15.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Høsten 1999 ble det fattet mistanke om at et valpekull av ulv i Østfold kunne være ulv/hund-hybrider. I påvente av genetiske tester ble det iverksatt et betydelig apparat for å radiomerke valpene. Først i januar 2000 ble det klart at valpene var hybrider. Det ble utstedt fellingstillatelse hybridene som gikk ut 15. april. De endelige kostnadene av tiltaket - herunder kostnader ifm. innfanging, merking, analyser og avliving av ulvehybridene - utgjør i overkant av 1,0 mill. kroner. Saken kom opp så sent at utgiftene til disse akuttiltakene ikke var mulig å innarbeide i driftsbudsjettet for 2000 til Direktoratet for naturforvaltning.

Med bakgrunn i ovennevnte foreslås en tilleggsbevilgning på 0,2 mill. kroner på kap. 1427 post 1 Driftsutgifter. Øvrig behov på 0,8 mill. kroner dekkes innenfor direktoratets egen ramme.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 15.5 kap. 1427 post 1

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

1427

1

1

Felling av ulvehybrider

+0,2

+0,2

+0,2

+0,2

+0,2

+0,2

+0,2

2

Kutt ifh. omprioritering

0

0

0

0

-5,0

0

0

3

Etablering av profesjonelt jegerkorps

0

+2,0

0

0

+2,0

0

0

Sum

+0,2

+2,2

+0,2

+0,2

-2,8

+0,2

+0,2

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

1.1 Felling av ulvehybrider

Komiteen er enig med Regjeringen i at det avsettes kr 200 000 til dette formålet.

Komiteen fremmer følgende forslag:

Kap. 1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

1

Driftsutgifter

1. Felling av ulvehybrider, bevilges med

kr 200 000

1.2 Kutt i forbindelse med omprioritering

Komiteen medlemmer fra Høyre viser til behovet for omprioritering på statsbudsjettet og fremmer følgende forslag:

Kap. 1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

1

Driftsutgifter

2. Kutt i forbindelse med omprioritering, bevilges med

kr - 5 000 000

1.3 Etablering av profesjonelt jegerkorps

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, vil styrke kap. 1427 post 1 med 2 mill. kroner for å etablere et profesjonelt jegerkorps for felling av rovdyr.

Flertallet fremmer følgende forslag:

Kap. 1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

1

Driftsutgifter

3. Profesjonelt jegerkorps, bevilges med

kr 2 000 000

1.4 Komiteens tilråding under kap. 1427 post 1

Komiteen viser til forslagene ovenfor og fører følgende forslag under kap. 22 Komiteens tilråding:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

1

Driftsutgifter

1. Felling av ulvehybrider, bevilges med..................... kr 200 000

3. Profesjonelt jegerkorps, bevilges med ..................... kr 2 000 000

1

Driftsutgifter forhøyes med

2 200 000

fra kr 88 938 000 til kr 91 138 000

15.5.2 Post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres

Sammendrag

Posten nyttes til å gi økonomisk kompensasjon knyttet til sikring av særskilte friluftsområder av nasjonal og regional betydning, f.eks. skjærgårdsparker.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 2 mill. kroner. Det forventes at enkelte tidligere gitte tilsagn vil falle bort i forbindelse med en gjennomgang av gamle tilsagn.

Komiteens merknader

Komiteen går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen mener at sikring av friluftsområder er et viktig virkemiddel for å sikre allmennheten gode muligheter til natur- og friluftsopplevelser. Disse medlemmer viser til gjennom å bruke statlig erverv som virkemiddel reduserer man konfliktene mellom allemannsretten og privat eiendomsrett. Disse medlemmer mener at det er særlig viktig å sikre friluftsområder i områder hvor utbyggingspresset er stort. Disse medlemmer går derfor mot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til statlige erverv og båndlegging av friluftsområder med 2 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er opptatt av at arbeidet med statlig erverv og båndlegging av friluftsområder fortsetter. Dette dreier seg om tilrettelegging av områder som er viktige rekreasjonsområder for mange mennesker i Norge, og ikke minst gjelder dette etablering av skjærgårdsparker. Ved flere anledninger er lovlig tilgang på strandsonen nektet befolkningen ved at grunneiere gjerder inn tomtene, noe dette medlem har pekt på flere ganger. Arbeidet med båndlegging av friluftsområder er viktig ved at det sikrer befolkningen tilgang på de samme rettigheter. Dette medlem går derfor imot den foreslåtte reduksjonen på 2 mill. kroner på kap. 1427 post 30.

15.5.3 Post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres

Sammendrag

I tidsrommet etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2000 har det kommet rettslige skjønnsavgjørelser som innebærer at kommende erstatningsutbetalinger for tidligere vedtatt vern som ennå ikke er utbetalt, blir mer kostnadskrevende enn tidligere lagt til grunn. Dette gjør at kostnadsanslaget knyttet til tidligere gitte tilsagn på post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner må oppjusteres.

Det er behov for å øke tilsagnsfullmakten på post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner med 37,839 mill. kroner til totalt 75,113 mill. kroner for 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XVI pkt. 1 under kap. 22 Komiteens tilråding.

15.5.4 Post 33 Statlig erverv, barskogvern

Sammendrag

Etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2000 ble det i forbindelse med ny-salderingen for 1999 vedtatt en tilleggsbevilgning under post 33 på 6,4 mill. kroner. Beløpet skulle finansiere deler av erstatningsbeløpet til Oslo kommune for vern av Østmarka naturreservat (jf. St.prp. nr. 12 (1999-2000) og Innst. S. nr. 65 (1999-2000)). Resten av erstatningsutbetalingen ble dekket av ordinær bevilgning på post 33. Ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2000, var det ikke mulig å ta hensyn til at den ordinære bevilgningen på post 33 skulle dekke opp deler av erstatningsutbetalingene til Oslo kommune vedrørende Østmarka naturreservat. Dette har medført at vedtatt tilsagnsfullmakt for 2000 på post 33 er for lav til at planlagt barskogvern i 2000 kan vedtas.

Det er behov for å øke tilsagnsfullmakten på kap. 1427 post 33 Statlige erverv, barskogvern med 5,198 mill. kroner til totalt 70,198 mill. kroner for 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XVI pkt. 2 under kap. 22 Komiteens tilråding.

15.5.5 Post 60 Kommunal naturforvaltning, kan overføres

Sammendrag

Posten dekker bl.a. tilskudd til tiltak i friluftsområder, midler til Aksjon Vannmiljø og kartlegging og verdiklassifisering av biologisk mangfold.

Det foreslås å redusere bevilgningen for inneværende års budsjett med 1 mill. kroner. Dette vil innebære et noe lavere aktivitetsnivå.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

15.5.6 Post 73 Forebyggende tiltak mot rovviltskader og omstillingstiltak, kan overføres

Sammendrag

Etterslep fra beitesesongen 1999 som følge av forebyggende tiltak mot ulveskader i Rendalen

Ved Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 1999, jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) ble det bevilget 7,7 mill. kroner til forebyggende tiltak mot rovviltskader, hvorav om lag 6,0 mill. kroner ble anvendt i Rendalen kommune. I nysalderingen 1999 (jf. St.prp. nr. 12 (1999-2000) og Innst. S. nr. 65 (1999-2000)) ble det bevilget ytterligere 2,0 mill. kroner til forebyggende tiltak mot rovviltskader i Rendalen kommune, slik at total tilleggsbevilgning i 1999 til Rendalen ble 8,0 mill. kroner.

Rendalen kommune har ytterligere et akkumulert underskudd på rundt 1,7 mill. kroner etter tiltakene som ble iverksatt sommeren 1999. Dette skyldes i hovedsak omfattende ulveangrep på sau etter at disse var tatt inn på innmarksbeite. Det måtte derfor gjennomføres ekstraordinære tiltak, bl.a. døgnkontinuerlig vakthold m.m., for å forebygge ulveskader.

Forebyggende tiltak mot rovviltskader i Rendalen, Stor-Elvdal og Alvdal kommuner i 2000, samt dekning av akutte behov knyttet til ulveetablering i Østfold

I dag er det to store ulveflokker med til sammen nesten 20 individer i Rendalen, Stor-Elvdal og Alvdal kommuner. I tråd med praksis fra tidligere år har Direktoratet for naturforvaltning og Fylkesmannen i Hedmark arbeidet aktivt for å forberede beitesesongen 2000 i disse områdene. Det tas sikte på å inngå avtaler med de berørte kommunene. Avtalene vil bygge på at kommunene utarbeider planer og foreslår tiltak for å hindre ulveskader på sau.

Det er i tillegg etablert flere ulvegrupper i grensestrøkene mot Sverige i Østfold og Akershus fylker. Disse gruppene representerer et betydelig større konfliktpotensiale enn forutsatt, til tross for at det er begrenset med beitedyr i de aktuelle områdene. Det er derfor nødvendig å styrke tiltakene mot ulveskader også i disse områdene. I lys av ovennevnte er det allerede disponert 2,0 mill. kroner fra post 73.4 Omstillingstiltak til særskilte tiltak i Østfold inneværende år.

Det er behov for en ytterligere styrking av forebyggende tiltak i disse områdene med til sammen 16,3 mill. kroner. Pga. den uforutsette og akutte situasjonen som har oppstått i de tre fylkene, foreslås det midlertidig utsettelse av omstilling fra sauehold til melkeproduksjon i rovdyrutsatte områder. Dette innebærer at 6,0 mill. kroner som for 2000 er bevilget til langsiktige omstillingstiltak under post 73.4 omdisponeres. Overførte midler fra 1999 på post 73.4 på ca. 1,4 mill. kroner er allerede utbetalt til diverse omstillingstiltak i Lierne kommune.

I tillegg til omdisponeringen på 6,0 mill. kroner, foreslås en tilleggsbevilgning på 10,3 mill. kroner til forebyggende tiltak mot rovviltskader i Hedmark, Østfold og Akershus på kap. 1427 post 73.3 Forebyggende tiltak.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 1427 post 73 med 12 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 15.5.6 kap. 1427 post 73

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

1427

70

1

Underskudd Rendalen

+1,7

+1,7

+1,7

+1,7

+1,7

+1,7

+1,7

2

Tilleggsbevilgning

+10,3

+10,3

+10,3

+10,3

+10,3

+10,3

+10,3

3

Ytterligere styrking

0

+2,0

+2,0

+2,0

+2,0

+2,0

+2,0

Sum

+12,0

+14,0

+14,0

+14,0

+14,0

+14,0

+14,0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteen vil øke bevilgningen på kap. 1427 post 73 med 2 mill. kroner. Komiteen ønsker at forebyggende tiltak mot rovviltskader i Rendalen, Stor-Elvdal og Alvdal kommuner samt akutte behov for ulveetableringer i Østfold skal styrkes med 2 mill. kroner.

Komiteen fremmer følgende forslag:

Kap. 1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

73

Forebyggende tiltak mot rovviltskader og omstillingstiltak, kan overføres, forhøyes med .....

fra kr 28 000 000 til kr 42 000 000

kr 14 000 000