Regjeringen viser i proposisjonen bl.a. til
at situasjonen i Kosovo i lengre tid har vært ustabil og etterhvert utviklet
seg til å bli en trussel mot fred og sikkerhet i hele regionen.
Det internasjonale samfunn har engasjert seg bl.a. gjennom FNs Sikkerhetsråd.
Internasjonalt press, særlig NATOs trussel om militære tiltak mot
Den føderale republikken Jugoslavia (FRJ), førte til at president Milosevic
13.oktober 1998 aksepterte en løsning i samsvar med Sikkerhetsrådets
krav. For å sikre at forpliktelsene overholdes er det inngått avtaler
mellom FRJ, OSSE og NATO om verifikasjon henholdsvis på bakken og
i luften. OSSEs faste råd vedtok 15.oktober 1998 at organisasjonen
skal påta seg sin del av oppgaven.
For å ivareta kontroll av avtalene
på bakken skal OSSE opprette et sivilt verifikasjonsnærvær
(Kosovo Verification Mission, KVM) begrenset oppad til 2000 personer,
i første omgang for ett år. Opprettelsen og driften
av denne operasjonen vil være den største oppgaven
OSSE noen gang har påtatt seg, og vil også bli en
stor utfordring for Norges OSSE-formannskap i 1999.
Etter anmodning bl.a. fra det polske OSSE-formannskapet
foreslår Regjeringen at Norge påtar seg å etablere
og drive KVMs hovedkvarter. Fra norsk side har vi stilt en stabssjef
til rådighet for operasjonen.
I tillegg til etablering og drift av hovedkvarteret
foreslår Regjeringen at Norge stiller til disposisjon om
lag 70 personer for KVM.
For 1998 er utgiftene anslått til 85mill.
kroner, hvorav løpende lønns- og driftsutgifter
utgjør 12mill. kroner, etableringskostnader 65mill. kroner
og Norges andel av økningen i det pliktige bidraget til
OSSE 8mill. kroner.
Norges andel av det pliktige bidraget foreslås
dekket innenfor bevilgningen under kap. 116 Deltaking i internasjonale
organisasjoner, post 70 Tilskudd til internasjonale organisasjoner.
Til dekning av de resterende utgifter på 77mill. kroner
foreslås bevilgningen under kap. 192 Fred, forsoning og
demokrati, post 71 Tilskudd til humanitær bistand og demokratitiltak
i det tidligere Jugoslavia og ODA-godkjente OSSE-land, økt
med 77mill. kroner. Av dette foreslås 60938000 kroner som
tilleggsbevilgning og 16062000 kroner dekket inn ved en reduksjon
av bevilgningen under kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak, post
70 Tilskudd. Til delvis inndekning av tilleggsbehovet foreslås
3938000 kroner av overført ubrukt bevilgning fra 1997 tilbakeført
statskassen.