Innstilling frå utanrikskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 1998 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet.

Til Stortinget.

Samandrag

I proposisjonen vert det gjort framlegg om å omdisponere 183,8mill. kroner på budsjettet for utviklingshjelp i 1998 for å få til mest mogeleg effektiv bruk av midlane i budsjettåret.

Det vert føreslege å auke løyvingane til naudhjelp og humanitære tiltak fleire stader i verda m.a. til naudlidande i Mellom-Amerika. Midlane er tekne frå område der framdrift og rammevilkår for prosjekt og program av ulike årsaker er endra i høve til opphavlege planar. Det vert óg føreslege omprioriteringar i budsjettet.

Under kap. 0197 Hjelp til Sentral- og Aust-Europa og internasjonale miljøtiltak vert det føreslege omdisponert 10 mill. kroner til dekking av leveransar av mat og medisinar til Nordvest-Russland.

Det vert opplyst at budsjettet for utviklingshjelp for 1998 er på 10318mill. kroner, inklusive 375mill. kroner i ubrukte midlar overførde frå 1997.

Komiteen sine merknader

Komiteen syner til brev frå 17.november 1998 frå statsråden for utvikling og menneskerettar om oppfølging av norsk initiativ til oppretting av eit gjeldsfond for land i Mellom-Amerika ramma av orkanen Mitch. Brevet følgjer som vedlegg til innstillinga.

Komiteen syner vidare til spørsmål frå komiteen til utanriksministeren og statsråden for utvikling og menneskerettar datert 27.november 1998 og svar datert 30.november 1998, båe vedlagt innstillinga.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det som viktig å bidra konstruktivt i situasjoner der naturkatastrofer og lignende medfører et behov for humanitær hjelp. Dette fordi slike situasjoner medfører menneskelige lidelser som må avhjelpes raskt, og som ikke i seg selv er direkte resultat av de enkelte lands egne prioriteringer. Disse medlemmer mener det å dekke et akutt behov for mat og medisiner er den form for bistand som er nødvendig, samtidig som bistanden ikke gir den negative påvirkning for lands utvikling som standardisert prosjektbistand erfaringsmessig gir.

Disse medlemmer vil derfor støtte økningen for kap. 0190 Humanitær hjelp ved naturkatastrofar, kap 0191 Menneskerettar, humanitær hjelp og flyktningtiltak post 75 og post 76 og kap. 0197 Hjelp til Sentral- og Aust-Europa og internasjonale miljøtiltak.

Disse medlemmer vil stemme mot alle andre forslag til økninger.

Disse medlemmer merker seg at det foreslås en rekke reduksjoner innenfor budsjettet. Dette bekrefter det disse medlemmer lenge har hevdet, at det er rom for reduksjoner innenfor bistandskapitlene. Disse medlemmer ser intet behov for å fastholde midler på budsjettkapitler hvor det ikke er nevneverdig behov for midlene. Som en logisk følge av dette, slutter disse medlemmer seg til de foreslåtte reduksjonsforslag.

Komiteen si tilråding

Komiteen har elles ingen merknader, syner til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

På statsbudsjettet for 1998 vert det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Nemning

Kroner

Auke

0140

Utanriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpa

01

Driftsutgifter, vert auka med

1 600 000

frå kr 81 475 000 til kr 83 075 000

0141

Direktoratet for utviklingshjelp (NORAD)

01

Driftsutgifter, vert auka med

2 570 000

frå kr 130 350 000 til kr 132 920 000

0142

NORADs administrasjon av utanriksstasjonane

01

Driftsutgifter, vert auka med

1 530 000

frå kr 148 404 000 til kr 149 934 000

0143

Utanriksdepartementets administrasjon av utanriksstasjonane

01

Driftsutgifter, vert auka med

3 800 000

frå kr 59 394 000 til kr 63 194 000

0150

Utviklingshjelp til Afrika

78

Regionløyving for prioriterte land, kan overførast,

vert auka med

5 000 000

frå kr 320 000 000 til kr 325 000 000

0151

Utviklingshjelp til Asia

74

Regionløyving til Asia, kan overførast, vert auka med

4 000 000

frå kr 110 000 000 til kr 114 000 000

0154

Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkeleg samarbeid

71

Tilskot via frivillege organisasjonar, kan overførast, vert auka med

20 000 000

frå kr 705 000 000 til kr 725 000 000

0165

Bilateral utviklingshjelp administrert av internasjonale

organisasjonar (multi-bi)

72

Tilskot til særorganisasjonar m.m., kan overførast,

vert auka med

4 800 000

frå kr 88 000 000 til kr 92 800 000

0190

Humanitær hjelp ved naturkatastrofar

70

Tilskot, kan overførast, vert auka med

37 000 000

frå kr 130 000 000 til kr 167 000 000

0191

Menneskerettar, humanitær hjelp til flyktningtiltak

75

Tilskot til anna flyktningehjelp og menneskerettar, kan overførast, vert auka med

20 000 000

frå 163 000 000 til kr 183 000 000

76

Tilskot til humanitær hjelp til Afrika, kan overførast,

vert auka med

47 000 000

frå kr 450 000 000 til kr 497 000 000

78

Tilskot til palestinske områder, kan overførast,

vert auka med

11 500 000

frå kr 135 000 000 til kr 146 500 000

0192

Fred, forsoning og demokrati

70

Tilskot til generelle tiltak for fred, forsoning og demokrati,

kan overførast, vert auka med

10 000 000

frå kr 70 000 000 til kr 80 000 000

71

Tilskot til humanitær hjelp og demokratitiltak i det tidlegare Jugoslavia og ODA-godkjende OSSE-land, kan overførast,

vert auka med

15 000 000

frå kr 344 500 000 til kr 359 500 000

0197

Hjelp til Sentral- og Aust-Europa og internasjonale miljøtiltak

75

Tilskot til prosjektsamarbeid ovanfor Sentral- og Aust-Europa,

kan overførast, vert auka med

10 000 000

frå kr 84 000 000 til kr 94 000 000

Reduksjon

0150

Utviklingshjelp til Afrika

01

Driftsutgifter, vert redusert med

12 000 000

frå kr 40 000 000 til kr 28 000 000

73

Langsiktig utviklingssamarbeid med Eritrea, kan overførast,

vert redusert med

24 400 000

frå kr 35 000 000 til kr 10 600 000

79

Regionløyving for andre samarbeidsland, kan overførast,

vert redusert med

102 200 000

frå kr 485 000 000 til kr 382 800 000

0151

Utviklingshjelp til Asia

71

Langsiktig utviklingssamarbeid med Nepal, kan overførast,

vert redusert med

14 000 000

frå kr 40 000 000 til kr 26 000 000

0152

Utviklingshjelp til Mellom-Amerika

01

Driftsutgifter, vert redusert med

2 300 000

frå kr 7 500 000 til kr 5 200 000

71

Langsiktig utviklingssamarbeid med Nicaragua, kan overførast,

vert redusert med

12 000 000

frå kr 50 000 000 til kr 38 000 000

0155

Miljø- og naturressursforvalting

70

Tilskot til miljøverntiltak, kan overførast,

vert redusert med

5 000 000

frå kr 126 000 000 til kr 121 000 000

71

Tilskot til utvida miljøvernsamarbeid, kan overførast,

vert redusert med

6 500 000

frå kr 207 500 000 til kr 201 000 000

0157

Næringsutvikling og økonomisk utvikling

70

Tilskot til næringslivet sine engasjement i utviklingsland,

kan overførast, vert redusert med

4 000 000

frå kr 38 000 000 til kr 34 000 000

73

Tilskot til opplæring ved eksport, kan overførast,

vert redusert med

1 000 000

frå kr 10 000 000 til kr 9 000 000

0165

Bilateral utviklingshjelp administrert av internasjonale

organisasjonar (multi-bi)

01

Driftsutgifter, vert redusert med

400 000

frå kr 4 100 000 til kr 3 700 000

0197

Hjelp til Sentral- og Aust-Europa og internasjonale miljøtiltak

74

Tilskot til atomtryggingstiltak i Aust-Europa, kan overførast,

vert redusert med

10 000 000

frå kr 38 000 000 til kr 28 000 000

Vedlegg 1: Brev datert 17.november 1998 frå statsråden for utvikling og menneskerettar om oppfølging av norsk initiativ til oppretting av gjeldsfond for mellomamerikanske landramma av orkanen Mitch.

I forbindelse med skadevirkningene av orkanen Mitch i fire mellomamerikanske land, har Regjeringen tatt et initiativ for å få Verdensbanken til å opprette et fond for å lette landenes betjening av gjeld til de tre viktigste internasjonale finansinstitusjonene for området: Verdensbanken, Det internasjonale valutafondet og Den inter-amerikanske utviklingsbank. Vi har foreslått for Verdensbanken at fondet blir åpent for gavebidrag fra alle interesserte giverland. Formålet er å hindre at begrensede ressurser brukes til gjeldsbetjening til fortrengsel for nødvendig gjenoppbygging. Verdensbanken har et første utkast til utforming av fondet under utarbeidelse og vil ha kontakt med Norge og andre interesserte giverland før det opprettes formelt.

Regjeringen er villig til å følge opp initiativet ved å overføre 120 millioner kroner til fondet, forutsatt at det får en tilfredsstillende utforming. Disse midlene er disponible innenfor årets budsjett for Utenriksdepartementet, under kap. 0166 gjeldslettetiltak, post 70 tilskudd til fond for internasjonale gjeldsoperasjoner. Dermed kan beløpet overføres allerede i år, noe som er positivt, da landenes problemer knyttet til gjeldsbetjening er akutte.

Den samlede bevilgningen over denne posten er på 295 millioner kroner for 1998.

I St.prp. nr. 1 (1997-98) står det under omtalen av posten blant annet følgende:

«Formålet med gjeldsfondet er å bidra til å lette utviklingslandenes gjeldsbyrde og sikre økte ressursoverføringer til de fattigste og mest gjeldstyngede land, spesielt Afrika sør for Sahara.»

Med den planlagte allokering av 120 millioner kroner vil en noe større del av det som var tenkt opprinnelig gå til land utenfor Afrika. Ved disponeringen av den resterende del av denne budsjettposten vil jeg imidlertid påse at Afrika prioriteres særskilt. Jeg mener derfor at Stortingets intensjon med bevilgningen samlet vil være ivaretatt.

Vedlegg 2: Spørsmål frå komiteen til statsråden for utvikling og menneskerettar, datert 27. november 1998 og svar datert 30.november 1998.

Spørsmål

Komiteen vil be om en nærmere redegjørelse og begrunnelse for reduksjonene foreslått på kap. 0157 Næringsutvikling og økonomisk utvikling, post 70 og post 73.

Svar

Post 70 går til forundersøkelser, grunnlagsinvesteringer og opplæringstiltak i forbindelse med norske bedrifters etablering i utviklingsland. Reduksjonen av bevilgningen fra 38 til 34 mill. kroner skyldes forsinkelser i gjennomføringen av spesielt tre store prosjekter i Asia hvor det er gitt tilsagn om støtte ved etablering. Dette gjelder Dynos limprosjekt i Vietnam, Telenors satsning i Bangladesh og Kværner Energys etablering i Kina. I denne type prosjekter er NORADs utbetaling av tilskudd avhengig av at de avtalemessige forhold mellom den norske bedriften og mottakerlandet er i orden, og at betingelsene i kontrakten blir oppfylt. I ovenstående tilfeller er det derfor forsinkelser på dette området som har medført reduserte utbetalinger i 1998.

Tilskudd under post 73 er også avhengig av kommersielle kontrakter mellom norske leverandører og mottakerlandet. Reduksjonen av posten fra 10 til 9 mill. kroner skyldes hovedsakelig forsinket utbetaling av opplæringstilskudd for leveranser på miljøområdet fra ABB til Kina hvor framdriften i henhold til kontrakten ikke har godtgjort utbetaling i 1998 som forutsatt.

Vedlegg 3: Brev fra Utenriksdepartementet til Stortingets utenrikskomite, datert 23.november 1998.

St prp nr 25 (1998-99) - Korreksjon

Utanriksdepartementet viser til telefonsamtale med sekretær Åge Grutle 20.november 1998. Som opplyst i ovannevnte telefonsamtale er det i St prp nr 25 (1998-99) ført opp feil beløp på sidene 6 og 8:

  • 1. På side 6 i proposisjonen under kap. 0143, post 01 skal rette beløp vera fråkr59394000 til kr63194000. Forslaget om kr3800000 i auka løyving er korrekt.

  • 2. På side 8 i proposisjonen under kap. 0197, post 74 skal rette beløp vera fråkr38000000 til kr28000000. Forslaget om kr1000000 i reduksjon i løyvinga er korrekt.

Oslo, i utanrikskomiteen, den 2.desember 1998.

Haakon Blankenborg,

leiar og ordførar.

Einar Steensnæs,

sekretær.