EØS-komiteens beslutning nr. 37/98
av 30.april 1998 gjelder innlemmelse i EØS-avtalen av Europaparlamentets-
og rådsdirektiv 96/71/EF om utsending av
arbeidstakere i forbindelse med tjenesteyting. For Norges del ble
beslutningen tatt med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføring
av direktivet i norsk rett vil kreve endringer i norsk lov.
Direktivet om utsending av arbeidstakere i forbindelse
med tjenesteyting ble vedtatt i Europaparlamentet og Rådet
16.desember 1996. EØS-komiteens beslutning og Europaparlaments-
og rådsdirektivet i norsk oversettelse følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Direktivet er et minimumsdirektiv og er derfor
ikke til hinder for at det anvendes arbeids- og ansettelsesvilkår
som er gunstigere for arbeidstakerne. Direktivet regulerer hvilke
arbeids- og ansettelsesvilkår som skal gjelde når
arbeidstakere midlertidig utsendes på arbeidsoppdrag til
et annet medlemsland. Formålet er både å lette
utvekslingen av tjenester mellom medlemslandene og å sikre
arbeidstakernes rettigheter, herunder å hindre «sosial
dumping», dvs. i Norges tilfelle at norske arbeids- og
ansettelsesvilkår også får anvendelse
for arbeidstakere som utsendes til Norge.
Norske arbeidstakere som utsendes på arbeidsoppdrag
til andre EØS-land, vil omfattes av tilsvarende regler
i de landene de utsendes til, i den utstrekning disse er bedre enn
de norske reglene.
Hovedregelen i direktivet er at arbeidstakere
som utsendes, skal sikres vertslandets lønns- og arbeidsvilkår
fra første dag av en utsending.
Direktivets artikkel 3 (1) pålegger
medlemslandene å sikre utsendte arbeidstakere de arbeids-
og ansettelsesvilkår som er opplistet i artikkelen, og
som er fastsatt ved lov eller forskrift, og/eller ved tariffavtaler
eller voldgiftskjennelser som er erklært å ha
allmenn gyldighet, dvs. tariffavtaler eller voldgiftskjennelser
som må overholdes av alle foretak i det aktuelle geografiske område
og innenfor det aktuelle yrke eller den aktuelle næring.
Norge har i utgangspunktet ingen regulering
av minstelønn som er allment gjeldende for alle arbeidstakere. Etter
lov om allmenngjøring av tariffavtaler av 4.juli 1992 nr.
58 kan Tariffnemnda treffe vedtak om at en tariffavtale skal allmenngjøres,
dvs. gjelde for alle som arbeider innenfor avtalens saklige virkefelt.
En slik allmenngjort tariffavtale, herunder lønnsbestemmelsene, vil
dermed også gjelde for utsendte arbeidstakere. Hittil er
ingen tariffavtaler allmenngjort.
De øvrige opplistede vilkårene er lengste arbeidstid og
korteste hviletid, minste antall feriedager med lønn, vilkår for
utleie av arbeidstakere, helse, sikkerhet og hygiene på arbeidsplassen,
vernetiltak mht. arbeids- og ansettelsesvilkår for barn, ungdom
og gravide kvinner eller kvinner som nylig har født, og bestemmelser
om likebehandling. Disse er i Norge regulert ved lov.
Norsk rettstilstand og praksis anses i all hovedsak å være
i samsvar med direktivets krav.
I henhold til artikkel 4 i direktivet vil det
være nødvendig å utpeke et samarbeidskontor
i Norge for utveksling av informasjon om gjeldende norske arbeids-
og ansettelsesvilkår. En aktuell løsning kan være å tillegge
Direktoratet for arbeidstilsynet denne oppgaven.
Det er nødvendig med en gjennomføringslov
for å sikre at direktivets lovvalgskrav og krav til domstolsadgang
oppfylles. I gjennomføringsloven må det bl.a. fastsettes
at de norske lovreglene om ferie og feriepenger, permisjoner før
og etter fødsel, likestilling og diskriminering ved ansettelser
skal gjelde for utsendte arbeidstakere, med mindre mer fordelaktige
regler får anvendelse i henhold til avtale eller de lovregler
som ellers vil gjelde for arbeidsforholdet. Disse lovreglene regnes
som sivilrettslige, og det må fastsettes ved lov at de
får anvendelse også for arbeidstakere utsendt
til Norge. De øvrige lovfestede vilkårene opplistet
ovenfor anses som offentligrettslige, og gjelder automatisk også for
utsendte arbeidstakere som utfører arbeid i Norge, selv
om selve arbeidsforholdet har nærmere tilknytning til et
annet land.
Det vil bli fremmet en egen odelstingsproposisjon om
nødvendige endringer i norsk lovverk som følge
av EØS-komiteens beslutning.
De administrative og økonomiske konsekvensene
av å gjennomføre direktivet vil bli beskjedne.
Etter Kommunal- og regionaldepartementets vurdering
vil innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen gi bedre vern
for arbeidstakere som utsendes på arbeidsoppdrag til Norge
og forhindre «sosial dumping», ved at de norske
arbeids- og ansettelsesvilkår også får anvendelse
for utsendte arbeidstakere. Utenriksdepartementet slutter seg til
dette.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Leif Lund og Signe Øye,
frå Framstegspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, frå Kristeleg
Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg, frå Høgre, Sverre J. Hoddevik og
Erna Solberg, frå Senterpartiet, Morten Lund, og frå Sosialistisk
Venstreparti, Karin Andersen, sluttar seg til framlegget om å gje
samtykke til godkjenning av EØS-komiteen si avgjerd om
utsending av arbeidstakarar i samband med tenesteyting.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet, viser til at dette er et minimumsdirektiv
og derfor ikke er til hinder for at det anvendes arbeids- og ansettelsesvilkår
som er gunstigere for arbeidstakerne. Flertallet har
merket seg at direktivet regulerer hvilke arbeids- og ansettelsesvilkår
som skal gjelde når arbeidstakere midlertidig utsendes
på arbeidsoppdrag til et annet medlemsland. Flertallet mener
direktivet innebærer en styrking av utsendte arbeidstakeres arbeids-
og ansettelsesvilkår.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at regler for å hindre sosial dumping er nødvendige
i et globalisert og åpent arbeidsmarked. Men det viktigste
virkemidlet for å bedre arbeids- og lønnsforhold
for arbeidstakere er sterke fagbevegelser og en økonomisk
politikk som er innrettet på lav arbeidsledighet, rettferdig
fordeling og små forskjeller.
Dette medlem vil vise til at
EU-toppmøtet i Madrid stillte seg bak en rapport som på viktige område
svekker arbeidstakeres stilling. Rapporten går inn for:
– At lønninger
skal holdes nede for å gi økt fortjeneste til
næringslivet.
– At reallønna må ned
i visse sektorer.
– At lønnsforskjellene
må øke.
– At lønnsforhandlingene
må desentraliseres, helst ned til bedriftsnivå.
– At fleksibiliteten må bli
større på arbeidsmarkedet.
– At de sosiale velferdsordningene
må utformes slik at de ikke blir en hindring for nye arbeidsplasser
- bl.a. senking av arbeidsledighetstrygden.
Dette medlem vil på denne
bakgrunn hevde at den praktiske virkningen av det foreslåtte
regelverk er helt avhengig av at det finnes politisk vilje til å utforme gode
og regulerte lønns- og arbeidsforhold og ta aktivt i bruk
de muligheter som rådsdirektivet gir for å sikre arbeidstakere
rettigheter og hindre sosial dumping. Dette forutsetter at implementeringen
av direktivet i norsk lov og informasjon, kontroll og rutiner i
tilknytning til dette, legger avgjørende vekt på disse
hensyn. Spesielt vil det være viktig at bestemmelsen i
Art. 3 pkt. 3 blir aktivisert slik at reglene gjøres gjeldende
for korte arbeidsoppdrag.
Dette medlem viser til at det
er usikkert hvor anvendelig direktivet vil bli på norske
forhold, jf. brev av 30. oktober 1998 fra Kommunal- og regionaldepartementet
v/statsråden til komiteen der det går
fram:
«Jeg oppfatter direktivet slik at på de
områder vi i Norge ikke har allmenngjorte tariffavtaler,
vil prinsippet pkt. 8 annet ledd kunne komme til anvendelse. Det er
imidlertid tvilsomt om våre tariffavtaler har så omfattende
dekningsgrad at de kan sies å ha allmenn gyldighet etter
vilkårene i pkt. 8 annet ledd.»
Dette medlem tolker dette slik
at det ikke er noen automatikk i at direktivet vil få noen
betydning på dette området, og at det krever utstrakt
politisk vilje for at direktivet skal bli implementert på en
måte som effektivt kan hindre sosial dumping.
Dette medlem vil komme tilbake
til dette når Regjeringen legger fram sine lovendringsforslag
og forslag til administrativ oppfølgning av rådsdirektivet.
Komiteen sitt framlegg
til innstilling blei ved brev dagsett 5.november 1998 sendt utanrikskomiteen
til uttale, jf. Stortinget sitt vedtak av 30.september 1998.
Utanrikskomiteen har gjeve følgjande
uttale i brev dagsett 16.november 1998:
«Det vises til kommunalkomiteens brev av 5.november
1998 hvor en ber om utenrikskomiteens uttalelse til ovennevnte innstilling.
Utenrikskomiteen
viser til de respektive fraksjoners merknader og slutter seg til
kommunalkomiteens utkast til innstilling på dette grunnlaget.»
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Stortinget gjev samtykke til godkjenning av
EØS-komiteen si avgjerd nr. 37/98 av 30.april
1998 om utsending av arbeidstakarar i samband med tenesteyting.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 17.november 1998.
Sylvia Brustad, |
Sverre J. Hoddevik, |
|