I overensstemmelse med Stortingets forutsetninger er
det adgang til å bringe Billighetserstatningsutvalgets avgjørelser
inn for Stortinget. I proposisjonen fremmes 40 klagesaker.
Utskrift av utvalgets vedtak og saksdokumentene
i samtlige saker er oversendt Stortinget som utrykte vedlegg til
proposisjonen.
Komiteen viser til
at billighetserstatningssakene i dag forberedes av Justisdepartementet
og vedkommende fagdepartement som saken hører inn under,
før Billighetserstatningsutvalget fatter vedtak i saken. Vedtak
i billighetserstatningssaker fattes ut fra en konkret rimelighetsvurdering
etter en individuell behandling av den enkelte sak.
I Innst. S. nr. 75 (1996-97) uttaler en samlet
komité i tilknytning til at departementet varslet en gjennomgang
av billighetserstatningsordningen bl.a.:
«Komiteen meiner ordninga med rettferdsvederlag er
positiv. Det er viktig at m.a. folk som har vori særleg uheldig
i møtet med det offentlege, og som fell mellom alle stolar
når det gjeld rett til skadebot kan få ei form for økonomisk
oppreising, men meiner at det er trong for å vurdere avgjerdsnivåa
når det gjeld rettferdsvederlag. Stortinget har år
for år fått stadig fleire klagesaker til handsaming.
Komiteen finn det lite heldig at Stortinget skal handsame ei mengd
einskildsaker om skadebot. Berre i år har Stortinget tatt
stilling til 136 saker. Komiteen meiner at dette er ei oppgåve
som ligg på sida av det som skal vere Stortinget sine arbeidsoppgåver.
Komiteen vil likevel presisere at ordninga med rettferdsvederlag
må organiserast med utgangspunkt i at dette er, og framleis
skal vere, Stortinget si eiga vederlagsordning.
Komiteen
ser det som ønskjeleg at departementet, når det
no skal gjere ein gjennomgang, ser på ulike måtar å organisere
ordninga på, også om handsaminga til dels kan
skje på eit lågare nviå i forvaltinga.
Komiteen meiner det t.d. bør greiast ut ei ordning der
forvaltinga avgjorde sakene i første instans, men der det
var mogleg å anke til eit utval for rettferdsvederlag oppnemnd
av Stortinget. Stortinget kunne då bli orientert om utviklinga,
saksmengde og sakstyper gjennom årlege meldingar frå utvalet
for rettferdsvederlag. Ei slik utgreiing vil gje Stortinget eit
betre grunnlag for å vurdere si eiga rolle i handsaminga
av desse sakene noko komiteen meiner det vil vere naturleg å gjere
etter at departementet er ferdig med sin gjennomgang.»
Komiteen mener fortsatt det er ønskelig å få en vurdering
av Stortingets behandling av billighetserstatningsklager, og viser
til at antall klagesaker har økt ytterligere etter at ovennevnte
innstilling ble avgitt. I sesjonen 1997-98 ble det behandlet i alt
220 klagesaker, i tillegg til 276 saker der Billighetserstatningsutvalget
fremmet sakene til endelig avgjørelse for Stortinget, herunder
274 saker som gjaldt erstatning etter utbyggingen av Gardermoen.
Før det foretas en vurdering av Stortingets
behandling av disse sakene, er det behov for en vurdering av ulike
alternative organiseringsmåter, og komiteen mener
det er naturlig at departementet forestår en slik vurdering.
Komiteen fremmer etter dette
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
utrede alternative organiseringsmodeller for behandlingen av billighetserstatningssaker
og fremlegge saken for Stortinget i løpet av 1999.»