1.2 Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram

  • a) en verdivurdering og forslag til endelig balanse i NSB Gardermobanen AS, og forslag om den framtidige organisasjonsform og eierstruktur for selskapet

I St.prp. nr. 39/Innst. S. nr. 156 (1997-1998) er det lagt til grunn at det skal foretas en vurdering av NSB Gardermobanen AS" balanse i forbindelse med regnskapsavleggelsen for 1999, dvs. våren 2000. Det ble bl.a. lagt til grunn at regnskapsmessige underskudd i 1998 og 1999 kunne dekkes ved tilsvarende reduksjon i statens lån til selskapet, og at likviditeten i selskapet ble sikret ved at betalingen av renter ble tilpasset dette. Forslagene innebar at NSB Gardermobanen AS" økonomi ble sikret fram til våren 2000.

Med bakgrunn i vurderinger og anbefalinger fra styret i NSB BA (NSB) vedr. grunnlagsmateriale for fastsetting av endelig balanse for NSB Gardermobanen AS og framtidig organisasjons- og eierstruktur for selskapet, engasjerte Samferdselsdepartementet et revisjonsfirma til å foreta en vurdering av NSBs anbefalinger, med spesiell vekt på verdivurdering som grunnlag for endelig balanse for NSB Gardermobanen AS.

  • b) et sammendrag av høringsuttalelsene til NOU 1999: 28 Gardermoprosjektet. Evaluering av planlegging og gjennomføring, med departementets forslag til videre oppfølging av tilrådingene i rapporten

Gardermoprosjektet er et av de største landbaserte prosjekter i Norge gjennom tidene og hvor planleggingen og utbyggingen har vært meget omfattende og kompleks. Regjeringen ønsket derfor en slik gjennomgang, som bl.a. klarlegger hvordan en kan nytte erfaringer fra denne utbyggingen ved andre større utbyggingsprosjekter.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at det i proposisjonen foretas en verdivurdering og forslag til endelig balanse i NSB Gardermobanen AS, og forslag om den framtidige organisasjonsform og eierstruktur for selskapet, og videre en gjennomgang av NOU 1999:28 Gardermoprosjektet – Evaluering av planlegging og gjennomføring.

Komiteen er svært opptatt av at en skal trekke lærdom av de feil som er gjort i prosessen med Gardermoprosjektet.

Komiteen viser til at det i St.prp. nr. 39 (1997-1998) ble foreslått at verdsetting NSB Gardermobanen AS og fastsetting av balanse for selskapet skulle utsettes til selskapet hadde vært i drift i ett helt år.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, vil vise til at på det tidspunkt St.prp. nr. 39 (1997-1998) ble lagt fram, var det meste av kostnadene knyttet til investeringer i infrastruktur kjent. Etter ett år med drift av Flytoget er det blitt kjent at driftskostnadene ligger betydelig over opprinnelig anslag og at markedsandelen for Flytoget er lavere enn forutsatt. Sammen med de store overskridelsene knyttet til utbyggingen av infrastrukturen viser dette at hele Gardermobaneprosjektet har vært for dårlig planlagt.

Flertallet viser videre til at Gardermoprosjektet har vært gjennomgått og evaluert flere ganger. Gardermoprosjektet har også vært sak i kontroll og konstitusjonskomiteen, og Stortinget vedtok 9. mai 2000 å sette ned en granskningskommisjon som skal foreta en bred gjennomgang av utredning, planlegging, prosjektering og utbygging av ny hovedflyplass for Østlandet og Gardermobanen. Flertallet mener eventuelle konstitusjonelle konsekvenser av Gardermoprosjektet må vurderes etter at Stortingets granskingskommisjon har avsluttet sitt arbeid.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser det som svært uheldig at stortingsflertallet på grunn av handlingslammelse har satt i gang en ny granskning som skal gjennomgå det som allerede er gjennomgått, og at en dermed må bruke tid og ressurser fra NSB Gardermobanen AS og NSB BA som burde brukes på framtidsretta oppgaver.

Disse medlemmer vil videre understreke at Gardermobanen gir de reisende en punktlig og rask reisemåte av høg kvalitet. Disse medlemmer vil videre peke på den betydning det har at Gardermobanen og NSB avlaster vegnettet ved at de har over 40 pst. av de reisende. Det ville vært miljømessig uholdbart å bygge flyplassen uten jernbane som tilbringersystem.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil understreke at Gardermoprosjektet med Gardermobanen er et av de største landbaserte utbyggingsprosjekter i Norge gjennom tidene og at planlegging og utbygging dermed har vært meget omfattende og kompleks.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til tidligere forslag fra Fremskrittspartiet i Stortingsforhandlingene sesjonen 1992-1993 om Gardermoen med tilhørende tilbringersystem der partiet gikk inn for en privatfinansiert flyplass og stemte imot Gardermoen og Gardermobanen.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til St. meld. nr. 90 (1991-92) der regjeringen Harlem Brundtland informerte Stortinget om at Gardermobanen ville være bedriftsøkonomisk lønnsom.

Disse medlemmer vil vise til Innst. S. nr. 156 (1997-98) der komiteens medlemmer fra Høyre skrev:

«Disse medlemmer vil gå imot Regjeringens opplegg om å overføre infrastrukturen og kostnadene ved byggingen av strekningen Gardermoen-Eidsvoll til Jernbaneverket. Det har vært stortingsflertallets intensjon at denne strekningen skulle være en del av Gardermobanen. En slik overføring vil innebære en gradvis sanering av gjelden i NSB Gardermobanen AS. Disse medlemmer er imot en gradvis gjeldssanering enten den skjer ved rentesubsidiering eller ved regulær gjeldssanering, fordi det er viktig å få presentert totalkostnadene knyttet til prosjektet. Ved å få en samlet gjeldssanering vil man oppnå en sterkere synliggjøring av den alvorlige situasjonen som har utviklet seg."

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at vi nå skal fastlegge rammebetingelsene for Gardermobanens framtidige drift ut fra det erfaringsgrunnlag vi sitter med i driftsfasen så langt, vurderinger av det forbedringspotensial som ligger på drift og vedlikehold, kundegrunnlag etc.

Dette medlem viser til de konklusjoner Sosialistisk Venstreparti trakk i Innst. S. nr. 143 (1999-2000) vedrørende utredning, planlegging og utbygging av Gardermobanen. Med bakgrunn i Riksrevisjonens rapport og en rekke rapporter og evaluering fra utvalg sitter vi med et bred gjennomgang av prosessen, og har reist kritikk mot klare svakheter i det materiale som lå til grunn for vedtaket om utbygging. Sosialistisk Venstreparti konkluderte i følgende forslag:

«Stortinget konstaterer at Samferdselsdepartementet i St.prp. nr. 90 (1991-92) ikke ga Stortinget dekkende informasjon når det gjaldt usikkerhet om forhold som var av betydning for å vurdere Gardermobanens lønnsomhet.»