Nordisk Utviklingsfond (NDF) ble opprettet ved nordisk
overenskomst av 3. november 1988 som et ledd i det nordiske bistandssamarbeidet
for å fremme økonomisk og sosial utvikling i utviklingslandene. Stortinget
samtykket i at Norge skulle delta i NDF gjennom behandlingen av
St.prp. nr. 135 (1987-1988) om norsk deltakelse i Nordisk Utviklingsfond,
jf. Innst. S. nr. 8 (1988-1989). Ved nordisk overenskomst av 9.
november 1998 ble det inngått en fornyet overenskomst
om NDF. Stortinget samtykket i den fornyede overenskomsten ved St.prp.
nr. 57 (1998-1999).
Fondet gir lån på "myke vilkår"
over 40 år. Lånene er rentefrie og inkluderer
en avdragsfri periode på 10 år. De gunstige utlånsvilkårene
gjør at den beregnede gaveandelen på NDFs utlån
er om lag 65 pst.
Til grunn for virksomheten legges de nordiske
lands utviklingspolitiske prioriteringer med utgangspunkt i det
overordnede mål om en fattigdomsrettet bistand. NDF opererer
i et begrenset antall samarbeidsland og konsentrerer innsatsen om
lavinntektslandene.
Fondet arbeider gjennom å finansiere
komponenter i større prosjekter som gjennomføres
i regi av andre multilaterale finansieringsinstitusjoner, først
og fremst Verdensbankgruppen og de regionale utviklingsbankene i
Afrika, Asia og Latin-Amerika. Fondet finansierer prosjekter av
nordisk interesse, det vil si med interesse fra minst to av de nordiske
landene, og hoveddelen av NDFs lån benyttes til å finansiere
varer og tjenester fra Norden. Om lag halvparten av prosjektene
er lokalisert i Afrika.
Bidragene til fondet finansieres over de nordiske lands
bistandsbudsjetter. Fondet ble opprettet med en kapital på 100
mill. SDR (spesielle trekkrettigheter), som på det tidspunkt
tilsvarte om lag NOK 862,9 mill. Etter en prøveperiode
på fem år ble det i 1992 vedtatt å gjøre
fondet permanent, samt å utvide grunnkapitalen med SDR
150 mill. (NDF II). Ytterligere en kapitalpåfylling på SDR
250 mill. fant sted i 1996 (NDF III).
På oppdrag fra Nordisk Ministerråd
ble det høsten 1999 gjennomført en uavhengig evaluering
av NDF. Evalueringsrapporten støtter opp om konklusjonene fra
tidligere gjennomganger av NDF som fremhever fondets store nordiske
nytte. NDF har en bred nordisk forankring, god kostnadseffektivitet
og kvalitet på sin virksomhet. Dette avspeiler seg gjennom
en betydelig etterspørsel fra nordiske samarbeidende aktører.
På det operasjonelle nivå er NDF i en unik posisjon
til å fremme nordiske interesser og påvirke samarbeidspartnere
i tråd med nordiske utviklingsprioriteringer.
De nordiske utviklingsmyndighetene har i sluttrapporten
fra forhandlingene om kapitalutvidelse slått fast at NDF
fortsatt skal legge en fattigdomsrettet utlånsstrategi
til grunn som det overordnede mål for virksomheten. I tillegg
bør NDF bidra til:
– å fremme
hensyntagen til miljø og en bærekraftig utvikling,
– å fremme likestilling
mellom menn og kvinner,
– å fremme en utviklingspolitikk
som involverer allmennheten i samarbeidslandene og som tar hensyn til
menneskerettighetene, og
– å forebygge korrupsjon
og fremme godt styresett på sine virksomhetsområder.
Det forutsettes videre at prioriteringen av
de fattigste landene skal opprettholdes. NDF skal videreføre
prioriteringen av Afrika, og fondets samlede engasjement skal begrenses
til maksimalt 30 land. NDFs komparative fortrinn tilsier et fortsatt
tyngdepunkt for utlån til økonomisk infrastruktur.
De nordiske utviklingsmyndighetene er blitt
enige om at dagens prøveordning fra 1994 for direkte utlån til
privat sektor, skal avvikles i sin nåværende form. Prøveordningen
har imidlertid gitt verdifull erfaring. NDF bør i fremtiden
fortsatt bidra til å støtte utviklingen av den
private sektor i utviklingsland.
Ved slutten av inneværende år
vil hele NDFs grunnkapital på SDR 515 mill. være
bundet opp i forpliktende tilsagn. For å kunne fortsette
aktiviteten må fondet tilføres ny kapital. De
nordiske utviklings-myndighetene har på bakgrunn av ovennevnte
evalueringsrapport forhandlet frem en enighet om en ny utvidelse
av grunnkapitalen på 330 mill. euro (1 EUR = 8,2 NOK)
for perioden 2001-2005 (NDF IV). Regjeringen foreslår med
denne proposisjonen at Norge deltar i kapitalpåfyllingen
med sin andel på 22,5 pst., hvilket utgjør 74,25
mill. euro. Bidraget forutsettes innbetalt i løpet av perioden
2003-2009 og vil bli belastet programområde 03 Internasjonal
bistand.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Haakon Blankenborg, Kjell Engebretsen, Kirsti
Kolle Grøndahl, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg og Tom
Thoresen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Magne Bondevik og lederen Einar
Steensnæs, fra Høyre, Jan Petersen og Siri Frost
Sterri, fra Senterpartiet, Johan J. Jakobsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lisbeth Rugtvedt, og fra Venstre, Lars Sponheim, har ingen
merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Dag Danielsen og Fridtjof Frank Gundersen, går
imot at Norge deltar i kapitalutfylling under henvisning til sitt
generelle syn på denne type utviklingshjelp, og til at
det er lite sannsynlig at slike lån vil bli tilbakebetalt.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Norge deltar i en
kapitalpåfylling i Nordisk Utviklingsfond for årene
2001-2005 med til sammen EUR 74 250 000.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 25. oktober 2000
Einar Steensnæs
leder |
Johan J. Jakobsen
ordfører |
Haakon Blankenborg
sekretær |