Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
I St.prp. nr. 39/Innst. S. nr. 156
(1997-1998) er det lagt til grunn at det skal foretas en vurdering
av NSB Gardermobanen AS" balanse i forbindelse med regnskapsavleggelsen
for 1999, dvs. våren 2000. Det ble bl.a. lagt til grunn
at regnskapsmessige underskudd i 1998 og 1999 kunne dekkes ved tilsvarende
reduksjon i statens lån til selskapet, og at likviditeten
i selskapet ble sikret ved at betalingen av renter ble tilpasset
dette. Forslagene innebar at NSB Gardermobanen AS" økonomi
ble sikret fram til våren 2000.
Med bakgrunn i vurderinger og anbefalinger fra
styret i NSB BA (NSB) vedr. grunnlagsmateriale for fastsetting av
endelig balanse for NSB Gardermobanen AS og framtidig organisasjons-
og eierstruktur for selskapet, engasjerte Samferdselsdepartementet
et revisjonsfirma til å foreta en vurdering av NSBs anbefalinger, med
spesiell vekt på verdivurdering som grunnlag for endelig
balanse for NSB Gardermobanen AS.
Gardermoprosjektet er et av de største
landbaserte prosjekter i Norge gjennom tidene og hvor planleggingen
og utbyggingen har vært meget omfattende og kompleks. Regjeringen ønsket
derfor en slik gjennomgang, som bl.a. klarlegger hvordan en kan
nytte erfaringer fra denne utbyggingen ved andre større
utbyggingsprosjekter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen
og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad
og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen
Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser
til at det i proposisjonen foretas en verdivurdering og forslag
til endelig balanse i NSB Gardermobanen AS, og forslag om den framtidige
organisasjonsform og eierstruktur for selskapet, og videre en gjennomgang
av NOU 1999:28 Gardermoprosjektet – Evaluering av planlegging
og gjennomføring.
Komiteen er svært opptatt
av at en skal trekke lærdom av de feil som er gjort i prosessen
med Gardermoprosjektet.
Komiteen viser til at det i St.prp.
nr. 39 (1997-1998) ble foreslått at verdsetting NSB Gardermobanen AS
og fastsetting av balanse for selskapet skulle utsettes til selskapet
hadde vært i drift i ett helt år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil vise til at på det tidspunkt St.prp.
nr. 39 (1997-1998) ble lagt fram, var det meste av kostnadene knyttet
til investeringer i infrastruktur kjent. Etter ett år med
drift av Flytoget er det blitt kjent at driftskostnadene ligger
betydelig over opprinnelig anslag og at markedsandelen for Flytoget
er lavere enn forutsatt. Sammen med de store overskridelsene knyttet
til utbyggingen av infrastrukturen viser dette at hele Gardermobaneprosjektet
har vært for dårlig planlagt.
Flertallet viser videre til at
Gardermoprosjektet har vært gjennomgått og evaluert
flere ganger. Gardermoprosjektet har også vært
sak i kontroll og konstitusjonskomiteen, og Stortinget vedtok 9.
mai 2000 å sette ned en granskningskommisjon som skal foreta
en bred gjennomgang av utredning, planlegging, prosjektering og
utbygging av ny hovedflyplass for Østlandet og Gardermobanen. Flertallet mener
eventuelle konstitusjonelle konsekvenser av Gardermoprosjektet må vurderes
etter at Stortingets granskingskommisjon har avsluttet sitt arbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser det som svært
uheldig at stortingsflertallet på grunn av handlingslammelse
har satt i gang en ny granskning som skal gjennomgå det
som allerede er gjennomgått, og at en dermed må bruke
tid og ressurser fra NSB Gardermobanen AS og NSB BA som burde brukes
på framtidsretta oppgaver.
Disse medlemmer vil videre understreke
at Gardermobanen gir de reisende en punktlig og rask reisemåte
av høg kvalitet. Disse medlemmer vil videre
peke på den betydning det har at Gardermobanen og NSB avlaster
vegnettet ved at de har over 40 pst. av de reisende. Det ville vært
miljømessig uholdbart å bygge flyplassen uten
jernbane som tilbringersystem.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at Gardermoprosjektet med Gardermobanen er et av de
største landbaserte utbyggingsprosjekter i Norge gjennom
tidene og at planlegging og utbygging dermed har vært meget
omfattende og kompleks.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere forslag fra Fremskrittspartiet i Stortingsforhandlingene
sesjonen 1992-1993 om Gardermoen med tilhørende tilbringersystem
der partiet gikk inn for en privatfinansiert flyplass og stemte imot
Gardermoen og Gardermobanen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til St. meld. nr. 90 (1991-92) der regjeringen Harlem Brundtland
informerte Stortinget om at Gardermobanen ville være bedriftsøkonomisk
lønnsom.
Disse medlemmer vil vise til
Innst. S. nr. 156 (1997-98) der komiteens medlemmer fra Høyre
skrev:
«Disse medlemmer vil gå imot Regjeringens
opplegg om å overføre infrastrukturen og kostnadene
ved byggingen av strekningen Gardermoen-Eidsvoll til Jernbaneverket.
Det har vært stortingsflertallets intensjon at denne strekningen
skulle være en del av Gardermobanen. En slik overføring
vil innebære en gradvis sanering av gjelden i NSB Gardermobanen
AS. Disse medlemmer er imot en gradvis gjeldssanering enten den skjer
ved rentesubsidiering eller ved regulær gjeldssanering,
fordi det er viktig å få presentert totalkostnadene
knyttet til prosjektet. Ved å få en samlet gjeldssanering
vil man oppnå en sterkere synliggjøring av den alvorlige
situasjonen som har utviklet seg."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at vi nå skal fastlegge rammebetingelsene for Gardermobanens
framtidige drift ut fra det erfaringsgrunnlag vi sitter med i driftsfasen
så langt, vurderinger av det forbedringspotensial som ligger
på drift og vedlikehold, kundegrunnlag etc.
Dette medlem viser til de konklusjoner
Sosialistisk Venstreparti trakk i Innst. S. nr. 143 (1999-2000) vedrørende
utredning, planlegging og utbygging av Gardermobanen. Med bakgrunn
i Riksrevisjonens rapport og en rekke rapporter og evaluering fra
utvalg sitter vi med et bred gjennomgang av prosessen, og har reist
kritikk mot klare svakheter i det materiale som lå til
grunn for vedtaket om utbygging. Sosialistisk Venstreparti konkluderte
i følgende forslag:
«Stortinget konstaterer at Samferdselsdepartementet i
St.prp. nr. 90 (1991-92) ikke ga Stortinget dekkende informasjon
når det gjaldt usikkerhet om forhold som var av betydning
for å vurdere Gardermobanens lønnsomhet.»