Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
1. Stortinget ber Regjeringen
legge til rette for at elever fra språklige minoriteter
skal ha de samme muligheter, rettigheter og plikter som medelever med
norsk som morsmål. Morsmålsopplæring
i annet enn norsk avskaffes i offentlig regi og anses som en privatsak.
2. Stortinget ber Regjeringen basere sin
politikk på at det er foreldre til barn fra språklige
minoriteters plikt til, på samme måte som det
er norske foreldres plikt, etter barnelovgivningen, å sørge
for at barn født i Norge har tilstrekkelige norskkunnskaper
når de presenteres for opptak i de ordinære offentlige
skoler. I de tilfeller der det avdekkes at foreldre ikke har fulgt
opp sine plikter på dette felt, bør det medføre
reaksjoner som bøter og/eller oppfølging
fra barnevernet.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere en
utvidelse av skoledagen for elever med manglende norskkunnskaper
og intensivere norskopplæringen av slike elever.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at morsmålsopplæring/tospråklig
opplæring skal vurderes på lik linje med andre
tiltak/metoder som brukes i grunnskolen for å kunne
gi den enkelte elev en undervisning tilpasset evner og forutsetninger.
Dette betyr bl.a. at det ikke gis egne forskrifter om kommunenes plikt
til å tilby morsmålsopplæring/tospråklig opplæring,
at det ikke utarbeides egne læreplaner for morsmålsopplæring
og at de spesielle statlige tilskudd til morsmålsopplæring
oppheves.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Elever fra språklige minoriteter skal
få tilbud om morsmålsopplæring på alle
trinn i grunnskolen.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen utarbeide læreplaner
for morsmålsopplæring for de ulike klassetrinn
for grunnskolen. Planene skal også vektlegge det kulturelle
og identitetsskapende med morsmålsopplæringen.