Innstilling fra samferdselskomiteen om delvis bompengefinansiering av videre utbygging av E18 mellom Gutu og Kopstad i Vestfold.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 212 (1997-1998)
  • Kildedok: St.prp. nr. 57 (1997-98)
  • Dato: 04.06.1998
  • Utgiver: samferdselskomiteen
  • Sidetall: 4

1. Sammendrag

1.1 Innledning

       Det pågår utbygging av E18 til tofelts motorveg på strekningen Gutu-Helland i nordre Vestfold ved statlige midler. Videre vil Kopstadkrysset (avkjøring til Horten i Borre kommune) bli bygget ut.

       I proposisjonen foreslås det bompengeinnkreving for å finansiere utvidelse fra to til fire felt på strekningen Gutu-Helland (ca 30 km), og å bompengefinansiere firefelts utbygging fra Helland til Kopstad (ca 3 km). Reelt sett innebærer dette en delvis bompengefinansiering av strekningen fra Gutu til Kopstad. Den foreslåtte utbyggingen vil, sammen med den utbygging som allerede er vedtatt, gi firefelts motorveg fra fylkesgrensen mellom Buskerud og Vestfold til Kopstad i Vestfold, og planlegges åpnet for trafikk innen utgangen av 2002.

       E18 mellom Oslo og Kristiansand inngår i stamvegnettet (rute 7) og er en av de viktigste vegforbindelser i det sørlige Norge. Ruten går gjennom tett befolkede områder og er tilknyttet 14 byer foruten Oslo og Kristiansand. Ruten er viktig både for befolkningen og næringslivet.

1.2 Beskrivelse av prosjektet

       I 1993 startet utbyggingen av ny E18 i nordre Vestfold. Firefelts motorveg mellom Eik i Drammen og Gutu i Sande ble åpnet for trafikk i oktober 1995. I 1993 stadfestet Samferdselsdepartementet hovedplanvedtak for videreføring fra Gutu til Helland i Våle kommune. Planvedtaket omfattet firefelts motorveg. Det ble imidlertid bestemt i første omgang kun å bygge ut vegen som tofelts motorveg, men med begrenset tilrettelegging for fire felt. Anleggsarbeidet på parsellen sørover fra Gutu startet sommeren 1994 og ny tofelts veg med statlig finansiering er planlagt åpnet for trafikk i 2001. Kopstadkrysset, ca 3 km sør for Helland, er planlagt bygget ut med statlige midler.

       På strekningen Gutu-Kopstad varierer årsdøgntrafikken (ÅDT) mellom 14.000 og 19.000 kjøretøy. Trafikkmengden er størst ved Gutu. Høyeste døgntrafikk i 1997 var 28.400 kjøretøy. Køsituasjonene oppstår stadig oftere i sommerhalvåret.

       Vegnormalene anbefaler firefelts veg ved ÅDT over 15.000 kjøretøy. En firefelts E18 vil derfor kunne tilby både næringslivet og privatreisende god trafikkavvikling og forutsigbare reisetider i overskuelig framtid.

       I proposisjonen legges det opp til bompengeinnkreving på eksisterende E18. Takstnivået vil være det samme som på den nye vegen. Det er grunn til å anta at dette vil føre til at svært mye av trafikken overføres til den nye vegen.

       Det foreligger ikke reguleringsplaner for hele utbyggingen fra Gutu til Kopstad. For de to delprosjektene der endelig reguleringsplan ikke foreligger, vurderes likevel usikkerheten om kostnadstallene som beskjedne. Kostnadsanslaget for de to prosjektene der vedtatt reguleringsplan ikke foreligger, er 125 mill. kroner. Dette utgjør omtrent 4,5 % av totalkostnaden for hele firefeltsutbyggingen på strekningen Gutu-Kopstad som er anslått til 2.820 mill. 1998-kroner, derav bompengeprosjektet 860 mill. 1998-kroner inkludert oppsetting av bomstasjoner (10 mill. kroner) samt kompensasjon til Sande kommune (25 mill. kroner) som vertskommune. Kompensasjonen skal nyttes til gang- og sykkelveg langs Rv 32 og opprusting av det lokale vegnettet i Sande sentrum.

Planlagt finansiering av hovedprosjektene i utbygging av firefelts motorveg mellom Gutu og Kopstad. Mill. 1998-kroner

  Bompenger Statlige midler Totalt
Utvidelse til fire felt Gutu-Helland 740    
Ny firefelts veg Helland-Kopstad 85    
Bomstasjoner 10    
Kompensasjonstiltak Sande kommune 25  
Bompenger 860   860
        
Utbygging til to felt Gutu-Helland   1.920  
Kopstadkrysset   40
Statlige midler*   1.960 1.960
Totalt for hele prosjektet     2.820

* De statlige bevilgninger er anslått på bakgrunn av foreliggende planer. Endelig bevilgning vil være avhengig av de årlige budsjettmessige disponeringer.

       Samferdselsdepartementet vil vurdere videreføring av firefelts utbygging mellom Kopstad og Gulli (ved Tønsberg) når det foreligger nærmere avklaring av planer og kostnader.

       Netto nytte for den pågående tofeltsutbyggingen (Gutu-Helland) er tidligere beregnet til ca -1.100 mill. kroner.

       For den bompengefinansierte delen av strekningen Gutu-Kopstad er netto nytte (nytte fratrukket investeringskostnad og økte drifts- og vedlikeholdskostnader) beregnet til ca -550 mill. kroner. Prosjektets nytte ligger hovedsakelig i sparte ulykkeskostnader (ca 200 mill. kroner), der bl.a. møteulykker sterkt reduseres, og sparte tidskostnader (ca 220 mill. kroner) i perioder med høy trafikkbelastning.

1.3 Bomplassering og bompengeopplegg

       Det foreslåtte alternativet forutsetter bomstasjoner sør for Gutu. I tillegg foreslås det bom på nåværende E18 ved Ødegården og på to av rampene (sør) i Hanekleivakrysset på ny E18. Alle bommene vil da være plassert i Sande kommune.

       Det er forutsatt at bompengeinnkrevingen kan starte opp 1. januar 2002. Det er grunn til å regne med at bomstasjonene på E18 på Kjellstad i Buskerud og på Lannerheia i Telemark innen den tid er avviklet og bomselskapene gjeldfrie. Et heleid fylkeskommunalt bompengeselskap skal stå for bompengeinnkrevingen.

       Beregningsteknisk er blant annet følgende forutsetninger lagt til grunn:

- totalt ca 16.000 kjøretøy pr. døgn i gjennomsnitt gjennom bommene i åpningsåret
- 1,3 % årlig trafikkvekst
- årlig nominell rente på 6 % i 1997-1999, 7 % i 2000-2001 og 8 % fra 2002
- årlig prisstigning på 2 %
- årlige innkrevingskostnader på ca 7 mill. kroner
- gjennomsnittlig inntekt pr. kjøretøy på ca 20 kroner (1998-kroner).

       Med blant annet disse forutsetningene er bompengeperioden beregnet til omtrent 11 år.

       Det er regnet med følgende takster:

Kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3.500 kg 20 kr
Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kg 40 kr


       Det er lagt opp til rabattordninger ved kjøp av klippekort/brikker.

1.4 Finansiering

       Fra 1. januar 1998 betraktes utbygging av E18 Gutu-Kopstad til firefelts motorveg samt bygging av nytt toplans kryss ved Kopstad, som ett prosjekt.

       Det er lagt opp til at utbyggingen etter 1. januar 1998 skal finansieres ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Bompenger skal stort sett kreves inn etterskuddsvis.

       Utbyggingsplanen er vist i tabell 4.1 i proposisjonen.

       Eventuell kostnadsøkning utover prisstigning med inntil 10 % av totalkostnadene for hele prosjektet Gutu-Kopstad, skal fordeles mellom bompengeselskapet og staten i forhold til partenes andel av finansieringen. For bompengeselskapet betyr det at ansvaret begrenses til omtrent 30,5 % av eventuelle kostnadsøkninger. Kostnadsøkninger ut over 10 % skal i sin helhet dekkes av staten.

       Vestfold fylkesting har gjort vedtak om fylkeskommunal garanti.

1.5 Lokal behandling

       Den lokale behandlingen er nærmere omtalt i pkt. 5 i proposisjonen, der også vedtak i Vestfold fylkesting er tatt inn.

1.6 Samferdselsdepartementets vurdering

       Samferdselsdepartementet legger vekt på den lokale viljen til å forsere utbyggingen av Ev 18 med bompenger, og at trafikken er stor nok til at utbyggingen kan gjennomføres uten statlige bidrag ut over det som tidligere er planlagt.

       Etter departementets syn er det ikke mulig å bompengefinansiere videre utbygging uten bommer på nåværende E18 mellom Holmestrand og Sande samt på rampene i Hanekleivakrysset. Det er også nødvendig med samme takstnivå ved alle bomstasjonene, slik at man unngår trafikklekkasje fra ny E18 til sideveger med lavere takstnivå. Høringen av bompengeutredningen har vist at det er bred enighet om bompengefinansiert utbygging av fire felt mellom Gutu og Kopstad.

       Kommunene Holmestrand og Ramnes er imot anbefalt bomplassering. Holmestrand kommune ønsker ikke bom mellom Sande og Holmestrand, hovedsakelig grunnet svekkelse av Holmestrand som handelsby for Sande. Ramnes kommune ønsker ikke bomavgift på internvegsystemet. Departementet viser til at også Holmestrand og Ramnes kommuner har nytte av en forsert utbygging av firefelts E18.

       Samferdselsdepartementet regner med at selskapet som krever inn bompenger på E18 ved Lier og på Eidangerhalvøya vil være gjeldfrie innen 1. januar 2002. Skulle det være gjenstående gjeld, må disse selskapene søke om å få forlenget bompengeperioden for en kortere periode i tråd med gjeldende avtale. I tilfelle vil det likevel bli lagt opp til oppstart av bompengeinnkreving i Vestfold fra 1. januar 2002. Det vil ikke være aktuelt å overføre eventuell gjeld fra noen av disse selskapene til det nye selskapet i Vestfold.

1.7 Avtale

       Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at vurdering av en bompengeordning for å finansiere forsert utbygging av E18 i Vestfold ble positivt omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk Veg- og Vegtrafikkplan 1998-2007, og til at et flertall i samferdselskomiteen ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1997-1998) uttalte at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett burde komme tilbake til Stortinget med en vurdering av framdrift og finansiering av forsert utbygging av E18 som firefelts motorveg.

       Flertallet legger vekt på den lokale vilje til å forsere utbyggingen av fire felt på E18 i Nordre Vestfold. I proposisjonen omtales bompengefinansiering av utvidelse fra 2 til 4 felt på strekningen Gutu-Helland, samt utbygging av firefelts veg fra Helland til Kopstad. Flertallet viser til at E18 gjennom Vestfold er en del av en av de viktigste stamvegrutene i Sør-Norge.

       Flertallet har merket seg at bompengeordningen innebærer at utbyggingen av motorveg fra Gutu til Kopstad blir en delvis bompengefinansiert utbygging. Bompengene vil totalt utgjøre 860 mill. kroner, inkludert kostnader knyttet til bomstasjonene og kompensasjon til Sande kommune. De statlige midlene utgjør 1.960 mill. kroner. Flertallet forutsetter at Stortinget blir orientert ved betydelige endringer i kostnadsanslaget.

       Flertallet har merket seg forslaget til plassering av bomstasjonene, den brede tilslutning dette har fått lokalt, samt de i proposisjonen omtalte innvendingene fra noen av kommunene. Flertallet har merket seg de problemer eventuelle bompengefrie omkjøringsmuligheter vil føre til for finansieringen av utbyggingen, og for miljø- og trafikksikkerheten på det lokale vegnettet, og slutter seg til forslaget til plassering av bomstasjonene.

       Flertallet har merket seg departementets omtale av trafikkgrunnlaget. Flertallet viser til at bompengene fullfinansierer den forserte utbyggingen.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener bompengefinansiering er en forutsetning for den forserte utbyggingen, og mener det ikke ville vært aktuelt å benytte offentlige midler til dette formålet nå.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, mener at E18 gjennom Vestfold er et statlig ansvar og bygges som 4-felts motorvei .

       Disse medlemmer viser til at utbyggingen må iverksettes umiddelbart.

       Disse medlemmer viser til at E18 gjennom Vestfold er en av de viktigste stamveirutene i Norge.

       Disse medlemmer viser til at staten tar inn hele 37,7 mrd. kroner i avgifter på bilbruk, mens kun 9,4 mrd. kroner brukes på veinettet.

       Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets budsjettforslag som viser til økning på 1,5 mrd. kroner til veisektoren.

       Disse medlemmer foreslår:

       « Stortinget ber Regjeringen om at utbygging av E18 mellom Gutu og Kopstad i Vestfold bygges for statlige midler (uten bompengefinansiering). »

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gjentatte ganger i Stortinget har fremmet forslag om at E18 gjennom Vestfold bygges ut som firefelts motorveg.

       Senest i B.innst.S.nr.14 (1996-1997) fremmet Høyre følgende forslag:

       « E18 gjennom Vestfold bygges som firefelts motorveg. Arbeidet med slik gjennomføring iverksettes umiddelbart. »

       Disse medlemmer er tilfreds med at gjennomføringen av utbygging av firefelts E18 i Vestfold nå kommer i gang og konstaterer at bompengefinansiering er den løsning som kan sikre det nødvendige flertall i Stortinget.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært mot den nye E18, og heller ikke tilhørte det komité

       flertallet som under behandlinga av vegplan eller av St.prp. nr. 1 (1997-1998) stilte seg positiv til forsert utbygging.

       Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti generelt, og også under behandling av E18 i Vestfold, ser transportformer i sammenheng og foretar en prioritering ut fra overordnede målsetninger. Sosialistisk Venstreparti har vektlagt konkurranseforholdet mellom veg og jernbane og har arbeidet for en forsert utbygging av en dobbeltspora, utretta Vestfoldbane. En utviding av E18 til fire felt, samtidig som utbedring av Vestfoldbanen går på sparebluss, vil ytterligere forskyve konkurranseforholdet til fordel for vegtrafikk. Resultatet vil bli økt andel vegtrafikk med de miljøbelastninger og ulykker det fører med seg.

       Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis investeringsrammer i Norsk jernbaneplan og Sosialistisk Venstreparti vil ved de årlige budsjettbehandlinger komme tilbake med bevilgningsforslag.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

       Stortinget ber Regjeringen om at utbygging av E18 mellom Gutu og Kopstad i Vestfold bygges for statlige midler (uten bompengefinansiering).

4. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Stortinget samtykker i at:

1. Bompengeselskapet får rett til å kreve inn bompenger til delvis finansiering av firefelts veg mellom Gutu og Helland og til å finansiere firefelts veg mellom Helland og Kopstad. Vilkårene framgår av St.prp. nr. 57 (1997-1998) og Innst.S.nr.212 (1997-1998).
2. Samferdselsdepartementet ved Vegdirektoratet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 4. juni 1998.

Oddvard Nilsen, Jan Sahl, May Britt Vihovde,
leder. ordfører. sekretær.