Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen og Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, viser til sine merknader til de enkelte saker komiteen har til behandling.
Komiteen viser til
at denne saken er en oppfølging av bl.a. Innst. S. nr.
249 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998), samt Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999). I Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1998-1999) forutsatte et flertall i komiteen at departementet
skulle komme tilbake til Stortinget med denne saken og at virksomheten
ved 336-skvadronen skulle opprettholdes inntil Stortingets avgjørelse
ville foreligge.
Komiteen har merket seg at F-5
ikke lenger kan regnes som et effektivt stridsmiddel i moderne krigføring,
og at 336-skvadronen ikke har vært prioritert med hensyn
til utdanning og til beordring av personell, og at skvadronen ikke
kan løse de oppdrag som er definert for avdelingen på en
tilfredsstillende måte.
Komiteen har merket seg at departementet
viser til at på grunn av F-16 Mid-Life-Update (MLU) og
ressurssituasjonen så tilfredsstiller ikke Luftforsvaret NATOs
krav med hensyn til antall flytimer pr. år. Komiteen er
derfor enig i at utfasing av F-5 vil frigjøre personell
og økonomiske ressurser som på sikt vil avhjelpe
denne situasjonen. Komiteen har i denne sammenhengen
merket seg at samlet innsparingspotensiale er beregnet til ca. 360
mill. kroner over 10 år.
Komiteen viser til at testingen
av Norsk Sjømålsmissil kan få konsekvenser
for utfasingen av et mindre antall F-5-fly. Komiteen viser
til merknader om dette i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1999-2000).
Komiteen viser til
at STORM-klassen ble anskaffet som en oppfølging av Flåteplanen
av 1960, og at fartøysklassen har vært i operativ
tjeneste i ca. 35 år, og at av de 8 gjenværende
fartøyer ble 4 fartøyer satt på mobiliseringsstatus
i 1998. Komiteen viser videre til at forslaget om
utfasing er i henhold til gjeldende langtidsmelding, og at dette
ikke vil innebære konsekvenser for dagens operasjonsmønster
i Sjøforsvaret.
Komiteen er derfor enig i at
de resterende 8 missiltorpedobåtene av STORM-klassen fases
ut innen 31. desember 1999.
Komiteen viser til
at planer om utfasing av to undervannsbåter av KOBBEN-klassen
ble omhandlet i gjeldende Langtidsmelding, samt Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 1 (1996-1997). Komiteen har
merket seg at hensikten med tiltaket er å bidra til innsparing
av driftskostnader, og at KOBBEN-klassen ble anskaffet som en oppfølging
av Flåteplanen av 1960.
Komiteen har videre merket seg
at utfasingen ikke får konsekvenser for dagens operasjonsmønster
i Sjøforsvaret, eller ha avgjørende operative
konsekvenser i forhold til oppdrag eller framtidige konsept.
Komiteen er derfor enig i at
2 KOBBEN-klasse undervannsbåter fases ut innen 31. desember
1999.
Komiteen viser til
at saken fremmes for Stortinget som orienteringssak, og at Stortinget
behandlet Luftforsvarets krigsstruktur og fredsorganisasjon gjennom Innst.
S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
har merket seg at endringer i den sikkerhetspolitiske situasjonen
medfører at luftvernet i større grad enn tidligere
kan være basert på mobiliseringsenheter grunnet økt
varslingstid og at Luftforsvaret i dag ikke har noen stående
luftvernsberedskap i fredstid.
Flertallet har merket seg at
en styrt avvikling av styrkeproduksjon og mobiliseringslagring av
L-70 systemet er et betydelig bidrag til Luftforsvarets tilpasning
til endrede rammebetingelser og Forsvarets anstrengte driftssituasjon. Flertallet viser
til at dette er beregnet å ha et innsparingspotensiale
over 10 år på ca. 270mill. kroner.
Flertallet tar til etterretning
at det iverksettes mobiliseringslagring av alt kanonluftvern L-70
og stans av styrkeproduksjon til L-70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til et foredrag av daværende luftverninspektør,
brigader T. A. Sandli i Oslo Militære Samfunn 9. oktober
1998, der det fremgikk at L-70-systemet nylig har gjennomgått
et MLU-program til en pris av nesten 1 mrd. kroner, og at systemet
i dag fremstår som "en meget avansert løsning
..., ikke bare mot fly, men også mot styrte våpen
og roboter som leveres fra fly". Disse medlemmer vil
videre peke på at for øyeblikket er L-70 det eneste
våpensystem i Forsvaret som har en reell mulighet til å bekjempe
slike moderne våpensystemer. Disse medlemmer har
videre merket seg at Generalinspektøren for Luftforsvaret
i et foredrag i Oslo Militære Samfunn 22. november i år
sa "at det ble beordret stans i styrkeproduksjon av mannskaper fra
1. august i år". Disse medlemmer er meget
betenkt over at slike tiltak allerede er iverksatt uten Stortingets
formelle samtykke, og minner i denne sammenheng om Grunnlovens §25
"(Rigets Land- og Sømagt). Den må ikke forøges
eller forminskes, uden Stortingets samtykke." Disse medlemmer er
også bekymret over manglende lagringsmuligheter for materiellet,
og stiller seg tvilende til om de beskrevne planer for lagring og
avfukting lar seg gjennomføre på en teknisk tilfredsstillende
måte og at det gis tilstrekkelige bevilgninger til formålet.
En ordning slik departementet foreslår
forutsettes at det er fagpersonell som er villig til å gå inn
i stillingene som kreves for å opprettholde kompetansen
samt at det forutsettes tilført midler til repetisjonsøvelser
som gir en forsvarlig øvingsfrekvens.
Disse medlemmer mener derfor
at det vil være uheldig å iverksette mobiliseringslagring
og stans av styrkeproduksjon av L-70 på det nåværende
tidspunkt, og at en slik beslutning må tas etter at en
eventuell ny forsvarsstruktur er vedtatt i forbindelse med neste
langtidsmelding. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Mobiliseringslagring av alt kanonluftvern L-70
og stans av styrkeproduksjon til L-70 iverksettes ikke."
Komiteens medlem fra Høyre mener
at det er uakseptabelt at det gjøres vesentlige endringer
som berører krigsstrukturen uten at Stortingets samtykke
er innhentet på forhånd, slik det er skjedd i
denne saken. Dette medlem tar for øvrig
forsvarssjefens anbefaling og departementets beslutning i denne
orienteringssaken til etterretning, og forutsetter at den gjennomføres
i samsvar med de oppgitte forutsetningene når det gjelder
lagring av materiellet og videreføring av den operative
kompetansen.
Komiteen har ingen
merknader.