Året er 1992. En enslig valutahandler,
finansmannen George Soros, selger britiske pund til en verdi av
10 mrd. amerikanske dollar. Den britiske sentralbanken kjemper,
men blir tvunget i kne: Pundet devaluerer. Snart følger
flere europeiske land etter. Norge tvinges til å devaluere
10.desember 1992. EUs fast-kurssamarbeid, ERM, bryter sammen. Det
var under sterkt inntrykk av denne valutakrisen at den daværende
franske presidenten, Francois Mitterrand, uttalte:
«Spekulasjon kan på få timer
ruinere det arbeide, som millioner av menn og kvinner har utført.»
På FNs sosiale toppmøte i
København foreslo han en avgift på kortsiktige
finansielle transaksjoner.
Måneden er desember 1994. Den meksikanske
sentralbanken ser bunnen av valutareservene sine etter nytteløse
støttekjøp for å motvirke kapitalflukt
og kursfall på pesoen. Handelspartneren USA og Pengefondet
(IMF) står for redningsoperasjonen. Prislapp: Over 50 mrd.
dollar. Den økonomiske og sosiale krisa som følger
er hard, med en million flere arbeidsløse (1993-96) og
sterk nedgang i reallønningene.
Dagen er 24.august 1998. Norges Bank gir opp å forsvare
kronekursen, og krona svekkes videre i verdi. Da hadde sentralbanken økt
renta seks ganger. Dagslånsrenta var blitt økt
med 4,5 prosentpoeng på fem måneder. De siste
2,5 prosentpoengene kom i løpet av en langhelg. Bankene
følger på med brev til sine kunder om økt
rente. Det skjer en omfordeling fra de som har gjeld til de som
har «penger på bok». SSB beregner innstrammingseffekten
av renteøkningene til ca. 20 mrd. NOK, og varsler økt
ledighet neste år.
Spekulantenes spill er en trussel både
mot folks økonomiske trygghet og demokratiet. Spekulantene
forsterker de økonomiske svingningene, og velgerne har ingen
mulighet til å stille dem til ansvar for økonomiske
beslutninger som kan ha store konsekvenser for nasjonaløkonomien.
Spekulantenes makt må begrenses dersom politikken skal
gjenvinne styring med den økonomiske utviklingen.
Dette dokumentet foreslår tiltak som
det er viktig å få gjennomslag for internasjonalt,
men det er også tiltak vi kan gjøre nasjonalt.
Hovedlinjen må være å gjøre det
minst mulig lønnsomt med spekulasjon, samtidig som vi må legge
begrensninger på våre nasjonale bedrifters mulighet
til å spekulere. Også for norsk næringsliv
er gevinsten ved redusert valutaspekulasjon åpenbar: En
mer stabil makroøkonomisk utvikling, mer stabil rente og
et skifte i investeringsfokus til mindre vekt på spekulasjon
og økt vekt på reell produksjon.
Stadige valutakriser over hele kloden, finanskrisen
i Asia og sammenbruddet i Russland, har gitt et stemningsskifte
i internasjonal økonomisk debatt. Etter snart et kvart århundre
med rop om mer marked lyder igjen et ønske om mer politisk
styring. Fremtredende internasjonale økonomier som Paul
Krugman, Jagdish Bhagwat og Joseph Stigliz, har tatt til orde for
regulerte kapitalbevegelser.
Verdens fremste finansavis, Financial Times,
støttet nylig bruk av kapitalkontroll som et middel til å stanse den
globale krisen, og skrev videre:
«Ubegrenset bevegelse av kapital kan ha ødeleggende
virkning.»
Avisa er ikke alene. En annen konservativ avis, Washington
Post, skriver på lederplass at det er tid for å tenke
igjennom den angloamerikanske liberalistiske ortodoksi. Avisa anbefaler
IMF å vise litt større ydmykhet overfor landene
i Sørøst-Asia og Øst-Europa.
Verdens ledere famler, men allerede for et par år siden
kalte den konservative franske presidenten Jacques Chriac, valutaspekulasjon
for «verdensøkonomiens aids». Lengst
har Malaysias statsminister, Dr. Mahathir, gått. Han tok
i høst til orde for at handel med en valuta bør
stoppes «hvis den oppskrives eller nedskrives utover en
bestemt prosentsats».
Da den daværende svenske statsministeren,
Ingvar Carlsson, la frem sin FN-rapport, «Det globale nabolag» i
1995, uttalte han:
«Hvis sosiale hensyn skal prege den internasjonale økonomi,
krever det helt annerledes handlekraftige institusjoner. Et styrket
FN må legge rammene for Verdensbanken og Pengefondet, og
dra u-landene inn i styringen av den globale økonomi.»
Kommisjonen foreslår et økonomisk
sikkerhetsråd, der alle sterke økonomier og regionale
organisasjoner skal være representert. Organet skal utarbeide
felles tiltak og langsiktige retningslinjer for verdensøkonomien.
Kommisjonen foreslår et FN-toppmøte for å drøfte
gjennomføringen av disse forslagene med sikte på å få til økt
global styring med økonomien.
I denne rapporten foreslås det en internasjonal
avgift på valutahandel. En av modellene for en global skatt
på valutahandel er fremlagt av den amerikanske økonomen
James Tobin. Kommisjonen fremhever at tiltaket vil ha en dobbel
positiv effekt: Å tilføre FN egne inntekter og
skape en mer stabil verdensøkonomi.
Her hjemme har Thorbjørn Jagland erklært
seg som tilhenger av forslaget om en internasjonal skatt på valutahandel.
Og i Voksenåsen-erklæringa heter det:
«En sentrumsregjering vil arbeide aktivt
i internasjonale fora for å få innført
en avgift på internasjonal valutahandel som en inntektskilde
for FN.»
Internasjonalt har FN-organisasjonene UNDP, UNESCO
og ILO støttet en slik avgift. Tilslutning har også kommet
fra fremstående ledere, som den forrige presidenten i EU-kommisjonen
Jaques Delors, og tidligere generalsekretær i FN Boutros
Boutros-Ghali. Den franske organisasjonen ATTAC, som arbeider for en
slik avgift, har kartlagt en betydelig støtte for Tobin-avgiften
fra partier verden over.
Den internasjonale handelen med valuta har nådd uvirkelige
dimensjoner. Mens det i 1972 ble handlet for «beskjedne» 18
mrd. dollar daglig, ble det i 1995 handlet valuta for rundt 1300
mrd. dollar hver dag, og valutahandelen har fortsatt med å øke
sterkt. Til sammenligning utgjorde den daglige verdien av verdens handel
med varer og tjenester i 1995 omlag 12 mrd. dollar. M.a.o. har under
1pst. av verdens valutahandel direkte grunnlag i handel med varer
og tjenester! Overslag tyder på at 18pst. av valutahandelen
er indirekte knyttet til handel. Det dreier seg om tilpasninger
for å sikre seg mot kursfall fra kontrakt om handel inngås
til betalingstidspunktet. Den gjenstående valutahandel
er spekulativ, hvor handelen utelukkende er motivert i å hente
ut fortjeneste i kortsiktige valutasvingninger.
Anslagene for hvor mye av valutahandelen som
må karakteriseres som spekulativ varierer. Lengst går
kanskje finanskomiteen i det franske parlamentet som mener at bare
4-5pst. av valutahandelen kan knyttes til handel med varer og tjenester.
Denne handelen omfatter toveistransaksjoner som blir utført
i et tidsrom på sju dager eller kortere. Fordi valutahandelen
nå skjer elektronisk kan store beløp flyttes på et øyeblikk. Slik
handel skjer stort sett mellom banker og andre finansinstitusjoner.
Det er altså disse som kan ha mest å tape på begrensninger
valutahandelen.
Den voldsomme ekspansjonen i spekulativ valutahandel
bidrar til et mer ustabilt, internasjonalt finanssystem og til at
enkeltland blir mer sårbare for svign-inger i sin økonomi.
Historien har vist at når spekulantene blir mange nok,
og store nok, så klarer ikke selv store økonomier
som Storbritannia og Frankrike å stå imot. Stadig
større ressurser settes inn på å overvåke verdens
valutamarkeder, og flytte store pengesummer ut og inn av en valuta
ut fra forventninger om små endringer i valutakurser.
Gang på gang har vi sett at spekulanter
lykkes i å få sentralbankene til å gi
opp, og i å få myndighetene til å endre økonomisk
politikk. De som rammes til slutt er vanlige mennesker i form av økonomisk
krise, økt arbeidsledighet, høyre renter og dyrere
varer.
Et lite mindretall av søkkrike spekulanter
kan altså påføre et flertall økonomiske
problemer. Dette systemet er derfor udemokratisk. Valutamultimilliardæren George
Soros har sågar karakterisert systemet som den største
trussel mot demokratiet siden kommunismen. I 1996 uttalte han til
Der Spiegel:
«Dersom en mann som meg kan tyne en valuta
, så er det fordi et eller annet i systemet er perverst.»
Debatten om hvordan demokratiet kan overvinne valutaspekulantenes
makt til å gripe inn i økonomisk utvikling er
i full gang. Allerede i 1978 foreslo den amerikanske økonomen
James Tobin å innføre en avgift på valutatransaksjoner.
Den seinere nobelprisvinneren ville ha en avgift som var lav nok
til å ikke skade internasjonal handel, men høy
nok til at fortjenesten ved spekulativ valutahandel ble kraftig
redusert.
Han har vist at selv en så liten avgift
som 0,1pst. av verdien pr. transaksjon vil ha effekt. Grunnen til
dette er at spekulantene tjener penger på å flytte
svært store summer raskt ut og inn av en valuta. Selv om
de totale gevinstene er enorme, er gevinsten pr. transaksjon ofte mindre
enn 0,1pst.
En slik avgift vil med andre ord redusere lønnsomheten
av valutaspekulasjon så mye at den spekulasjon som gjenstår,
vil være så liten at den ikke merkbart kan påvirke
de nasjonale økonomier. Ved svært store svingninger
i valutakursen vil spekulasjon fortsatt være lønnsomt,
men slike svingninger vil da oppstå som følge
av at den økonomiske politikk ikke er i samsvar med fundamentale
forhold i landets økonomi. Det kan være dumt å slå inn
på en slik økonomisk politikk, men da er den i
alle fall demokratisk valgt og de ansvarlige kan stilles til ansvar.
Inntektene fra en slik avgift kan bli svært
store. Med dagens volum og transaksjonshyppighet ville en avgift på 0,1pst.
internasjonalt gi inntekter på 160 mrd. dollar (over to
norske statsbudsjett). Virker avgiften etter hensikten vil transaksjonshyppigheten
bli mindre og dermed også inntekten mindre. Likevel vil
inntektene bli store. Et forslag er at inntektene kan bidra til å finansiere
FN eller brukes til u-hjelp til den fattige del av verden. Andre
har foreslått at i alle fall en andel av inntektene deles
mellom landene etter deres andel av valutahandelen.
I «Sosialøkonomen» nr.
1 1993 påpeker Birger Vik-øren og Vetle Hvidsten
at dersom Norge ensidig innfører en skatt på kapitalbevegelser
vil det virke som en toll på andre lands import av norske
eksportvarer. Selv om avgiften er så lav at den ikke kan
betraktes som noen betydelig handelshindring er det isolert sett
et problem at norske eksportvarer blir dyrere, mens andre lands
eksportvarer ikke blir det. Dette er et argument mot ensidig innføring
av Tobin-avgift. Fordelene vil bli større og ulempene mindre
desto flere land som inn-fører en slik avgift.
Dersom avgiften innføres uten at våre
viktigste eksportpartnere gjør det samme kan en bruke inntektene
fra Tobin-avgiften til å kompensere for eventuelle tap
for eksportindustrien ved å senke avgiftene på andre
varer og tjenester (for eksempel momsen). Selv om en innføring
av en slik avgift kan komme til å møte sterk motstand
fra enkelte deler av næringslivet vil gevinsten for næringslivet
sett under ett være positiv, i form av et mer stabilt monetært
system.
Både NHO og LO er sterke forsvarere
av et system med fast valutakurs. De fremhever stadig hvor viktig det
er for eksportnæringen med stabil kronekurs. NHO krever
at politikerne legger opp den økonomiske politikken slik
at målet om stabil kronekurs oppnås. Hittil er
det ingen som har krevd noe av NHO og norsk næringsliv
selv for at kronekursen skal være stabil. Det viser seg
nemlig at norsk næringsliv har deltatt betydelig i spekulasjonsbølger
mot krona som har endret kronekursen.
Den siste valutakrisen startet med at norske
bedrifter begynte å selge norske kroner. Tall fra Norges
Bank viser at fram til og med 14.august 1998 var det norske kunder
som nettosolgte til dels store beløp av kroner, men utenlandske
aktører derimot nedkjøpte kroner. Dette kan ses
som en naturlig sikring mot faren for svakere krone som følge
av svekket handelsbalanse, men dette salget påvirket tilbud
og etterspørsel etter krona. Økt salg av kroner
til Norges Bank reduserer verdien av krona, og norske bedrifters
forventinger om devaluering/depressiering blir selvoppfyllende.
Tiltak som i den enkelte bedrift kan fremstå som
riktig og hensiktsmessig ut fra en bedriftsøkonomisk synsvinkel,
får en negativ virkning for norsk økonomi og for
bedriftene når bedriftene opptrer i flokk. Den enkelte
bedrift handler fordi den tror at andre bedrifter gjør
det samme, og ikke vil bli sittende igjen med kroner som blir mindre
verd. Hver enkelt aktør gjør det som er best for
seg, men i sum blir resultatet dårligere for alle. Bare
koordinert handling, initiert ved politisk styring, kan gjøre
at en unngår at bedriftene ser seg tvunget til å handle
i flokk.
Det trengs derfor et regelverk som legger begrensninger
på banker og bedrifters valutahandel. Det er kjent at norske
statsbanker og andre statsbedrifter har deltatt i spekulasjoner
mot den norske krona. Finansdepartementet bør kunne pålegge
statsbedriftene å opptre samfunnsøkonomisk ansvarlig
i situasjoner med press mot krona. Når det kreves av en
fagforening at den skal vise samfunnssolidaritet må det
samme kunne kreves av statsbedrifter.
På denne bakgrunn bør det
vurderes å innføre en lov om midlertidig bruk
av valutalisenser. Dersom valutakursen svinger mer enn en bestemt
prosentsats må norske bedrifter få godkjent sine
kjøp og salg av valuta hos Finansdepartementet. Hensikten
er å begrense muligheten til å drive spekulative
valutatransaksjoner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«1. Stortinger
ber Regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å utrede
innføring av en Tobin-avgift på valutahandel med
sikte på å begrense kortsiktig, spekulativ valutahandel.
Utvalget må vurdere konsekvensene ved innføring
av en slik avgift på henholdsvis nasjonal, regional og
internasjonal basis.
2. Stortinget ber Regjeringen utrede regler
som legger begrensninger på norske bedrifters mulighet
til å spekulere mot krona.
3. Stortinget ber Regjeringen arbeide for
et FN-toppmøte i 1999 om global økonomisk styring.
Et økonomisk sikkerhetsråd som bl.a. legger opp
retningslinjene for Pengefondet og Verdensbankens virksomhet og
tiltak mot valutaspekulasjon bør være hovedtemaer.»