens bompengeringsystem er uhensiktsmessig hva angår innkreving, fordeling av utgifter på trafikantene, og regulering og fordeling av trafikkmengden.
- 2. Administrasjonen bes utarbeide forslag til gjennomføring av veiprising som avgiftssystem snarest mulig, subsidiært gjennom endring av bomringen i henhold til veisjefens alternativ D for en overgangsperiode.
- 3. Bystyret vil ha seg forelagt en sak om bruk av bomring/veiprising etter år 2005 for transport- og miljøformål, samt om bystyrets innflytelse på lokal bruk av inntektene. »

       Dette medlem vil ut fra at dette er forkastet, akseptere endringene i innkrevingssystem.

       Dette medlem forutsetter at det legges vekt på å sikre elevenes skoleveg ved utbygging av fylkesvegprosjektet Østre Rosten.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, vil peke på at et viktig element for en effektiv trafikkavlastning av Trondheim sentrum er realisering av Nordre Avlastningsveg. Dette prosjektet er også av stor betydning for at viktige miljø- og trafikksikkerhetstiltak kan gjennomføres i Trondheim sentrum, samt tilknytningen til Trondheim havn og ny godsterminal for jernbanen.

       Flertallet ber departementet følge opp at framdriften i planleggingen av prosjektet opprettholdes.