Komiteen viser til
at da Statsbygg ble etablert som forvaltningsbedrift i 1993 fikk
selskapet ansvaret for en stor andel av statens bygningsmasse i
sivil sektor. I tillegg ble ansvaret for utviklings- og rådgivningsoppgaver
samt planlegging og oppføring av nybygg for Staten tillagt
selskapet. Komiteen konstaterer at Regjeringen mener
det fortsatt er behov for et kompetent statlig organ som kan ta
seg av disse oppgavene. Komiteen har merket seg de
begrunnelsene som er gitt med hensyn til forvaltning (herunder vedlikehold), nøytral
rådgivningskompetanse, planleggings- og utredningskompetanse
samt profesjonell statlig byggherrefunksjon.
Komiteen har merket seg at utleiegraden
i Statsbyggs bygningsmasse i 1998 var så høy som
98 pst. og at om lag 96,5 pst. av innsatsfaktorene i et prosjekt under
selskapets ledelse består av private tjenester og leveranser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
kan ikke se at Statsbyggs engasjement de senere årene
rokker ved disse grunnleggende forhold og gir sin tilslutning til
departementets vurderinger angående de nevnte virksomhetsområdene.
Komiteen har merket
seg at det ved evalueringen av Statsbygg er fokusert på følgende
virksomhetsområder: eiendomsforvaltning, rådgivning,
byggherrefunksjon og plan- og utredningsvirksomheten. Komiteen tar
evalueringsresultatet, slik det er beskrevet i proposisjonen, til
etterretning. Når det gjelder prosjektstyringen ble det
avdekket svakheter i overgangen mellom de ulike prosjektfasene.
Det ble også påvist uklare ansvarslinjer internt
i selskapet. Prosjektorganisering og kalkulasjonsprinsipper har
heller ikke vært tilpasset prosjektenes størrelse
og kompleksitet. Det er dessuten et problem at kostnadsrammene utarbeides
i en meget tidlig prosjektfase.
Videre har komiteen merket seg
at husleieordningen i stor grad har oppfylt de intensjonene en hadde ved
innføringen, bl.a. har den sikret et økonomisk
optimalt vedlikeholdsnivå. På dette grunnlag støtter komiteen departementets
konklusjon om at ordningen videreføres. Departementet har
imidlertid bemerket at de enkleste og mest konkurranseutsatte byggene kan
forvaltes mer effektivt og komiteen forutsetter at
dette forholdet blir iakttatt og fulgt opp ved omorganiseringen.
Ifølge departementet tilsier erfaringene at eiendommer
som mangler et klart skille mellom forvalter og bruker, og således
ikke inngår i husleieordningen, lett pådrar seg
et etterslep i vedlikeholdet. Dette etterslepet blir over tid kostbart
for staten. Det pekes på at departementer og virksomheter
ikke i tilstrekkelig grad prioriterer vedlikeholdet når
de samtidig har behov for midler til deres primære formål. Regjeringen
mener derfor det er riktig å skille forvaltningen av eiendommer
og bygg fra departementenes og virksomhetenes primære oppgave. Komiteen støtter
dette prinsipielle synet.
Komiteen har merket seg at Statsbygg
ifølge departementene i enkelte tilfeller kommer i en uheldig dobbeltrolle
både som rådgiver ved valg av lokaler og tilbyder
av tilsvarende lokaler til staten. Komiteen har også merket
seg at Statsbygg som statlig forvaltningsbedrift ikke har de samme
betingelsene som private selskaper ved konkurranse i markedet og
at dette ikke bare gjelder finansieringsmulighetene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at når
det gjelder planleggings- og utredningsoppgavene har flertallet spesielt
merket seg at flere av departementene har bekreftet behovet for å få utført
slike oppgaver og at det er ønskelig at Statsbygg også har
denne kompetansen. Ifølge departementet tilsier erfaringene
fra kompliserte prosjekter at selskapet kan fylle rollen som planlegger,
utreder og samordner på en god måte.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
støtter departementet i at det er formålstjenlig
at Statsbygg tar hånd om store og komplekse utviklingsoppgaver
på vegne av staten, herunder utvikling av statlige eiendommer
som blir fristilt for nye formål. Dette flertallet gir
sin støtte til denne konklusjonen.
Komiteenhar merket seg at departementet på bakgrunn
av evalueringen konkluderer med at det er behov for en omorganisering
av Statsbyggs virksomhet for å:
– skape
et klarere skille mellom den forvaltningsmessige og den forretningsmessige
delen,
– skille selskapets rolle som
rådgiver og tilbyder,
– klargjøre de interne
ansvarsforholdene,
– etablere bedre rutiner for prosjektstyring.
Komiteen tar til etterretning
at slike endringer iflg. Regjeringen er nødvendig for at
Statsbygg skal oppnå den forutsatte leveringssikkerhet
og tillit hos myndighetene og brukerne. Regjeringen mener videre at
det er mest rasjonelt for Staten at selskapet har høy kompetanse
på bygge- og eiendomssaker. Dermed unngår en at
ulike deler av statsforvaltningen bygger opp egen kompetanse på dette
området.
Som ledd i omorganiseringen foreslår
departementet at den konkurranseutsatte delen av eiendomsforvaltningen
skilles ut som en egen organisatorisk enhet, som i konkurranse med
private skal tilby lokaler for statlig virksomhet. Med bakgrunn
i departementets vurderinger av evalueringsresultatet samt ovennevnte målsettinger,
finner komiteen en slik organisering hensiktsmessig
og støtter Regjeringens forslag på dette punkt. Komiteen har
merket seg forutsetningen om at det skal eksistere et fungerende
marked for den type lokaler som den nye organisasjonen skal tilby.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler Regjeringens
vurderinger.
Flertallet viser til at departementet
foreslår videre at den gjenværende delen av Statsbygg
skal gjennomgå en omfattende restrukturering. Det anbefales
en organisering med fire virksomhetsområder, hvorav den
nye organisasjonsenheten ivaretar det ene. Flertallet har ingen
bemerkninger til dette, men vil spesielt understreke betydningen
av at den selvstendige enheten, som skal ivareta de konkurranseutsatte
byggene, gis rammebetingelser på linje med private aktører.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at når det gjelder tilknytningsform for den gjenværende
delen støtter dette flertallet departementets
vurderinger og konklusjoner. At den delen av selskapet som skal
forvalte, planlegge og bygge såkalte formålsbygg
fortsetter som en forvaltningsbedrift synes fornuftig ut fra de oppgaver
selskapet skal ha ansvaret for. Dette flertallet har
spesielt merket seg at selskapet bl.a. skal være et statlig
redskap for utøvelse av miljø-, arkitektur- og
konjunkturpolitikk. Dette flertallet er enig i at
det må være en nær tilknytning til departementene som
oppdragsgivere dersom Statsbygg skal kunne fylle sin tiltenkte rolle.
Det er dette flertalls oppfatning av forvaltningsbedriftsformen
i dette tilfelle vil sikre den beste balansen mellom behovet for
politisk styring og selskapets behov for å drive forretnings-
og servicevirksomhet. Tilknytningsformen gir statsråden den
instruksjonsmyndighet som kan være nødvendig å utøve
overfor selskapets ledelse.
Ut fra en samlet vurdering finner dette
flertallet også å kunne støtte
forslaget om statsaksjeselskap som tilknytningsform for den delen
som skilles ut. Det forutsettes at dette selskapet blir selvstendig
i forhold til Statsbygg. Dette flertallet har spesielt
merket seg at departementet ved valg av tilknytningsform også har lagt
vekt på statens eventuelle behov for privatisering og salg
av eiendommer. Dette flertallet legger til grunn
at disse spørsmål i tilfelle blir underlagt normal politisk
behandling, men vil allerede nå gi uttrykk for en viss
skepsis til ønskeligheten av å privatisere/delprivatisere
et selskap som sikrer sine inntekter gjennom statlige husleiebevilgninger.
Komiteen har merket
seg de målsettingene departementet har satt for omorganiseringen. Komiteen vil
spesielt understreke betydningen av at kostnadsoverslag
og rammer som skal behandles av Stortinget blir utarbeidet på et
bedre grunnlag enn tilfellet har vært fram til i dag. Det
er også viktig at det blir etablert rutiner som sikrer
fortløpende oversikter over framdrift, kvalitet og status
i forhold til de kostnadsrammene som blir fastsatt.
Komiteen viser til at Statsbygg
har hatt store problemer med enkelte større byggeprosjekter.
Spesielt gjelder dette Rikshospitalet og forholdet til de fastsatte kostnadsrammene
samt tidspunkt for ferdigstillelse. På dette grunnlag er
det tvingende nødvendig at det etableres langt sikrere
rutiner for prosjektgjennomføringen. Dette blir etter komiteens syn
en helt avgjørende prøve på om den nye
organisasjonsmodellen har blitt vellykket eller om en vil bli nødt
til å foreta en fullstendig revurdering av Statsbyggs
rolle og oppgaver. Uten at komiteen i denne omgang
på noen måte vil berøre ansvarsforhold
knyttet til Rikshospitalet, finner en grunn til å forsterke
den understreking departementet foretar om at den vedtatte kostnadsrammen
skal være styrende for prosjektene. Dette må bl.a.
innebære, slik departementet også forutsetter,
at eventuelle ønsker fra brukerne som ikke kan løses
innenfor rammen, bare kan imøtekommes gjennom tilsvarende
innsparinger i andre deler av prosjektet. Komiteen har også merket
seg at usikkerhetsanalyser vil bli viet større oppmerksomhet.
Komiteen har merket seg at regionkontorene
vil få et større ansvar for prosjektgjennomføringen
og utviklingsoppgaver knyttet til eiendommene. Komiteen forutsetter
at regionkontorene blir tilført den kompetanse som til
enhver tid er nødvendig for å kunne ivareta dette
ansvaret.
Komiteen støtter prinsippet
om at det skal kreves inn kostnadsdekkende husleie fra leietakerne. Komiteen har
merket seg at en slik ordning iflg. departementet kan føre
til at utgifter til husleie over tid går på bekostning
av departementenes primære driftsoppgaver. Komiteen forutsetter
at Regjeringen iakttar dette forholdet ved utarbeidelsen av de årlige
statsbudsjettene.
Komiteen har merket seg ambisjonen
om at Statsbygg skal være et forbilde og en pådriver
innen miljøsatsing, både som byggherre, eiendomsforvalter
og kompetanse-organ. Videre skal selskapet initiere og drive FOU-virksomhet
med sikte på forbedring av gjeldende standarder, forskrifter
og regelverk.
Komiteen tar til etterretning
de budsjettmessige konsekvensene reorganiseringen ifølge
departementet vil få.
Komiteen viser til at hensynet
til verneinteressene knyttet til Statsbyggs bygningsmasse bare er
perifert berørt i proposisjonen.
Det framgår av proposisjonen at det
har vært et nært samarbeid mellom ledelsen og
de ansattes tillitsvalgte og at disse vil bli involvert gjennom
drøftinger og forhandlinger i gjennomføringen
av omstillingen. Dette er også bekreftet i de høringene
som har vært med de ansattes organisasjoner. Komiteen understreker betydningen
av at det etableres tilfredsstillende avtaler med de ansatte som
gjennom omstillingen vil få nye arbeidsoppgaver. Slike
avtaler bør også sikre nødvendig kompetanseutvikling.
Komiteen forutsetter at Statsbygg
viderefører ordningen med antikontraktør-bestemmelser
i sine kontrakter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, gir sin tilslutning
til disse ambisjonene. I ei tid hvor presset til fordel for det økonomisk
optimale er sterkt, er det viktig at offentlige myndigheter og virksomheter
går foran når det gjelder de samlede miljøhensyn
så som arkitektur, estetikk m.v.
Flertallet forutsetter imidlertid
at det etableres gode rutiner for samarbeid med Riksantikvaren og
at selskapet skaffer seg tilstrekkelig egenkompetanse innen kulturminnevern
og antikvariske forhold.
Flertallet kan ikke se at Stortinget
har det nødvendige grunnlaget for å foreta en
selvstendig og enkeltvis vurdering av de bygningene som foreslås overført
til det nye selskapet. Flertallet har merket seg
departementets presisering i brev av 7. desember 1999, som vedlegges
innstillingen, om at det vil bli tatt inn i en klausul i husleiekontraktene
som sikrer de aktuelle virksomhetene tilhold i lokalene så lenge
fagdepartementene ønsker det. Dette vil bl.a. gjelde en rekke
tollsteder med bygninger. Statens Utleiebygg A/S vil også ivareta
de antikvariske verdiene i den daglige driften.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at når det gjelder definisjoner og kategorisering
av begrepet formålsbygg, ser dette flertallet departementets
vurderinger som et godt utgangspunkt for fordelingen av bygningsmassen
mellom forvaltningsbedriften og det nye statsaksjeselskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at når det gjelder salg
av boliger viser disse medlemmer til den vanskelige
situasjonen på boligmarkedet i de større byene,
herunder også behovet for for student-/ungdomsboliger. Disse
medlemmer konstaterer at Statsbygg i løpet av 90-årene
har solgt halvparten av sin boligmasse og at Regjeringen forutsetter
ytterligere salg. På denne bakgrunn ber disse medlemmer om
at det snarest blir foretatt en vurdering om i hvor stor grad en
del av Statsbyggs gjenværende bolig- og eiendomsmasse kan
bidra til å løse problemene for vanskeligstilte
på boligmarkedet. Dette gjelder også de eiendommene
som skal overføres til Statens utleiebygg A/S.
Komiteen viser til
sine merknader under foregående kapitler.
Komiteen har for øvrig
merket seg at bedriften ikke skal konkurrere om oppføring
av nye eiendomsprosjekter for private oppdragsgivere. Det primære
formål skal være å dekke statens behov
for lokaler i det konkurranseutsatte markedet.
Videre har komiteen merket seg
at departementet forutsetter at spørsmålet om
salg eller utleie av ledige lokaler til andre enn staten skal være
et rent forretningsmessig spørsmål.
Komiteen finner det naturlig
at statsråden i Arbeids- og administrasjonsdepartementet
utøver funksjonen som generalforsamling og støtter
Regjeringens forslag om dette.
Komiteen har også merket
seg at Regjeringen ikke utelukker en delprivatisering av selskapet. Komiteen viser
i den anledning til sine merknader foran.
Komiteen har merket seg at det
kan bli aktuelt å justere husleien for enkelte eiendommer
som overføres til det nye selskapet og at departementet
forutsetter at fagdepartementene skal gis økonomisk kompensasjon dersom
husleienivået oppjusteres.
Når det gjelder verdisetting av eiendeler
og forslag til åpningsbalanse m.v. viser komiteen til
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 og sin innstilling i den forbindelse.
Når det gjelder forholdet til de ansatte,
har komiteen merket seg at det legges opp til at
alle de som i dag er ansatt i den delen som skilles ut vil få tilbud
om å fortsette. Tilsettingsforholdet vil da bli videreført
i det nye selskapet. Regjeringen foreslår også at
man viderefører pensjonsavtalene fra Statens Pensjonskasse. Komiteen har
ingen bemerkninger til dette.
For lovspørsmål viser komiteen til
Ot.prp. nr. 83 (1998-99) om lov om omdanning av deler av Statsbyggs
eiendomsvirksomhet til aksjeselskap, og innstillingen i den forbindelse.
Komiteen forutsetter at også Statens
utleiebygg A/S viderefører ordningen med anti-kontraktørbestemmelse
i sine kontrakter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til departementets
brev av 23. november 1999, som vedlegges innstillingen, der det
bl.a. presiseres at selskapet ikke vil ha som formål å engasjere
seg i nye eiendomsprosjekter for å tiltrekke seg private
leietakere. Av samme brev framgår at Stortinget vil bli
orientert hvis selskapets styre og generalforsamling på et
senere tidspunkt skulle komme til at en endring i hovedstrategien
vil være hensiktsmessig. Flertallet forutsetter
at en slik orientering blir gitt på en slik måte
at Stortinget gis anledning til å drøfte forholdet,
all den tid det eventuelt vil bli snakk om vesentlige endringer
i premissene for selskapsdannelsen.
Flertallet vil understreke betydningen
av at også Statens utleiebygg A/S ivaretar verneinteressene
på en tilfredsstillende måte. Også dette
selskapet må derfor etablere gode samarbeidsrutiner med
Riksantikvaren. Flertallet forutsetter at forretningsmessige
hensyn ikke får gå på bekostning av viktige
verneinteresser. Dersom noen bygninger vanskelig lar seg drive på forretningsmessig
måte samtidig som verneinteressene ivaretas bør
det vurderes om bygningen skal tilbakeføres til Statsbygg.
Flertallet viser til proposisjonens
omtale av forholdet til arkitektur, estetikk og kunstnerisk utsmykking. Flertallet vil
påpeke viktigheten av at Statsbygg og Statens Utleiebygg
A/S, som statlige selskap har et spesielt ansvar for utsmykking
av offentlige bygg.
Flertallet støtter forslaget
om at Statens Utleiebygg A/S skal følge de retningslinjene
som er gitt i veilederen "Estetikk i statlige bygg og anlegg", på lik
linje med Statsbygg. Flertallet kan imidlertid ikke
støtte forslaget om at leietakere innen Statens Utleiebygg A/S
skal ha endelig beslutningsmyndighet når det gjelder omfanget
av den kunstneriske utsmykkingen. Det er Statens Utleiebygg A/S
som eier som har ansvar og plikt til å følge de
retningslinjene som er gitt i ovennevnte veileder, og som må legge
dette inn som sine investeringskostnader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig i at Staten på denne
måten vil oppnå den mest effektive utnyttelsen
av sin eiendomsmasse, men vil likevel forutsette at spørsmål
om avhending av eiendom blir forelagt statsråden som generalforsamling,
da dette dreier seg om reduksjon av selskapets substansverdier.
Det kan også tenkes at det foreligger sterke politiske
argumenter mot eventuelt salg. Om nødvendig bør
dette tas inn i selskapets stiftelsesdokument eller de retningslinjer
som definerer statens rolle som eier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen i St.prp. nr. 84 legger frem forslag om å omorganisere
Statsbygg og skille ut en del av virksomheten til et statlig heleid
aksjeselskap.
Disse medlemmer ser at hensikten
med de endringer som er foreslått er å få til
endringer som skal ivareta både det politiske styringsbehovet,
avklare de ulike roller som er tillagt Statsbygg, legge til rette
for en reorganisering av Statsbygg som statlig kompetanseorgan og å sikre
bedre rammevilkår for den konkurranseutsatte delen av virksomheten.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Regjeringens konklusjoner delvis er et skritt i riktig retning.
Forslaget om å utskille en del av eiendomsmassen i eget
aksjeselskap er bra, men disse medlemmer mener det
bør foretas langt kraftigere grep i Statsbyggs organisering.
Disse medlemmer anser det som
unødvendig at staten står som eier av en koloss
som Statsbygg. Disse medlemmer vil vise til at det
er flere momenter som taler imot dette, som bl.a.
- De erfaringer man har gjort seg med Statsbygg
i byggeprosjekter i den senere tid taler for at staten engasjerer
andre i dette arbeidet.
- Statsbygg rår over en betydelig bygningsmasse.
En slik oppsamling av eiendom på statens hånd
er ikke heldig.
- Ved å fristille staten fra Statsbygg
vil staten med sitt enorme arealbehov og langsiktig være
en særdeles interessant kontraktspartner for private eiendomsbesittere.
Staten vil da kunne oppnå gode priser på utleiemarkedet
og det vil oppstå konkurranse mellom de store eiendomsaktørene
i landet for å få staten som leietaker.
- Få forhold taler for at staten ikke
skal kunne få sitt behov dekket på det private
utleiemarkedet.
- Ved å legge statens utleiebehov ut
på det åpne markedet så vil dette tilføre
det private eiendomsmarkedet ressurser.
Disse medlemmer vil foreslå
at det opprettes et selskap, som foreslått av Regjeringen,
Statens utleiebygg AS. I dette selskapet må all den eiendomsmasse som
ikke helt spesielle hensyn taler for at staten står som
eier av legges inn. Selskapet bør deretter noteres på Oslo
Børs og staten bør deretter selge seg gradvis helt
ut av selskapet.
Videre mener disse medlemmer at
det opprettes et ytterligere selskap, Statens formålsbygg
AS, dette selskapet får som oppgave å forvalte
den bygningsmassen som det er helt nødvendig at staten
står som eier av. Disse medlemmer mener
at hvilke eiendommer dette er må vurderes svært
kritisk. Her må det i tillegg stilles økte krav
til økt kommersiell utnyttelse av denne bygningsmassen.
I dette selskapet må det åpnes for at det tas
med en eller flere eksterne partnere slik at statens eierandel blir
lavest mulig, om mulig kun 51 pst.
Disse medlemmer vil så foreslå at
det opprettes et tredje selskap, Statsbygg prosjekt AS, hvor virksomhetsområder
som forvaltning, drift, vedlikehold, rådgivning, plan og
utredning legges inn. Staten bør deretter selge seg helt
ut av dette selskapet. Dersom staten ønsker å ha
tilgang på denne typen kompetanse, da må den inngå avtale
på det frie markedet om dette.
Disse medlemmer viser til at
dette innebærer at Statsbygg, slik vi kjenner det i dag,
opphører å eksistere. Løsningen, som
skissert ovenfor, vil etter disse medlemmers mening
frigjøre betydelige beløp for staten, som kan
plasseres andre steder, eller kanaliseres inn i andre deler av statens
virksomhet.
I tillegg mener disse medlemmer at
dette må det gjennomføres en svært kritisk
gjennomgang av statens totale eiendomsportefølge for å finne
ut av hvilke eiendommer som kan overføres til Statens utleiebygg
AS. Som prinsipp bør ikke staten stå som eier
av flere eiendommer enn av de det er helt nødvendig at
den står som eier av.
Disse medlemmer anser at den
organiseringen som fremskrittspartiet her har foreslått
vil føre til at staten vil kunne få mest mulig
ut av de verdiene som i dag ligger i Statsbygg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
1. "Stortinget ber Regjeringen om å organisere
Statsbygg etter følgende prinsipper i tillegg til Statens utleiebygg
AS:
– Det opprettes et selskap, Statens
formålsbygg AS, som skal forvalte den bygningsmassen som ikke
legges inn under Statens utleiebygg AS.
– Det opprettes et selskap, Statsbygg
prosjekt AS, hvor virksomhetsområder som forvaltning, drift, vedlikehold,
rådgivning, plan og utredning legges inn.
2. Stortinget ber Regjeringen om å notere
Statens utleiebygg AS på Oslo Børs for deretter å selge aksjene
gradvis, og å selge Statsbygg prosjekt AS til høystbydende.
3. Stortinget ber Regjeringen finne
en eller flere eksterne partnere som kan tas opp i Statens formålsbygg
AS.»
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg
til Regjeringens forslag om å skille ut Statsbyggs virksomhet
når det gjelder konkurransebygg i et eget aksjeselskap
som skal drives på forretningsmessig grunnlag og på like
vilkår som private konkurrenter tilby lokaler til statlig
virksomhet.
Disse medlemmer viser til at
departementet forslår å overføre et bygningsareal
på til sammen 0,64 mill. m2 til Statens utleiebygg AS,
mens et bygningsareal på 2,2 mill. m2 blir igjen i forvaltningsbedriften
Statsbygg.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet definerer formålsbygg som bygninger med
sentrale funksjoner i statsforvaltningen der sikkerhets- eller symbolhensyn
tilsier at staten bør stå som eier, samt bygninger
der særlige nasjonale, kulturelle eller historiske hensyn
tilsier statlig eierskap, og spesialtilpassede bygninger og bygninger
uten et aktivt leverandørmarked. Etter disse medlemmers oppfatning er
dette en vid definisjon. Blant de bygg som fortsatt er tenkt forvaltet
av Statsbygg, er en rekke boligeiendommer og kontorlokaler. Disse
medlemmer mener en rekke av disse burde vært overført
til Statens utleiebygg AS, slik at Statsbygg i større grad
kan konsentrere seg om forvaltningen av bygg hvor virkelig tunge hensyn
tilsier at staten står som eier.
Disse medlemmer understreker
at Statens utleiebygg AS står fritt til å selge
eller leie ut bygg til private aktører, dersom det ikke
lenger foreligger statlige behov knyttet til enkelte av eiendommene.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet vil komme tilbake til avkastningskrav og utbyttepolitikk
i statsbudsjettet for 2001.
Disse medlemmer viser til at
Statens utleiebygg blir en statlig aktør i det ordinære
eiendomsmarkedet. Statlige leietakere kan like gjerne ivareta sine
behov for lokaler gjennom avtaler med private aktører. Disse
medlemmer har merket seg at departementet ikke vil utelukke
at private interessenter på sikt bør få kjøpe
seg inn i selskapet. Disse medlemmer ser ingen grunn
til at Statens utleiebygg skal forbli statlig eid, og mener at selskapet
på sikt bør privatiseres fullt ut.
Disse medlemmer har merket seg
departementets forslag til omorganisering av Statsbygg. Bakgrunnen
for disse forslagene er sterk kritikk mot Statsbygg for håndteringen
av en rekke større prosjekter, i første rekke
Nytt Rikshospital og ombyggingen av Slottet. Disse medlemmer slutter
seg til forslagene til omorganisering, men åpner på at
det kan bli nødvendig å komme tilbake til dette
etter Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapport om prosjektet
Nytt Rikshospital.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen har kommet med sterk kritikk av Arbeids- og administrasjonsdepartementet
for ikke å ha ivaretatt sitt kontrollansvar overfor Statsbygg.
Når det gjelder Nytt Rikshospital mener disse medlemmer at
stortingsflertallet, som først vedtok å bygge
ut et sykehus som åpenbart var dimensjonert for lite og
deretter vedtok utvidelser på rekke og rad, må ta
på seg et betydelig medansvar for overskridelsene.
Disse medlemmer mener den foreslåtte
omorganisering internt i Statsbygg ikke vil være tilstrekkelig
for å møte den kritikken som har blitt reist av
blant andre Riksrevisjonen. Disse medlemmer mener Statsbyggs
oppgaver når det gjelder planlegging, organisering og prosjektledelse
av statlige byggeprosjekter bør konkurranseutsettes, og
at også denne delen av Statsbygg organiseres som et AS. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget egen sak om konkurranseutsetting av Statsbyggs
oppgaver når det gjelder planlegging, organisering og prosjektledelse
av statlige byggeprosjekter, samt organisering av Statsbygg som
aksjeselskap.»