Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå forvaltningspraksisen av de fire store rovdyra i Norge, og sørge for at framtidig forvaltningspraksis blir i tråd med Stortingets intensjoner nedfelt i St.meld. nr. 35 (1996-1997) og Innst. S. nr. 301 (1996-1997) slik at hensynene til landbruks- og tamreindriften blir ivaretatt på en akseptabel måte."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, Rolf Terje Klungland, lederen
Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Hilde
Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie
og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim,
viser til St.meld. nr. 35 (1996-1997) og Stortingets behandling
av denne gjennom Innst. S. nr. 301 (1996-1997). Gjennom Stortingets behandling
ble rovdyrpolitikken endret på flere punkter. Følgende
prinsipper ble slått fast:
– Norge
skal overholde internasjonale konvensjoner når det gjelder
vern av artsmangfold og truede arter, herunder Bern-konvensjonen.
Dette gjelder bl.a. sikring av levedyktige bestander av de fire store
rovdyrene, ulv, bjørn, jerv og gaupe. Denne forpliktelsen
skal følges opp nasjonalt.
– Forpliktelsen skal følges
opp etter et todelt mål der en både sikrer et
aktivt jordbruk med utnyttelse av utmarksressursene og rein- og
sauedrift innenfor akseptable økonomiske rammevilkår,
og levedyktige bestander av de fire store rovdyrene.
– Forvaltningen skal være
differensiert, slik at rovdyrene har et sterkere vern i enkelte
områder (kjerneområder), mens andre områder
sikres mot etablering av rovdyrbestander, bl.a. ved avskyting. Slik
skal en sikre større forutsigbarhet for næringsutøvere
og lokalbefolkning.
– Lokalbefolkningen skal trekkes
mer med i beslutningene i rovdyrforvaltningen. Det innføres
forsøksordninger som sikrer bredere lokal medvirkning i beslutningsprosessene,
med opprettelse av utvalg som tillegges besluttende myndighet i
flere fylker.
– Bestandsregistreringen skal
bedres og det skal satses mer på forebyggende tiltak, slik
at forvaltningen tilpasses bestandsnivåene og slik at konfliktnivået
mellom partene i rovdyrforvaltningen kan dempes.
– Næringsutøverne
i rovdyrberørte områder skal ikke lide store økonomiske
tap som følge av vernebestemmelsene. Erstatningsordningen
endres, og næringsutøverne sikres full erstatning
for rovdyrtapene. Næringen må få utbetalt
erstatning i det året tapet skjer.
– Reindriftsnæringen
skal behandles særskilt i rovdyrsammenheng. Dette skal
ha konsekvenser for måten rovdyrforvaltningen gjennomføres
på, bl.a. ved fordeling av fellingskvoter, og for erstatnings- og
kompensasjonsordninger.
Komiteen viser til at ulike regjeringer
har hatt ansvaret for å sikre oppfølgingen av
meldingen etter Stortingets behandling.
Komiteen vil påpeke
at Stortinget gjennom behandlingen av Ot.prp. nr. 37 (1999-2000)
foretok endringer av viltloven som bl.a. sikrer større
mulighet for felling av potensielle skadedyr allerede før
skade oppstår. Et flertall i komiteen understreket samtidig viktigheten
av etablering av et profesjonelt jegerkorps for å sikre
at felling etter viltloven §12 effektueres raskt.
Siden Stortingets behandling av St.meld. nr.
35 (1996-1997) vil komiteen vise til at bestandsutvikling
har økt for de fire store rovdyrene, spesielt har økningen
vært stor for ulv og jerv. Komiteen vil dessuten
fremheve at det som følge av dette også har funnet
sted en betydelig økning i konfliktnivået, i forholdet
mellom næringsutøvere og lokalbefolkning i rovdyrberørte
områder på den ene siden, og forvaltningen på den
andre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det har gått
drøyt 3 år siden Stortinget behandlet forrige
rovdyrmelding. Flertallet vil peke på at
det i denne tidsperioden er igangsatt en rekke tiltak i tråd
med Stortingets vedtak for å begrense skadenivået
og dempe konfliktene mellom bufe og rovdyr. Disse tiltakene er av
en slik karakter at de må få virke en tid før
man kan trekke en konklusjon i forhold til om prinsippene i Innst.
S. nr. 301 (1996-1997) er oppfylt slik Stortinget forutsatte. Flertallet finner
det imidlertid naturlig at en slik evaluering og helhetlig gjennomgang
av erfaringene siden 1996-1997 blir foretatt, og mener derfor at
det senest innen utgangen av 2003 bør fremmes en ny stortingsmelding
om rovdyrforvaltningen. Flertallet vil i denne sammenheng
vise til behandlingen av Dokument nr. 8:18 (2000-2001) - om forslag
fra representantene Ansgar Gabrielsen, Bjørn Hernæs
og Jan Tore Sanner. Meldingen, som - i forbindelse med behandlingen
av dette forslaget - foreslås fremmet for Stortinget innen
utgangen av 2003, bør bygge på internasjonale
miljøkonvensjoner, herunder Bern-konvensjonens forpliktelser
og hovedlinjene i rovdyrpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet konstaterer at komiteen gjennom behandlingen
av Dokument nr. 8:92 (1999-2000) klart har påvist at målsettingen
om en balansert rovdyrforvaltning ikke er fulgt opp. Selv om tiltak
som er beskrevet i innstillingen vil være både nødvendige
og riktige for å møte denne utfordringen, vil
det være behov for en betydelig omlegging av rovdyrpolitikken.
Det bør bl.a. skje en avvikling av kjerneområdene.
Disse medlemmer vil her vise
til debatten om rovdyrmeldingen i St.meld. nr. 35 (1996-1997), og
til partienes merknader til Innst. S. nr. 301 (1996-1997). Disse
medlemmer mener det er positivt at det fremmes en ny stortingsmelding
om rovdyrforvaltning. Selv om det er viktig at det i en slik melding
foretas en evaluering og helhetlig gjennomgang av erfaringene siden
1996-1997, bør meldingen også fange opp behovet
for endring av eksisterende rovdyrpolitikk.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag fremsatt i forbindelse med behandlingen av Dokument nr.
8:18 (2000-2001) - om at det skal legges fram en stortingsmelding
om rovdyrforvaltningen senest innen utgangen av 2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener videre at følgende
spørsmål bør vies særlig oppmerksomhet:
– En gjennomgang
av bestandsutviklingen og erfaringer med forvaltningen av denne,
samt prognoser for bestandsutviklingen fremover og eventuelle konsekvenser
for bestandsforvaltningen. Her bør det bl.a. fokuseres
på ulvebestanden, samt bruken av kjerneområder.
– En gjennomgang av erfaringene
med forsøksordningene for lokal medvirkning i forvaltningen
og tilleggelse av myndighet på forvaltningssiden til fylkesvise
organer.
– En gjennomgang av erfaringene
med erstatningsordningene slik disse ble endret i forbindelse med Stortingets
behandling.
Flertallet vil imidlertid vise
til ulike faglige vurderinger og rapporter fra miljøvernforvaltningen,
samt rapporter fra næringsutøvere og lokalbefolkningen
i rovdyrberørte områder.
Flertallet viser bl.a. til følgende
problemer:
– Uttak
av rovdyr utenfor kjerneområdene og av skadedyr der beslutning
om felling er tatt, har vist seg å være vanskelig,
noe som skaper uforutsigbarhet for næringsutøvere
i rovdyrberørte områder.
– Reindriftsnæringen
er blitt svært hardt belastet, bl.a. som følge
av økningen i rovdyrbestandene. Nye tiltak er nødvendig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil dessuten understreke
behovet for en ytterligere opptrapping av de tiltak som allerede er
satt i gang. Dette flertallet vil her særlig
vise til følgende problemer:
– Bestandsregistreringen
må styrkes ytterligere for å motvirke at konfliktnivået
vedvarer og øker på dette området. Dette
er også spørsmål som må følges
opp i framtidige budsjetter.
– Satsingen på forebyggende
tiltak har de senere årene økt betydelig. Store
tap av bufe og tamrein, samt voksende konfliktnivå tilsier
en ytterligere opptrapping av forebyggende tiltak.
–Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til Dokument
nr. 8:7 (2000-2001), og til sine merknader i forbindelse med behandlingen
av denne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at ovennevnte problemer har hastekarakter. Ivaretakelse av disse
hensyn kan derfor ikke vente på behandlingen av en ny stortingsmelding
om rovdyrforvaltningen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Venstre,
vil på denne bakgrunn be Regjeringen sikre at ovennevnte
forhold blir bedre ivaretatt, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å iverksette
tiltak som ivaretar effektivt uttak av rovdyr utenfor kjerneområdene
og skadedyr der fellingstillatelse er gitt, en styrking av bestandsregistreringen,
større satsing på forebyggende tiltak og særskilte
tiltak for reindriftsnæringen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil særlig peke på behovet
for en snarlig avklaring av viktige spørsmål knyttet
til forvaltningen av den sørskandinaviske ulvestammen. Disse
medlemmer vil her vise til Dokument nr. 8:8 (2000-2001),
der det blir reist forslag om at Regjeringen legger fram for Stortinget
forslag til nytt forvaltningsområde for ulv.
Disse medlemmer mener det er
viktig at iverksettelse av forvaltningsområde for ulv vil
få betydelige følger for utmarksnæringer,
ressursutnytting, økologi, dyrevern og trivselen i mange
lokalsamfunn. Disse konsekvensene må klarlegges før
det fattes vedtak om et forvaltningsregime. Det er også viktig å få kjennskap
til de omkostninger som må til for å realisere
en forvaltningsplan, herunder spørsmålet om framtidige erstatninger. Disse
medlemmer vil ta opp forslag i tråd med dette.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringa på eigna
måte, og før Regjeringa fattar vedtak i saka,
gjere Stortinget kjent med kva konsekvensar gjennomføringa
av nytt forvaltningsområde for ulv vil få for
utmarksnæringar, ressursutnytting, økologi, dyrevern
og trivselen i lokalsamfunna, og også gjera greie for økonomiske
fylgjer, medrekna omfanget av framtidige erstatningar."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i ideen om at det kan være lettere å felle
rovdyr utenfor kjerneområdene enn innenfor, og støtter
derfor prinsippet om en differensiert forvaltning. Dette
medlem presiserer imidlertid at kravet i Bern-konvensjonen
om at felling bare kan skje når det ikke foreligger annen
tilfredsstillende løsning, må tas alvorlig. Dette
betyr at tiltak som tilsyn/gjeting/bruk av hund,
uroprosjekt, forsinket slipp på utmarksbeite, tidligere
sanking, flytting av sau til alternative beiteområder,
inngjerding m.v. er grundig vurdert som alternativer til felling.
Dette medlem viser til egen merknad
i Innst. O. nr. 80 (1999-2000):
"Dette medlem mener at differensiert forvaltning
må knyttes til faktisk forvoldt skade. Etter dette medlems mening
vil ordlyden " ... for å forhindre skade på bufe eller
tamrein" medføre at rovdyr utenfor kjerneområdet
er "fritt vilt". Rovdyr representerer pr. definisjon en trussel
mot andre dyr - bufe og tamrein er intet unntak. Videre åpnes
det for felling for å "forhindre skade på naturlig
fauna, flora eller økosystemer". Etter dette medlems mening åpner
dette for tolkninger av primærforebyggende karakter som
vil måtte bli problematiske sett i relasjon til våre
internasjonale forpliktelser.
Dette medlem mener
derfor at kravet til forvoldt skade skal være opprettholdt,
og at differensiert forvaltning skal forholde seg til graden av
slik forvoldt skade i og utenfor kjerneområdet. Ikke minst
mulighetene til en mer lempelig fellingspraksis utenfor kjerneområdene
forutsetter dette."
Dette medlem kan ikke se at det
foreligger noen aktuell situasjon som gir grunnlag for å foreta
uttak av større grupper av to ulveflokker, selv om disse
befinner seg utenfor kjerneområdene, men ser klart behov
for en mer aktiv innsats fra myndighetenes side når det
gjelder forebygging og forvaltning av våre rovdyr, samt
en ny helhetlig gjennomgang av problematikken i løpet av noen år.
Dette medlem viser for øvrig
til de avtaler som vi har med svenske myndigheter vedrørende økning
av ulvebestanden og samarbeid om forvaltningen. Et samarbeid kan
ikke bety at det er Sverige som skal bære de fleste belastningene
ved forvaltningen av ulvebestanden. Det vises i denne sammenheng
til brev fra den svenske regjeringen til artikkel bl.a. i Dagbladet 17.januar
2001.
Dette medlem anbefaler at det
opptas samtaler med bl.a. svenske myndigheter hvor mulige løsninger drøftes.
Alternativene kan da være et mindre uttak av ulv enn det
som er varslet, f.eks. tiltak knyttet til problematikken i Østfold,
samt Koppangflokken. Forutsetningen er imidlertid at det oppnås
en felles forståelse mellom svenske og norske myndigheter
om at tiltakene ikke bryter med inngåtte avtaler, samt
Bern-konvensjonen. Dette medlem minner for øvrig
om at et samlet storting ønsker en ny rovdyrmelding i løpet av
2003, og at det i denne meldingen vil være naturlig å fremme
forslag til overordna tiltak som er samorda med våre nordiske
naboer. Dette medlem går derfor imot vedtak
II i denne innstillingen.
Dette medlem viser videre til
at de mange utfordringene i rovdyrpolitikken krever økt
innsats også fra myndighetenes side. Mye tyder på at
vi vet for lite om hvordan rovdyrstanden lever og vokser, noe veksten
i ulvebestanden har vist, og mer forskning og kunnskap på dette
området er nødvendig. Problemene reflekteres også i
de sterkt økte utbetalinger til erstatninger. Erstatninger
kan imidlertid aldri bli mer enn nettopp det - nemlig en erstatning
for en virksomhet samfunnet ønsker, som utmarksbeite og
bærekraftig drift av småfe og bufe. Dette
medlem er derfor opptatt av at vi gjør det vi kan
for å redusere behovet for erstatninger gjennom nye forsøk,
basert på erfaringer fra andre steder med tilsvarende problemer,
for eksempel Italia.
I Abruzo i Italia har myndighetene satset stort
på forebygging. Her har en systematisk over mange år arbeidet
for at rovdyr, bufe og mennesker skal kunne fungere sammen. Området,
som har vært fraflyttingstruet, opplevde en betydelig oppblomstring
ved at blant annet ungdom flyttet tilbake. Dette medlem ønsker
at en trekker erfaringer fra slike prosjekter, plukker ut ett eller
to områder i Norge og tilfører betydelige ressurser
for å drive forebyggende og forskningsbasert arbeid. Et
slikt prosjekt ville kunne bety ny kunnskap om rovdyrspørsmål,
samtidig som det kunne være en spennende distriktssatsing
av interesse for blant annet ungdom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvikle
et forsøksprosjekt med forebyggende og forskningsbasert
arbeid i rovdyrutsatte områder, basert blant annet på erfaringene
fra tilsvarende problemområder i andre land."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringa på eigna måte, og før Regjeringa fattar vedtak i saka, gjere Stortinget kjent med kva konsekvensar gjennomføringa av nytt forvaltningsområde for ulv vil få for utmarksnæringar, ressursutnytting, økologi, dyrevern og trivselen i lokalsamfunna, og også gjera greie for økonomiske fylgjer, medrekna omfanget av framtidige erstatningar.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 8:92 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Morten Lund og John Dale om å sørge
for at forvaltningen av de fire store rovdyra er i tråd
med Stortingets intensjon - vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen om å iverksette
tiltak som ivaretar effektivt uttak av rovdyr utenfor kjerneområdene
og skadedyr der fellingstillatelse er gitt, en styrking av bestandsregistreringen,
større satsing på forebyggende tiltak og særskilte
tiltak for reindrifts-næringen.
III
Stortinget ber Regjeringen utvikle et forsøksprosjekt med
forebyggende og forskningsbasert arbeid i rovdyrutsatte områder,
basert blant annet på erfaringene fra tilsvarende problemområder
i andre land.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 25. januar 2001
Tore Nordtun
leder |
Bror Yngve Rahm
ordfører og sekretær |