I samsvar med Grunnlovens § 75 k har
Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2000-2001) lagt frem for Stortinget
antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og
regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av
regnskapene for 1999.
Det er tatt opp i alt 37 saker, 25 antegnelser
og 12 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene
for 1999 for Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole,
Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek
og Radiumhospitalets apotek. Regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet,
Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for
oppfinnere er godkjent med forbehold.
I tilknytning til revisjonen av Rikstrygdeverkets regnskap
og regnskapet til Statens Pensjonskasse er det påvist en
rekke feil og mangler når det gjelder beregning av pensjoner,
både i Statens Pensjonskasse og i Folketrygden. Dette har
medført dels betydelige feilutbetalinger. Riksrevisjonen
ser svært alvorlig på dette.
I de senere årenes antegnelser er det
tatt opp en rekke saker knyttet til regnskapsføringen i
departementene og underlagte virksomheter, samt problemer knyttet
til innføringen av nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens
brev til Statsministerens kontor og Finansdepartementet i tilknytning
til fjorårets antegnelser. Det er gjort et omfattende arbeid
i forvaltningen for å rette opp påpekte forhold,
men i en del virksomheter er det fremdeles vesentlige feil og mangler
knyttet til økonomiforvaltningen. Innføringen
av nye økonomisystemer skaper fortsatt problemer, og mange
virksomheter har fremdeles manglende forståelse for viktigheten
av avstemmingsrutiner som kan avdekke feil og mangler i regnskapet
gjennom året. Blant annet på grunn av mangelfull
kvalitetssikring oppstår det også feil i innrapporteringen
til statsregnskapet.
Det er tatt opp flere saker som omhandler store
saksrestanser og restanser knyttet til innfordring, bl.a. når det
gjelder arveavgift. Lang saksbehandlingstid knyttet til beregningen
av arveavgift har vært tatt opp en rekke ganger tidligere.
Staten har i den senere tid opprettet en rekke
selvstendige virksomheter - enten ved omdanning og fristilling av
statlig virksomhet - eller ved at statlig kapital er stilt til rådighet
ved nyetableringer. Gjennomført revisjon gir indikasjon
på at det er behov for å utvikle retningslinjer
for hvordan fristilling av statlig virksomhet skal forberedes og
gjennomføres, bl.a. med hensyn til hvilke verdivurderinger
som skal legges til grunn ved overføringen av formuesverdier.
En tidligere antegnelse desidert "Til observasjon"
tas opp på nytt i årets antegnelser. Forøvrig
legger Riksrevisjonen fram for Stortinget en gjennomgåelse
og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1995-1998
desidert "Til observasjon" i Dokument nr. 3:1 (2000-2001).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre,
Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, har
merket seg at tidligere antegnelser desidert "Til observasjon" tas
opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig
til Stortingets behandling av Dokument nr. 3:1 (2000-2001) om Riksrevisjonens
gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for
1995-1998 desidert "Til observasjon," jf. Innst. S. nr. 137 (2000-2001).
Komiteen ser alvorlig på at
Riksrevisjonen ikke har kunnet godkjenne regnskapene for 1999 for
Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole,
Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek
og Radiumhospitalets apotek, samt at regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet,
Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for
oppfinnere kun er godkjent med forbehold. Komiteen forutsetter
at dette er forhold som blir prioritert rettet opp av de berørte
institusjoner og ansvarlig departement.
Komiteen ser alvorlig på at
det er påvist en rekke feil og mangler når det
gjelder beregning av pensjoner, både i Statens Pensjonskasse
og i Folketrygden, noe som har medført dels betydelige
feilutbetalinger. Komiteen viser til at det for den
enkelte pensjonsmottaker vil være svært vanskelig å kontrollere
hvorvidt pensjonsutbetalingen er riktig. Det er derfor etter komiteens oppfatning
helt avgjørende at regelverket, rutinene og kvalitetssikringen
på en betryggende måte ivaretar den enkelte pensjonsmottakers
sikkerhet for rett utbetaling. Komiteen viser for øvrig
til merknader under Arbeids- og administrasjonsdepartementet Punkt 2.3 Statens Pensjonskasse – revisjon
av pensjoner.
Komiteen viser til at det i forbindelse
med de senere årenes antegnelser er det tatt opp en rekke
saker knyttet til regnskapsføringen i departementene og underlagte
virksomheter, samt problemer knyttet til innføringen av
nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens brev til Statsministerens
kontor og Finansdepartementet i tilknytning til fjorårets
antegnelser. Komiteen registrerer at det er gjort
et omfattende arbeid i forvaltningen for å rette opp påpekte
forhold, men at det i en del virksomheter fremdeles er vesentlige
feil og mangler knyttet til økonomiforvaltningen. Komiteen har
merket seg at innføringen av nye økonomisystemer
fortsatt skaper problemer. Komiteen ser svært
alvorlig på dette. Komiteen vil presisere
viktigheten av at problemene knyttet til regnskapsføring og økonomiforvaltning
blir prioritet av hele forvaltningen. Komiteen viser
for øvrig til komiteenes merknader i Innst. S. nr. 102
(1998-1999) vedrørende problemer med innføringen
av nye økonomisystemer i forbindelse med den raske innføringen
av det nye økonomireglementet og komiteens behandling av
Riksrevisjonens Dokument nr. 1 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 107
(1999-2000). Komiteen forutsetter at de nevnte tiltakene
har blitt fulgt opp av forvaltningen.
Komiteen registrerer at det er
tatt opp flere saker som omhandler store saksrestanser og restanser
knyttet til innfordring, bl.a. når det gjelder arveavgift. Komiteen viser
til at det i den senere tid er opprettet en rekke selvstendige virksomheter
- enten ved omdanning og fristilling av statlig virksomhet - eller
ved at statlig kapital er stilt til rådighet ved nyetableringer. Komiteen registrerer
at den gjennomførte revisjon gir indikasjon på at
det er behov for å utvikle retningslinjer for hvordan fristilling
av statlig virksomhet skal forberedes og gjennomføres. Komiteen forutsetter at
det på området blir vurdert igangsatt nødvendige
tiltak for å ivareta nevnte forhold.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som
fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende
kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene
vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet
i Dokument nr. 1 (2000-2001). Når det gjelder de andre sakene
for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg
uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til
desisjon.
Riksrevisjonen har for regnskapsåret
1999 gjennomført en revisjon vedrørende behandling
av feilutbetalinger og misbruk av attføringsytelser for å følge
opp de svakheter, feil og mangler som ble avdekket i en tidligere
undersøkelse som Riksrevisjonen har redegjort for i antegnelsene
til statsregnskapet for 1997. I 1999 ble kontrollen gjennomført
i åtte fylker hvor feilutbetalings- og misbrukssaker var
sentralisert ved utvalgte enheter i et arbeidskontor, samt sju arbeidskontorer
i de fylkene hvor sakene ikke var sentralisert.
Revisjonen viste fortsatt avvik mellom gjeldende rutiner
og retningslinjer og praksis. Videre ble det registrert at i enkelte
saker var saksbehandlingstiden mer enn seks måneder. Revisjonen
viste for øvrig at antallet feilutbetalings- og misbrukssaker
varierer mellom de forskjellige likeartede enheter og arbeidskontorer,
samt at det ikke alltid ble skilt mellom feilutbetalings- og misbrukssaker.
I noen tilfeller var rutinene ved lønnstrekk eller trekk
i andre løpende ytelser, og oversendelse til namsmannen
for utlegg ikke fulgt. Det ble videre registrert at utestående
restanser på feilutbetalings- og misbrukssaker utgjorde
i mai 1998 ca. 12,2 mill. kroner og i november 1999 ca. 23,4 mill.
kroner.
Arbeidsdirektoratet opplyser at registrerte
avvik vil bli fulgt opp med gjeldende enheter. Videre uttaler direktoratet
at det er lagt opp til at fylkesarbeidskontorene kan bestemme hvilke
saker som skal behandles ved enheten, og hvilke som fra en hensiktsmessighetsvurdering
fortsatt skal behandles ved arbeidskontorene. Selv om antall saker
varierer sterkt fra en enhet til en annen, er det ifølge
direktoratet ikke nødvendigvis fordi enhetene gjør
en dårligere jobb i et fylke hvor enheten har få saker.
Det heter videre at den samme forklaringen i utgangspunktet kan
legges til grunn også når det gjelder skillet
mellom misbrukssaker og andre feilutbetalingssaker. Direktoratet
uttaler at antall saker ved ulike enheter i noen grad kan forklares
med varie-rende antall stønadsmottakere. For øvrig
vil Statens Innkrevingssentral fra 1. januar 2000 overta ansvaret for
innkrevingen av feilutbetalte attføringsytelser.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
bedt direktoratet om å prioritere arbeidet med å korrigere forhold
som har vært påpekt av Riksrevisjonen tidligere
når det gjelder saksbehandling knyttet til forvaltningen
av attføringsytelsene. Departementet ser alvorlig på at
Riksrevisjonen fortsatt har avdekket avvik mellom gjeldende rutiner
og retningslinjer og praksis når det gjelder saksbehandling
knyttet til feilutbetaling og misbruk av attføringsytelser.
Videre uttaler departementet at det vil bli presisert overfor Arbeidsdirektoratet
at det skal følge dette opp med fylkene og iverksette tiltak
for å sikre at rutinene og retningslinjene blir fulgt.
Det heter videre at direktoratet også vil bli bedt om å undersøke årsakene
til de store variasjonene i saksmengden og eventuelt foreslå tiltak
hvis det skulle være nødvendig. Departementet
er imidlertid enig med direktoratet i at dette i seg selv ikke nødvendigvis
innebærer at kontorer med få saker ikke gjør
en god jobb på dette feltet.
Departementet uttaler videre at det er enig
i at det bør skilles mellom feilutbetalinger etter årsak,
men at dette gjøres ifølge direktoratet også i
dag. Det vil også bli bedt om at dette innskjerpes overfor
fylkesarbeidskontorene slik at det er mulig å skille mellom
feilutbetalings- og misbrukssaker. Departementet vil be direktoratet
om å sørge for at rutinene følges slik
at krav ikke foreldes. Videre uttales det at departementet vil be
om at etatens bruk av rutiner for utlegg, lønnstrekk eller andre
løpende ytelser blir fulgt.
Avslutningsvis opplyser departementet at fra
1. januar 2001 vil nye regler for attføringsytelser bli
innført, og at det også vil bli innført
nye IT-systemer knyttet til forvaltningen og utbetalingen av attføringsytelsene.
Ifølge departementet vil dette være med på å redusere
antall feilutbetalingssaker og legge til rette for at avstemmingen
vil kunne skje løpende gjennom året. Det heter
videre at nytt saksbehandlingssystem skal være implementert
fullt ut innen 1. januar 2003, og dette vil på en bedre
måte enn dagens system bidra til at retningslinjer og rutiner
følges.
Riksrevisjonen uttaler at den ser det som uheldig
at det fortsatt avdekkes avvik mellom rutiner, retningslinjer og
praksis i saksbehandlingen knyttet til feilutbetalinger og misbruk
av attføringsytelser.
Riksrevisjonen har merket seg at det er opprettet egne
enheter som utelukkende skal arbeide med feilutbetalingssaker, og
at det vil bli sett på mulighetene for å styrke
den forebyggende innsatsen. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
følger opp at Aetat Arbeidsdirektoratet iverksetter tilstrekkelige
tiltak for å bedre saksbehandlingen på området.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at undersøkelsen er gjennomført for å følge
opp de svakheter som ble avdekket i undersøkelsen vedrørende
"ytelser til yrkesrettet attføring", jf. Dokument
nr. 1 (1998-1999) og Dokument nr. 3:1 (1999-2000).
Komiteen har merket seg at revisjonen
fortsatt viser avvik mellom gjeldende rutiner og retningslinjer og
praksis vedr. behandling av feilutbetalinger og misbruk av attføringsytelser
og at utestående restanser på slike saker har økt
fra 12,2 mill. kroner i mai 1998 til 23,4 mill. kroner i november
1999.
Komiteenhar
registrert at departementet ser alvorlig på situasjonen
og at det er opprettet egne enheter som kun skal arbeide med feilutbetalingssaker
og at det vil bli sett på mulighetene for å styrke
den forebyggende innsatsen. Komiteen forutsetter
at departementet følger opp at Aetat Arbeidsdirektoratet
iverksetter tilstrekkelige tiltak for å bedre saksbehandlingen på området – herunder
at rutiner følges slik at krav ikke foreldes.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Riksrevisjonen har foretatt kontroller av beregning og
utbetaling av pensjoner fra Statens Pensjonskasse (SPK). Målsettingen
for kontrollen har vært å vurdere om SPK utbetalte
korrekte pensjoner i henhold til gjeldende regelverk.
Ved utgangen av 1999 var det i underkant av
180 000 personer som mottok alderspensjon, uførepensjon, pensjon
til etterlatte, barnepensjon eller avtalefestet pensjon fra SPK.
Disse fikk i 1999 utbetalt ca. 8,6 mrd. kroner i pensjon etter samordning.
Riksrevisjonen har bl.a. avdekket feil og mangler
på følgende områder knyttet til behandlingen
av pensjoner i SPK:
– Dataintegritet
ved konvertering til nytt system
– Mangelfull integritet mellom
godkjente og anvendte data ved beregning av ytelse
– Ikke iverksatte pensjonsvedtak
– Barnetillegg
– Innhentelse av samordningsdata
om folketrygd
– Registrering av stopp av attførings-/rehabiliteringspenger
– Mangelfulle logiske kontroller
– Feil fastsettelse av pensjon
i henhold til samordningsloven §23.2
– Avstemming av utbetalinger
– Manglende omregning pr. 1. mai
1999
– Systemdokumentasjon
– Stikkprøvekontroll
foretatt av internrevisjonen
Riksrevisjonen har avdekket at det er utbetalt
både for mye og for lite i pensjoner med til dels betydelige beløp.
Siden det er vanskelig for den enkelte å kontrollere om
pensjonsutbetalingen er riktig, ser Riksrevisjonen svært
alvorlig på dette.
Feilene kan generelt knyttes til svakheter i
system og rutiner. Det er bl.a. påvist en rekke svakheter
i programmerte maskinelle kontroller og mangelfull funksjonsdeling.
Riksrevisjonen anser det for eksempel som uheldig at samme saksbehandler
har ansvar for fastsetting og utbetaling av pensjonen når
det samtidig er påvist at eventuelle feil ikke fanges opp
av de maskinelle kontrollene i systemet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
bl.a. svart at med de store utfordringer SPK i dag står
overfor, og i en tid med økende arbeidsbelastning, har
det vært nødvendig med klare prioriteringer og
langsiktighet i SPKs oppgaveløsning. Prioriteringer har
vært gjort slik at den enkelte pensjonist ikke skal bli
skadelidende ved ikke å få pensjon utbetalt til
rett tid. SPK innførte fra og med mai 1999 en utbetalingsgaranti,
og status i dag er at tilnærmet alle pensjoner utbetales
til rett tid. Garantien er nå utvidet til å gjelde
også endringer av igangsatte pensjoner. Videre er SPKs
tilgjengelighet på telefon og evne til å besvare
brev innen fristen betydelig forbedret og er i dag tilfredsstillende.
Departementet ser alvorlig på de kritikkverdige
forhold som er avdekket av Riksrevisjonen. Departementet vil i styringsdialogen
med SPK ta opp Riksrevisjonens merknader i sin fulle bredde for å få igangsatt nødvendige
kvalitetssikringstiltak.
Departementet er lite tilfreds med at feilprosenten
i pensjonsutbetalingene ikke har blitt redusert i løpet
av de siste årene, og har i den løpende etatsstyringsdialogen
med SPK påpekt dette forholdet flere ganger. Saken vil
bli tatt opp på nytt med SPK så lenge andelen feilutbetalte
pensjoner ikke er tilfredsstillende. Imidlertid er de feilutbetalte
pensjonsbeløp mindre enn før og det er dermed
grunnlag for å si at SPK den senere tid har forbedret sin
oppgaveløsning på dette området. Departementet
er fornøyd med SPKs måloppnåelse knyttet
til utbetalingsgarantien, og status i dag er at tilnærmet
alle pensjoner utbetales til rett tid. Garantien er også utvidet
til å gjelde endringer av igangsatte pensjoner.
Departementet understreker at kravene til rask
og effektiv oppgaveløsning ikke skal gå på bekostning
av kravene til kontroll og rettssikkerhet for SPKs medlemmer. Departementet
og SPK vil opprettholde målsettingen om at minimum 95 pst.
av nye pensjonsutbetalinger skal utbetales riktig ved første
gangs utbetaling. SPKs arbeid med å redusere antall feil
i pensjonsutbetalingene skal være et prioritert område inntil
situasjonen har blitt tilfredsstillende.
Riksrevisjonen ser svært alvorlig på omfanget
av feil i utbetalte pensjoner. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
i styringsdialogen med SPK vil ta opp Riksrevisjonens merknader
og iverksette nødvendige tiltak.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at det i 1995 ble iverksatt et femårig teknologisk omstillingsprosjekt
for Statens Pensjonskasse og at SPK som en del av dette prosjektet,
tok i bruk et nytt system for beregning og utbetaling av pensjoner
(Kasper MP4) i begynnelsen av 1999.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har avdekket flere feil og mangler i den interne kontrollen knyttet
til behandlingen av pensjoner i SPK og at feilene generelt kan knyttes
til svakheter i system og rutiner.
Komiteen finner det ikke tilfredsstillende
at feilprosenten i pensjonsutbetalingene ikke har blitt redusert
i løpet av de siste årene og vil påpeke
at det er svært vanskelig for den enkelte å kontrollere
om pensjonsutbetalingene er riktige.
Komiteen er tilfreds med at tilnærmet
alle pensjoner utbetales til rett tid, men vil understreke at kravene til
rask og effektiv saksbehandling ikke skal gå på bekostning
av kravene til kontroll og rettssikkerhet for SPKs medlemmer.
Komiteen forutsetter at departementet
holder en løpende dialog med SPK om forholdene og iverksetter nødvendige
tiltak.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
De kommunevise skatteregnskapene er fellesregnskap
for staten og vedkommende kommune over felles innkrevde skatter
m.v., som etter bestemte regler blir å fordele mellom skattekreditorene.
Private regnskapssentraler utfører etter avtaler driftsoppgaver
vedrørende standard skatteregnskap. Ansvaret for regnskapssystemet
er tillagt Skattedirektoratet.
Revisjonsansvaret for skatteregnskapene er delt
mellom kommunerevisjonene og Riksrevisjonen.
Det er ved revisjonen av regnskapet for 1999
påvist en del mangler vedrørende forholdet mellom
Skattedirektoratet og skatteregnskapssentralene bl.a.:
– Det er
ikke avtalefestet at Skattedirektoratets generelle krav til IT-sikkerhet
i skatteetaten også skal gjelde for skatteregnskapene.
– Det er i liten grad stilt krav
til IT-sikkerhet, herunder sikkerhetsrutiner og sikkerhetsnivå,
beredskapsplaner og beredskapsnivå, loggføring,
fysisk og funksjonell sikring, tilgangskontroller, rapporteringsrutiner
vedrørende sikkerhet og system- og brukerdokumentasjon.
– Det er ikke avtalefestet at
Skattedirektoratet og Riksrevisjonen har rett til innsyn og kontrolladgang
vedrørende skatteregnskapssentralenes systemer
for skatteregnskapene.
Videre er det anført at det synes som
om direktoratet ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til de sikkerhets-
og kontrollmessige sidene ved bruk av driftssentraler/skatteregnskapssentraler
i forbindelse med driften av skatteregnskapene. Revisjonen har antatt
at de generelle kravene til IT-sikkerhet i skatteetaten også bør omfatte
skatteregnskapet, og at det derfor bør avtalefestes at
sentralene har ansvaret for at skatteetatens krav til IT-sikkerhet
implementeres og etterleves. Riksrevisjonen har også pekt
på at dokumentasjonen vedrørende skatteregnskapssystemene
synes mangelfull, og bedt om en oversikt over hvilken dokumentasjon
som finnes på området.
Skattedirektoratet har anført at det
i noen grad er behov for ytterligere avtalefesting av eget oppfølgingsansvar
overfor skatteregnskapssentralene. Direktoratet vil vurdere hvorvidt
det bør avtalefestes innsynsrett for direktoratet i skatteregnskapssentralenes
håndtering av skatteregnskapet, samt sikkerhetsrutiner
omkring oppbevaring og håndtering av data. Det opplyses
at også Riksrevisjonens innsynsrett i denne sammenheng
vil bli tatt hensyn til, og at direktoratet vil komme tilbake til
dette i tilknytning til at nåværende treårsavtale
må fornyes i mai 2001.
Direktoratet har gitt uttrykk for at Strategi, politikk og standarder for IT-sikkerhet
i skatteetaten i utgangspunktet gjelder for skatteregnskapet,
men at dette ikke er nedfelt uttrykkelig i avtaleverket. Videre
opplyses det at direktoratet vil opprette en arbeidsgruppe for å gjennomgå hvilke
krav som bør stilles til IT-sikkerhet ved skatteregnskapssentralene,
og arbeidet skal være avsluttet med frist 1. november 2000.
Det vil deretter bli vurdert om det er behov for å endre
gjeldende avtale med hensyn til krav til sikkerhet. Eventuelle endringer vil
bli innarbeidet i forbindelse med inngåelse av ny avtale.
Finansdepartementet finner det uheldig at det
kan råde uklarhet om hvilke krav som stilles til skatteregnskapssentralenes
IT-sikkerhet, og forutsetter at direktoratet tar initiativ til å endre
gjeldende avtale omgående dersom det viser seg å være
vesentlige mangler ved gjeldende sikkerhetsrutiner og de kravene
som følger av gjeldende avtaleverk. Departementet mener videre
at etablering av en tilfredsstillende innsynsrett for direktoratet
og Riksrevisjonen er viktig, men at arbeidet med IT-sikkerhet bør
ha første prioritet.
Når det gjelder dokumentasjonen, blir
det opplyst at Skattedirektoratet vil foreta en vurdering av hva
som anses som tilfredsstillende kvalitet på dokumentasjon på de
ulike områdene.
Riksrevisjonen bemerker at avtalene som regulerer den
løpende utvikling og drift av de kommunevise skatteregnskapene
ikke synes i tilstrekkelig grad å ivareta kravene til sikkerhetsnivå og
sikkerhetsrutiner i skatteregnskapet. Riksrevisjonen har merket
seg opplysningen om at en arbeidsgruppe i Skattedirektoratet skal
gjennomgå hvilke krav som bør stilles til IT-sikkerhet
ved skatteregnskapssentralene, og at departementet forutsetter at
direktoratet tar initiativ til å endre gjeldende avtaler
omgående dersom inngåtte avtaler har vesentlige
mangler. For øvrig framstår dokumentasjonen vedrørende
skatteregnskapssentralenes systemer som mangelfull.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet anser
etableringen av en tilfredsstillende innsynsrett for Riksrevisjonen
og Skattedirektoratet som viktig, og at det vil bli iverksatt tiltak
for å bedre kvaliteten på dokumentasjonen på de
områdene som ikke vurderes som tilfredsstillende.
Finansdepartementet uttaler i sitt svar at de
har merket seg Riksrevisjonens uttalelse om viktigheten av at bestemmelser
som sikrer rett til innsyn og kontroll for Riksrevisjonen tas inn
i gjeldende avtaler. Departementet har på den bakgrunn
i brev av 25. september 2000 bedt Skattedirektoratet om umiddelbart å iverksette
tiltak for å innarbeide slike bestemmelser i gjeldende
avtaler.
Finansdepartementet viser for øvrig
til sitt brev av 26. juni 2000 til Riksrevisjonen og har ingen ytterligere
merknader til realiteten i saken.
Riksrevisjonen uttaler at den anser det som
kritikkverdig at det ikke er satt samme krav til IT-sikkerhet mht.
de kommunevise skatteregnskapene som for andre systemer i skatteforvaltningen,
og at det er mangler mht. dokumentasjonen vedrørende
skatteregnskapssentralenes systemer. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet klargjør og iverksetter nødvendige
tiltak for å sikre tilfredsstillende sikkerhet og dokumentasjon.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
har bedt Skattedirektoratet om umiddelbart å iverksette
tiltak for å sikre Riksrevisjonens rett til innsyn og kontroll
i skatteregnskapssentralenes systemer.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har funnet kritikkverdige forhold vedrørende
de avtalene som er inngått mellom Skattedirektoratet og
skatteregnskapssentralene, samt vedrørende IT-sikkerhet
og dokumentasjon. Komiteen vil understreke at det
ikke må være tvil om at Riksrevisjonen har samme
rett til innsyn og kontroll vedrørende skatteregnskapssentralenes systemer
som i forvaltningen ellers, og at dette bør komme klart
fram i avtalene. Det er også av stor viktighet at skatteregnskapssentralene
følger samme regler vedr. IT-sikkerhet som skatteetaten
for øvrig. Komiteen har merket seg at Finansdepartementet
vil sette i verk tiltak for å bedre situasjonen.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til vedtak, "Til observasjon".
Kommune 2312 ble med virkning fra inntektsåret 1980
opprettet som en egen likningskommune for skattlegging, kontroll
og innkreving av skatt vedrørende utenlandske arbeidstakere
og utenlandske oppdragstakere som er skattepliktige til Norge, og
som arbeider med eller driver virksomhet på land eller
på den norske kontinentalsokkelen og ikke har annen tilknytning
til Norge enn midlertidig opphold/oppdrag i riket eller
på sokkelen. Likningsfunksjonen er lagt til Sentralskattekontoret
for utenlandssaker, mens Stavanger kemnerkontor er tillagt funksjonen
som skatteoppkrever. Kommunerevisjonen i Midt-Rogaland har den løpende
kontroll av skatteregnskapet/innfordringen, mens Rogaland
skattefutkontor fører tilsyn med kemnerkontorets arbeid.
Innkrevingen av sokkelskatt/utenlandsskatt er problemfylt,
og har tidligere vært omtalt i Dokument nr. 1 (1990-1991).
Det har de senere år vært
en sterk økning i skattytermassen og i innbetalt
skattebeløp for kommune 2312. Antall skattytere har økt
fra ca. 16 000 i 1995 til ca. 30 000 i 1999, og innbetalt skattebeløp
har økt fra 507 mill. kroner i 1991 til 1 655 mill. kroner
i 1999.
Kommunerevisjonen uttaler i revisjonsberetningen for
1999 at skatteoppkrevers arbeid med sikring og innkreving av skattekrav
for tiden ikke fungerer tilfredsstillende. Det vises til skatteoppkreverens årsrapport
for 1999 der det framgår at innkrevingsarbeidet er på etterskudd,
i hovedsak på grunn av vesentlig økning i restansemassen, økt
belastning som følge av arbeid med nytt innkrevingssystem,
vesentlige endringer i likningen fra tidligere år samt
betydelig manuelt merarbeid med årets lønns- og
trekkoppgaver på grunn av feilstyring av skattetrekk. Kommunerevisjonen
anser dagens situasjon som svært bekymringsfull.
Skattedirektoratet deler den bekymring som er
framkommet mht. økning i antall skattytere, økning
i utestående restanser og manglende innkrevingsaktivitet. Det
understrekes at en rask innfordringspågang vil være
helt avgjørende.
Finansdepartementet gir uttrykk for at det ser
alvorlig på situasjonen, og viser til at direktoratet har
iverksatt en rekke tiltak for å forbedre innkrevingsarbeidet ved
kommune 2312. Dette gjelder bl.a. innføring av nytt elektronisk
saksbehandlersystem, gjennomgåelse av instrukser og rutiner,
tettere oppfølging fra direktoratets side, samt styrking
av ressurssituasjonen.
Departementet uttaler videre at en bistandsavtale med
Storbritannia vil være et godt virkemiddel for å redusere
restansene ved sokkelkommunen. En slik avtale vil bl.a. kunne motvirke
at utenlandske borgere "flytter" fra et udekket skatteansvar i Norge.
Departementet oppgir imidlertid at det ikke har vært mulig å oppnå enighet
med Storbritannia om bestemmelsene om gjensidig bistand til innfordring
av skattekrav. Dette gjelder både i bi- og multilateral
sammenheng. Resultatutviklingen ved kommune 2312 vil for øvrig bli
fulgt opp. Dersom resultatene ikke bedres i løpet av året
vil departementet i samråd med Skattedirektoratet vurdere
alternative tiltak for å bedre innkrevingen fra sokkelen,
herunder hvorvidt en alternativ administrativ forankring for denne
oppgavefunksjonen vil være mer hensiktsmessig.
Riksrevisjonen viser til at innkrevingen av
skatt fra utenlandske selskaper og arbeidstakere også er
tatt opp tidligere. Da Rikrevisjonen avsluttet saken i 1996 var restansesituasjonen
blitt vesentlig forbedret. Riksrevisjonen konstaterer at restansene
igjen er økende. Det anses som viktig at arbeidet med å styrke
innkrevingsarbeidet gis høy prioritet og at ytterligere
tiltak vurderes og blir løpende evaluert.
Finansdepartementet uttaler i sitt svar at departementet
ser alvorlig på restanseutviklingen og innkrevingen ved
kommune 2312, sokkelen og har i brev av 25. september 2000 til Skattedirektoratet
bedt om at det utarbeides kvartalsvis rapportering til departementet
om resultatutviklingen og direktoratets oppfølging av kommune
2312. Finansdepartementet viser ellers til departementets brev av
26. juni 2000 til Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser alvorlig på restanseutviklingen og innkrevingen ved kommune
2312, og at departementet har bedt Skattedirektoratet om kvartalsvis
rapportering om restanseutviklingen og direktoratets oppfølging.
Riksrevisjonen forutsetter at restansesituasjonen bedres, og at
arbeidet med å styrke innkrevingsarbeidet gis høy
prioritet.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen understreker
at spørsmålet om innkreving av skatt fra utenlandske
selskaper og arbeidstakere også er tatt opp tidligere. Komiteen har
merket seg at restansene nå er økende igjen, at
Riksrevisjonen forutsetter at restansesituasjonen bedres, og at
arbeidet med å styrke innkrevingsarbeidet gis høy
prioritet. Komiteen viser til Finansdepartementets
svar til Riksrevisjonen, og har merket seg at departementet har bedt
om kvartalsvis rapportering fra Skattedirektoratet. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens synspunkter og forslag til konklusjon, "Til
observasjon".
Saks- og avgiftsrestansene på arveavgiftsområdet viser
de senere år en økende tendens. Store saksrestanser
er senest tatt opp i Dokument nr. 1 (1994-1995).
Saksrestanser
Riksrevisjonen har registrert at saksrestansene
er fordoblet i løpet av tre-årsperioden 1996-1999.
Skattedirektoratet viser til at hovedforklaringen
på økningen synes å være at
skattefogdkontorene i en periode har hatt økt fokus på andre
virksomhetsområder, særlig økonomitjenester
og oppfølging av skatteoppkreverne, og at dette synes å ha
gått på bekostning av arveavgiftsområdet.
Direktoratet har ved flere anledninger tatt opp utviklingen av saksrestansene med
skattefogdkontorene. Det opplyses at alle skattefogdkontorene arbeider
for å redusere saksrestansene, og at det er bebudet forbedringer.
Det er videre påbegynt arbeid med å sikre
kvalitet og tilgang på opplysninger skattefogdkontorene
benytter. Videre er det foretatt enkelte endringer i saksbehandlingsrutinene,
herunder endringer overfor publikum for at saksbehandlingen skal
gå raskere. Arbeidet med ferdigstillelse av arveavgifts-ABC
er et viktig virkemiddel for å redusere saksrestansene.
Denne vil imidlertid på grunn av arbeidets omfang først
kunne foreligge i 2001. For øvrig opplyses det at direktoratet
vil iverksette en hyppigere og tettere oppfølging av saksrestansene
på arveavgiftsområdet. Finansdepartementet antar
de tiltak direktoratet har omtalt vil bidra til å løse
problemet med økte saksrestanser. Departementet viser videre
til at omorganiseringen i direktoratet antas å medføre
en bedre gjennomføringsevne for de tiltak som ikke er fullført.
Departementet forutsetter at direktoratet prioriterer gjennomføringen
av gjenstående tiltak, og vil følge utviklingen
nøye.
Avgiftsrestanser
Ifølge Skattedirektoratets statistikk
vedrørende skattefogdkontorenes resultater pr. 31.desember
1999 utgjorde akkumulerte forfalte avgiftsrestanser totalt 92,4
mill. kroner pr. 31. desember 1999 mot 79 mill. kroner pr. 31. desember
1998, dvs. en restanseøkning på 17 pst. i løpet
av 1999.
Direktoratet anser restanseutviklingen som bekymringsfull.
Direktoratet har ikke foretatt noen fullstendig analyse av resultatene
pr. 31. desember 1999, og ønsker en helhetlig vurdering
av restansesituasjonen før det vurderes hvilke tiltak som
bør iverksettes. Direktoratet vil derfor avvente vurderingene
av resultatene pr. 31. desember 2000.
Finansdepartementet opplyser at foreløpige
halvårs-tall for 2000 viser at restansene er redusert,
men at det er vanskelig å trekke en endelig konklusjon
om restanseutviklingen basert på de foreliggende tall.
Departementet antar at direktoratets og skattefogdkontorenes økte
fokus på arveavgiftsområdet vil gi positive virkninger
også for innkrevingen. Departementet vil videre følge
utviklingen og eventuelt følge opp at særlige
tiltak blir gjennomført.
Riksrevisjonen bemerker at saks- og avgiftsrestansene
de senere år viser en økende tendens. Saksrestansene
utgjorde ca. 23 000 saker pr. 31. desember 1999, og overstiger dermed
i stor grad departementets forventede tall på 10 000-15
000 saker. Riksrevisjonen har merket seg at arbeidet med å redusere
saksrestansene ikke har ført til den forventede reduksjon.
Den lange saksbehandlingstiden er svært uheldig og kan medføre
problemer for arvingene og innfordringen av avgiftskravene. Det
er grunn til å understreke viktigheten av at det fortsatt
arbeides med å redusere saks- og avgiftsrestansene. Med
bakgrunn i at saksrestanser tidligere har vært tatt opp
i Dokument nr. 1 en rekke ganger i perioden 1988-1994, kan det synes å være
behov for at departementet etablerer en tettere oppfølging.
Finansdepartementet viser i sitt svar til departementets
brev av 3. august 2000 til Riksrevisjonen, og har for øvrig
ingen merknader.
Riksrevisjonen uttaler at den vil understreke
at den lange saksbehandlingstiden er svært uheldig da den kan
medføre problemer både for arvingene og for innfordringen
av avgiftskravene. Riksrevisjonen ser kritisk på at restansene
igjen har økt og forutsetter at departementet etablerer
en tettere oppfølging på området, og
at det iverksettes tiltak som reduserer saks- og avgiftsrestansene
vesentlig.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen ser med bekymring
på at antallet restanser har fordoblet seg i løpet
av tre-årsperioden 1996-1999. Den lange saksbehandlingstiden
er svært uheldig og kan medføre problemer for
arvingene og innfordringen av avgiftskravene. Komiteen viser
til at saksrestanser vedr. arveavgift har vært tatt opp
som sak av Riksrevisjonen en rekke ganger i perioden 1988-1994.
Når situasjonen fortsatt ikke er tilfredsstillende, men
tvert imot har forverret seg, mener komiteen, i likhet
med Riksrevisjonen, at det synes å være behov
for en tettere oppfølging fra departementets side. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens forslag til vedtak, "Til observasjon".
Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse
av våpen- og ammunisjonsforvaltningen ved 15 hær-
og heimevernsavdelinger, herunder om Forsvarets avdelinger har kontroll
med sine våpen- og ammunisjonsbeholdninger. Våpen
og ammunisjon er definert som sensitivt og regulert materiell. Regulert
materiell skal være underlagt spesielle kontrollbestemmelser.
Undersøkelsen har avdekket følgende
forhold:
– Mangler
ved registrering av håndvåpen.
– Mangler ved inndriving av mobiliseringsvåpen
fra personell som ikke lenger var tjenestepliktige og tjenestegjørende
befal som går av for aldersgrensen.
– Mangelfull oppfølging
av utfasede våpen, dvs. våpen som ikke lenger
inngår i Forsvarets oppsetninger.
– Problemer med å praktisere
regelverk for utlån av våpen mot årlig
kvitteringsfornyelse.
– Mangelfull dokumentasjon for
forbruk av ammunisjon. Det var store differanser mellom fysiske
og regnskapsmessige beholdninger av ammunisjon ved de fleste avdelingene.
– Gjeldende bestemmelser for ammunisjonsforvaltning
blir ikke fulgt opp.
– Lav kompetanse hos ammunisjonsforvaltere.
– Egenkontrollene fungerer ikke
etter intensjonene. Sensitivt materiell som våpen og ammunisjon
blir ikke prioritert. Det er utarbeidet planer, men oppfølgingen
er mangelfull, og det er mangler ved dokumentasjonen i visitasjonsprotokollen.
Riksrevisjonen konstaterer at Forsvaret ikke
har et sentralt ajourført våpenregister, og at
oppfølging og innlevering av mobiliseringsvåpen
fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige, ikke er blitt
prioritert. Til vernepliktsbefal er det utlevert betydelige mengder utfasede
våpen som ikke er inndrevet. Videre har Forsvaret problemer
med å følge de gitte bestemmelsene om årlig
kvitteringsfornyelse av utleverte våpen til HV-mannskaper.
Det kan stilles spørsmål ved om ordningen er gjennomførbar.
Riksrevisjonens undersøkelse har videre
avdekket at store mengder ammunisjon er utenfor regnskapsmessig
kontroll. Forsvarets avdelinger synes å ha nedprioritert
ammunisjonstjenesten.
Forsvarsdepartementet uttaler i sitt svart bl.a.
følgende:
"1. Våpen- og ammunisjonsforvaltningen i
Hæren/Heimevernet
1.1 Innlevering
av mobiliseringsvåpen - Ajourføring av våpenregister
...
Jeg ser alvorlig på Riksrevisjonens kritikk, spesielt det
forhold at Forsvaret ikke har prioritert innkreving av mobiliseringsvåpen
fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige. Tiltak vil bli
iverksatt for å forsere arbeidet med å redusere
etterslepet og sikre en bedre oppfølging.
Forsvaret
ivaretar kontrollen med beholdninger av våpen i avdelingsregnskap
og på regionalt nivå. Det kunne vært ønskelig
med et sentralt våpenregister, men siden det ikke er godtgjort
at eksisterende registre gir dårligere kontrollmuligheter,
har vi ikke funnet grunn til å erstatte disse med et sentralt
register.
1.2 Årlig kontroll av utleverte
våpen til HV-mannskaper
Videre
har Forsvaret problemer med å følge de gitte bestemmelser
om årlig kvitteringsfornyelse av utleverte våpen
til HV-mannskaper. Det kan stilles spørsmål ved
om ordningen er gjennomførbar.
Mobiliseringsutstyr,
herunder mobiliseringsvåpen og feltutrustning, utlånes
fra det enkelte HV-distrikt til den enkelte HV-soldat mot håndkvittering
som skal fornyes årlig. Dette foregår i forbindelse
med årlig innkalling og frammøte hvor personellet
må framvise mobiliseringsutstyret som er utlånt.
I noen tilfeller har det, av ulike årsaker, vært
vanskelig å få fornyet kvitteringen fra enkelte
mannskaper, og avdelingene har derfor unntaksvis godtatt utsettelse
med kvitteringsfornyelse til det påfølgende år.
En eventuell gjentakelse påfølgende år
aksepteres derimot ikke, og medfører ordre om innlevering.
Vurderinger som tidligere har vært gjort av behovet for
utlevering og årlig kontroll av mobiliseringsutstyr har
så langt konkludert med at nåværende
ordning opprettholdes av operative hensyn.
En ordning
med årlig kontroll av mobiliseringsvåpen er slik
jeg ser det nødvendig. Dagens ordning bør være gjennomførbar
uten for store vanskeligheter, og jeg er innstilt på at
den opprettholdes. Selve rutinene ved denne ordningen og praktiseringen
av unntak er imidlertid til fornyet vurdering, og jeg avventer resultatet av
denne før jeg tar endelig stilling til saken.
1.3 Regnskapsmessig
kontroll av ammunisjon
… Jeg ser med bekymring
på at praktisering av regelverket vedrørende kontroll
av ammunisjon ikke synes å være tilfredsstillende.
Bestemmelsene anses å være tilstrekkelige, men
det forutsettes at de etterleves i praksis. Jeg vil derfor innskjerpe
overfor Forsvaret at regelverket og kontrollrutinene skal følges
opp.
For øvrig kan jeg nevne at Forsvaret
er i ferd med å se nærmere på hvordan
man best kan ivareta kompetansebehovet for ammunisjonstjenesten
i framtiden. Mulighetene for en felles ammunisjonsforvaltning i Forsvaret
utredes. Jeg forventer at dette også vil kunne bidra til å forbedre
ammunisjonstjenesten og redusere de mangler som Riksrevisjonen har
konstatert."
Riksrevisjonen uttaler at de har merket seg
at departementet ser alvorlig på de mangler som er påvist,
og at det vil bli iverksatt tiltak vedrørende inndriving
av mobiliseringsvåpen og kontroll av ammunisjon. Videre
har Riksrevisjonen merket seg at rutinene med årlig kontroll
av mobiliseringsvåpen til HV-mannskaper og praktiseringen
av unntak er til fornyet vurdering. Forsvaret har selv definert
våpen og ammunisjon som sensitivt og regulert materiell.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at de tiltakene som
foreslås iverksatt av departementet, får den tilsiktede
virkning.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteenviser til at Riksrevisjonen har funnet store
mangler ved Forsvarets oppbevaring og kontroll med sine våpen-
og ammunisjonsbeholdninger. Komiteen mener Riksrevisjonens
undersøkelse og konklusjoner gir grunn til bekymring, og
vil understreke betydningen av at Forsvaret har god kontroll med
våpen og ammunisjon.
Komiteenviser
til at Forsvarsdepartementet også ser alvorlig på saken,
og at det vil bli iverksatt tiltak for å bedre situasjonen. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens syn om
at det er viktig at de tiltak som foreslås iverksatt av
departementet, får den tilsiktede virkning. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens forslag
til vedtak, "Til observasjon".
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Utdrag fra statsregnskapet for 1999 vedlegges
protokollen.
II
Antegnelsene til statsregnskapet for 1999 vedkommende
Arbeids- og administrasjonsdepartementet
Barne- og familiedepartementet
Finans- og tolldepartementet
Fiskeridepartementet
Forsvarsdepartementet
Justis- og politidepartementet
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Kommunal- og regionaldepartementet
Kulturdepartementet
Landbruksdepartementet
Miljøverndepartementet
Nærings- og handelsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Sosial- og helsedepartementet
Utenriksdepartementet
blir desidert i samsvar med innstillingen fra
Riks-revisjonen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 8. februar 2001
|
Gunnar Skaug
leder |
|
Sigurd Grytten
ordfører for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Landbruksdepartementet |
Carl I. Hagen
ordfører for Finans- og toll- departementet |
Kristin Halvorsen
ordfører for Kommunal- og regionaldepartementet og Miljøvern-departementet |
Odd Holten
ordfører for Fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet |
Inger Lise Husøy
ordfører for Barne- og familie- departementet og Utenriksdeparte- mentet, saker vedrørende utvikling og menneskerettigheter |
Laila Kaland
ordfører for Kulturdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet |
Vidar Kleppe
ordfører for Forsvarsdepartementet, Justis- og politidepartementet og Sosial- og helsedepartementet |
Kari Økland
ordfører for Arbeids- og administrasjonsdepartementet |
Svein Ludvigsen
sekretær og ordfører for Olje- og energidepartementet og Utenriks- departementet |