Regjeringen foreslår i proposisjonen
at bevilgningen til atomsikkerhetstiltak og samarbeidsprogrammet
med Sentral- og Øst-Europa under kap. 197 på statsbudsjettet for
1999 økes med 100 mill. kroner til 155,5 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake med forslag til inndekning av den
foreslåtte tilleggsbevilgningen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 1999.
I begrunnelsen for forslaget blir det i proposisjonen bl.a.
vist til at formelle og praktiske hindringer, særlig på russisk
side, tidligere har gjort det vanskelig å få gjennomført
prosjektene og utbetalt midlene i budsjettåret. Dette har
resultert i betydelige budsjettoverføringer fra et år
til annet (306 mill. kroner fra 1997 til 1998). I 1998 ble det imidlertid
gjennomført prosjekter for hele 443 mill. kroner, slik
at overføringene fra 1998 til 1999 ble redusert til 63,5
mill. kroner. Med en bevilgning for 1999 på 55,5 mill.
kroner, er tilgjengelige midler til formålet redusert fra
578 mill. kroner ved inngangen til 1998 til 119 mill. kroner for
1999. Disponibel bevilgning er pr. 18. februar 1999 i sin helhet
bundet opp i igangsatte prosjekter.
Det fremholdes videre i proposisjonen bl.a.
at en tilleggsbevilgning for 1999 på 100 mill. kroner vil
gjøre det mulig å holde prosjektaktivitetene overfor
Russland og Baltikum på et rimelig nivå. De aktiviteter
som strekker seg inn i år 2000 vil kunne planlegges gjennomført
under den tilsagnsfullmakt på inntil 200 mill. kroner som
Stortinget har vedtatt for 1999.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med Regjeringen
når det gjelder formålet med bevilgningen. Flertallet legger
særlig vekt på situasjonen i Nordvest-Russland. Flertallet mener
at samarbeidet med Russland er av den aller største betydning
for Norge. På denne bakgrunn vil flertallet støtte
forslaget fra Regjeringen og vil på samme måte
som Regjeringen komme tilbake til inndekning i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett. Flertallet viser for øvrig
til de vedlagte svar fra utenriksministeren på spørsmål
fra komiteen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknader fra Arbeiderpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 14 (1998-99)
der disse medlemmer foreslo å øke bevilgningen
til Russland og Øst- og Sentral-Europa med 32 mill. kroner.
Dette beløpet skulle særlig rettes inn mot den
humanitære situasjonen i Nordvest-Russland med stor vekt
på situasjonen i f.eks. helsesektoren. Dette beløpet
skulle komme i tillegg til forslaget fra Regjeringen om å bevilge
95 mill. kroner og til-sagnsfullmakten på 200 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti konstaterer at flertallet i
Stortinget, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre, vedtok å redusere
bevilgningen til 55 mill. kroner. Dette er betydelig lavere enn
noe år tidligere.
Disse medlemmer viser til budsjettinnstillingen der
Utenriksdepartementet slo fast at en slik bevilgning for 1999 ville
føre til et redusert prosjektsamarbeid for 1999. Ettersom
bevilgningen for 1998 var betydelig mindre enn for 1997 var det
også overveiende sannsynlig at det ville bli mindre å overføre
av ubrukte midler fra 1998 til 1999 enn det var fra 1997 til 1998.
(For 1998 ble det bevilget 271 mill. kroner, i 1997 ble det brukt
428 176 000 kroner til samme formål.)
Disse medlemmer viser til brev
vedlagt denne innstillingen der utenriksministeren viser til at
en i november ikke hadde full oversikt over forbruket for 1998. Disse
medlemmer mener likevel at det var åpenbart at
bevilgningen etter flertallets forslag for 1999 ville bli for liten.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til proposisjonen og til
utenriksministerens svarbrev til komiteen, datert 8. mars 1999,
der det fremgår at beløpet på 100 mill.
kroner vil bli brukt til miljøtiltak, atomsikring, ulike
prosjekter i Barentsregionen og humanitær bistand til Russland
foruten ulike infrastruktur- og næringstiltak i Russland
og Baltikum. Disse medlemmer støtter Regjeringens
forslag og viser for øvrig til at dersom den humanitære
situasjonen i Nordvest-Russland skulle bli ekstraordinært
vanskelig, vil Regjeringen komme tilbake til spørsmålet om
ytterligere bevilgninger på grunnlag av en eventuell fornyet
offisiell anmodning fra russisk side.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at sikkerheten ved de russiske atominstallasjonene er et russisk
ansvar, og at en kontinuerlig økonomisk assistanse, bl.a.
fra Norge, vil bidra til å svekke russernes egen ansvarsfølelse,
slik at det oppstår ansvarspulverisering.
Disse medlemmer viser til at
Russland i de senere år har mottatt hundrevis av milliarder
dollar i økonomisk hjelp uten synbar positiv virkning.
Tvert imot finnes det mange bevis på at pengene er kommet på avveie.
Disse medlemmer finner det uklokt å påta
seg matvareforsyninger i fredstid til kanskje verdens beste jordbruksland.
Disse medlemmer vil for øvrig
påpeke at de russiske myndigheter, og særlig den
kommunistisk pregede Duma, fører en stadig mer antivestlig
politikk, og støtter serberne som fører krig mot
sivilbefolkningen i det tidligere Jugoslavia.
Disse medlemmer går
derfor imot bevilgningsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener den
humanitære innsatsen i Nordvest-Russland må styrkes
betydelig. Bakgrunnen er det økende antallet russere i
Murmansk-området og på Kola som lever under fattigdomsgrensen. Disse
medlemmer mener Norge som naboland har et spesielt ansvar
når vi ser at de aller svakeste gruppene i det russiske
samfunnet rammes av at den økonomiske fremgangen uteblir.
Stor sosial nød kan i dette området også representere
en sikkerhetsrisiko, blant annet pga. den omfattende militære
virksomheten på Kola. Russland mangler egne sivile organisasjoner
som kan yte bistand til de svakest stilte i det russiske samfunnet. Disse medlemmer mener
Norge har et ansvar for å bidra til oppbygging av frivillige
organisasjoner og det sivile samfunn i våre nærområder.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Regjeringen bes i forbindelse
med revidert budsjett om å øke bevilgningene til
humanitær hjelp til Nordvest-Russland med 50 mill. kroner.
Bevilgningen skal komme i tillegg til de 100 mill. kroner Regjeringen allerede
har foreslått til nærområdene.»
Disse medlemmer mener den sosiale
nøden i deler av Russland ikke står noe tilbake
for den nøden vi ser i andre verdensdeler og vil understreke
at økte bevilgninger til humanitær hjelp til nærområdene
må finne sin inndekning fra Utenriksbudsjettets 03-område,
eventuelt over kapitlene 150, 154 og 161.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti ved en rekke anledninger har tatt
til orde før økt økonomisk og humanitær
bistand til Russland og Øst-Europa. Sosialistisk Venstreparti
vil mot denne bakgrunn støtte Høyres forslag til økt
bevilgning til humanitær hjelp til Nordvest-Russland.
Forslag fra Høyre:
Regjeringen bes i forbindelse med revidert budsjett om å øke bevilgningene til humanitær hjelp til Nordvest-Russland med 50 mill. kroner. Bevilgningen skal komme i tillegg til de 100 mill. kroner Regjeringen allerede har foreslått til nærområdene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
På statsbudsjettet for 1999 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
197 | | Bistand til ikke ODA-godkjente
land og internasjonale miljøtiltak | |
| 70 | Tilskudd til atomsikkerhetstiltak
og samarbeidsprogrammet med
Sentral- og Øst-Europa, kan overføres, økes med | 100 000 000 |
| | fra kr 55 500 000 til kr
155 500 000 | |
Allerede i forbindelse med behandlingen av budsjettet for
1999 var det klart at reduksjonene i bevilgningen til Øst-
og sentraleuropa ville få negative konsekvenser for aktiviteten.
I svarbrev til komiteen (jfr vedlegg til Budsjett-innst nr 3) skriver
Utenriksdepartementet bl.a.:
«Når det gjelder 1999 isolert sett
er det imidlertid klart at prosjektaktiviteten vil bli påvirket
negativt av at bevilgningen reduseres til et såpass lavt
nivå som nå foreslås. I tillegg til at
en rekke prosjektsøknader vil måtte avslås,
vil andre prosjekt få redusert sin støtte, alternativt
at større deler av støtten først må utbetales
i år 2000.»
Når det allerede på dette
tidspunkt var klart at bevilgningen var utilstrekkelig, hvorfor
ble det ikke foreslått en høyere bevilgning?
Ved beregningen av det beløp som totalt
ville være til rådighet i inneværende år,
hadde Regjeringen under behandlingen av budsjettet for 1999 ikke
full oversikt over det beløp som ville overføres
fra 1998 til 1999 og dermed komme i tillegg til ordinær
bevilgning for 1999. Dette skyldes at deler av midlene er stilt
til disposisjon ved trekkfullmakter for andre departementer og institusjoner.
Endelig oversikt over trukket beløp under disse fullmakter
foreligger først i januar måned.
Selv om foreløpige beregninger mot
slutten av 1998 indikerte større utbetalinger enn tidligere
og dermed mindre midler totalt til rådighet i 1999, viste
de endelige oversikter i januar at forbruket i 1998 var langt større
enn antatt. Dette innebar at de totale overføringene fra
1998 til 1999 kom ned i 63 mill. kroner, mot 306 mill. kroner ved årsskiftet
1997/98. Det var dermed først i januar at Regjeringen
hadde de nødvendige oversikter som muliggjorde en grundig
vurdering av behovet for ytterligere midler.
I debatten om budsjettet for Utenriksdepartementet sa
utenriksministeren bl.a. at Regjeringen ville vurdere situasjonen
«...fortløpende med hensyn til
utbetalingstakten for prosjektene, og vil eventuelt komme tilbake
til Stortinget med nødvendig bevilgningsforslag dersom
utbetalingen skulle skyte fart.»
Er det noen spesiell grunn til at utbetalingene
uforutsett har skutt fart bare få måneder etter
budsjettbehandlingen?
Som nevnt under spørsmål 1,
er det først i januar at det foreligger nøyaktige
opplysninger om utbetalinger under trekkfullmakter til departementer
og institusjoner. Selv om tidligere beregninger indikerte en høyere utbetalingstakt
i 1998 enn tidligere år, var det først i januar
Utenriksdepartementet hadde et fullt bilde som merbehovet kunne
beregnes ut fra.
I St prp nr 38 skriver Regjeringen bl.a.:
«Uten en tilleggsbevilgning vil også en
rekke andre samarbeidsområder bli skadelidende.»
Vil beløpet på 100 mill kroner
bli brukt utelukkende til miljøtiltak og atomsikring?
Beløpet på 100 mill. kroner
vil i tillegg til miljøtiltak og atomsikring bli brukt
til humanitær bistand til Russland, regionale prosjekter
under Barentsprogrammet, multilateral helseplan for Barentsregionen,
energiøkonomisering og et antall andre tiltak, herunder
infrastruktur- og næringstiltak, i Russland og Baltikum.
Regner Regjeringen med at det vil bli nødvendig med
ytterligere bevilgninger til disse formålene i 1999, herunder
til humanitær bistand til Russland?
Den foreliggende situasjonen i Nordvest-Russland, med
behov for humanitær bistand, er ekstraordinær
og et resultat av finanskrisen i august 1998 kombinert med en mislykket
jordbrukshøst. Norges innsats er en direkte respons på en
appell fra guvernøren i Murmansk og har så langt
hatt et totalt omfang på nærmere 55 mill. kroner
(hvorav 40 mill. kroner i matvarehjelp under landbruksavtalen).
I tillegg kommer innsats fra de nordligste fylkenes side.
Utenriksdepartementet vil innenfor den foreslåtte
tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner videreføre
den humanitære bistanden fram mot sommeren. Russland må på sikt
selv ta ansvar for å dekke behovet for matvarer og medisiner
til sin befolkning. Skulle det imidlertid vise seg at situasjonen
igjen blir ekstraordinært vanskelig, vil Regjeringen komme
tilbake til spørsmålet på grunnlag av
en eventuell fornyet offisiell anmodning om hjelp fra russisk side.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 17. mars 1999.
Jan Petersen,
fung. leder. |
Kjell Ivar Fossnes,
ordfører. |
Einar Steensnæs,
sekretær. |