Tinglysing av forpliktelser eller rettigheter
i fast eiendom foregår lokalt ved den enkelte førsteinstansdomstol.
Arbeidet med tinglysing er i all hovedsak delegert til funksjonærene.
Tinglysingskontorene kan gi muntlig grunnboksinformasjon og utlevere
bekreftede utskrifter fra grunnboken. All annen informasjonsavgivelse
fra grunnboken er overlatt til Norsk Eiendomsinformasjon as hvor
Justisdepartementet er eneaksjonær.
Tinglysing i fast eiendom er organisert i to
IT-systemer, et lokalt, og en sentral database (grunnboken) som daglig
mottar innregistrerte data fra de lokale databasene. Justisdepartementet
har besluttet at ordningen med de lokale databasene skal avvikles
og erstattes med at dataene registreres direkte i en sentral database.
Antall tinglyste dokumenter i fast eiendom var
i 1999 867 917. Det antas at mellom 80 pst. og 90 pst. av alle tinglyste
dokumenter innleveres av profesjonelle brukere som for eksempel
banker og eiendoms-meglere.
Strukturutvalget delte seg i to like store grupper
i sine vurderinger av om tinglysingen fortsatt bør forbli i
domstolene. De i utvalget som ønsker å flytte
tinglysingen ut av domstolene mener det vil bli enklere å bygge
opp en tinglysingsfaglig kompetanse i et adskillig større
miljø, som kan sikre en mer enhetlig praksis. Sentral tinglysing
antas også å kunne bli mer kostnadseffektiv. Gruppen
som går inn for å beholde tinglysingen ved domstolene
legger vekt på at det domstolbaserte tinglysingssystemet
ivaretar kravene til sikkerhet og kvalitet, samtidig som det er
brukervennlig og publikumsnært. Denne gruppen mener at
oppbygging av en landsomfattende enhet med samme kompetanse vil
kreve betydelige ressurser. Et samlet utvalg uttaler at alternativet
til dagens system er å legge tinglysingsvirksomheten til
et landsomfattende register, eller oppbygging av et helt nytt og
landsomfattende organ.
Blant førsteinstansdomstolene er det
et klart flertall for å beholde tinglysingen lokalt ved
den enkelte domstol. Statens Kartverk mener tinglysingen bør
legges utenfor domstolene. Blant øvrige høringsinstanser
er det ulike syn.
Etter Justisdepartementets vurdering er ikke
tinglysing i fast eiendom en type myndighetsutøvelse som tilsier
at denne oppgaven bør løses ved domstolene. Den
effektiviseringsgevinst som oppnås ved bruk av moderne
teknologi vil være vanskelig å ta ut ved det enkelte
tinglysingskontor.
I dag forvalter Statens Kartverk databaser som beskriver
eiendommenes fysiske forhold ved hjelp av elektroniske kart og GAB-registeret.
Domstolene er forvaltere av grunnboken og kommunene er sentrale forvaltere
av offentlige arealplaner og eiendomskartlegging. Miljøverndepartementet
arbeider med ny lov om eiendomsregistrering på bakgrunn
av tilrådingene i NOU 1999:1 der det foreslås
at det etableres en ny såkalt matrikkel for Norge for å erstatte
dagens GAB-register. Det er etter Miljøverndepartementets
vurdering mye som taler for at Statens Kartverk bør få rollen som
nasjonal matrikkelmyndighet, mens kommunene får rollen
som lokal matrikkelmyndighet.
Ulike alternativer for organisering av tinglysingen med
ulik grad av sentralisering drøftes i meldingen pkt. 4.4.2.
I første omgang anslås behov
for investeringer ved å ta tinglysingen ut av domstolene å være
i størrelsesorden ca. 30 mill. kroner. Det antas at det
vil være billigere, mindre risikofylt og en mer fleksibel
løsning å gå veien om en regional fylkesmodell
fremfor å gjennomføre en direkte overgang til
en sentral løsning. De årlige driftskostnadene
anslås til ca. 50 mill. kroner når alle effektiviseringstiltak
er gjennomført. Overgangsperioden er kostnadsberegnet til
gjennomsnittlig 60-70 mill. kroner i årlige driftskostnader.
Oppgaven som forvalter av tinglysingsregisteret
ligger utenfor domstolenes kjerneoppgave med å utføre dømmende
virksomhet, og har ingen klar sammenheng med domstolenes øvrige
arbeidsoppgaver. Det ligger økonomiske besparelser og samfunnsmessige
gevinster i å flytte tinglysingsoppgavene ut av domstolene. Justisdepartementet
mener at det gir best økonomi å overføre
tinglysingsoppgavene til en regional modell med basis i fylkesvise
føringsenheter knyttet til Statens Kartverk. Ut fra en
helhetsvurdering går Justisdepartementet inn for at tinglysingsoppgavene
tas ut av domstolene og legges til Statens Kartverk.
Komiteen har merket
seg at Strukturutvalget delte seg i to like grupperinger når
det gjelder spørsmålet om tinglysing av forpliktelser
og rettigheter i fast eiendom skal foregå lokalt ved den
enkelte domstol, eller trekkes ut av domstolssystemet. Dette i seg
selv viser at spørsmålet ikke er opplagt, og etter komiteens syn må det
foreligge gode grunner for at en annen instans skal overta tinglysingsarbeidet.
Etter komiteens mening fremfører
begge grupper av Strukturutvalget gode argumenter for sine standpunkt. Komiteen har
imidlertid merket seg at et samlet utvalg uttaler at alternativet
til dagens system er å legge tinglysingsvirksomheten til
et landsomfattende register, som f.eks. Norsk Eiendomsinformasjon
a/s, Registerenheten i Brønnøysund, eller å bygge
opp et helt nytt landsomfattende organ. Selv om utvalget er klart
i forhold til konklusjonen om eventuelt sentralt register, har komiteen registrert
at Strukturutvalget også angir følgende desentrale
mulige overtakere av tinglysingsvirksomheten: Statens Kartverk,
fylkeskartkontorene, fylkesmannen, primærkommunene og jordskifteretten.
Komiteen har merket seg at et
klart flertall blant førsteinstansdomstolene mener at tinglysingen
må beholdes lokalt ved den enkelte domstol. Komiteen har
også merket seg at Brønnøysundregistrene
nevner seg selv som et naturlig valg ved vurderingen av en framtidig
modell for tinglysing. Komiteen har videre registrert
at Statens Kartverk mener en kan overføre ansvaret for
tinglysingen til kartverket uavhengig av om det velges en sentral
eller en desentral løsning.
Komiteen viser videre til at
Finansnæringens hovedorganisasjon og Sparebankforeningen
mener tiden er moden for å prioritere etableringen av et
nytt landsomfattende tinglysingsregister.
Komiteen merker seg at Kommunenes
Sentralforbund (KS) i utgangspunktet slutter seg til at tinglysingsfunksjonen
fortsatt skal ligge til førsteinstansdomstolene, men at
KS mener at dersom tinglysingsoppgavene tas ut av domstolene, bør
ansvaret plasseres slik at en får en best mulig samordning
av matrikkel og tinglysing i et nasjonalt eiendomsregister, og at
Statens Kartverk i så tilfelle er den rette instans til å overta
ansvaret for tinglysingen.
Komiteen viser til at meldingen
også omtaler at "Hardangerregisteret" har lansert seg som
en ny virksomhet for å ivareta en sentral føring
av grunnboken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til komiteens utgangspunkt om at det må foreligge gode
grunner for at en annen instans skal overta tinglysingsarbeidet. Disse
medlemmer mener at den teknologiske utvikling er en slik
grunn, og i seg selv er et tungtveiende argument for at en skal velge
en mer sentral løsning tilpasset framtiden. Disse
medlemmer vil understreke at en ny løsning må være
kompetent, like sikker og ha samme kvalitet som dagens tinglysningsvirksomhet,
samtidig som den må være brukervennlig og publikumsnær.
Disse medlemmer er enig med Justis-
og politidepartementet i at tinglysing i fast eiendom ikke er en type
myndighetsutøvelse som tilsier at denne oppgaven nødvendigvis
bør løses ved domstolene, og at det ikke er noen
direkte sammenheng mellom tinglysingsoppgavene og de andre arbeidsoppgavene
ved domstolene. Disse medlemmer mener at det for
en fremtidig løsning er naturlig å se på funksjonelle, brukermessige
koplinger mellom tinglysing i fast eiendom og andre typer relevant
eiendomsinformasjon.
Disse medlemmer ser klart at
tinglysing er en oppgave som ligger godt til rette for anvendelse
av Elektronisk Dokumentutveksling (EDI). Disse medlemmer er
enig i at den effektiviseringsgevinst som oppnås ved bruk
av moderne teknologi vil være vanskelig å ta ut
ved det enkelte lokale tinglysingskontor.
Disse medlemmer har med interesse
registrert at Miljøverndepartementet nå arbeider
med en ny lov om eiendomsregistrering der det foreslås
at det etableres en ny såkalt matrikkel for Norge for å erstatte dagens
GAB-registre (grunnregister, adresseregister og bygningsregister).
I denne forbindelse har disse medlemmer notert seg
at det er mye som taler for at Statens Kartverk får rollen
som nasjonal matrikkelmyndighet og kommunene rollen som lokal matrikkelmyndighet.
Dersom dette siste skjer, kan etter disse medlemmers syn
kommunenes kompetanse tenkes videre utbygget gjennom oppgaver som
lokale kontaktpunkter for veiledning i regelverk og rutiner ved tinglysing,
og muntlig informasjon om innholdet i grunnboken sammen med annen
eiendomsinformasjon. Disse medlemmer ser også at
tilsvarende oppgaver eventuelt kan legges til de offentlige servicekontorer
som planlegges opprettet i kommunene. Disse medlemmer mener
at et slikt tilbud om veiledning og informasjon ved personlig fremmøte
innenfor den enkelte kommune vil gi publikum større tilgang
til disse tjenester enn tilfellet er i dag.
Disse medlemmer mener at de profesjonelle brukere
av tinglysingstjenestene åpenbart vil være godt
tjent med et nytt tinglysingssystem utenom domstolene.
At oppgaven som forvalter av tinglysingsregisteret ligger
utenfor domstolenes primære oppgaver som dømmende
virksomhet, og ikke har noen klar sammenheng med domstolens øvrige
arbeidsoppgaver, og at det er økonomiske besparelser og
samfunnsmessige gevinster å hente, taler etter disse
medlemmers syn for at det er riktig å flytte tinglysingsoppgavene
ut av domstolene. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at føringen av flere offentlige registre, blant annet
tinglysing i løsøre, skipsregistrene og handelsregistrene,
tidligere er flyttet ut av domstolene for å gjøre tjenestene
mer effektive og brukervennlige. Disse medlemmer er
enig med Justis- og politidepartementet i at det gir best økonomi å overføre
tinglysingsoppgavene til Statens Kartverk basert på en
regional modell knyttet til kartverkets fylkesvise føringsenheter. Disse
medlemmer peker på at en slik løsning også gir
større mulighet for å benytte tinglysingsfunksjonærene
fra domstolene i den nye organiseringen, samtidig som hovedelementene
i det nasjonale eiendomssystemet samles på ett sted.
Disse medlemmer vil som Justis-
og politidepartementet ut fra en samlet vurdering gå inn
for at tinglysingsoppgavene tas ut av domstolene og legges til Statens
Kartverk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at dagens ordning har eksistert
siden tinglysingsloven av 1857. Det er etablert en betydelig kompetanse
på området i alle domstoler. Ordningen fungerer
meget godt, og det skjer en betydelig veiledningsvirksomhet overfor
så vel det alminnelige publikum som profesjonelle brukere.
Tinglysingen bidrar også til å opprettholde en
god domstolsstruktur i distriktene.
En arbeidsgruppe nedsatt av Justisdepartementet
i 1998 uttalte bl.a.:
"Det er i dag ingen instans som umiddelbart kan erstatte
den tinglysingskompetanse som er innebygget i selve strukturen og
som gjennom erfaring og stabilitet er opparbeidet i domstolene,
og dermed i den kvalitetssikring som er tilstede på registrerings-
og kontrollsiden."
Disse medlemmer vil videre fremholde
at Strukturutvalget vurderte overføring til et sentralregister,
og ikke et desentralisert, fylkesvis opplegg som nå er
foreslått av Justisdepartementet. Statens Kartverk har
i dag ingen faglig kompetanse på området og ble
av Strukturutvalget vurdert som uaktuell til å forestå et sentralregister.
Disse medlemmer har merket seg
at mens informasjonsteknologien i andre land blir brukt som virkemiddel
til desentralisering, synes samme teknologi å bli brukt
som argument for en sentralisering i vårt land.
Disse medlemmer vektlegger rådgiving
og hjelp til brukerne. Muligheten for personlig frammøte er
avgjørende for mange. Disse medlemmer har merket
seg at det er feil ved 30-40 pst. av innleverte dokumenter og at
også storbrukere av tinglysing (banker, meklere, advokater)
gjør mange feil som må rettes opp før
tinglysing kan skje. Erfaringene med dagens ordning viser at feil
rettes opp og tinglysingen gjennomføres raskt og effektivt.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å overføre tinglysingen
til Statens Kartverk, og mener at tinglysingen fortsatt skal beholdes
ved domstolene.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener den
teknologiske utvikling i fremtiden vil gi helt andre og mer effektive
metoder for å utføre tinglysing for brukerne.
Hensynet til brukernes tilgjengelighet og sikkerhet må her
tillegges avgjørende vekt.
Disse medlemmer støtter
Strukturutvalgets konklusjon om at det bør opprettes et
sentralt, landsomfattende tinglysingsregister i en sentral database som
erstatter de lokale databasene. Disse medlemmer har
også merket seg at Finansnæringens Hovedorganisasjon
og Sparebankforeningen ønsker et nytt landsomfattende tinglysingsregister.
Disse medlemmer har merket seg
at av de nærmere 900 000 dokumenter som ble tinglyst i
1999, antas mellom 80 og 90 pst. å være innlevert
av profesjonelle brukere som banker og eiendomsmeglere.
Disse medlemmer peker på at
behovet for tinglysingstjenester for de fleste er aktuelt i forbindelse med
kjøp av egen bolig eller eiendom. Svært ofte vil bank
og eiendomsmegler være en naturlig støttespiller ved
tinglysing, og målet bør være å få til
et sentralt register/database, kombinert med en meget desentral struktur
for å få utført selve tinglysingstjenesten. Disse
medlemmer mener en desentralisert struktur der brukerne
kontakter sin lokale bank, megler eller advokat for å få utført
tinglysingstjenester er en god fremtidig løsning som bør
utredes nærmere.
Disse medlemmer kan ikke se at
Statens Kartverks fylkesnettverk med 18 lokalkontor representerer en
tilstrekkelig desentral løsning, og konstaterer at en eventuell
modell for et desentralisert kommunalt tjenestetilbud ikke på noen
måte er ferdig utformet. Disse medlemmer har
i den forbindelse merket seg at kommunene selv, representert ved
Kommunenes Sentralforbund, ønsker at tinglysingsfunksjonen
fortsatt skal forbli i førsteinstansdomstolene.
Disse medlemmer understreker
at de kommunale etater som håndterer eiendomssaker, nemlig
plan- og bygningskontorene, svært ofte har lang responstid til
publikum, store etterslep og underbemanning i forhold til oppgavene. Disse
medlemmer er meget skeptisk til å overføre
flere serviceoppgaver til slike kommunale instanser uten at dette
er nøye utredet og det ligger som en klar forpliktelse
at det finnes kapasitet til å gi publikum opplysninger
på dagen. Alt annet vil svekke publikums tilbud i forhold
til dagens tjenestetilbud i førsteinstansdomstolene.
Disse medlemmer ser det som helt
naturlig at kartinformasjon fra Statens Kartverk teknologisk knyttes
opp mot tinglysingsdokumentene, slik at publikum får enkel
og samlet tilgang på kart og dokumenter. Dette kan ordnes
ved kobling av ulike registre, og burde teknologisk kunne gjøres
uavhengig av hvor et sentralt register lokaliseres eller hvilket
desentralisert tjenestested publikum betjenes av.
Disse medlemmer viser til forslag
fra Høyre og Fremskrittspartiet om privatisering av Statens
Kartverk i de siste års budsjettinnstillinger og mener
i alle tilfeller at en slik privatisering av Kartverkets konkurranseutsatte
tjenester, samt lokalisering av Kartverket til et mer naturlig departement
enn Miljødepartementet, bør gjennomføres
før man legger flere offentlige oppgaver til Kartverket.
Disse medlemmer viser til at
Norsk Eiendomsinformasjon som i dag har ansvaret for all drift og
avgivelse av informasjon til brukerne fra tinglysingens Grunnbok
og GAB-registeret i Norge, mener at tinglysingen primært
fortsatt bør ligge i domstolene. Argumentene som brukes
er lav risiko, stabilitet, og tinglysingsfaglig kompetanse.
Disse medlemmer kan på denne
bakgrunn ikke se at Regjeringens forslag i meldingen er tilstrekkelig utredet
med alternative løsninger angående ulike desentrale
modeller kombinert med en sentral database/register. Samtidig
vil nye fremtidige teknologiske muligheter åpne for langt
flere modeller enn den kartverksmodellen som hittil er utredet.
Disse medlemmer er kjent med
prosjektet Hardangerregisteret som ble påbegynt utredet
i 1997, overlevert Justisdepartementet i 1999 og er omtalt i meldingen. Disse
medlemmer understreker at et sentralt register/database
for tinglysing teknologisk kan ligge hvor som helst, og at Ullensvang
i Hardanger vil være et godt lokaliseringsalternativ. Disse
medlemmer støtter at en fremtidig tinglysingsmodell
legger opp til å lokalisere sentralregisteret til Ullensvang i
Hardanger og ber Regjeringen arbeide videre med dette
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at forvaltning av et tinglysingsregister ligger utenfor domstolens
primære oppgave som dømmende virksomhet, og ikke
har noen klar sammenheng med domstolenes øvrige arbeidsoppgaver. Disse
medlemmer vil på sikt ikke motsette seg at tinglysings-oppgavene
flyttes ut av domstolene, såfremt hensynet til publikum
er ivaretatt. Dette innebærer krav om "svar på dagen",
og gjerne at publikumsservice ivaretas av private aktører
med stor tilgjengelighet. Videre må en teknologisk løsning
for et sentralt register med mulige koblinger til andre relevante
registre være tilstrekkelig utviklet.
Disse medlemmer vil inntil slike
løsninger fremlegges, anbefale at tinglysingen beholdes
i førsteinstansdomstolene som i dag.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser
til at domstolene i dag håndterer sine tinglysingsoppgaver
på en effektiv og rask måte og har opparbeidet
en stor grad av tillit hos publikum, og er enig med Norsk Eiendomsinformasjon
som begrunner støtten til at tinglysingen fortsatt skal
være en oppgave for domstolene med lav risiko og høy
stabilitet. Dette medlem går derfor inn
for at oppgaven med tinglysing av fast eiendom fortsatt skal være
en oppgave for domstolene, samtidig som departementet bør
utrede en fremtidig ordning med et eget sentralt tinglysingsregister.
Komiteens medlem representanten
Jørn L. Stang viser til at i dag skjer tinglysing
ved de lokale domstolene, og vanligvis tar det bare 2-3 dager før
dokumentene er ferdigbehandlet. Den foreslåtte flyttingen
av tinglysingen til Statens Kartverk kan føre til økt
behandlingstid. Den tid det tar fra skjøtet sendes inn
og til det er ferdig tinglyst er av stor betydning for boligkjøpere
fordi meromkostninger påløper raskt ved lang behandlingstid.
Etter planen kan det ikke tas i bruk et nytt elektronisk system
for tinglysing før 2004. Det vil etter dette medlems oppfatning
være feil å endre dagens ordning før
2004.
Dette medlem vil også anføre
at det er mange juridiske problemer som oppstår med tinglysing,
og at dette tilsier at oppgavene bør utføres av
domstolene som har bred juridisk kompetanse. Det er ikke ønskelig å påføre
boligkjøpere ytterligere kostnader utover dagens tinglysingsgebyrer
og dokumentavgifter som man allerede er belastet med.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, er enig i at tinglysing
i fast eiendom ikke er en type myndighetsutøvelse som tilsier
at denne oppgaven nødvendigvis løses ved domstolene,
og at det ikke er noen direkte sammenheng mellom tinglysingsoppgavene
og de andre oppgavene ved domstolene. Oppgaven ligger dessuten utenfor
domstolenes kjerneoppgaver som er dømmende virksomhet.
Dagens organisering har lang tradisjon og oppgaven utføres
med høy kvalitet. Flertallet har likevel
merket seg at blant annet bransjeorganisasjonene i Finansnæringens
hovedorganisasjon, Sparebankforeningen og Eiendomsmeklerforbundet
støtter forslaget om å ta tinglysingen ut av domstolene.
Flertallet er enig i departementets
vurdering om at tinglysing på sikt bør tas ut
av domstolene. Flertallet har imidlertid behov for
ytterligere opplysninger og konkretisering av konsekvensene ved
ulike løsningsalternativer. Flertallet ber
derfor departementet komme tilbake til Stortinget i egnet form så snart
som mulig med slike vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti tar
til etterretning flertallets forslag om å be departementet
utrede ulike løsningsalternativer, og ber departementet
i den forbindelse utrede så vel Hardangerregisteret som
et register tilknyttet Statens Kartverk.