Spesialistbestemmelsen i utlendingsforskriften § 3 annet
ledd bokstav a lyder:
«Tilsvarende er det et vilkår for arbeidstillatelse
at søkeren a) er fagutdannet på høyere
nivå eller har spesielle kvalifikasjoner. Det er et vilkår
at kompetansen anses som absolutt nødvendig for virksomheten,
og at stillingen ikke kan besettes ved innenlandsk arbeidskraft. Arbeidstilbudet
skal normalt gjelde for minst ett år. Uttalelse skal innhentes
fra vedkommende fylkesarbeidskontor og om nødvendig godkjennende
fagmyndighet, og kan dessuten innhentes fra aktuelle interesseorganisasjoner,»
En endring av vilkårene i denne bestemmelsen
vil også ha virkning for hvem som kan komme til landet på grunnlag
av gruppearbeidstillatelse iht. § 10, og for § 5
om kortvarige arbeidsforhold.
Arbeidsgruppen foreslo at bestemmelsen ble endret ved
at det åpnes for at flere enn søkere som er "fagutdannet
på høyere nivå eller har spesielle kvalifikasjoner"
kan gis tillatelse. Dette kunne skje ved at "på høyere
nivå" utgår. Det ville da bli lettere å få dekket behovet
for faglært arbeidskraft, for eksempel i helse- og omsorgssektoren
og IT-bransjen.
Det er departementets oppfatning at arbeidsmarkedet i
Norge er for stramt på enkelte områder av næringslivet.
På denne bakgrunn ble det sendt på høring
et forslag til endring av reglene i overensstemmelse med arbeidsgruppens
forslag.
Av høringsinstansene er det bare Landsorganisasjonen
i Norge som stiller seg negativ til endringen og etterlyser en konsekvensutredning
av forslaget.
Departementet ønsker å legge
best mulig til rette for at behovet for arbeidskraft i årene
fremover skal kunne dekkes, og dette bør lede til at bestemmelsen
mykes opp. I den grad det finnes innenlandsk arbeidskraft til jobbene,
herunder utlendinger som er bosatt i Norge, går denne arbeidskraften
foran. Det bør dessuten synliggjøres i bestemmelsen
at også arbeidskraft fra EØS-området
har fortrinnsrett til ledige stillinger.
Departementet er for øvrig bekymret
for den høye arbeidsledigheten blant ikke-vestlige innvandrere.
Det er nødvendig å få til både
en holdningsendring blant arbeidsgivere når det gjelder å ansette
utledninger, og økt kvalifisering av innvandrerbefolkningen.
Hovedelementet i forslaget, nemlig at bestemmelsen skal
gjelde arbeidskraft som er fagutdannet, men ikke på høyere
nivå, beholdes. Det foreslås imidlertid at det gis
hjemmel til å gjøre unntak fra dette ved å tilføye
en ny bestemmelse med følgende ordlyd:
«Dersom særlige hensyn tilsier det, kreves
det fagutdanning på høyere nivå. Departementet
kan gi nærmere retningslinjer.»
Komiteens merknader
Komiteen viser til
at dagens bestemmelse stiller vilkår om fagutdannelse på høyere
nivå som grunnlag for arbeidstillatelse.
Komiteen merker seg at departementet
peker på behov for faglært arbeidskraft innenfor
enkelte sektorer, for eksempel i helse- og omsorgssektoren og IT-bransjen,
som ikke kan dekkes innenfor gjeldende regelverk.
Komiteen mener det er riktig
med en oppmykning av regelverket som kan gjøre det lettere å dekke
behovet for faglært arbeidskraft til aktuelle områder.
Komiteen legger til grunn at
i den grad det finnes innenlandsk arbeidskraft til jobbene, herunder
utlendinger som er bosatt i Norge, går denne arbeidskraften foran.
Det er videre en forpliktelse etter EØS-avtalen at søking
etter arbeidskraft fra EØS-området skal gå foran
søking fra land utenfor.
Komiteen ber departementet legge
til rette for en dialog med arbeidslivets parter i praktiseringen
av utvidelsen av spesialistbestemmelsen til å omfatte faglært
arbeidskraft.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, er enig med departementet
i at fagutdanning på høyere nivå kan
kreves dersom særlige hensyn tilsier det.
Et annet flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at arbeidstillatelse
etter spesialistbestemmelsen gir grunnlag for varig opphold dersom
arbeidsforholdet opprettholdes til vedkommende har fått
bosettingstillatelse etter tre år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at næringslivets behov kan dekkes gjennom å gi
arbeidstillatelse til fagutdannet arbeidskraft når det
er umulig å finne kompetent arbeidskraft innen EØS-området,
uten at det er nødvendig å gi permanent bosettingstillatelse
og rett til familiegjenforening. Dersom det gis rett til varig opphold
i Norge og til familiegjenforening, vil regelverket for arbeidsinnvandring
i praksis bidra til en oppheving av innvandringsstoppen som det
til nå har vært stor samstemmighet om i Norge
siden den ble innført på begynnelsen av 70-tallet.
Disse medlemmer mener at de store
integreringsproblemene vi ser i dag, og som eksempelvis gir seg
uttrykk gjennom at 86 pst. av medlemmene i kriminelle ungdomsgjenger
i Oslo har innvandrerbakgrunn, må løses før
det kan diskuteres om innvandringspolitikken bør liberaliseres.
Samtidig er disse medlemmer opptatt av å løse
de praktiske problemene for næringsdrivende som mangler
arbeidskraft i viktige funksjoner i sine bedrifter. Disse
medlemmer foreslår derfor at det åpnes
for at både fagutdannede utlendinger med fagutdanning på et
høyere nivå, og fagutdannede utlendinger med høy
kompetanse uten utdanning på høyere nivå,
men eksempelvis med lang arbeidserfaring, kan få arbeid
i Norge dersom det anses som nødvendig for virksomheten,
under de forutsetningene som departementet har foreslått.
Arbeidstillatelsen skal imidlertid bare gis
for ett år om gangen. Dersom det etter at arbeidstillatelsen
utgår viser seg å være mulig å få tak
i arbeidskraft fra EØS-området skal søknaden
om forlenget opphold avslås. Disse medlemmer vil
foreslå at det ikke gis adgang til familiegjenforening,
og at den samlede arbeidsperioden i Norge ikke skal overstige 3 år. Disse
medlemmer mener at en slik ordning vil løse næringslivets
akutte behov for nødvendig arbeidskraft, uten at det vil øke
den permanente innvandringen til Norge. Grensen på 3 år
vil gi den næringsdrivende motivasjon til aktivt å forsøke å få tak
i ny arbeidskraft innenfor EØS-området, samtidig
som han vil få tilstrekkelig tid til å etterspørre
ny arbeidskraft også i det internasjonale arbeidsmarkedet
dersom det viser seg å være nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til innstramning i reglene for arbeidsinnvandring slik at
ordningen i praksis blir endret til en ordning med gjestearbeidere
ved at det ikke gis anledning til å arbeide sammenhengende
i Norge lenger enn 3 år, og slik at det ikke blir anledning
til familiegjenforening.»