Departementet viser i meldingen til at hovedlinjene
i energipolitikken er trukket opp gjennom Stortingets behandling
av energimeldingen, jf. St.meld. nr. 29 (1998-1999) og Innst. S.
nr. 122 (1999-2001).
Regjeringen går i meldingen inn for å:
– legge
til rette for bygging av gasskraftverk
– ta i bruk naturgass innenlands
til energiformål
– styrke og effektivisere arbeidet
med omlegging av energibruk og energiproduksjon
– gjøre saksbehandlingen
av nye vannkraftprosjekter enklere
– sikre at kraftmarkedet fungerer
godt
Perspektivene for utviklingen i kraftbalansen
og utviklingen i energimarkedet de foregående og i de kommende årene
blir gjennomgått i meldingen. Det er lagt særlig
vekt på å drøfte risikoen for og konsekvensene
av tørrår, det vil si år med svikt i
vannkraftproduksjonen som følge av lite nedbør
og dermed lavt tilsig til vannkraftverkene. Det var også gitt
en gjennomgang av energipolitikken, slik den bør legges
opp for at man skal sikre en miljøvennlig, effektiv og
trygg energiforsyning der man kan redusere konsekvensene av et år med
svikt i vannkraftproduksjonen.
I Norge står vannkraften for nær
all elektrisitetsproduksjon. Fordi det er store forskjeller i nedbøren
de ulike årene, er det også store variasjoner
i tilsiget til vannkraftverkene og dermed den årlige kraftproduksjonen
her i landet.
Den lave økningen i produksjonsevnen
i forhold til veksten i bruk av elektrisitet, har ført
til at Norge har gått over fra å være
netto krafteksportør til å bli netto kraftimportør
i år med normal nedbør.
Departementet viser til at det er grunn til å regne
med at evnen til å mestre en svikt i vannkraftproduksjonen vil
bli dårligere de nærmeste årene fremover.
Det er videre grunn til å regne med at veksten i strømforbruket
vil fortsette til tross for stor satsing på tiltak knyttet til
omlegging av energibruk og energiproduksjon. Situasjonen blir i
tillegg forverret av at de andre nordiske landene også har
en svak vekst i produksjonen i forhold til veksten i bruk av elektrisitet.
Med et alvorlig tørrår i de
nærmeste årene må man regne med en kraftig
prisøkning på elektrisitet både i Norge
og i de andre nordiske landene. Dette reflekterer at både
næringsliv og husholdninger vurderer kostnadene ved å redusere
bruk av elektrisitet som høye. Prisøkningen i
et tørrår kan komme brått, og departementet viser
til at man i en alvorlig tørrårssituasjon også kan risikere
rasjonering.
Det er ifølge departementet liten mening
i å legge vekt på import og eksport av kraft i
enkelte år. Det er heller ikke alvorlig for forsyningstryggheten
at Norge importerer kraft i et år med normal nedbør.
Det som krever stor oppmerksomhet i energipolitikken, er at man
i forhold til forbruket brått kan ha for liten produksjon
og for liten importevne om vannkraften skulle svikte på grunn
av lite nedbør.
Departementet viser til at man ikke kan gjøre
mye med kraftbalansen for å dempe konsekvensene av en svikt
i nedbøren i de nærmeste årene. Vannkraften
er for dominerende som energikilde, og tiden som trengs for å få frem
nye prosjekter og vesentlig endret forbruksmønsteret er
for lang.
Overføringskapasiteten til utlandet
avgjør evnen til å få kraft fra utlandet
når produksjonen svikter på grunn av lite nedbør.
Departementet legger til grunn at de to kabelprosjektene til Tyskland
og Nederland blir gjennomført. Kablene kan tidligst være
driftsklare i 2004 og 2005. Flere kabler kan legges, men det tar
tid å planlegge nye kabler, slik at det ikke er realistisk å regne med å få ferdig
nye prosjekter i løpet av de nærmeste årene.
Regjeringen mener derfor det er nødvendig å legge
best mulig til rette for at ny kraftproduksjon kan komme til.
Regjeringen går inn for å åpne
for produksjon av gasskraft i Norge.
Regjeringen ønsker at en større
del av gassressursene tas i bruk innenlands, og Regjeringen tar
sikte på å legge frem en egen stortingsmelding
om bruk av gass innenlands. Bruk av gass vil både styrke
grunnlaget for kraftforsyningen og redusere den utsatte stillingen
vi er i på grunn av risikoen for svikt i nedbøren.
Det er i første rekke gasskraft som kan gi et produksjonsbidrag som
kan monne i forhold til tørrår. Gasskraft vil
også gi produksjon som ikke er avhengig av nedbøren.
Regjeringen vil gjennomføre en omfattende
satsing for å fremskaffe energi fra nye fornybare energikilder. Dette
gjelder særlig vindkraft og vannbåren varme.
Regjeringen har som mål innen 2010 å bygge
ut vindkraftanlegg som årlig produserer 3 TWh samt å bruke
4 TWh mer vannbåren varme basert på nye fornybare
varmekilder, varmepumper og spillvarme.
Regjeringen vil sommeren 2001 opprette en ny
statlig virksomhet som skal styrke arbeidet med å legge om
energibruken og produksjonen, jf. Ot.prp. nr. 35 (2000-2001).
Regjeringen vil ytterligere styrke og utvide
samarbeidet mellom de nordiske landene på kraftområdet. Dette
gjelder bl.a. utforming av reguleringene, utøving av systemansvaret
og investeringer i nettet. De nordiske landene utgjør et
integrert marked, og er gjensidig avhengig av hverandre. Et nordisk
perspektiv kan i flere sammenhenger gi en mer effektiv og tryggere kraftforsyning.
Med utgangspunkt i hovedelementene i Regjeringens
energipolitikk illustrerer fremskrivingen av energibruken i Langtidsprogrammet
at man etter hvert får til en utvikling i energimarkedet
som er balansert og mulig å holde oppe. Fremskrivingene
gir en svært sterk omlegging av energimarkedet fra 2005
til 2010. De forutsetningene som er lagt til grunn gir en sterk
vekst i produksjonskapasiteten innenlands, og bruken av elektrisitet
blir samtidig redusert.
Komiteen vil understreke
at Norge er en betydelig energiprodusent, både ut fra naturgitte
og opparbeidede forutsetninger. I Vest-Europa står Norge
for ca. 30 pst. av vannkraftproduksjonen, 45 pst. av gassreservene,
75 pst. av oljereservene, men bare 1 pst. av befolkningen i regionen.
Av Norges totale energiproduksjon, på over 2 400 TWh, eksporteres
90 pst. direkte som olje og gass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at det i dag er et felles kraftmarked i Norden, og det
er i ferd med å etablere seg et felles marked for Nord-Europa.
Kraftforbruket øker i Norge og i Norden, og Norge vil bli
mer avhengig av import av elektrisk kraft.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil understreke betydningen
av at vi er i ferd med å få etablert et felles elektrisitetsmarked
i Europa og mener derfor at det ikke lenger er et selvstendig poeng
at vi skal være selvforsynte med elektrisk kraft, men mener
at Regjeringens melding gir et realistisk bilde av situasjonen knyttet
til utfordringene med økt forbruk og en for ensidig avhengighet
av elektrisk kraft.
I den norske energidebatten refereres det ofte
til kraftkrisen i California. Komiteen er av den
oppfatning at denne krisen ikke er spesielt relevant i forhold til
Norges situasjon. Blant annet fordi myndighetene der har satt pristak
på strøm, slik at markedsmekanismene ikke får
fungere fullt ut. Markedet er også svært lite
fleksibelt gjennom reguleringer på flere nivåer.
Komiteenhar
registrert at prosessindustrien har uttrykt bekymring for den fremskrivningen
av energibruken som fremkommer i Langtidsprogrammet og som det er
referert til i saken. Det er spesielt formuleringen om at denne
fremskrivningen bygger på "store næringsomstillinger
og reduksjon i bruk av elektrisitet i industrien" som er grunnlaget
for denne bekymringen. Komiteen vil i den sammenheng
vise til statsrådens svar på komiteens spørsmål
av 10. mai 2001, og slutter seg til at det ikke er aktuelt å føre
en nasjonal politikk som har til hensikt å redusere aktiviteten
i denne industrien. Derimot mener komiteen at det finnes
flere gode miljøpolitiske argumenter for å sikre at
denne industrien forblir i Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at en i realiteten snart har et felles europeisk energimarked. Disse medlemmer viser
til at situasjonen på det norske markedet er fremkommet
gjennom en sterk økning i kraftforbruket kombinert med
lave kraftpriser, bl.a. som følge av energiloven og et
fritt marked uten forsyningsplikt. De lave prisene medfører
at utbygging av ny produksjonskapasitet ikke er lønnsomt,
samtidig som lave priser igjen bidrar til en økning i forbruket.
I lys av dette kan ikke disse medlemmer se
at det er noe selvstendig poeng at Norge skal være selvforsynt
med kraft.
Disse medlemmer viser til at
det norske kraftsystemet i 2000 satte tre rekorder: Vi har aldri
produsert så mye, vi har aldri brukt så mye strøm,
og vi har aldri eksportert så mye i løpet av ett år.
Den norske kraftforsyningen var ikke i noen dramatisk situasjon, verken
med hensyn til energiforsyning eller effekt. I "krisemåneden"
januar i år (2001) eksporterte Norge 0,4 TWh ut av landet
- tilsvarende et Alta-kraftverk. Disse medlemmer kan
ikke se at en står overfor en kraftkrise eller produksjonskrise.
Et velfungerende marked ville dessuten gi prissignaler som i neste omgang
utløste energisparingstiltak eller økt produksjonskapasitet. Disse
medlemmer vil påpeke at det ikke er noen prissignaler
i markedet som tilsier en så dramatisk situasjon. Tiltak
er imidlertid nødvendig, men de må i første
rekke rettes mot de problemer som nå kan skape en forbrukskrise
og effektkrise. Etter disse medlemmers vurdering
bør derfor virkemidler for å gjøre noe
med disse to forholdene, forbruk og effekt, prioriteres først.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at man i et felles europeisk energimarked ikke nødvendigvis
må ha som mål at de enkelte land skal være
selvforsynt med elektrisk kraft. Men at Norge som Europas største
energistormakt ikke makter å være selvforsynt
med kraft, vitner om mange år med politisk handlingslammelse
fra skiftende regjeringer og stortingsflertall. Dette har nå dessverre
medført større import og høyere priser
for forbrukerne.
Disse medlemmer viser til det
politiske flertalls målsetninger gjennom mange år
om først å begrense forbruket, for senere å endre
dette til å begrense veksten i forbruket. Utviklingen har
like lenge vært det stikk motsatte. Feilslåtte
ENØK-satsinger og innføring av stadig høyere
el-avgifter til forbruker, er eksempler på tiltak som er
brukt for å oppnå disse målsetningene, og
for å forsøke å "styre" markedet.
Disse medlemmer mener at elektrisitet
og annen form for energi fritt skal omsettes i markedet som hvilken
som helst annen handelsvare uten innblanding fra det offentliges
side.
Disse medlemmer deler ikke de
andre partiers bekymring om økt energiforbruk, og mener
at vi i langt større grad må kunne bruke av våre
enorme naturgitte ressurser, og tilby rikelig med energi til fornuftig
pris i markedet, for å kompensere for at vi bor i et land
med kaldt klima.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til målsetningene
om økningen i energiproduksjon som ble vedtatt i energimeldingen,
jf. St.meld. nr. 29 (1998-1999). Der ble hovedlinjene i energipolitikken
trukket opp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, registrerer at Regjeringen
følger opp følgende tiltak for å øke
tilgangen av energi:
– Øke
overføringskapasiteten
– Utbygging av 3 TWh vindkraft
innen 2010
– 4 TWh vannbåren varme
innen 2010
– Økt satsing på omlegging
av energibruk og energiproduksjon
– Ta i bruk naturgass innenlands
til energiformål
– Bygge gasskraftverk med en produksjon
på 6 TWh innen 2010
Dette flertallet er opptatt av
at energipolitikken fører til at landet blir mindre ensidig
avhengig av elektrisk kraft.
Komiteen viser til
St.meld. nr. 37 (2000-2001), s. 37, der Regjeringen skriver:
"Arbeidet med å auka den innanlandske bruken
av gass vil og vera ein integrert del av arbeidsfeltet til det nye
statlige organet som skal styrkja arbeidet med å leggja
om energibruk og energiproduksjon."
Komiteen vil i den sammenheng
vise til Stortingets vedtak av 26. april 2001, sak 6:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering
av hvem som skal ha ansvaret for å følge opp den
nasjonale gasstrategien i forbindelse med behandlingen av den varslede
stortingsmeldingen om naturgass."
Komiteen forutsetter at Regjeringen
legger dette til grunn i det videre arbeidet og ved etableringen
og utforming av retningslinjer for ENOVA.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til den målsetningen
som ble vedtatt i forbindelse med St.meld. nr. 29 (2000-2001) når
det gjelder vannbåren varme, og til forslag i Dokument
nr. 8:103 (2000-2001) Om vannbåren varme. Norge har i dag
en manglende infrastruktur på dette området. Dette
vil være et sentralt arbeidsområde for den nye
organet for omlegging av energiforbruk ENOVA.
Flertallet mener at det er behov
for en nasjonal handlingsplan for utbygging av infrastruktur for
vannbåren varme. På den bakgrunn vil flertallet foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
og fremme en nasjonal handlingsplan for utbygging av infrastruktur for
vannbåren varme."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til St.meld. nr. 29 (1998-1999) Om energipolitikken, der en slo
fast at miljømålene vil bestemme produksjonsmulighetene, og
at det er nødvendig å føre en aktiv politikk
for å begrense energiforbruket. Denne prioriteringen fikk Stortingets
tilslutning. Disse medlemmer mener fortsatt at en
slik prioritering er nødvendig. I St.meld. nr. 37 (2000-2001)
legges det opp til tiltak for å avhjelpe energibalansen
i uprioritert rekkefølge, basert på fremskrivninger
av økninger av forbruket, og uten at miljømålene
er styrende for prioriteringen. Dette kan ikke bare føre
til at tiltak for omlegging av energiproduksjon og forbruk blir
mindre lønnsomme, men også at forbruket øker
ytterligere, med behov for stadig nye utbygginger. Disse
medlemmer mener at følgende tiltak bør
prioriteres:
– Sikre
at markedet fungerer godt - her er det internasjonale markedet og
utbygging av effekt helt avgjørende.
– Omlegging av energibruk og energiproduksjon, inkludert
ENØK og 3-partsfinansiering.
– Redusere andelen e.l. som går
til oppvarming ved en nasjonal handlingsplan for utbygging av vannbåren
varme.
I tillegg vil disse medlemmer vise
til tiltak for opprustning og utvidelse av vannkraft, samt utbygging av
mikro- og minikraftverk.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at energimarkedet fungerer godt. Markedet bør
bli mer effektivt, både ved at en fjerner flaskehalser
og ser på tarifferingssystemet med flere prisområder.
Ifølge tall fra Price Waterhouse Coopers viser situasjonen
på det internasjonale markedet at den installerte energikapasiteten
i Europa i dag har et overskudd på 40 til 50 pst. Når
det gjelder selve produksjonen av energi i forhold til forbruket,
er overskuddet på om lag 20 pst. Med etablering av de planlagte
overføringslinjer i forhold til utlandet (kontinentet/Storbritannia)
vil et slikt felles elektrisitetsmarked snart kunne være
fullt ut fungerende. Både miljømessige og økonomiske
argumenter taler for å utnytte denne kapasiteten før
man bygger ut ny kraft.
Disse medlemmer viser til Tysklands
offensive miljøprogram, der en tar sikte på ikke
bare å flate ut, men å få til en klar
reduksjon i energiforbruket i perioden 2010-2020. Disse medlemmer mener
at Norge også bør sette seg mer ambisiøse
mål på dette området. Disse medlemmer vil
understreke det omfattende energisparingspotensialet som ulike fagmiljøer
har beregnet, herunder Statistisk sentralbyrå og forskningsprogrammer
under Norges forskningsråd. I NOU 1998:11 Energi- og kraftbalansen
mot år 2020, ble det anslått et årlig
innsparingspotensiale på ca. 14 TWh i eksisterende bygningsmasse,
noe som utgjør om lag 12 pst. av el-produksjonen i et normalår.
Disse medlemmer vil særlig
vise til EFFEKT-programmet, der det påvises at norske husholdninger
- med utnyttelse av effekt - har et potensiale for energisparing
som ligger på 4 000 MW. For industrien antas potensialet å være
minst 1 800 MW. Bare en mindre realisering av dette potensialet
vil bety mye for energibalansen. Til sammenligning kan et gasskraftverk
gi 300 MW. Til dette trengs både endringer i bygg- og tekniske
forskrifter, økonomiske støtteordninger og bruk
av nye virkemidler som for eksempel 3-partsfinansiering. Her vil
ENOVA bli en viktig aktør. Disse medlemmer vil
her vise til utkast til nytt EU-direktiv for kostnadseffektive energibesparelser
i bygninger, som bør sørge for snarlige nye tiltak
på norsk side.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av at det etableres et pliktig grønt sertifikatmarked,
slik Stortinget har bedt om en utredning av. Dette bør
knyttes til arbeidet med det såkalte RES-direktivet og
EUs øvrige arbeid med utforming av slike systemer. Dette
vil bety mye for å skape et stabilt marked for nye fornybare
energikilder.
Disse medlemmer vil videre vise
til den satsing på nye fornybare energikilder det ble lagt
opp til i St.meld. nr. 29 (1998-1999) på 5 mrd. kroner
over 10 år og Stortingets tilslutning. Dette målet
må nå følges opp i bevilgningsomfang
og satsing, bl.a. i regi av ENOVA. Norge har et stort potensiale
for å bygge ut mer vannbåren varme (inkl. bruk
av varmepumper og bioenergi) for å redusere effekttoppene
og for å frigjøre vannkraft til andre formål.
Stortingets mål er 4 TWh innen 2010. Disse medlemmer vil
påpeke at dette målet ikke bare er fullt ut realiserbart,
det kan også være grunnlag for mer ambisiøse
mål. Det samme antas å kunne gjelde for vindkraft. Disse
medlemmer understreker behovet for utbygging av infrastruktur
for vannbåren varme. Vannbåren varme bør
være hovedregelen i nye bygg over 1 000 m2.
Disse medlemmer mener at videre
utbygging av fossile energikilder med store utslipp av klimagasser
er svært lite fremtidsrettet. Dette mente også Stortinget
i forbindelse med behandlingen av energimeldingen (St.meld. nr.
29 (1998-1999)):
"Et annet flertall bestående av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
viser til at det bør utarbeides en plan for utfasing av
oljefyring, samtidig som bruk av bioenergi og varmepumper fases
inn. I nybygg bør det vurderes å forby installering
av oljefyring. I løpet av 15 år bør minst
80 pst. av oljefyringen være fjernet."
Disse medlemmer viser til at
dette står i motsetning til Regjeringens holdning slik
den fremkommer i Langtidsprogrammet 2002-2005. Samtidig er spørsmålet
ikke berørt i St.meld. nr. 37 (2000-2001). Disse medlemmer vil
understreke at Stortingets holdning ligger fast, og vil be om tilbakemelding
om hvilke tiltak en har til hensikt å sette i verk i Statsbudsjettet
for 2002.
Disse medlemmer viser til at
det i dag eksisterer 10-årskontrakter på markedet
til omlag16-17 øre pr. TWh. Med de prisene en nå har
på markedet vil utbygging av ny produksjon i form av gasskraft
eller større vannkraftutbygginger ikke svare seg økonomisk.
Det skal betydelige prisendringer til før de blir lønnsomme. Verken
for utbygging av vannkraft eller gasskraft kan subsidier anses som
noe alternativ. Både hensynet til kostnadseffektivitet
og miljøhensyn tilsier derfor at gasskraft basert på gammeldags
og forurensende teknologi ikke skal utgjøre en del av framtidig
norsk energiproduksjon.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det er grunnlag for statlig støtte (FoU) gjennom felles
innsats mellom private og offentlige aktører for å utvikle
og etablere gasskraftverk med ny teknologi og minimale utslipp av
klimagasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
Regjeringens målsetting om å øke tilgangen
på energi ved å øke overføringskapasiteten,
ta i bruk mer naturgass innenlands, samt legge forholdene til rette
for bygging av gasskraftverk.
Disse medlemmer vil i tillegg
ta til orde for noe mer vannkraftutbygging, opprusting og modernisering av
eksisterende kraftverk, samt legge forholdene bedre til rette for
bygging av mini- og mikrokraftverk.
Disse medlemmer vil imidlertid
ta avstand fra den enorme og kostbare satsingen på utbygging
av vindkraft og vannbåren varme. Mange av disse prosjekter
kan ikke stå på egne ben økonomisk, og
krever store overføringer fra staten for å bli
lønnsomme.
Disse medlemmer mener det skal
være fri konkurranse mellom de forskjellige former for
energi, uten noen form for subsidiering fra det offentliges side.
Og det er etter disse medlemmers mening en fallitterklæring
at en energistormakt som Norge som nærmest flommer over
av energi, skal bruke friske skatte- og avgiftskroner til å subsidiere
energiproduksjon.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at et sentralt element i hovedlinjene i energipolitikken er å styrke
og effektivisere arbeidet med omlegging av energibruk og energiproduksjon. Dette
medlem mener at bruk av elektrisitet til formål
som oppvarming av rom og vann er misbruk av den kvalitet elektrisitet
har. Elektrisitet burde vært forbeholdt høykvalitetsformål
som kraftkrevende industri eller andre former for industriell produksjon. En
slik utvikling forutsetter imidlertid en god tilgang på alternativer
til elektrisk kraft til varmeformål.
Dette er bakgrunnen for at dette medlem går
inn for kraftig vekst for alternativ energiteknologi som varmepumper
og solvarme. Dette er energiteknologi som lett kan erstatte mye
av elektrisitetsbruken, noe som ville gjøre Norge langt
mindre sårbar for tørrår og andre begrensninger
i elektrisitetsproduksjonen. Det ville frigjøre elektrisitet
for eksport, og det ville fjerne behovet for bygging av ny kapasitet,
for eksempel ved hjelp av gasskraft.
Dette medlem viser i den anledning
til Dokument nr. 8:103 (2000-2001), om en nasjonal handlingsplan
for utbygging av ny vannbåren varme basert på nye
fornybare energikilder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
betydningen av et kraftmarked som fungerer godt. Norge var tidlig ute
med å få et effektivt marked for elektrisk kraft. Dette
har vært en vellykket politikk. Flertallet vil understreke
at det nå er viktig å få etablert et
fungerende effektmarked, med positive virkemidler for kundene. Det
er i dag et begrenset effektmarked for industrien, men ikke for
de vanlige forbrukerene.
Flertallet viser til at et velfungerende
marked selv vil gi prissignaler som kan utløse ytterligere
energisparetiltak eller øke produksjonskapasiteten. I tillegg
vil et eget marked for reservekapasitet bedre effektiviteten med
riktig prising av kjøp av effekt. Et slikt marked vil være
en kostnadseffektiv og miljømessig god måte å løse
kortsiktige problemer innen kraftforsyningen. Dette vil også gi
grunnlag for å ta i bruk ny teknologi og redusere forbrukerenes
totale elektrisitetsutgifter.
Komiteen vil understreke
at tiltak for å motvirke utviklingen av en effektknapphet
må prioriteres høyt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at på dager
med svært høyt forbruk er det i dag ikke nok overføringskapasitet
i nettverket til å overføre all kraft en reellt
har til disposisjon. Dette krever nye grep.
Komiteen vil særlig
peke på mulighetene som ligger i et effektmarked, der både
produsenter og forbrukere kan få betalt for å stille
reservekapasitet til disposisjon. Dette er også et svært
kostnadseffektivt virkemiddel. Behovet for nye utbygginger vil dessuten bli
mindre. Erfaringene fra Statnetts kjøp av opsjoner for
reservekapasitet i tidligere i år var gode.
Komiteen viser til at potensialet
for kraftkrevende industri på effektsiden åpenbart
er stort. Det bør vurderes å utvikle et større
effektmarked med kjøp og salg av effekt. At industrien
betales for å koble ut ovner på bestemte tidspunkter
kan være ledd i en slik ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at tarifferingssystemet
også er viktig. En tariffharmonisering med resten av Norden vil
bidra til å utløse nødvendige investeringer
som igjen kan bidra til en akseptabel effektbalanse.
Komiteen vil peke
på styring av maksimalbelastning med toveiskommunikasjon
som et av de viktigste virkemidlene. Dette vil redusere effekttoppene
med 14 til 28 pst., og dermed både øke energitilførselen
og redusere strømregningen. Ny teknologi kan her bidra sterkt.
Husstandene vil, ifølge beregninger fra SEFO, kunne spare
15 pst. av sitt energiforbruk. Forsøk i Drammen kommune
på dette området har vært svært vellykket.
Komiteen viser til at det er
et betydelig tap i ledningsnettet. Manglende investeringer i nettutbygging over
tid har, slik det fremgår av meldingen, ikke bedret situasjonen.
Dette viser betydningen av å se også på overføringsnettet
og at såkalte "flaskehalser" blir fjernet. Her spiller
også overføringslinjene i forhold til utlandet
inn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener at en bedre samordning av
systemoperatørene i Norden dessuten vil kunne gi oss et effektmarked
som er langt mer lønnsomt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er ingen grunn til å subsidiere
ny kraftproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre minner
om at i den grad Norge opplever noen kraftkrise er det først
og fremst en effektknapphet, ikke mangel på kraft. Derfor er
det på dette området tiltakene må settes
inn. I denne sammenheng er det vesentlig at uttak av kraft fra nettet styres
slik at det ikke overstiger den totale kapasiteten, og det er viktig
at det totale forbruket fordeles mest mulig utover dagen.
Effektstyring er et viktig stikkord når
det gjelder å redusere toppbelastningen. Dette kan gjøres
på flere måter, for eksempel ved at energiselskapene
har mulighet til å stenge for deler av elforbruket på tidspunkter hvor
forbruket er spesielt høyt. Dette krever installasjon av
ny teknologi. En annen måte dette kan gjøres på er
at prisen på kraft er høyere på tidspunkter
hvor det erfaringsmessig er spesielt høyt forbruk.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
et system med el-pris som varierer i løpet av dagen, med
høyere pris på tidspunkter hvor forbruket erfaringsmessig
er høyt."
For å kunne ta ut større deler
av potensialet for energieffektivisering bør det i tillegg
iverksettes og stimuleres til tiltak i eksisterende bygningsmasse. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Statoils administrasjonsbygg i Sandvika,
hvor selskapet siden 1997 har spart 37 pst. av energiforbruket gjennom holdningsarbeid
og installasjon av sentralt driftskontrollanlegg for lys, varme,
kjøling og ventilasjon.
Disse medlemmer viser også til
NELFO, som sier at potensialet for energieffektivisering i eksisterende
bygningsmasse, er ca. 14 TWh, altså tilsvarende 27 Altakraftverk.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
2002 fremlegge forslag som tilrettelegger for mer effektiv bruk
av energi i eksisterende bygningsmasse, gjennom ulike incitamenter
og tiltak som for eksempel fører til installasjon av ny
styringsteknologi."