På bakgrunn av Stortingets behandling
av St.meld. nr. 33 (1996-1997), vurdering av den gjennomførde nedlegginga
av vakthaldet på fyr, jf. Innst. S. nr. 186 (1996-1997),
og den generelle teknologiske utviklingen på navigasjonssektoren,
finner Regjeringen det riktig å legge fram en bred gjennomgang
av fyrtjenesten for Stortinget.
I tillegg til å behandle spørsmålet
om bemanning av fyrstasjonene, omhandles også problemstillinger
knyttet til sikkerhet i farledene, utleie, avhending, forvaltningsansvar
og vedlikehold av fyrstasjoner.
En god infrastruktur for sjøtransport
er viktig for konkurranseevne, verdiskaping og sysselsetting i næringslivet.
I meldingen foretas det en gjennomgang av tilgjengelige navigasjonshjelpemidler
for skipsfarten. Det gis også en beskrivelse av ulike tiltak
som har til hensikt å ivareta sikkerheten til sjøs,
herunder en vurdering av fyrstasjonenes betydning som navigasjonshjelpemiddel
og fyrbetjeningens rolle i driften av disse installasjonene.
Fiskeridepartementet er ansvarlig for norsk
navigasjonspolitikk, og koordinerer sivile navigasjonsspørsmål.
Utviklingen innen navigasjonshjelpemidler har
gjort at navigasjonsinfrastrukturen nå består
av flere forskjellige systemer, med forskjellig tilbud til brukerne.
Systemene kan grovt deles inn i to grupper.
Det ene er konvensjonelle navigasjonshjelpemidler som er basert
på visuelle observasjoner, og det andre er elektroniske
navigasjonshjelpemidler.
Elektroniske navigasjonshjelpemidler, herunder satellittnavigasjonssystemer,
elektroniske kart og maritim IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi),
er et område i utvikling og får stadig større betydning
for sikkerhet og kommunikasjon innen sjøtransport.
Det er åpenbart at systemer som kan
benyttes under alle værforhold har avgjørende
betydning med tanke på sikker og korrekt navigering. Likevel
antas det at behovet for en del av de konvensjonelle navigasjonshjelpemidlene,
slik som fyrlykter og merker, forblir uendret i lang tid fremover.
Et av Fiskeridepartementets arbeidsfelt er å koordinere
en oversikt over hvilke navigasjonshjelpemidler som er tilgjengelig
for bruk i norske farvann, vurdere hvilke som bør videreutvikles
og hvilke retningslinjer som bør legges til grunn for bruk
av slike hjelpemidler. I disse vurderingene må en også se
på virkningen av nye tiltak i forhold til eksisterende
systemer.
Fiskeridepartementet har ansvaret for fyr- og
merketjenesten, lostjenesten, maritime trafikksentraler, havnepolitikken
og for norsk navigasjonspolitikk. Det landbaserte Loran-C navigasjonssystemet
faller inn under Fiskeridepartementets ansvarsområde. Fiskeridepartementet
vil foreta en nærmere vurdering av Loran-C systemet i forhold
til fremtidig engasjement med elektroniske navigasjonshjelpemidler.
I EU er det av politiske, økonomiske
og strategiske grunner startet et arbeid sammen med den europeiske romfartsorganisasjonen
ESA om å etablere et europeisk-kontrollert globalt satellittnavigasjonssystem, kalt
Galileo. Norge deltar i dette arbeidet via medlemsskapet i ESA og
finansielle bidrag til EUs 5. rammeprogram.
Det statlige driftstilskuddet for Redningsselskapet bevilges
over Fiskeridepartementets budsjett.
Skipsforlisene vinteren 2000/2001 satte
i gang en debatt om sikkerheten langs kysten, og synliggjorde behovet
for en gjennomgang av aktuelle tiltak for å forebygge ulykker.
Regjeringen arbeider nå med et samlet opplegg med sikte
på å iverksette en mer forebyggende og helhetlig
politikk, og vil gi en første redegjørelse overfor
Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett våren 2001.
Kystverket har lang erfaring i å operere
automatiserte fyrstasjoner uten fast stasjonert personell. Alle
installasjoner som gir lys eller elektroniske signaler er automatiserte,
og fyrtjenesten kan således drives forsvarlig uten bemanning.
Likevel er det pr. i dag 31 bemannede fyrstasjoner langs norskekysten.
Hovedoppgaven til bemanningen på fyrstasjonene
er å vedlikeholde fyr og bygninger på vedkommende
stasjon. Det kan imidlertid hevdes at dagens bemanning på fyrstasjonene
gir en trygghetseffekt ved fysisk tilstedeværelse. Det
er på det rene at bemanningen på de 31 stasjonene
har en mulighet til å observere skipsbevegelser i nærheten
av stasjonene, og dermed har en mulighet til å yte enkel
form for assistanse til fartøyer ved behov.
Spørsmålet blir om bemanningen
har oppgaver ut over vedlikehold av stasjonene som er av så vesentlig karakter
i forhold til sjøsikkerheten, at gjenværende fyr fortsatt
bør ha stasjonert personell på døgnkontinuerlig basis.
I en totalvurdering av fyrenes rolle for sikkerheten
til sjøs, er Regjeringens konklusjon at bemanning av fyrstasjoner
ikke lenger er et avgjørende moment.
Fyr og merker er en viktig del av infrastrukturen
for sjøtransport langs norskekysten, og under fyrtjenesten ligger
investering, drift og vedlikehold av et stort antall ulike installasjoner.
Dette omfatter 31 bemannede fyrstasjoner, 76 ubemannede fyrstasjoner,
4 052 fyrlykter og lanterner, 13 500 faste merker, 1 980 flytende
merker, 65 lysbøyer, 12 dGPS-stasjoner, 107 flomlys og
56 radarsvarere.
Alle bemannede fyrstasjoner er i dag automatisert.
Fyr- og merketjenestens primære oppgave
er å gi skipsfarten og sjøfarende tilfredsstillende
navigasjonsdekning med sikte på å oppnå høy
sjøtrafikk- og miljøsikkerhet.
Hovedformålet med fyr- og merkesystemet
er å merke farledene, hindringer i nærheten av
farledene og hindringer i områder med alminnelig ferdsel.
Det er totalt bevilget om lag 850,3 mill. kroner
(i nominelle tall) til fyrtjenesten i perioden 1998-2001, noe som
tilsvarer i overkant av 100 pst. av den nominelle planrammen.
Kostnadene til denne delen av infrastrukturen
dekkes dels av staten og dels av brukerne. Gjennom det alminnelige
kystgebyret betaler skipsfarten 30 pst. av de totale kostnader til
denne tjenesten.
En gjennomgang av Kystverket i 1999 viste at
det er et betydelig vedlikeholds- og fornyelsesbehov i fyrtjenesten.
Kystverket arbeider med langsiktige planer for å avhjelpe
situasjonen.
Til tross for at det i budsjettforliket for
2000 ble bevilget ekstra midler til vedlikehold i fyrtjenesten,
er det på grunn av et akkumulert vedlikeholdsbehov fortsatt
nødvendig å prioritere denne type oppgave.
Modernisering og automatisering av fyrtjenesten
er derfor viktig, både for å møte kravene
fra skipsfarten og for å kunne drive tjenesten på en økonomisk
forsvarlig måte.
Fiskeridepartementet har ikke funnet tungtveiende, sikkerhetsmessige
argumenter for å kunne hevde at sikkerheten til sjøs
har blitt svekket som følge av den foretatte avbemanningen
av fyr. Driften av de 31 bemannede fyrene legger beslag på rundt
20 pst. (ca. 45 mill. kroner i 2000) av midlene som samlet bevilges til
fyrtjenesten.
I lys av den tekniske utviklingen på navigasjonsområdet,
samt gjeldende vedlikeholdssituasjon i fyrtjenesten, foreslår
Regjeringen gradvis å avbemanne samtlige fyrstasjoner.
Regjeringen vil verken gå inn for å omdisponere
fyrtjenestemenn eller rebemanne fyrstasjoner. Det legges til grunn
at driften av fyrlyktene på bemannede stasjoner i dag kan
drives uten fast stasjonering av personell. Regjeringens utgangspunkt
er derfor at fyrstasjonene kan beholdes som del av den maritime
infrastrukturen, uten at spørsmålet om bemanning
er avgjørende for å opprettholde installasjonenes
funksjoner og betydning i dette systemet. Avbemanning vil også frigjøre
ressurser som kan settes inn på områder der effekten
på sjøsikkerheten antas å være
betydelig større. Regjeringen vil komme tilbake til de
budsjettmessige konsekvenser av effektiviseringen i de kommende
statsbudsjettene.
Å legge om de 31 bemannede fyrstasjonene
til ny drift uten bemanning vil koste i størrelsesorden
75-80 mill. kroner.
For å oppnå reduksjon av fyrtjenestens
drifts- og vedlikeholdskostnader legges det opp til at stasjoner som
ikke har navigasjonsmessig betydning overføres til andre.
Fyreiendommene har ofte en unik beliggenhet,
og som ledd i å sikre allmennhetens interesse anbefaler derfor
Regjeringen at disposisjonsretten eller eiendomsretten til nedlagte
fyrstasjoner overføres i henhold til følgende
prioriteringsrekkefølge:
1. statlige institusjoner
2. kommunale eller fylkeskommunale institusjoner
3. foreninger med allmennyttige formål
4. private
Totalt er det i dag 34 fyrstasjoner som er potensielle for
avhending.
Riksantikvaren utarbeidet i 1997 en nasjonal
verneplan for fyrstasjoner. Til sammen er 84 fyrstasjoner og 5 klokketårn
foreslått fredet.
Som en oppfølging av verneplanen foreslår
Regjeringen at Fiskeridepartementet og Miljøverndepartementet
utreder alternative forvaltningsformer for fredede fyrstasjoner
som ikke lenger benyttes som navigasjonshjelpemiddel.
Ulikt en del andre etater har ikke Kystverket
opprettet et særskilt etatsmuseum. I august 2000 fikk imidlertid
Fiskeridepartementet oversendt en utredning om etablering av en
museumsorganisasjon for norske fyr. En realisering av denne museumsløsningen
forutsetter samfinansiering mellom kommune, fylke og stat. Regjeringen
er i utgangspunktet positiv til den foreslåtte museumsløsningen,
men kan på bakgrunn av investeringsbehov og rådende
vedlikeholdssituasjon i fyrtjenesten, ikke tilrå å prioritere
denne aktiviteten på bekostning av arbeidet med å trygge
sikkerheten og fremkommeligheten i farledene langs kysten. En museumsløsning
for norske fyr vil likevel bli sett i sammenheng med utredningen
om alternative forvaltningsformer for fredede, ikke-aktive fyrstasjoner.
Regjeringen har i langtidsperioden 2002-2011
lagt opp til en satsing på nyinvesteringer innen fyrtjenesten, jf.
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011, der
det er sammenfatningsvis lagt vekt på følgende
prioriteringer for investeringer i farledene: satsing på utdyping
og forbedring av grunne og svingete farleder der trafikkforholdene
tilsier dette, utskifting fra flytende til faste merker langs store
deler av kysten og ferdigmerking av sentrale hurtigbåtleder
på Vestlandet og i Nord-Norge.
Denne satsingen på nyinvesteringer
må ses i sammenheng med forslag til en tilsvarende økt
satsing på drift og vedlikehold i Nasjonal transportplan.
I den planlagte innretningen av investeringsmidlene er
det tatt hensyn til utviklingen av tilgjengelige navigasjonshjelpemidler.
Oppmerking av hurtigbåtleder er ment å skulle
tilrettelegge og øke sikkerheten for denne type sjøtrafikk.
Arbeidet med å revidere havne- og farvannsloven
er igangsatt. Det er nedsatt et utvalg som etter planen skal legge
frem en innstilling for Fiskeridepartementet 1. november 2001. Utvalget
skal bl.a. se nærmere på muligheten for å etablere
et system for klassifisering av farleder.
Av meldingen og av Nasjonal transportplan 2002-2011
går det fram at det er behov for å øke
vedlikeholdsinnsatsen i fyrtjenesten.
I Nasjonal transportplan er det for perioden
2002-2005 foreslått en årlig ramme på 204
mill. kroner til drift og vedlikehold innen fyrtjenesten. Forslagene som
fremmes i St.meld. nr. 28 (2000-2001) har imidlertid til hensikt å få redusert
kostnadsnivået og vedlikeholdsbehovet i fyrtjenesten slik
at dette kommer i overensstemmelse med planrammene som er foreslått
i Nasjonal transportplan.
Det forventes at avbemanning på sikt,
sammen med forslagene om avhending og utleie av fyrinstallasjoner det
ikke er behov for i en navigasjonsmessig sammenheng, vil bidra til å styrke
Kystverkets vedlikeholdskapasitet. Kostnader i forbindelse med omstilling,
bruk av inntekter og effektiviseringsgevinster knyttet til salg,
utleie og avhending av fyrstasjoner vil bli tatt opp i den ordinære
budsjettprosessen. Inntektspotensialet i forbindelse med salg av
fyrstasjoner er vanskelig å anslå, ettersom dette
vil avhenge av om installasjonene legges ut for salg på det åpne
marked eller ikke.
Som en del av omorganiseringen av Kystverket
vil det bli sett nærmere på gebyrstrukturen og
inntektsfinansieringen i etaten. Administrativt vil forslagene i meldingen
først og fremst innebære at dagens fyrbetjening
må omskoleres til generelt vedlikeholdsarbeid, og at Kystverkets
tilrettelegging av dette arbeidet derfor blir gjenstand for enkelte
endringer.