I St.prp. nr. 55 (1997-98) og St.prp. nr. 1
(1998-99) er det redegjort nærmere for Regjeringens planer
for tusenårsmarkeringen. Regjeringen har villet gjøre
markeringen til mer enn et øyeblikks fest og har derfor
satt som mål at tusenårsmarkeringen skal bidra
til et varig kulturelt løft for Norge, og strekkes over
hele perioden 2000-2005, dvs. fram til hundreårsjubileet
for unionsoppløsningen.
Tusenårsmarkeringen inneholder tre
elementer:
– markering
i 2000-2005 med et omfattende antall kulturprosjekter i regi av
arrangørselskapet Tusenårsskiftet-Norge 2000 AS,
samt Kirkens jubileum. Ved Stortingets vedtak 15. desember 1998
er finansieringen sikret, med et tilskudd fra staten på til
sammen 270 mill. kroner for årene 1999-2005
– etablering av tusenårssteder
i fylkene innenfor en begrenset økonomisk ramme, jf. omtalen
i St.prp. nr. 1 (1998-99). Dette vil normalt være bygge-
eller investeringsprosjekter med nasjonal, kulturell og miljømessig
betydning som peker ut over det enkelte fylke, samfinansiert mellom
staten og bl.a. fylkeskommunene. Hvert enkelt prosjekt vil bli lagt
fram for Stortinget i de årlige budsjettproposisjonene
i perioden 2000-2005
– tusenårssteder i alle
landets kommuner.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for dette.
Det foreslås en engangsbevilgning i
1999 under kap. 320 Allmenne kulturformål, ny post 61 Tilskudd
til tusenårssteder i kommunene på 87,0 mill. kroner.
For de kommuner som av ulike årsaker
ikke finner det hensiktsmessig å etablere et spesielt tusenårssted,
vil tilskuddet kunne benyttes til å forskjønne
det offentlige rom i kommunen.
I lys av tilskuddets størrelse til
den enkelte kommune vil Kulturdepartementet ikke iverksette særskilte
kontrolltiltak. Departementet legger opp til at kommunens revisjon
vil kontrollere at midlene nyttes i henhold til forutsetningene
for disponeringen av tilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til kap. 320 Allmenne kulturformål, og går inn
for å redusere bevilgningen under ny post 61 med 35 mill.
kroner i forhold til forslaget i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 320 | Allmenne kulturformål | |
| 61 | (NY) Tilskudd til tusenårssted
i kommunene, kan overføres, | |
| | bevilges med | kr 52 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil subsidiært støtte
Arbeiderpartiets forslag til endret budsjettering av dette kapittel.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at tusenårsmarkeringa, i perioden 2000-2005, skal bidra
til eit varig kulturelt lyft for landet. Desse medlemene vektlegg
at det rundt i landet er meir enn 400 tusenårskomitear
i arbeid. Desse komiteane vitnar om eit bredt engasjement og dei
utviser stor dugnadsånd og kreativitet i arbeidet med tusenårsmarkeringa.
Det er skapt store forventningar om at lovnadene om statleg tilskot til
etablering av tusenårsstadar i kvar kommune vert følgt
opp. Av omsyn til det vidare planleggingsarbeidet i kommunane er
det difor svært viktig å støtte opp under
dette engasjementet ved no å løyve eit eingongs-tilskot
på kr 200000 til kvar kommune i landet. Desse medlemene sluttar
seg difor til framlegget frå Regjeringa om å løyve
kr 87000000 under kap. 320 ny post 61.
Desse medlemene gjer følgjande
framlegg:
Kap. 320 | Allmenne kulturformål | |
| 61 | (Ny) Tilskudd til tusenårssted
i kommunene, kan overføres, | |
| | bevilges med | kr 87 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
ikke Regjeringens begeistring for de såkalte tusenårsstedene
og den måten dette er lagt opp på, med et likt
tilskudd til alle kommuner uansett størrelse blir etter disse
medlemmers oppfatning ganske meningsløs. Det er åpenbart
at de største kommunene har helt andre behov enn de minste
i en slik sammenheng. De såkalte "møteplassene"
mangler også en definisjon som gjør det mulig å få inntrykk
av hva dette egentlig skal være for noe. Disse medlemmer vil
derfor gå imot denne bevilgningen på 87 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at det i proposisjonen heter at:
"Det statlige tilskuddet til hver kommune utgjør
et lite beløp, og er først og fremst ment som
en markering av betydningen av estetisk og miljømessig
kvalitet ved inngangen til det nye årtusenet."
Disse medlemmer ser ingen grunn
til at man skal foreta en slik "markering" når sluttsummen
blir på hele 87mill. kroner, og mener at midlene med fordel kan
brukes til høyere prioriterte formål. Disse
medlemmer vil derfor gå imot den foreslåtte
bevilgning.
Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte vil
gå imot Regjeringens forslag under kap. 320 post 61.
Regjeringen legger opp til at forslag til økte
bevilgninger på enkelte områder i hovedsak skal
dekkes ved reduserte bevilgninger på andre områder,
jf. egen omtale under kap. 1. Som følge av dette foreslås
det at Kulturdepartementets budsjettramme reduseres med 10 mill.
kroner.
På grunn av endret framdriftsplan for
prosjekter under kap. 320 post 73 Nasjonale kulturbygg, kan overføres, er bevilgningsbehovet
redusert i forhold til den tidligere vedtatte bevilgningen for 1999
under denne posten. Regjeringen foreslår derfor at posten reduseres
med 10 mill. kroner. Videre foreslås det at økt
behov for driftsmidler ved Nasjonalbiblioteket dekkes ved at posten
reduseres med ytterligere 5mill. kroner, jf. egen omtale under kap.
326 post 01 nedenfor.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen under kap. 320 post 73 settes ned med kr 15000000.
Standpunkttabell, avsnitt
5.1, kap. 320 post 73
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | TF |
320 | 73 | Nasjonale kulturbygg | | | | | | | |
| 1 | Reduksjon | - 10,0 | - 10,0 | - 10,0 | - 10,0 | - 10,0 | - 10,0 | - 10,0 |
| 2 | Inndekning for driftsmidler
til | | | | | | | |
| | Nasjonalbiblioteket | - 5,0 | - 5,0 | - 5,0 | - 5,0 | - 5,0 | -5,0 | - 5,0 |
| 3 | Jugendsenteret
i Ålesund | 0 | + 1,5 | 0 | 0 | + 1,5 | + 1,5 | + 1,5 |
| | Sum | - 15,0 | - 13,5 | - 15,0 | -15,0 | - 13,5 | -13,5 | - 13,5 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, sluttar
seg til framlegget frå Regjeringa om å redusere
løyvinga under kap. 320 post 73 med kr15000000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 320 | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, | |
| | nedsettes med | kr 15 000 000 |
| | fra kr 35 300 000 til
kr 20 300 000 | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Tverrpolitisk Folkevalgte viser til Innst. S. nr. 246 (1997-98)
der det ble slått fast at tusenårsstedene i fylkene
skal finansieres over post 73 Nasjonale kulturbygg. Disse
medlemmer viser til at både Ålesund kommune
og Møre og Romsdal fylkeskommune har gjort forpliktende vedtak
for å få realisert Jugendsenteret i Ålesund.
Det haster nå med å få realisert dette
prosjektet. Prosjektet vil bidra til å øke kunnskapene
om og forståelsen for den spesielle jugendarkitekturen.
Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningen over kap. 320 post 73 med 1,5mill. kroner i forhold
til forslaget i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 320 | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, | |
| | nedsettes med | kr 13 500 000 |
| | fra kr 35 300 000 til kr 21
800 000 | |
Endret framdriftsplan for nasjonale kulturbygg innebærer
en forskyvning av bevilgninger til planlagte prosjekter under denne
posten til senere budsjetterminer.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1998-99) Om
endringer i Kulturdepartementets budsjettforslag for 1999 under enkelte
kapitler ble det gjort rede for status for følgende tre
byggeprosjekter: Eidsvoll 1814 - Rikspolitisk senter, Norsk museum
for fotografi - Preus fotomuseum og Rogaland Teater, jf. også Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1998-99).
Statsbygg har arbeidet videre med planleggingen
av byggeprosjektene Eidsvoll 1814 - Rikspolitisk senter og Rogaland
Teater. Statsbyggs materiale forelå medio april d.å.
For prosjektet Eidsvoll 1814 - Rikspolitisk
senter er det utredet alternativer i forhold til den lokalisering som
tidligere var forutsatt, men som ikke var økonomisk gjennomførbar
som følge av meget dårlige grunnforhold. Kulturdepartementet
vil sammen med finansieringspartene Akershus fylkeskommune og Eidsvoll
kommune, samt brukeren Eidsvoll 1814 - Rikspolitisk senter vurdere
alternativene med sikte på en løsning som kan
realiseres innenfor den tidligere fastsatte kostnadsrammen på 56
mill. kroner.
Statsbygg har også foretatt en ny gjennomgang
av bygge- og utbedringsprosjektet for Rogaland Teater. Byggeprosjektet
skal finansieres med tilskudd fra Rogaland fylkeskommune og Stavanger
kommune i tillegg til Rogaland Teaters egenandel. Kulturdepartementet
vil drøfte med partene det foreslåtte byggeprogrammet,
kostnadsrammen og finansieringen av denne, framdriftsplan og bevilgningsbehov.
Kulturdepartementet vil komme tilbake til disse
to byggesakene i statsbudsjettet for 2000.
Som redegjort for i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (1998-99) blir kostnadene til tilrettelegging av lokaler til Norsk
museum for fotografi - Preus fotomuseum høyere enn tidligere
anslått. Det er Forsvarets bygningstjeneste som ivaretar
byggherreansvaret for dette prosjektet. Forsvarsdepartementet påtar
seg ansvaret for at byggesaken løses med et tilskudd fra
Kulturdepartementet på 15 mill. kroner. Over Kulturdepartementets budsjett
er det tidligere under kap. 320 post 73 bevilget 5 mill. kroner
til prosjektet. Det er derfor behov for å øke
tilsagnsrammen under denne posten med 10 mill. kroner til Norsk
museum for fotografi - Preus fotomuseum. Forsvarsdepartementet forutsetter
at museet kan flytte inn i lokalene innen 1.september 2000.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det at Kulturdepartementets fullmakt i 1999 til å gi tilsagn
om statstilskudd til nasjonale kulturbygg ut over bevilgningen under
kap. 320 post 73, økes med 25 mill. kroner fra 41,8 mill.
kroner til 66,8 mill. kroner, jf. forslag til vedtak VII.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa, jf. framlegg til vedtak
VII.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det ikke som ønskelig å bruke mer penger på denne
typen kulturbygg, og vil derfor gå imot forslag til vedtak
VII.
Regjeringen bestemte høsten 1998 å kjøpe
inn en marmorbyste av prins Christian Frederik, utført
av billedhuggeren Bertel Thorvaldsen. Som følge av dette fikk
Kulturdepartementet i brev av 6.oktober 1998 fra Finansdepartementet
samtykke til å overskride bevilgningen under kap. 322 post
45 med inntil 1,5 mill. kroner i 1998. Kjøpet ble foretatt
av Nasjonalgalleriet og utgiften på 1,4 mill. kroner ble
dekket over kap. 322 post 45.
Bevilgningen under kap. 322 post 45 benyttes
til innkjøp av kunst ved Nasjonalgalleriet, Museet for
samtidskunst og Riksutstillinger. Fordi tilbud av kunstverk varierer
fra år til år, holdes midler under denne posten ubrukt
til de ønskede kunstverk tilbys i markedet. Statsregnskapet
for 1998 viste som følge av dette at det var en ubrukt
bevilgning under kap. 322 post 45 på kr956000. Overskridelsessamtykket
ble derfor ikke benyttet i 1998.
For at de statlige museenes ordinære
budsjetter til innkjøp av kunst ikke skal bli redusert,
foreslås det at bevilgningen i 1999 under kap. 322 Billedkunst,
kunsthåndverk og design post 45 Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold, kan overføres, økes
med 1413000 kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 322 post 45 med kr1413000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det på denne posten står en ubrukt bevilgning
fra 1998 på 956000 kroner, og ser det ikke som problematisk
om de statlige museers kunstkjøp i 1999 blir noe redusert. Disse
medlemmer vil derfor gå imot at bevilgningen under
kap. 322 post 45 økes med 1413000 kroner.
Fra 1. januar 1999 ble nasjonalbibliotekfunksjoner overført
fra Universitetsbiblioteket i Oslo til Nasjonalbiblioteket. Statsbygg
overtok samtidig forvaltningsansvaret for bygningen på Solli
plass i Oslo med Nasjonalbiblioteket som leietaker.
I forbindelse med nevnte overtakelse ble det
i statsbudsjettet for 1999 overført midler fra Universitetet
i Oslo til Nasjonalbiblioteket. Det knyttet seg imidlertid en rekke
uklarheter til størrelsen på de enkelte utgiftskomponentene.
Det har i ettertid vist seg at de faktiske utgiftene vil bli i alt
5 mill. kroner høyere enn det som tidligere ble beregnet.
Tilleggsutgiftene knytter seg bl.a. til nødvendig
vakthold, kjøp av datalisenser, utbedringer av alarm- og nøkkelsystem,
samt behov for ombygginger av kantinen for å tilfredsstille
krav til offentlig kontrollinstans. Det har også vist seg
nødvendig å flytte Norsk musikksamling fra Observatorie-bygningen
som Universitetet i Oslo skal disponere til andre formål.
På grunn av endret framdriftsplan for
prosjekter under kap. 320 post 73 Nasjonale kulturbygg, kan overføres, foreslås
det at behovet for økte driftsmidler ved Nasjonalbiblioteket
dekkes ved tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 320 post
73.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen i 1999 under kap. 326 Språk-, litteratur-
og bibliotekformål post 01 Driftsutgifter økes
med kr5000000.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 326 post 01 med kr5000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stemme imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
enige i den foreslåtte økning i bevilgningene
til Nasjonalbiblioteket i Oslo. Disse medlemmer vil
samtidig uttale stor bekymring over de opplysninger som er kommet
om at planene om en helt nødvendig utbygging av Nasjonalbiblioteket
vil bli sterkt redusert. Disse medlemmer mener at
det er en klar statlig oppgave å sikre Nasjonalbibliotekets
uerstattelige samlinger av stor nasjonal betydning, og forutsetter derfor
at Regjeringen tar de nødvendige skritt for å hindre
at planene om et fullverdig nasjonalbibliotek blir utsatt.
Lov om film- og videogram av 15.mai 1987 ble vedtatt
endret våren 1998, jf. Innst. O. nr. 40 (1997-98). Det
tas sikte på at loven kan tre i kraft fra 1.juli 1999.
Det ble bl.a. vedtatt å endre ordningen
for merking og registrering av videogram, og å legge om
ordningen for innkreving av avgift til Norsk kino- og filmfond.
Disse endringene vil føre til merutgifter for Statens filmtilsyn, samt
utgifter til en klagenemnd for film- og videogram.
Statens filmtilsyn kan i dag gi tillatelse til å forhåndstrykke
merker på videokassettens omslag. Som følge av
lovendringen skal merkingen heretter foregå ved hjelp av
klistremerker. Dette gjør at Statens filmtilsyn vil få merutgifter
til kjøp og distribusjon av klistremerker.
Med utgangspunkt i omsetningen av videogrammer
i 1997, er det årlige behovet for trykking av klistremerker
anslått til om lag 6 millioner merker. De samlede merutgiftene
til trykking og distribusjon av merker og økte administrasjonsutgifter
for øvrig ved Statens filmtilsyn kan anslås til
om lag 4,4 mill. kroner på årsbasis.
Dersom loven trer i kraft som forutsatt fra
1.juli 1999, vil merutgiftene i 1999 beløpe seg til 2,2
mill. kroner. Det vil også påløpe utgifter
til etablering, slik at de samlede merutgiftene i 1999 kan anslås
til 2,4 mill. kroner.
I henhold til film- og videogramlovens §10
skal det betales gebyr for registrering og merking av videogrammer.
Det er en forutsetning for den nye ordningen at gebyrinntektene
skal dekke de faktiske utgiftene ved ordningen.
De samlede utgiftene til merking og registrering
av videogram forventes å bli om lag 7,7 mill. kroner i 1999.
Med en forventet omsetning på om lag 5 mill. videogram
i 1999, kan gebyret for merking og registrering beregnes til kr
1,54 pr. videogram.
Anslaget for omsetning av videogram er beheftet med
en viss usikkerhet. For å sikre at gebyrinntektene fra
merking og registrering av videogram dekker utgiftene ved ordningen,
foreslås gebyret satt til kr 2 pr. videogram. Gebyrinntektene
foreslås økt med 2,4 mill. kroner, som tilsvarer
de budsjetterte merutgiftene med nyordningen.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det at:
– gebyret
for merking av videogram, både for utleie og salg, økes
med kr 1,00 fra kr 1,00 til kr 2,00 pr. videogram, jf. forslag til
vedtak VIII
– kap. 334 post 01 økes
med kr 2 400 000 fra
kr 78 700 000 til kr 81 100 000
– kap. 3334 post 70 økes
med kr 2 400 000 fra
kr 6 808 000 til kr 9 208 000
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om å auke
gebyret for merking av videogram, jf. framlegg til vedtak VIII a
og b. Fleirtalet sluttar seg også til framlegget
frå Regjeringa under kap. 334 post 01 og kap. 3334 post
70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at ESA har gjennomgått de
lovendringer som ble vedtatt, men som enda ikke er trådt
i kraft, og den nye forskriften til loven, som planlegges å tre
i kraft pr. 1.juli 1999. ESA har nå varslet den norske
Regjering at loven etter lovendringen, samt den foreslåtte
forskriften, fortsatt er i strid med Norges forpliktelser etter
EØS-avtalen. På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at det er lite hensiktsmessig å innføre
et nytt og dyrt klistermerkesystem som vil innebære store
endringer i bransjens produksjons- og distribusjonsordning når
systemet etter all sannsynlighet må revurderes i lys av
ESAs omfattende og kritiske kommentarer.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer stemme imot forslaget om økning i gebyrene.
Det vises til omtalen under kap. 334 post 01
under avsnitt 5.4.
Etter nåværende lov om film-
og videogram skal det betales en avgift til Norsk kino- og filmfond
på 2,5 pst. av brutto omsetning ved framvisning, utleie
og salg av film- og videogram.
For å lette innkrevingen av denne avgiften
ble det i forbindelse med behandlingen av Innst. O. nr. 40 (1997-98)
vedtatt at det skal betales en avgift pr. videogram til Norsk kino-
og filmfond for videogram som registreres for omsetning i næring.
Det ble i denne forbindelse lagt til grunn at fondet ikke skal ha
vesentlige inntektstap som følge av omleggingen.
I 1998 ble det regnskapsført en inntekt
på om lag 17,5 mill. kroner til Norsk kino- og filmfond.
Dersom det legges til grunn en årlig omsetning på om
lag 5 mill. videogram, kan avgiften pr. videogram beregnes til kr3,50.
Anslaget for omsetning av videogram er beheftet med
en viss usikkerhet. For å sikre at inntektene i 1999 ikke
blir lavere enn i foregående år, foreslås
avgiften satt til kr4,00 pr. videogram fra 1. juli 1999, jf. forslag til
vedtak VIII.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om at avgifta
for omsetning av videogram skal vera kr4,00 pr. videogram frå 1.juli
1999, jf. framlegg VIII c.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det for 1998 ble regnskapsført
en inntekt på 17,5 mill. kroner til Norsk kino- og filmfond.
Dette beløpet dekkes inn ved en avgift på 3,50
kroner og en omsetning på 5mill. videogrammer, som har
vært omsetningen de seneste årene. Disse medlemmer finner
det ikke sannsynliggjort at omsetningen i 1999 skal bli lavere enn
dette.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Avgiften til Norsk kino- og filmfond
settes til 3,50 kroner pr. videogram fra 1.juli 1999."
I 1999 er det innenfor bevilgningen under kap.
335 Pressestøtte post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner satt
av 18 mill. kroner til tilskuddsordningen for informasjonsvirksomhet
i politiske partier.
På bakgrunn av Stortingets behandling
av Kulturdepartementets budsjettforslag for 1998 og 1999 fastsatte Kulturdepartementet
8. februar 1999 forskrift om tilskudd til informasjonsvirksomhet
i politiske partier. Forskriften innebærer at den tidligere
ordningen med tilskudd til spesialpublikasjoner for de politiske
partier som er representert på Stortinget blir erstattet
av en todelt ordning med:
Det legges til grunn at størstedelen
av tilskuddet bør gå til de politiske partiene,
men at den nærmere fordelingen av tilskuddet blir endelig
fastsatt i statsbudsjettet for hvert enkelt år, jf. St.prp.
nr. 1 (1998-99).
På denne bakgrunn foreslås
det at midlene i 1999 fordeles med 80 pst. til informasjonsstøtte
og 20 pst. til distribusjonsstøtte. Dette vil i 1999 gi
om lag 3,6 mill. kroner til distribusjonsstøtte og om lag
14,4 mill. kroner til informasjonsstøtte.
Komiteen er samd i
den fordelinga departementet har lagt opp til når det gjeld
informasjonsstønad og distribusjonsstønad.
Som ledd i iverksettingen av det nye økonomiregelverket
for staten, la Kulturdepartementet i St.prp. nr. 1 (1996-97) fram
forslag om styrings- og kontrollopplegg for de tilskuddsinstitusjoner
der staten og regionen har en fast fordeling av det offentlige tilskuddet. Stortinget
hadde ingen merknader til forslaget.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (1998-99) heter det:
"Komiteen har registrert at det i den senere tid
er fremkommet en rekke klager fra kunstnere og arrangører
over byråkrati og skjemavelde i forbindelse med de forskjellige
kulturstøtteordningene. Komiteen mener at det er viktig å finne
en rimelig balanse mellom hensynet til å ha rimelig kontroll
med at midlene brukes etter sitt formål og hensynet til
en smidig og ubyråkratisk søknads- og kontrollprosedyre.
Komiteen ber departementet gjennomgå støtteordningene
med dette for øye. En slik gjennomgang vil også kunne
bidra til at en større del av kulturmidlene går
til kulturaktiviteter og mindre til administrasjon."
Kulturdepartementet har i 1997 og 1998 mottatt kvartalsvis
rapportering fra institusjoner som mottar 15 mill. kroner eller
mer i statlig tilskudd. På bakgrunn av merknaden i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1998-99) legger Kulturdepartementet opp til at rapporteringsrutinene endres
fra kvartalsvis rapportering til halvårlig rapportering
for disse tilskuddsinstitusjonene. Dette vil medføre samme
krav til rapportering for alle funksjonsdelingsinstitusjonene. Som
følge av styrets underrettelsesplikt til departementet
om eventuelle vesentlige avvik fra de forutsetninger som er trukket opp
i departementets tilsagnsbrev, og styrets øvrige ansvar
for løpende kontroll med og oppfølging av institusjonens
virksomhet og økonomi, vil den løpende oppfølgingen
bli tilstrekkelig ivaretatt selv om rapporteringsrutinene endres
slik som omtalt ovenfor.
Komiteen tek dette
til orientering.