Arbeids- og administrasjonsdepartementet viser
til komiteens brev datert 02.12.99 med spørsmål
vedrørende Tollvesenets bygninger. Departementet har følgende
merknader til spørsmålene:
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000) hvor
kategorisering av bygg som foreslås overført til
Statens utleiebygg AS er omtalt særskilt s 112. Det framgår
her at regjeringen foreslår å etablere en overgangsordning
for enkelte eiendommer som skal overføres Statens utleiebygg
AS ved at disse gis en klausul i husleiekontrakten som sikrer de
aktuelle virksomhetene tilhold i lokalene så lenge fagdepartementet ønsker
det. Dette gjelder bl.a. distriktstollstedene med bygninger i Oslo,
Fredrikstad, Drammen, Skien, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim
og Bodø.
Tolldirektoratet viser til at Statsbygg ikke
har vurdert Tollvesenets bygninger til å være
kulturhistoriske eller inneholde sentrale funksjoner. Definisjonen
i St.prp. nr. 84 (1998-1999) av kulturhistoriske bygg har følgende
ordlyd:
«Kulturhistoriske bygninger
Dette er
bygninger der særlige nasjonale, kulturelle eller historiske
hensyn tilsier at de bør være i statlig eie. Dette
innebærer at man ser det som naturlig at staten eier eiendommen,
selv om dagens bruk eller den bruk bygningene opprinnelig var oppført
for opphører. Det er forhold at en bygning er fredet eller
verneverdig, er likevel ikke isolert sett til hinder for at den
kan overføres til det planlagte statsaksjeselskapet.»
Eksempler på slike bygg er Stiftsgården
og Munkholmen i Trondheim, Citadelløya i Stavern og Gamlehaugen
i Bergen.
Tollbygningene representerer kulturhistoriske
verdier, men er likevel ikke av samme karakter som den type bygninger
ovennevnte definisjon tar sikte på å fange opp.
En rekke bygninger av stor kulturhistorisk verdi befinner seg som
kjent i privat eie og er fredet. Det avgjørende er at bygningenes
kulturhistoriske og antikvariske verdi ivaretas. Lovverket sikrer
dette uavhengig av eierskap.
Statens utleiebygg AS vil ivareta de antikvariske verdiene
i den daglige driften. Ved en eventuell avhending pålegges
selskapet den samme varslingsplikt overfor Riksantikvaren som statlige
organer er pålagt. Det er derfor vanskelig å hevde
at tollbygningene nødvendigvis må være
i statlig eie for at en skal kunne ivareta kulturhistoriske hensyn
og derfor ikke kan overføres til det nye selskapet.
Bl.a. som følge av omorganiseringen
i Tolletaten er tollsteder nedlagt samtidig som relativt store arealer ved
enkelte tollsteder står ledige/vil bli ledige.
Tollvesenet har ikke behov for de ledige arealene og disse må derfor
kunne utnyttes til andre formål. Eksempelvis er Tollboden
i Porsgrunn fullstendig rehabilitert og tatt i bruk av Statsbygg
som kontor for region Sør.
Det vil bli lagt vekt på å informere
brukerne når Stortinget har fattet vedtak i forbindelse
om omorganisering av Statsbygg og etablering av Statens utleiebygg AS.
Statsbygg organiserer nå de bygg som skal overføres
til selskapet som et eget virksomhetsområde frem til selskapets
opprettelse 1. juli 2000. En viktig oppgave for det nye virksomhetsområdet
er informasjon til brukerne.