Regjeringen har som strategisk mål for redusert påvirkning av helse- og miljøfarlige kjemikalier at utslipp og bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier skal ikke føre til helseskader eller skader på naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Konsentrasjonene av de farligste kjemikaliene i miljøet skal bringes ned mot bakgrunnsnivået for naturlig forekommende stoffer, og tilnærmet null for menneskeskapte forbindelser.
Regjeringen har følgende nasjonale resultatmål for redusert påvirkning av helse- og miljøfarlige kjemikalier:
-
– Utslipp av enkelte miljøgifter skal stanses eller reduseres vesentlig innen 2000, 2005 og 2010.
-
– Utslipp og bruk av kjemikalier som utgjør en alvorlig trussel mot helse og miljø skal kontinuerlig reduseres for å stanse utslippene innen 2020.
-
– Risiko for at utslipp og bruk av kjemikalier forårsaker skade på helse og miljø skal reduseres vesentlig.
-
– Forurensning av grunn, vann og sedimenter forårsaket av tidligere tiders virksomhet, feildisponering av avfall o.l., skal ikke medføre fare for alvorlige forurensningsproblemer.
Komiteen viser til
at Regjeringen har som strategisk mål at utslipp og bruk
av helse- og miljøfarlige kjemikalier ikke skal føre
til helseskader eller skader på naturens evne til produksjon
og selvfornyelse. Komiteen støtter dette
målet.
Komiteen viser til at flere farlige
kjemikalier brytes svært langsomt ned i naturen, de hoper
seg opp i næringskjedene og er en alvorlig trussel mot
det biologiske mangfold, matforsyningen og helsen for kommende generasjoner.
Komiteen viser til at noen av
de farligste miljøgiftene er PCB og dioksiner, og komiteen mener
det er svært viktig å ta hånd om og redusere/forby
bruken av disse miljøgiftene.
Komiteen legger prinsippet om
at forurenser skal betale til grunn. I mange tilfeller er imidlertid
ansvarsforholdene for gamle synder uklare. Dette fraskriver imidlertid
ikke næringslivet for ansvar.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener det derfor bør
utredes hvordan næringslivet direkte og indirekte kan bidra
til å bygge opp et opprydningsfond "for gamle miljøsynder".
Et slikt fond bør etableres i et samarbeid mellom myndighetene
og næringslivet for å fjerne miljøgiftene fra
naturen eller begrense skadevirkningene.
Flertallet vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
ulike modeller og legge frem forslag om etablering av et opprydningsfond
i samarbeid mellom myndighetene og næringslivet. Fondet
skal benyttes til å rydde opp i gamle miljøsynder/fjerne
miljøgifter fra naturen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti mener at arbeidet med å rydde
opp i gamle miljøsynder har vært nedprioritert
gjennom mange år. Disse medlemmer viser
til at partiene har foreslått å sette av økte
midler til bl.a. PCB-opprydding, men at slike forslag har blitt nedstemt
i Stortinget. Omfanget av miljøgifter på avveie
er stort. Beregninger viser at kostnadene knyttet til det å fjerne
miljøgifter fra naturen eller begrense skadene er store.
Komiteen viser til
at Regjeringen har varslet at den vil legge fram en plan for et
systematisk arbeid med sikte på å rydde opp og
ufarliggjøre de miljøgifter som bl.a. ligger som
trusler i våre fjorder.
Komiteen viser til at Regjeringen
som en oppstart på dette arbeidet vil gjennomføre
et pilotprosjekt i Sandefjord med formell oppstart i høst,
sannsynligvis medio august. Komiteen viser til at
Regjeringen i denne sammenhengen ønsker å få mer
kunnskap om en rekke sentrale forhold som berører disse
miljøproblemene:
– Faglig
kunnskap om effekter av å begynne å grave i sedimenter
der bl.a. PCB og andre miljøgifter er lagret, herunder
alternative måter å fjerne slike sedimenter på.
– Faglig kunnskap om hvordan slike
sedimenter kan lagres/ufarliggjøres på kort
og lang sikt.
– Det juridiske grunnlag for at
staten sammen med kommunene også kan sikre at næringslivet,
dvs. de bedrifter som har bidratt til dette problemet, kan trekkes
inn og ansvarliggjøres i forhold til den opprydding som
er nødvendig.
Komiteen viser til at staten
har støttet dette prosjektet med 11 mill. kroner.
Komiteen vil uttrykke støtte
til det opprydningsarbeidet som nå er varslet og satt igang
og vil vise til nødvendigheten av at myndighetene utvikler
pilotprosjekter som sikrer en faglig god plattform for hvordan dette kompliserte
arbeidet skal utvikles over tid. Komiteen mener det
er viktig at staten og de involverte kommuner utvikler et godt samarbeid
i denne typen prosjekter slik at forurenseren trekkes med og tar
sitt ansvar for å få tilbake rene norske fjorder
for kommende generasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at alle
opprydningsprosjekter i forbindelse med miljøgifter vil
måtte gå over lang tid, dvs. generasjonsprosjekter,
der de totale kostnader vil ligge på anslagsvis over 30
mrd. kroner.
Komiteen viser til Dokument nr.
8:38 (2000-2001) hvor det fremmes forslag om at Regjeringen skal utarbeide
en handlingsplan for å bekjempe miljøgiften PCB. Komiteen har
merket seg brevet fra statsråd Bjerke til komiteen, datert
30. mars 2001, som er vedlagt innstillingen. I brevet viser statsråden
til St.meld. 24 (2000-2001), og varsler en bred presentasjon av arbeidet
med oppryddingen i forurensede sedimenter allerede i 2001. Stortinget
vil få presentert en strategi for det videre oppryddingsarbeidet
av de forurensede sedimenter, og en vurdering av aktuelle virkemidler
og tiltak for å følge opp strategien.
Komiteen er bekymret for den
store utbredelse som PCB-giften har, både i Norge og globalt. Komiteen viser
til "Stockholmkonvensjonen mot miljøgifter" som innebærer å begrense
eller forby de 12 farligste organiske miljøgiftene som
er minst nedbrytbare, herunder PCB. Behovet for en internasjonal
avtale på dette området er påkrevet,
og det er derfor viktig at hvert enkelt land igangsetter nødvendige
tiltak for å oppfylle konvensjonens intensjon og mål.
I denne sammenheng må selvsagt også Norge ta sin
del av ansvaret.
Komiteen støtter derfor
forslaget i Dokument nr. 8:38 (2000-2001).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er imidlertid bekymret
over det lave ambisjonsnivået det ser ut til at Arbeiderparti-regjeringen
vil legge seg på. Det vises i den forbindelse til at det
kun er varslet ett pilotprosjekt. Flertallet mener
det er nødvendig å heve ambisjonsnivået.
For å høste erfaring vil det være viktig å iverksette
flere prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at det
er tatt flere lokale initiativ for å starte oppryddingsarbeidet,
bl.a. fra Byrådet i Oslo for å begrense faren
knyttet til miljøgiftene i Oslo Havn.
Gjennom høringsrunden til St.meld.
nr. 24 (2000-2001) er komiteen blitt kjent med at
minst 200 tonn PCB finnes i isolerglassruter produsert mellom 1965 og
1975. Det antas at hovedvekten av PCB-ruter skiftes ut i år
og de neste to årene. Komiteen er kjent med
at utskiftingen av PCB-ruter er et akutt forurensningsproblem, og komiteen ber
Regjeringen om hurtig å arbeide fram en praktisk og kostnadseffektiv løsning
for innsamling og destruksjon av disse rutene, eksempelvis regionale
mottak som på en kontrollert måte kan separere
glass og karm.
Komiteen ber Regjeringen videre
se på miljøriktige løsninger og gjenvinnings-
og sluttbehandling av glass og karm.
Komiteen er informert om at innlevering
av PCB-ruter i dag i praksis er fraværende på grunn
av høye leveringskostnader og ulike leveringsbetingelser. Komiteen ber
derfor Regjeringen vurdere muligheten for økonomiske støtteordninger
for å få etablert den nødvendige innsamlingsordningen.
Komiteen viser til at eldre isolerruter
inneholder PCB. Innen fem år er de fleste av disse rutene
skiftet ut. Mindre enn 2 pst. av antatt utskiftingsmengde når
frem til innsamlingssystemet for PCB-holdige isolerglass. Det innebærer
at om lag 200 tonn ren PCB er på vei mot norske fyllplasser.
Miljøgifter på avveie representerer et alvorlig
miljøproblem.
Komiteen mener at deponering
av PCB-holdige isolerglass er uakseptabelt. Det bør derfor
etableres et system hvor staten helt eller delvis dekker kostnadene knyttet
til innsamling og sanering. Komiteen vil også peke
på forslag fra bygge- og anleggsnæringen om å etablere
en avtale med de berørte bransjer som sikrer gratis innlevering
av dette avfallet. Komiteen vil be departementet
vurdere dette.
På denne bakgrunn vil komiteen fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med budsjettet for år 2002 fremme forslag om et system
for innsamling og sanering av PCB-holdige isolerglass som skiftes
ut."
Komiteen viser til at det på dette
området er behov for strakstiltak for å ta hånd
om PCB-holdige isolerglass som allerede er skiftet ut. Komiteen ber
Regjeringen bidra med strakstiltak som hindrer ytterligere PCB-forurensning
i deponiene.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vurderer å innføre forbud mot
bruk av kobber, krom og arsen i impregnering av trevirke.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at dette
er den riktige veien å gå, men flertallet mener
dette må skje over tid slik at bransjen får tid å tilpasse
seg de nye reglene. Flertallet ber Regjeringen arbeide
aktivt i forhold til byggebransjen for om mulig å finne
midlertidige løsninger som gir miljøgevinster.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti har arbeidet for et forbud mot
bruk av impregnerte materialer med krom og arsen helt siden 1988.
Dette var året da Sverige innførte bruksbegrensning
mot slike materialer. Det er etter dette medlems mening
derfor ikke holdbart å utsette forbudet mot slike materialer
med argumentet om at bransjen trenger tid til å tilpasse
seg de nye reglene. 13 år burde være nok tid til å tilpasse
seg. Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om forbud mot bruk av krom, kobber og arsen i impregnering av
trevirke, senest i budsjettet for 2002."