I samsvar med det overordnede styringsopplegget som
er etablert for Posten Norge BA (Posten) legger Samferdselsdepartementet
fram en melding om virksomheten i selskapet. Framlegget fra departementet
er basert på Postens plandokument for 1998. Planen gjelder
for perioden 1998-2000.
Posten ble etablert som et særlovsselskap
pr. 1. desember 1996.
Eierskapet til Posten ivaretas av samferdselsministeren
som generalforsamling. Det er besluttet at styret for selskapet
hvert år skal legge fram for generalforsamlingen en plan
for virksomheten. Bestemmelsene om dette er inntatt i selskapets
vedtekter, jf. § 10.
En hovedoppgave framover for staten på postområdet
er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger
til rimelig pris og til god kvalitet. Dette sikres gjennom utforming
av regelverk og statens eierskap til Posten. Samferdselsdepartementet
har med dette som utgangspunkt lagt opp til å foreta en
kartlegging og vurdering av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene
og av hvilke særskilte utfordringer Posten står
overfor mht. å opprettholde et samfunnspålagt servicenivå for
disse tjenestene, samtidig som det stilles krav om kostnadseffektivitet
og en forretningsmessig drift av selskapet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre,
Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May
Britt Vihovde, er enig i at statens hovedoppgave på postområdet
er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger,
til rimelig pris og god kvalitet.
Komiteen slutter seg derfor til
at departementet nå vil foreta en kartlegging og vurdering
av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene.
Komiteen ser det også som
viktig å få kartlagt de utfordringer Posten står
overfor med tanke på å opprettholde et samfunnspålagt
servicenivå for disse tjenestene.
Postens kjernevirksomhet er og vil fortsatt
være knyttet til formidling av landsdekkende brev- og pakkepostsendinger,
distribusjon av blad og aviser i abonnement og til utførelse
av grunntjenester for Postbanken. Posten utfordres i dag på alle
disse områder.
Utviklingen er generelt preget av rask teknologiutvikling,
endrede kundekrav, økende konkurranse og økt internasjonalisering.
Teknologiske nyvinninger er en viktig drivkraft
bak utviklingen i markeds- og konkurranseforholdene.
Selv om også fysisk informasjonsformidling
har økt i volum fram til nå, regner Posten i sine
prognoser med at det rundt århundreskiftet vil skje en
utflating og nedgang i volumene på grunn av overgang til
bruk av substituerende elektroniske produkter.
Vel 40 pst. av det totale adresserte brevpostvolumet består
av administrativ korrespondanse og er det området som i
størst grad antas å bli erstattet av elektroniske produkter.
Posten har i dag enerett på formidling
av brevpost innenfor bestemte vekt- og prisgrenser. Enerettsområdet
bidro i 1997 med i underkant av 40 pst. av den totale omsetningen
for selskapet.
Posten regner med at enerettsområdet
vil utgjøre en relativt lavere andel av omsetningen i framtiden
som følge av at områder som IT-tjenester og lettgods
antas å ha en høyere vekst enn enerettsområdet.
Posten kjøpte i 1995 Statens Datasentral
AS (nå Posten SDS) som et virkemiddel for å få et
sterkere tilbud i markedet for elektroniske nettjenester. En forutsetning
for å lykkes som en ledende norsk informasjonsformidler
er en vesentlig økning i volum og omsetning.
Markedet for transport av pakker (lettgods inntil
30-40 kg) har vist en jevn vekst de senere årene. Utviklingen
er generelt preget av økende konkurranse og skjerpede krav
til hurtighet og kvalitet.
Det tradisjonelle ekspedisjonsnettet blir av
stadig mindre betydning for Postens evne til å kunne tilby sine
tjenester, herunder basistjenestene. Omfanget av manuelle bank-
og betalingstjenester, som tradisjonelt har stått for hovedtyngden
av trafikken ved postkontorene, har gått dramatisk ned
de senere år som følge av økt bruk av
brevgiro og elektroniske løsninger, herunder minibanker
og betalingsterminaler. Utviklingen har i tillegg gått
i retning av økt bruk av dør-til-dør-tjenester
når det gjelder inn- og utlevering av post.
Posten har som følge av endringer i
etterspørselen foretatt en vesentlig restrukturering av
ekspedisjonsnettet.
De ulike lands postverk utsettes både
nasjonalt og internasjonalt for økende konkurranse fra
hverandre. Som følge av dette har det skjedd vesentlige
strukturelle endringer mht. inngåelse av ulike typer allianser og
oppkjøp de senere årene, både mellom
ulike nasjonale postverk og mellom postverk og private aktører.
Statens eierskap i Posten er regulert i postselskapsloven,
jf. lov 22. november 1996. Den overordnede politiske styring av
Postens virksomhet ivaretas for øvrig gjennom postloven
og postforskriften, jf. lov 29. november 1996 og forskrift av 1.
juli 1997 om formidling av landsdekkende postsendinger. Postloven
og postforskriften har blant annet regler for enerettsområdets
avgrensning, om innføring av konsesjonsplikt, om finansiering
av merkostnader for samfunnspålagte tjenester og om fastsettelse
av prinsipper for tilsyn med postmarkedet.
Posten har enerett til regelmessig å formidle
mot vederlag lukket, adressert, innenriks brevpost med vekt inntil
350 gram, til å formidle i Norge tilsvarende sendinger
fra utlandet og til å formidle tilsvarende sendinger fra
Norge til utlandet. Eneretten omfatter brevpost med pris inntil
5 ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor
første vektklasse (20 gram). På områder
som ikke omfattes av eneretten, er Posten underlagt samme reguleringsregime
som andre postoperatører.
For tjenester som kommer inn under Postens enerett, ligger
det fast at det skal være geografisk enhetsporto. Dette
vil ikke være til hinder for at Posten på forretningsmessig
basis fortsatt kan tilby rabatter og differensierte priser når
dette er nødvendig av konkurransemessige årsaker,
og det kan bidra positivt til Postens samlede resultat.
Det er i konsesjonen til Posten stilt krav om
oppfyllelse av samfunnspålagte oppgaver som motytelse til eneretten.
Konsesjonen er fastsatt av Samferdselsdepartementet den 1. oktober
1997 og gjelder til og med 30. september 2001. Finansiering av merkostnadene ved å opprettholde
et samfunnspålagt servicenivå ut over det som
er bedriftsøkonomisk lønnsomt skjer dels ved at
deler av overskuddet fra enerettsområdet er øremerket
for dette, dels ved statlige bevilgninger til kjøp av posttjenester.
Ut over dette styres Postens virksomhet etter vanlige forretningsmessige
prinsipper. Post- og teletilsynet er på postområdet
departementets operative enhet for gjennomføring av tiltak
som sikrer at postoperatører oppfyller og etterlever de
krav som stilles i lov, forskrifter og konsesjonsvilkår.
I EU ble det 15. desember 1997 vedtatt et europaparlaments-
og rådsdirektiv 97/67/EF om felles regler
for utviklingen av et indre marked for posttjenester i Fellesskapet,
og forbedringer av tjenestenes kvalitet (postdirektivet). Formålet
med postdirektivet er å skape felles rammebetingelser for
alle postoperatører i det indre marked.
EØS-komiteen har ved beslutning av
25. september 1998 vedtatt at postdirektivet skal inngå som
en del av EØS-avtalen, jf. St.prp nr. 12 (1998-99) og Ot.prp.
nr. 18 (1998-99).
Med utgangspunkt i dagens markeds- og konkurransesituasjon
mener Postens styre at konsernet vil stå overfor følgende
hovedutfordringer i de kommende år:
– Forbedre
service og kvalitet.
– Møte økende
konkurranse.
– Møte nedgang i fysisk
brevpost.
– Rekruttere, utvikle og beholde
kvalifisert arbeidskraft.
– Tilpasse kostnadsnivået.
En av de viktigste utfordringene for Posten
framover vil være å løse de samfunnspålagte
kravene på en effektiv og god måte. Til tross
for omfattende tiltak for å forbedre service og kvalitet,
har Posten utfordringer på dette området.
Departementet vil følge utviklingen
i markedet for konkurranseutsatte posttjenester innenfor det samfunnspålagte
området for å sikre lovens formål om
et landsdekkende formidlingstilbud til rimelig pris og til god kvalitet.
Situasjonen på arbeidsmarkedet har
ført til et generelt problem med å rekruttere
og beholde kvalifisert arbeidskraft. Postens styre ser det derfor
som en viktig utfordring å sikre tilgang på nødvendig
arbeidskraft og kompetanse.
Departementet legger i denne sammenheng vekt
på at Posten, så lenge samfunnspålagte
servicekrav oppfylles, må ha stor frihet til å utvikle
sitt tjenestetilbud og til å velge de betjeningsformer
som er mest effektive og best egnet i de enkelte tilfeller, og til å inngå ulike
typer allianser og samarbeidsavtaler.
Komiteen er kjent
med at Posten i dag utfordres på en rekke områder
og viser til teknologisk utvikling, endrede kundekrav, økende
konkurranse og økt internasjonalisering.
Komiteen har merket seg at selv
om den fysiske informasjonsformidlingen har økt, viser
Postens prognoser at det ved århundreskiftet vil skje en
utflating og nedgang.
Komiteen har videre registrert
at Posten regner med at enerettsområdet i framtida vil
utgjøre en mindre del av omsetningen fordi områder
som IT-tjenester og lettgods antas å ha en høyere
vekst enn enerettsområdet.
Komiteen har merket seg at det
tradisjonelle ekspedisjonsnettet stadig blir av mindre betydning
for at Posten kan tilby sine tjenester. Komiteen har
merket seg at dette også gjelder basistjenester.
Komiteen har videre registrert
at årsaken til dette er omfanget av manuelle bank- og betalingstjenester. Disse
tjenestene har tidligere stått for hovedtyngden av trafikken
ved postkontorene. Komiteen har merket seg at disse
tjenestene har gått dramatisk ned de seinere år
på grunn av økning i bruk av brevgiro og elektroniske
løsninger.
Komiteen har også merket
seg at inn- og utlevering av post har endret seg i retning av dør-til-dør-tjenester,
og at dette vil øke i årene framover i tråd
med at de elektroniske systemene utvikles og tas i bruk.
Komiteen har merket seg at Posten
med bakgrunn av endringer i etterspørselen har foretatt
en vesentlig restrukturering av ekspedisjonsnettet.
Komiteen registrerer også at
de ulike lands postverk utsettes for nasjonal og internasjonal konkurranse og
at det som følge av dette har skjedd strukturelle endringer
som inngåelse av ulike typer allianser og oppkjøp
de seinere årene.
Komiteen vil understreke
at reguleringer på postområdet angir viktige rammebetingelser
for Postens virksomhet.
Komiteen vil videre understreke
at kjernevirksomheten fortsatt vil være formidling av landsdekkende
brev, pakkepost, distribusjon av blad og aviser i abonnement og
utførelse av grunntjenester i Postbanken.
Komiteen vil understreke at for
de tjenester som kommer inn under Postens enerett ligger det fast
at det skal være geografisk enhetsporto.
Komiteen vil videre bemerke at
dette ikke skal være til hinder for at Posten på forretningsmessig grunnlag
fortsatt kan tilby rabatter og differensiere priser dersom dette
er nødvendig av konkurransemessige grunner. Dette må skje
på en slik måte at det legges opp til likeverdige
priser uavhengig av geografisk beliggenhet.
Komiteen registrerer at dette
kan bidra til å styrke Postens samlede resultat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det i konsesjonen
til Posten er stilt krav om oppfyllelse av samfunnspålagte
oppgaver som motytelse til eneretten.
Flertallet legger til grunn at
finansieringen av merkostnadene ved å opprettholde et samfunnspålagt servicenivå,
utover det som er bedriftsøkonomisk lønnsomt,
fortsatt må skje dels ved at deler av overskuddet fra enerettsområdet
er øremerket for dette, og dels ved statlige bevilgninger
til kjøp av posttjenester.
Flertallet peker på at
utover dette styres Postens virksomhet etter vanlig forretningsmessige
prinsipper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg de metodiske problemene
med å beregne kostnadene knyttet statens kjøp
av ulønnsomme posttjenester. Dette problemet som kun lar
seg løse ved å konkurranseutsette statens kjøp
av ulønnsomme posttjenester.
Disse medlemmer vil understreke
prinsippet om at staten skal kjøpe basis posttjenester
i de områdene av landet der det ikke er kommersielt grunnlag
for slike tjenester.
Disse medlemmer vil vise til
Innst. O. nr. 4 (1996-97) der Høyres medlemmer i komiteen
uttrykker:
«Disse medlemmer understreker videre at Postens markedstilpassing
og forbrukerens krav til landsdekkende posttjenester til best mulig
kvalitet til lavest mulig pris, tilsier at Postens monopoltjenester
blir gjenstand for en sunn konkurranse. Disse medlemmer viser i
denne sammenheng til høringsuttalelse fra såvel Administrasjonsdepartementet
som Konkurransetilsynet som mener at bl.a. slike hensyn tilsier
at en bør tillate konkurranse på alle postale
tjenester. Disse medlemmer er enig i dette.
Disse
medlemmer vil derfor gå inn for en avvikling av enerettsområdet
for Posten, men samtidig innføre en konsesjonsordning som
vil sikre forbrukerne i hele landet landsdekkende basistjenester."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at så lenge Posten Norge BA har monopol på riksdekkende
formidling av lukkede adresserte brev inntil 350 gram, opprettholdes
det enhetstakst for denne gruppe postsendinger.
Disse medlemmer mener at dersom
monopolet opphører, må det være en forutsetning
for den som får konsesjon, at systemet med enhetstakst
opprettholdes innenfor landets grenser for formidling av lukkede adresserte
brev inntil 350 gram.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er kjent med at Posten vil stå overfor store
utfordringer i årene som kommer.
Flertallet har registrert at
utfordringene vil komme i forholdet til bedre service og kvalitet, økende konkurranse,
nedgang i fysisk brevpost, rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft
og tilpasse kostnadsnivået.
Flertallet er kjent med at markedsutviklingen
og mulighetene for ny teknologi har ført til nye krav fra kundene
og at Postens framtidige posisjon i markedet i stor grad vil være
avhengig av hvordan Posten klarer å møte disse
kravene. Dette gjelder bl.a. endrede åpningstider og ta
i bruk (tilby) nye tjenester.
Flertallet er enig med departementet
i at en av de viktigste utfordringene for Posten vil være å løse
de samfunnspålagte kravene på en effektiv og god
måte.
Flertallet har merket seg at
styret i § 10-planen understreker et særlig behov
for å forbedre kvaliteten på framsendingstider.
Flertallet forutsetter at departementet
vil følge utviklingen i markedet for konkurranseutsatte
posttjenester innenfor de samfunnspålagte oppgavene.
Flertallet vil understreke at
dette er for å sikre lovens formål om et landsdekkende
formidlingstilbud til rimelig pris og god kvalitet.
Flertallet er videre enig med
departementet at så lenge krava om samfunnspålagte
oppgaver og servicekrav oppfylles, må Posten ha stor frihet
til å utvikle sitt tjenestetilbud og til å velge
de mest effektive betjeningsformer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke viktigheten av at Posten
settes i stand til å møte de store utfordringene selskapet
står overfor i årene som kommer. Det forventes
at konkurransen fra utenlandske aktører vil øke
og at integreringen av markedet for posttjenester internasjonalt
vil fortsette. Samtidig svekkes grensene for postprodukter i forhold
til andre produkter. Det er grunn til å anta at det vil
finne sted en utvikling innen postsektoren som er parallell med
den som har funnet sted innen telesektoren.
Disse medlemmer er enig i Samferdselsdepartementets
vektlegging av å redusere kostnadsnivået. Det
er en forutsetning for å møte den tøffe
konkurransen fra store utenlandske aktører og for å kunne
oppnå kvalitetsmålene som er satt for selskapet.
Klarer ikke Posten å konkurrere på kvalitet i
sentrale strøk av landet og generere overskudd fra dette
markedet, vil det få konsekvenser for Postens muligheter
til å tilby gode tjenester i distriktene. Utfordringen
består ikke i å tilby posttjenester i sentrale
strøk, der er det et kommersielt grunnlag for denne type
tjeneste. Utfordringen er å tilby tjenester der det ikke
er et kommersielt grunnlag.
For å mestre disse utfordringene er
det viktig at Posten er organisert slik at styret og administrasjon
har et størst mulig handlingsrom. Disse medlemmer vil vise
til følgende merknader fra Høyres medlemmer i Innst.
S. nr. 285 (1995-96):
«Disse medlemmer mener videre at dette også må ses i
sammenheng med de utfordringer og muligheter som ny teknologi skaper
for Postverket. Disse medlemmer mener de nevnte forhold gir Postverket
utfordringer som vil kreve en annen beslutningsstruktur enn den Postverket
har i dag. Denne strukturen må være utformet slik
at bedriftens ledelse raskt kan fange opp og sette i verk de tiltak
som er nødvendig for kontinuerlig å bevare bedriftens
konkurransekraft. Disse medlemmer mener dette nødvendiggjør
en omgjøring av Postverket fra forvaltningsbedrift til
A/S.»
Disse medlemmer vil videre vise
til vedlegg 1, Plan for Postens virksomhet i St.meld. nr. 16 (1998-99) der
Posten Norge BA på side 46 uttrykker:
«Det knytter seg likevel ulemper til den valgte selskapsformen
basert på særlov. Det er enkelte forventninger
om at det fortsatt skal utøves styring som om Posten var
en del av staten, selv om selskapet rent styringsmessig er helt
på linje med et aksjeselskap.
Posten har
erfart at selskapet ikke konsekvent regnes som et selskap som er
likestilt med aksjeselskap, og dermed kommer inn under selskapsskatteloven § 1-1. Konsekvensen
er at et av formålene med selskapsetableringen, som er å gi
Posten driftsbetingelser på linje med det som gjelder for
private selskaper, ikke oppfylles. Statens postselskap settes da
i en skattemessig særstilling i forhold til konkurrerende
private virksomheter. Dersom Posten ikke anses å falle
inn under selskapsskatteloven § 1-1, vil dette ha konsekvenser både
for formuesbeskatningen av selskapet og den skattemessige behandlingen
av gitt og mottatt konsernbidrag. Posten vil ta initiativ til en
avklaring. Dersom utfallet innebærer at Posten forskjellsbehandles,
så vil det være et viktig ankepunkt mot selskapsformen.
Den
største forskjellen mellom Postens selskapsform og et aksjeselskap
knytter seg til personalsiden og særlig Postens binding
til det statlige avtaleverket. Posten er en svært personalintensiv
bedrift hvor ca. 65% av kostnadene er personalkostnader.
Posten Norge er bundet til hovedtariffavtalen i staten, og dennes
utforming og innretning gir betydelige konsekvenser for selskapets økonomiske
resultat og soliditet.»
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Posten Norge BA omdannes til aksjeselskap
fra 1. januar 2000.»
I kap. 3 i meldingen gis det en oversikt over
endringer i organisasjons- og styringsmodell, endringer i nettstrukturen,
service- og prisutvikling, bemanningsutvikling og økonomiske
nøkkeltall.
Fra å være en integrert del
av staten, direkte knyttet til det årlige statsbudsjettet,
ble postverket 1. desember 1996 omdannet til et selvstendig selskap,
Posten Norge BA, der styret har det fulle økonomiske ansvaret
for driften.
Postverket utøvde tidligere statens
eierrolle i Postbanken. I forbindelse med omdanningen av Postverket til
særlovsselskap, ble det fastsatt at Samferdselsdepartementet
skulle overta utøvelsen av statens eierrolle i Postbanken.
Styret for Posten har, i tråd med de
intensjoner som ble lagt til grunn for selskapsetableringen, lagt
vesentlig vekt på å utvikle en organisasjons-
og styringsmodell som forbedrer mulighetene for styring og oppfølging
av virksomheten. Det ble derfor fra 1. januar 1998 etablert en ny
organisasjons- og styringsmodell basert på inndeling av
virksomheten i forretningsområder med gjennomgående
resultatansvar.
Posten har for tiden datterselskapene, Posten
SDS AS (forretningsområde organisert som eget rettssubjekt),
Forbruker-Kontakt AS og Billettservice AS.
Perioden 1996 til 1998 har vært preget
av omfattende endringer i ekspedisjonsnettet. Gjennomføring
av styrets vedtak fra 1996 om omstrukturering av ekspedisjonsnettet
vil være fullført i løpet av første
halvår 1999. Antall egendrevne postkontor vil da være
redusert fra 2 228 pr. 1. januar 1996 til ca. 900, hvorav noen postkontor
vil være oppgradert til postsentre med utvidet tjenestespekter.
Samtidig vil antall postfilialer i perioden ha økt fra
128 til ca. 450 og antall landpostruter ha økt fra 2 350
til ca. 2 400.
Endringene i nettstrukturen preges av omlegging
fra stasjonære ekspedisjonssteder til økt grad
av oppsøkende ekspedisjonstjeneste, særlig overfor
bedriftskunder og overfor kunder i distriktene, overgang fra postkontordrift
i egen regi til filialdrift og annet samarbeid med samarbeidspartnere
samt økt bruk av og satsing på tjenester i det
elektroniske nettet. I byer og tettsteder tilbys det i stadig økende
grad dør-til-dør-service til bedriftskundene.
Basert på erfaringene i forbindelse
med omorganiseringen av ekspedisjonsnettet og andre omorganiseringer
den senere tid, gjennomgår nå Posten, bl.a. i
samarbeid med Kommunenes Sentralforbund, retnings-linjene for samarbeidet
med kommunene i planleggingsprosesser som berører postkontornettet.
Samferdselsdepartementet ser dette som viktig for å sikre
et grunnleggende tilbud av posttjenester av høy kvalitet
i alle deler av landet.
Posten er nå midt inne i en prosess
om effektivisering av postomdelingen, som bl.a. innebærer
at postkasser i en del områder bes flyttet/samlet
på samlestativer. Posten har fastsatt særskilte
retningslinjer for saksbehandlingen ved avgjørelser om
postkasseplassering. Samferdselsdepartementet er ikke klageorgan
i denne type saker av forretningsmessig karakter.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
den pågående effektivisering og omstilling i Posten
skal komme kundene til gode i form av et bedre og billigere tilbud
enn det som ellers ville vært mulig.
Ifølge Posten er servicenivået
i distriktene, bl.a. på grunn av økt bruk av landposttjeneste
og postfilialer, blitt forbedret de siste årene. Ca. 500
000 husholdninger blir pr. i dag betjent av landpostruter som tilbyr omtrent
de samme tjenestene som et postkontor.
I byer og tettsteder har en del kunder fått
noe lengre vei til postkontoret når antall postkontor er
blitt redusert. Det er imidlertid i disse områdene et godt
alternativt tilbud gjennom et stort antall minibanker og betalingsterminaler
samt spesialtilbud til bedriftskunder.
Til tross for omfattende tiltak for å forbedre
leveringspåliteligheten har Posten fortsatt utfordringer mht. å forbedre
kvaliteten, særlig mht. framsendingstider.
Kvaliteten på levering av brevpost
er ikke god nok i forhold til de servicemål som er satt
for tjenesten.
Prisen for Postens tjenester er sammen med kvaliteten
på tjenestene en viktig konkurransefaktor. Som følge
av økt konkurranse har Posten gått over til økt bruk
av markedsorienterte priser for sine tjenester. På områder
med sterk konkurranse, f.eks. innenfor lettgodsmarkedet, reguleres
prisnivået i dag i stor grad av tilbud og etterspørsel
i markedet.
For tjenester som faller inn under eneretten
er det fastsatt at det skal være geografisk enhetsporto,
dvs. at prisen på en og samme tjeneste skal være
den samme i hele landet. Dette innebærer at prissettingen
for enerettstjenestene er basert på et system med geografisk kryssubsidiering
innen de ulike produktgruppene.
Posten, som en av Norges største arbeidsgivere
og med aktiviteter over hele landet, har naturlig nok en sentral
rolle når det gjelder sysselsettingen i distriktene.
Pr. 31. desember 1997 var det 30 910 tilsatte
i konsernet. Antall årsverk utgjorde samtidig 27 050. Det har
vært en forskyvning av antall tilsatte fra ekspedisjonsnettet
til logistikknettet, dvs. en overføring til transport-
og sorteringsoppgaver.
Konsernet hadde i første halvår
1998 en omsetning på 5 990 mill. kroner, som er en økning
fra tilsvarende periode i 1997 på rundt 9 pst. Omsetningsøkningen
har funnet sted både for portoinntekter og statlig betaling for
ulønnsomt nett. Overskuddet før skatt første
halvår 1998 var på 223 mill. kroner, mot 152 mill.
kroner i tilsvarende periode i 1997, dvs. en økning på om
lag 47 pst. Egenkapitalandelen utgjorde 26,8 pst., tilsvarende 29,9
pst. når kassehold for Postbanken fratrekkes totalkapitalen.
Komiteen er kjent
med at styret i Posten, i tråd med de intensjoner som ble
lagt til grunn for selskapsetableringen, har lagt stor vekt på å utvikle
en organisasjons- og styringsmodell som forbedrer muligheten for
styring og oppfølging av virksomhetene.
Komiteen har videre registrert
at det fra 1. januar 1998 ble etablert en ny organisasjons- og styringsmodell
basert på inndeling av virksomheten i forretningsområder
med gjennomgående resultatansvar.
Komiteen er også kjent
med at perioden 1996 til 1998 har vært preget av store
endringer i ekspedisjonsnettet, og at dette arbeidet fortsetter
i 1999. Komiteen er kjent med at det i løpet
av 1999 vil være ca. 900 egendrevne postkontor igjen, og
at dette antallet er redusert fra 2 228.
Komiteen er kjent med at noen
av de egne drevne postkontorene vil være oppgradert til
postsentre med utvidet tjenestetilbud.
Komiteen har også merket
seg at det samtidig er en økning i antall postfilialer
fra 128 til 450 og at antall landpostruter har økt.
Komiteen har merket seg at omstruktureringen
av ekspedisjonsnettet innebærer en reduksjon i antall tilsatte
på ca. 2 900 årsverk i denne del av nettet.
Komiteen har registrert at Posten
nå i økende grad satser på samarbeid
med butikkjeder, bensinstasjoner m.m. for å få utført
postens tjenester.
Komiteen har merket seg at Posten
ut fra erfaringer med omorganisering av ekspedisjonsnettet og andre
omorganiseringer skal foreta en gjennomgang bl.a. med Kommunenes
Sentralforbund. Dette for å se på retningslinjene
for samarbeid med kommunene i planleggingsprosesser som berører
postkontornettet.
Komiteen er enig med Samferdselsdepartementet i
at dette er viktig for å sikre grunnleggende tilbud av posttjenester
over hele landet.
Komiteen har merket seg at Posten
nå er inne i en prosess om effektivisering av postomdelingen,
og at det er fastsatt særskilte retningslinjer for saksbehandlingen
ved avgjørelse om postkasseplasseringer.
Komiteen har videre merket seg
at den vedtatte omlegging av postomdelingstjenesten som går
fram mot år 2003, vil berøre arbeidssituasjonen
til over 5 000 ansatte.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at de ansatte og deres organisasjoner trekkes inn i omorganiseringsprosesser
som berører deres arbeidssituasjon.
Komiteen er kjent med at prisene
på Postens produkter fastsettes av Postens styre, men at
takstene for A-post innenlands skal godkjennes av Samferdselsdepartementet.
Komiteen er enig i at dette må ses
i sammenheng med Postens enerett og de overordna politiske mål
som er knyttet til eneretten.
Komiteen er enig i at hovedoppgaven
for staten er å sikre husstander og bedrifter over hele
landet grunnleggende posttjenester av god kvalitet og til rimelige priser.
Komiteen er derfor enig med departementet
i at den pågående effektivisering og omstilling
i Posten skal komme kundene til gode i form av bedre og billigere
tilbud.
Komiteen er også av
den oppfatning at god kvalitet er helt avgjørende for Postens
muligheter til å møte den økte konkurransen
og de stadig skjerpede kundekrava.
Komiteen har registrert at kunder
i noen byer og tettsteder har fått lenger veg til sitt
postkontor fordi antall postkontor er redusert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, vil bemerke at det i byer og tettsteder
er gode alternative tilbud i form av minibanker, betalingsterminaler
osv.
Flertallet har registrert at
til tross for omfattende tiltak for å forbedre kvaliteten
på leveringspåliteligheten, står Posten
fortsatt overfor store utfordringer.
Flertallet har registrert at
dette særlig gjelder på framsendingstider og at
kvaliteten på levering av brevpost ikke er god nok i forhold
til de servicemål som er satt for tjenesten.
Flertallet vil be om at departementet
foretar en gjennomgåelse av framsendingsmålet
for A-post.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at underkant av 80 pst.
av A-posten kommer fram til mottaker til avtalt tid. Dette er langt
under målet på 93 pst. som Stortinget har fastsatt,
og disse medlemmer er misfornøyde med Postens
oppnåelse av servicemålene. Posten mottar i 1999
580 mill. kroner fra staten for å oppfylle disse målene.
Disse medlemmer mener at det
er galt at Posten skal motta godtgjørelse som avtalt når
Posten ikke leverer de tjenester de er pålagt. Dette gir
gale incitamenter til Posten og gir feilaktige signaler til statens øvrige
avtalepartnere.
Disse medlemmer vil vise til
Sverige som benytter det samme mål på kvalitet
på framføring av A-post som Norge, i 1998 hadde
en framføringsgrad på 96 pst. Selv om det er forskjell
på topografi og folketall, viser resultatene at målene
som Stortinget har satt for Posten Norge BA er mulig å oppnå.
Det krever at Posten må bedre ressursutnyttelsen for å innfri
målene om service og kvalitet som kunder og eiere forventer.
Posten har i sin strategiplan trukket fram følgende dimensjoner
som viktige for å oppnå et tilfredsstillende økonomisk
resultat:
– Kvaliteten
på tjenestene og kundenes tilfredshet.
– Medarbeidernes kompetanse og
tilfredshet.
– Kostnadseffektivitet.
– Tilgang på tilstrekkelig
kapital.
For å møte den økende
konkurransen og for å sikre det nødvendige økonomiske
grunnlaget for driften, har styret i Posten vedtatt følgende
tredelte strategi for virksomheten de nærmeste årene:
1. Posten skal forbedre
sin lønnsomhet ved å effektivisere det totale
leveranseapparatet og styrke markedsførings- og salgsvirksomheten
innenfor alle Postens virksomhetsområder. Samtidig vurderer konsernet å konkurranseutsette
enkelte service- og støttefunksjoner.
2. Posten skal styrke sin posisjon gjennom
målrettet satsing på produktutvikling innenfor
områder som er nært knyttet til Postens kjerneområder.
Samtidig satses det på å videreutvikle de nye
forretningsområdene innen markedskommunikasjon og nye handelsformer.
Posten har ambisjon om å vokse minst like sterkt som markedet
for øvrig innenfor enkelte områder av elektroniske
informasjonstjenester.
3. Posten skal styrke sin forretnings-
og markedsmessige orientering gjennom utvikling av interne systemer
og ressurser.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering er
det generelt godt samsvar mellom de hovedstrategier som er presentert
i Postens § 10-plan og de rammebetingelser som er lagt
til grunn for virksomheten fra Stortingets side.
Departementet legger til grunn at Posten, så lenge samfunnspålagte
servicekrav er oppfylt, må ha stor frihet til å utvikle
sin egen organisasjon innenfor rammen av fastsatte vedtekter, til å utvikle
sitt tjenestetilbud, og til å velge de betjeningsformer
som er best egnet i det enkelte tilfelle.
Departementet mener det er viktig med økt
fokus på kostnadssiden både av konkurransemessige
hensyn, og for å sikre at produksjonen av samfunnspålagte
oppgaver skjer på en så kostnadseffektiv måte
som mulig. Hensynet til kostnadseffektivitet forutsettes imidlertid veid
mot hensynet til service og kvalitet.
Ut over basistjenestene vurderer Posten kontinuerlig tjenestetilbudet
for å tilpasse dette til de krav markedet til enhver tid
setter. Uavhengig av hva som er samfunnspålagte krav, er
god kvalitet helt avgjørende for Postens muligheter til å møte
den økte konkurransen og de skjerpede kundekravene. Postens
framtidige markedsposisjon vil dessuten være avhengig av
i hvilken grad selskapet klarer å konkurrere på pris
og samtidig sikre et tilfredsstillende økonomisk resultat.
Posten legger i sin strategiplan bl.a. opp til å bruke
pris mer aktivt som strategisk virkemiddel for å bedre
lønnsomheten. Departementet ser det i denne sammenheng som
viktig at det trekkes et klart skille mellom konkurranseutsatte
tjenester og tjenester som omfattes av eneretten. For å sikre
en reell konkurranse for tjenester som faller utenfor enerettsområdet,
legger departementet vekt på at Posten bør ha
mest mulig like rammevilkår som konkurrentene mht. prisfastsetting.
Departementet ser det som et mål å arbeide
for å unngå større geografiske prisforskjeller.
Et viktig utgangspunkt for prisfastsettingen vil imidlertid være at
kostnadene som knytter seg til konkurranseutsatte tjenester skal
dekkes av inntekter for disse tjenestene, og ikke av inntekter fra
enerettsområdet.
For tjenester som kommer inn under Postens enerett ligger
det fast at det skal være geografisk enhetsporto. Dette
vil ikke være til hinder for at Posten på forretningsmessig
basis fortsatt kan tilby rabatter og differensiere priser når
dette er nødvendig av konkurransemessige årsaker,
og det kan bidra positivt til Postens samlede resultat slik det
er lagt til grunn i St.meld. nr. 41 (1995-96).
Postens kjernevirksomhet vil fortsatt være
knyttet til distribusjon av fysisk informasjon og pakker samt utføring
av banktjenester på vegne av Postbanken.
I strategiplanen er det med dette som utgangspunkt fokusert
på konsernets hovedmål og strategier innenfor følgende
hovedområder: informasjonsformidling, lettgods, fjernhandel,
internasjonale tjenester, IT-tjenester samt ulike tjenester knyttet
til ekspedisjonsnettet, herunder bank- og betalingsformidling.
Innen markedet for fysisk informasjonsformidling har
Posten som mål å opprettholde sin markedsposisjon
for adresserte brev og øke markedsandelen for distribusjon
av aviser og blad. Posten har samtidig et mål om å bli
en ledende kanal for markedskommunikasjon/reklame.
For å styrke markedsposisjonen innen
lettgodsmarkedet ser Posten det som nødvendig å utvide
produkttilbudet.
Posten er den dominerende leverandøren
og samarbeidspartner innen postordrehandel og vil i planperioden
søke å styrke denne posisjonen. Samtidig ønsker konsernet å bli
en viktig aktør i markedet for elektronisk handel.
Selv om de innenlandske posttjenestene utgjør
den langt største delen av Postens virksomhet, er det også en
betydelig del av tjenestene som foregår mellom Norge og
andre land, og Posten satser på en videreutvikling av disse
markedene.
Det er et mål at Posten SDS skal bidra
til å opprettholde Postkonsernets posisjon som en ledende
norsk informasjonsformidler når stadig større
deler av informasjonsflyten flyttes over til elektroniske medier.
For å motvirke noen av de økonomiske
konsekvensene for ekspedisjonsnettet av bortfallet av manuelle bank-
og betalingstjenester, vurderer Posten kontinuerlig andre områder
som det kan være aktuelt å satse på med
utgangspunkt i dette nettet. Det er en forutsetning at disse tjenestene
enten bidrar til å støtte opp om basistjenestene
eller i seg selv bidrar til å styrke selskapets økonomi.
Samferdselsdepartementet ser generelt behov
for at Posten sikrer seg flere ben å stå på.
En forutsetning for å øke produktspekteret vil
imidlertid være at dette vil bidra til å øke
lønnsomheten for konsernet totalt sett, og at dette ikke
går på bekostning av Postens samfunnspålagte
ansvar for etablerte produkter og tjenester.
Departementet legger samtidig stor vekt på at
Postens kjernevirksomhet fortsatt skal være knyttet til
distribusjon av fysisk informasjon og pakker samt utføring
av banktjenester på vegne av Postbanken.
Når det gjelder Postens satsing for å øke
lønnsomheten i filialnettet, vil departementet bl.a. vise
til forsøkene med offentlige servicekontorer.
Regjeringen ønsker å innføre
offentlige servicekontor som en generell ordning som i hovedsak
er basert på lokalt initiativ og samarbeid mellom kommunene og
statlige etater.
Samferdselsdepartementet vil generelt understreke viktigheten
av at Posten, innenfor de overordnede rammer som er trukket opp
for virksomheten, får tilstrekkelig frihet til å tilpasse
nettet til behovene i markedet og en forsvarlig økonomi.
Departementet legger til grunn at effektivisering
og omstilling i Posten skal komme kundene til gode i form av et
bedre og billigere tilbud enn det som ellers ville vært
mulig, og at det i første rekke vil være konsesjonen
til Posten og servicekravene som er fastsatt der, som setter grenser
for hvor langt selskapet kan gå i effektivisering/omlegging
av nettstrukturen.
Det har vært antatt at enkelte eldre
og funksjonshemmede i dag kan ha problemer med å få hentet/levert postpakker
og andre registrerte postsendinger samt få utført
manuelle banktjenester i byer/bymessige strøk og
i byenes randsoner. Samferdselsdepartementet vurderer for tiden
behovet for å etablere særordninger for å sikre
tilgjengelighet til Postens basistjenester og Postbankens grunntjenester.
Det legges til grunn at en eventuell særordning bør
fanges opp av kravene til samfunnspålagte tjenester i konsesjonen
til Posten og dermed vil gå inn i beregningsgrunnlaget
for kjøp av bedriftsøkonomisk ulønnsomme
posttjenester.
Behovet for raskere beslutningsprosedyrer, enklere overordnet
styring, klarere ansvars- og rollefordeling mellom eier, styre og
daglig leder samt sterkere fokus på forretningsmessige
hensyn som følge av økt konkurranse var av de
viktigste argumenter for å etablere Posten som særlovsselskap
og gi selskapet rammevilkår som i større grad
svarer til konkurrentenes. Ifølge Posten viser erfaringene
så langt at selskapsformen i hovedsak har svart til forventningene.
Innenfor rammen av den valgte organisasjonsformen,
legger departementet til grunn at Posten må ha stor handlefrihet
til å velge virkemidler når det gjelder den interne
organisering og bemanning av virksomheten.
Service- og støttefunksjoner har hittil
utgjort en relativt stor andel av Postens totale aktiviteter. Det
er ifølge Posten en målsetning at disse skal reduseres
i den nye forretnings- og styringsstrukturen. Reduksjonen vil i det
vesentlige skje ved overføring av ressurser til forretningsområdene,
men vil også kunne skje ved samarbeidsløsninger
med eksterne. Etter departementets vurdering bør det ligge
innenfor styrets ansvarsområde å treffe beslutninger
om eventuell konkurranseutsetting av rene service- og støttefunksjoner
ut fra forretningsmessige hensyn.
Posten, som en av Norges største arbeidsgivere
og med aktiviteter over hele landet, har en sentral rolle når det
gjelder sysselsettingen i distriktene. Det legges derfor vekt på at
selskapet bl.a. utnytter teknologien til å opprettholde
desentraliserte lokaliseringer der det er grunnlag for det. Samferdselsdepartementet
vil samtidig understreke at Postens medvirkning mht. målet
om å opprettholde en desentralisert befolknings- og næringsstruktur
først og fremst må være konsentrert om å tilby
landsdekkende posttjenester til rimelig pris og til god kvalitet
og om å tilby Postbankens grunntjenester.
Investeringsbehovet i planperioden er anslått
til 600 - 800 mill. kroner pr. år. Dette er omtrent uendret
i forhold til investeringsnivået i 1997 og 1998. Konsernledelsen
har som mål å oppnå et driftsresultat
på rundt 550 mill. kroner i 1999 voksende til rundt 800
mill. kroner i år 2003.
Departementet legger med utgangspunkt i Postens strategiplan
for perioden fram til år 2000 til grunn at selskapets investeringer
i planperioden vil kunne egenfinansieres.
Dersom investeringsvolumet blir større
enn forutsatt, legger departementet med utgangspunkt i Postens strategiplan
primært til grunn at finansieringen vil kunne skje ved
salg av eiendeler.
Komiteen er kjent
med at Postens styre har lagt en strategiplan for å oppnå et
tilfredsstillende økonomisk resultat for tidsrommet 1998-2000.
Komiteen er enig med departementet
i at det generelt er godt samsvar mellom de hovedstrategier som
er presentert i Postens § 10-plan og de rammebetingelsene
som er lagt til grunn fra Stortingets side.
Komiteen er kjent med at Posten
skal forbedre sin lønnsomhet ved å effektivisere
det totale leveranseapparatet og styrke markedsførings-
og salgsapparatet innenfor Postens virksomheter.
Komiteen har merket seg at Posten
vurderer å konkurranseutsette enkelte service- og støttefunksjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, ser det som svært viktig
med en oversiktlig og kontrollerbar organisasjonsstruktur. Det forutsettes
at oppsplitting eller utskilling av basistjenester i selskapene
og vesentlige støttefunksjoner ikke skal kunne gjennomføres
uten en forutgående behandling i Stortinget.
Flertallet vil se det som et
mål at ny virksomhet innenfor Posten så langt
som mulig skal plasseres i distriktene, og at dette følges
opp når Posten tar ny teknologi i bruk.
Flertallet er kjent med at det
har vært et stigende sykefravær i Posten de siste åra,
og at det nå er satt fokus på helse, miljø og
sikkerhet, med tanke på å få redusert
sykefraværet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke viktigheten av at Posten
skal tilby kvalitativt gode tjenester over hele landet og med enhetlige
priser. Det er viktig at Posten fokuserer på å nå de
kvalitetsmål som er satt for selskapet. Det er ikke akseptabelt
at Posten som statlig monopolselskap skal kunne omdefinere kvalitetsmålene
når selskapet ikke når kvalitesmålene
Stortinget har fastlagt.
Posten har i den senere tid pålagt
kunder å flytte postkasser plassert ved egen bopel til
samlestativer i nærområdet. Dette oppfattes av
mange kunder som en forringelse av Postens tjenestetilbud. Disse
med-lemmer kan bare akseptere en omlegging av samlestativ
hvis dette er nødvendig for at kundene skal få et kvalitativt
bedre tjenestetilbud. Det er ikke akseptabelt at Posten reduserer
servicenivået ut fra ønsket om å redusere
sine forpliktelser overfor kundene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre viser til at ved behandling av St.meld. nr.
41 (1995-96), jf, Innst. S. nr. 285 (1995-96), fattet Stortinget
følgende vedtak:
«Forsøkene med offentlige
servicekontor utvides til å prøves på flere
områder, med sikte på etablere permanente samarbeidsformer.»
Flertallet er kjent med at Regjeringen
har satt ned en arbeidsgruppe som skal gå gjennom de tiltak
som kreves for etablering av offentlige servicekontor i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti konstaterer at permanente samarbeidsformer
ikke er etablert.
Dersom et slikt tverretatlig samarbeid mellom
statsetatene skal etableres før det har skjedd ytterligere omorganisering
i etatene, må det utvikles en modell basert på pakkeløsninger
utviklet sentralt i etatene.
En slik løsning kan bidra til at postkontorene
får utvidet aktivitet som alternativ til den skrankevirksomheten
som er inne i sterk reduksjon.
Posten skal etter krav i konsesjonen utarbeide
en årlig rapport til Post- og teletilsynet over virksomhetens
oppfyllelse av samfunnspålagte oppgaver og service- og
kvalitetsmål på området for formidling
av landsdekkende postsendinger, herunder på enerettsområdet,
jf. pkt. 5.1 i meldingen. Rapportering av servicenivået
i 1997, særlig når det gjelder framsendingstid for
prioritert brevpost, viser at Posten står overfor store utfordringer
for å sikre en tilfredsstillende kvalitet iht. de krav
som er satt i konsesjonen. Styret for Posten har i sin plan for
virksomheten i 1998 rettet et særlig fokus på dette.
I forhold til Post- og teletilsynets kommentarer
og vurdering av Postens oppfyllelse av konsesjonsvilkår for
1997, forutsetter departementet at Post- og teletilsynet og Posten
arbeider videre med å klarlegge hvilke variabler som er
best egnet til å si noe om utvikling i servicenivået
og som vil kunne dokumenteres, samt en nærmere fastsettelse
av målekriterier. Departementet har også bedt
Posten og Post- og teletilsynet om, i samarbeid med eksterne konsulenter, å utarbeide
nye målemetoder i forhold til prioritert brevpost. Dette
for å kunne få fram resultater ved målinger
som vil danne reelt grunnlag for spesifikke krav til prioritert
brevpost.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
posttjenester er viktige servicefunksjoner som skal finnes og betjene
privatpersoner og bedrifter i hele landet, og at en svekkelse av
postservicen ikke kan aksepteres. Departementet har med dette som
utgangspunkt, i samarbeid med Post- og teletilsynet, blant annet
startet opp et utredningsprosjekt knyttet til måling av
kvaliteten på landsdekkende posttjenester. Resultatene
fra arbeidet, som utføres av SNF (Stiftelsen for samfunns-
og næringslivsforskning) i Bergen, ventes å foreligge rundt årsskiftet
1998/99. Departementet legger til grunn at resultatene
fra arbeidet vil gi grunnlag for en nærmere gjennomgang
og drøfting av aktuelle tiltak for å oppnå en
tilfredsstillende service i forhold til kundenes behov, og for å finne
fram til bedre metoder for måling og rapportering iht.
konsesjonskravene.
I tillegg til konsesjonskrav om oppfyllelse
av de ordinære samfunnspålagte oppgavene, er det
også krav om at Posten skal oppfylle særskilte
samfunnspålagte oppgaver.
Det framgår av krav i konsesjonen at
Posten mot vederlag skal videreføre dagens ordning
med ytelser til totalforsvaret for å sikre behovet for
relevante posttjenester under beredskap, kriser og krigsforhold.
Det har i flere år vært arbeidet
med en modell for beregning av behovet for statlig kjøp
av posttjenester. Det er gitt en nærmere redegjørelse
for hvor langt dette arbeidet er kommet i Samferdselsdepartementets
budsjettproposisjon for 1999. For 1999 er det foreslått
580 mill. kroner til statlig kjøp av posttjenester, det
samme som gitt bevilgning for 1998.
I konsesjonen er det stilt krav om at Posten
skal legge fram separate regnskap for sin tjenesteproduksjon innen
henholdsvis enerettsområdet og landsdekkende posttjenester
utenom enerettsområdet. Ved produktregnskap skal Posten
dokumentere at inntekter fra enerettsområdet ikke brukes
til å kryssubsidiere konkurranseutsatte tjenester verken
innenfor eller utenfor basistjenestene. Produktregnskapet for 1998
vil bli avgitt iht. de generelle kravene i konsesjonen, men f.o.m.
1999 vil produktregnskapet utarbeides i tråd med nye regler.
Komiteen er kjent
med at det i Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon for 1999
er vist til at postføring til og fra Svalbard så langt
ikke har vært inne i beregningsmodellen for statlig kjøp.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
kommer tilbake med dette spørsmålet i forbindelse
med Svalbard-meldinga fra Justisdepartementet.
Avkastningskrav og utbyttepolitikk inngår
som et viktig ledd i den samlede eieroppfølgingen av statlige selskaper
og er viktige styringsredskaper for staten.
Samferdselsdepartementet vil fastsette et avkastningskrav
for Posten basert på kapitalverdimodellen, jf. pkt. 6.2
i meldingen.
Samferdselsdepartementet foreslår med
utgangspunkt i dagens rentenivå og en vurdering av den
selskapsspesifikke risikoen som er knyttet til Postens virksomhet,
at det fastsettes krav om en egenkapitalavkastning på 9,2
pst. i planperioden. Det fastsatte avkastningskravet vil formidle
statens oppfatning av hvilken avkastning selskapet minimum bør
ha på sin egenkapital for at lønnsomheten skal
være tilfredsstillende. Avkastningen vil for øvrig,
i den grad dette er mulig, måtte vurderes opp mot avkastningen
i selskaper som driver sammenlignbar virksomhet.
Departementet legger til grunn at det vil være
nødvendig med eksterne verdivurderinger av selskapets kapital
som grunnlag for å få et mest mulig korrekt bilde
av selskapets reelle verdier, og derved for måling av avkastningen.
Departementet legger i utgangspunktet til grunn at eksterne verdivurderinger
bør gjøres med 2-4 års mellomrom.
Ut fra en vurdering av selskapets situasjon
ser styret det som et mål å bygge opp egenkapitalen
slik at selskapet får en egenkapitalandel i forhold til
sysselsatt kapital på 40 pst. innen år 2001. Etter
styrets vurdering bør egenkapitalen økes gjennom
tilbakeholdt overskudd ved at det ikke utbetales utbytte før
målsettingen om en egenkapitalandel på 40 pst.
er oppfylt. Per 31. desember 1997 var egenkapitalandelen 27,8 pst.
når kassehold for Postbanken er fratrukket.
Samferdselsdepartementet er ikke enig i styrets
vurdering om at det ikke bør utbetales utbytte før
målsettingen om en bestemt egenkapitalandel er oppfylt.
Departementet legger samtidig til grunn at Samferdselsdepartementet,
som ansvarlig eier av Posten, til enhver tid vil måtte
vurdere selskapets egenkapitalsituasjon, herunder egenkapitalens
størrelse og sammensetning.
Samferdselsdepartementet ser det som viktig å sikre Posten
en finansiell fleksibilitet som gjør konsernet i stand
til å tilpasse seg endringer i markedssituasjonen og til å gjennomføre
nødvendige omstillinger for å sikre en rasjonell
og effektiv drift på noe lengre sikt. Samferdselsdepartementet
vil foreslå at man for planperioden 1998-2000 legger til
grunn en utbyttepolitikk med krav om en utbytteutbetaling tilsvarende
30 pst. av overskuddet etter skatt.
Hvor stort utbytte staten som eier bør
ta ut av de selskapene den eier, vil generelt avhenge av det enkelte selskaps
situasjon og den strategi eieren har etablert for selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil uttrykke støtte til departementets
syn på utbyttepolitikken for Posten og kan ikke støtte
at staten skal frasi seg retten til utbytte før egenkapitalprosenten
har nådd 40.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke viktigheten
av at Posten har forutsigbarhet i sine rammebetingelser, bl.a. i
sin utbyttepolitikk.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Posten Norge BA omdannes til aksjeselskap fra 1. januar 2000.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 16 (1998-99) - om virksomheten til Posten Norge BA - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 25. mars 1999.
Oddvard Nilsen,
leder. |
Gunn Olsen,
ordfører. |
May Britt Vihovde,
sekretær. |