Finnmark, Troms og Nordland domineres av mange små domstoler.
For øvrig har Vest Agder, Aust-Agder, Telemark, Oppland
og Hedmark hovedsakelig små domstoler.
Som et generelt utgangspunkt mener utvalgets
flertall at det er nødvendig å gå bort
fra enedommerembetene, og etablere førsteinstansdomstoler
som består av flere dommere. Mindretallet legger i sin
dissens bl.a. vekt på at hensynet til domstolens faglige
kompetanse ikke i seg selv tilsier et behov for å gå bort
fra enedommerembetene.
Utvalgets flertall anbefaler generelt en minstestørrelse
på fem dommere inkludert dommerfullmektiger. Mindretallet
anbefaler minstestørrelse med to embetsdommere. Et samlet
utvalg mener at det bør unngås å etablere
nye embeter med flere enn 15-20 dommere.
Domstolenes høringsuttalelser varierer
sterkt, og Strukturutvalgets vurderinger og anbefalinger fremstår som
kontroversielle.
Departementet viser til at demografiske og geografiske
forhold gjør at antallet små domstoler fremdeles vil
måtte være høyt. For domstoler med den
variasjon i størrelse som vi har i dag kan ikke departementet
se at Strukturutvalgets henvisning til fare for økt byråkratisering
og nye ledelses- og styringsproblemstillinger i store domstoler
fremstår som særlig aktuell.
Departementet peker på flere områder
hvor det pågår arbeid som kan ende opp med lovendringer
som trekker i retning av behov for større domstoler. Etter
departementets syn bør domstoler ha minst fire dommerårsverk,
hvorav en eller to dommerfullmektiger. Dette vil kunne medføre
en reduksjon av dagens antall dommerfullmektiger kombinert med en økning
av antallet fagdommere. Domstolene bør ha tre eller flere
funksjonærer. Departementet anser det ikke hensiktsmessig å sette
en øvre grense for hvor stor en domstol kan være.
For å bistå de små domstolene
kan det f.eks. være aktuelt med regionalisering eller sentralisering
av enkelte oppgaver, eller opprettelse av samarbeidsordninger mellom
domstolene.
Komiteen støtter
departementet i at de demografiske og geografiske forhold tilsier
at antall små domstoler fremdeles må være
relativt høyt. Det er likevel nødvendig etter komiteens mening å ta
hensyn til betydningen av bredere fagmiljøer, både
pga. mer omfattende og kompleks lovgivning, for eventuelt å unngå sårbarhet
ved fravær og for å kunne sette retten med flere
dommere. På den annen side mener komiteen at
hensynet til domstolens faglige kompetanse i seg selv og hensynet
til rettssikkerheten ikke tilsier at det er nødvendig å gå bort
fra enedommerembetene.
Komiteen er enig i Justisdepartementets
utgangspunkt om at det er hensiktsmessig at domstolene bør
ha minst fire dommerårsverk, hvorav en eller to dommerfullmektiger. Komiteen ser
det ikke som tvingende nødvendig å sette noen øvre
grense for hvor stor en domstol kan være. Komiteen er
imidlertid enig i at minimumsstørrelsen på en
domstol må være to dommerårsverk, fordelt
på en embedsdommer og en dommerfullmektig.
Komiteen synes departementets
vurdering av hensiktsmessigheten av å ha en bemanning på minst
tre funksjonærårsverk, og en minimumsbemanning
på to funksjonærårsverk virker rimelig.