Vedlegg 3
Brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til Barne- og familiedepartementet v/statsråden, datert 23. april 1998.
I forbindelse med behandlingen av saken har familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende spørsmål:
Dersom kontantstøtte blir innført med kombinasjonsmodellen som utbetalingsmodell, vil man samtidig kunne prøve ut trygdemodellen i fem fylker?
Svarbrev fra Barne- og familiedepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 29. april 1998.
Det vises til spørsmål fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til St.prp. nr. 53 (1997-1998) om Innføring av kontantstøtte til småbarnsforeldre, mottatt i Barne- og familiedepartementet 24. april 1998.
Spørsmål:
Dersom kontantstøtte blir innført med kombinasjonsmodellen som utbetalingsmodell, vil man samtidig kunne prøve ut trygdemodellen i fem fylker?
Svar:
Det vises til departementets svar til komiteen datert 23. april 1998, der det ble gjort nærmere rede for noen av konsekvensene ved valg av trygdemodellen som forvaltningsordning for kontantstøtten. Det ble i svaret pekt på at barnehagene, og da spesielt de private barnehagene som utelukkende finansieres med statlige midler og foreldrebetaling, vil få en meget usikker situasjon dersom trygdemodellen velges. Videre ble det pekt på at kontantstøtten skal iverksettes midt i et budsjettår, noe som vanskeliggjør avvikling av ordningen med statlig driftstilskudd slik trygdemodellen forutsetter.
Barnehagene i de fem fylkene som i tilfelle velges ut for å prøve trygdemodellen som forvaltningsordning, vil oppleve konsekvensene som vist til ovenfor. Spesielt problematisk vil det bli å avvikle ordningen med statlig tilskudd til drift av barnehager midt i et budsjettår. Barnehagene er allerede innvilget driftstilskudd for 1998. Dersom trygdemodellen skal prøves ut i fem fylker, må det være under forutsetning av at barnehagene i disse fylkene fortsatt får rett til driftstilskudd ut 1998. Statlige driftstilskudd til barnehageplasser for barn i kontantstøttealder anslås til omlag 100 mill. kroner for fem fylker av gjennomsnitts størrelse for høsten 1998. Dette må betraktes som en oppstartskostnad i forbindelse med et eventuelt prøveprosjekt som antydet av komiteen.
Ved at det statlige driftstilskuddet til barnehager skal avvikles ved valg av trygdemodellen, vil barnehagene i de fem prøvefylkene oppleve en forskjellsbehandling i forhold til barnehagene i resten av landet når det gjelder retten til driftstilskudd. Ut fra dagens regelverk har departementet ikke hjemmel til å forskjellsbehandle barnehagene på denne måten. På denne bakgrunn vil det være problematisk prøve ut trygdemodellen i fem fylker med mindre barnehagene i prøvefylkene fortsetter å oppebære retten til driftstilskudd.
Departementet har videre vært i kontakt med Rikstrygdeverket (RTV) for å undersøke muligheten for å gjennomføre en prøveordning med trygdemodellen i fem fylker. RTV peker for det første på at en slik ordning krever at det utvikles to forskjellige rutiner for å håndtere kontantstøtten. Utviklingen av to forskjellige rutiner vil kreve både økonomiske ressurser og personellressurser. Personellressurser vil kunne være vanskelig å skaffe til veie, da RTV i samme periode som utviklingen av rutinene må skje, skal arbeide med å tilpasse sitt eget datasystem til år 2000 problematikken. Videre vil et slikt arbeide føre til at det vil ta lengre tid før utbetalingsrutinene er på plass, noe som igjen fører til at det vil ta lengre tid før første utbetaling av kontantstøtten kan finne sted. RTV viser også til at en prøveordning med trygdemodellen i fem fylker, vil gjøre informasjonsarbeidet om kontantstøtten til publikum mer krevende. For det andre peker RTV på den praktiske problemstillingen der barn bor i et fylke, men går i barnehage i et nabofylke. Et prøveprosjekt med trygdemodellen i noen fylker, forutsetter i tilfelle at det oppstilles regler for å hindre dobbeltutbetaling til barna som går i barnehage i et annet fylke enn hjemfylket. For det tredje understreker RTV at kontantstøtten ikke uten videre kan legges til barnetrygden, da det ikke er samme vilkår som gjelder for rett til barnetrygd som for rett til kontantstøtte. En prøveordning krever i såfall at det skjer tilpasninger i lovverket.
Ordningen med kontantstøtte skal iverksettes fra 1. august 1998. Departementet jobber for fullt med å få saksbehandlingssystemer og utbetalingsrutiner m.v. på plass snarest mulig. En prøveordning vil gjøre dette arbeidet mer krevende, noe som vil måtte gå på bekostning av den tidsplanen som er lagt for arbeidet. Departementet vil også vise til at en prøveordning sannsynligvis vil medføre at det vil måtte gjøres tilpasninger i det lovverket som vil bli foreslått for kontantstøtten.