Det ble i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 61 (1999-2000) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
2000 bevilget til sammen 2,060 mill. kroner, hvorav 0,8 mill. kroner
var en styrking av Slottsforvaltningens lønnsbudsjett.
Ved en inkurie ble ikke bevilgningsøkningen videreført
i budsjettet for 2001. Det foreslås derfor at bevilgningen
for 2001 under kap. 11 post 1 økes med 800 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
for Arbeids- og administrasjonsdepartementet under kap. 11 Slottet,
Bygdø kongsgård og Oscarshall, der det heter at
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har satt i gang et arbeid
med sikte på en omfordeling av arbeidsoppgaver mellom Hofforvaltningen og
de statlige etatene Slottsforvaltningen og Statsbygg. En arbeidsgruppe
under ledelse av Arbeids- og administrasjonsdepartementet, med deltakelse
fra Finansdepartementet, Hofforvaltningen, Slottsforvaltningen og Statsbygg,
har avlevert en egen rapport om saken. I rapporten drøftes
ansvars- og oppgavefordelingen ved forvaltningen av de statseide
kongelige eiendommene og prinsippene for budsjettering av apanasjen.
Arbeidsgruppen anbefaler at det ansvaret Slottsforvaltningen
i dag har for eiendomsforvaltningen på Slottet, Bygdø Kongsgård
og Oscarshall overføres og fordeles mellom Hofforvaltningen og
Statsbygg. Det legges til grunn at ansvarsdelingen mellom partene
tilpasses de rollene de vil få som henholdsvis eier (Statsbygg)
og bruker (Hofforvaltningen). Forslaget innebærer at Slottsforvaltningen
nedlegges som selvstendig etat under Arbeids- og administrasjonsdepartementet, og
at ansatte og arbeidsoppgaver overføres til Hofforvaltningen
og Statsbygg.
Arbeidsgruppen anbefaler videre at det innføres
et todelt system for budsjettering av apanasjen. Det foreslås å etablere én
bevilgningspost som skal dekke kongefamiliens personlige utgifter,
samt utgifter på H.M. Kongens egne eiendommer og kongeskipet.
I tillegg foreslås en egen post til drift av kongehusets
organisasjon, dekning av utgifter til offisielle oppgaver og utgifter
forbundet med driften av de statseide kongelige eiendommene.
Arbeidsgruppens rapport gir et godt grunnlag
for det videre arbeidet med disse spørsmålene.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil etter en høring
av rapporten arbeide videre med forslagene fra arbeidsgruppen. Regjeringen
vil komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for
2002.
Komiteen tar dette
til orientering.
Under post 21 Spesielle driftsutgifter var det
i budsjettet for 2000 avsatt 4 mill. kroner til evaluering av prosjektet
Nytt rikshospital. Arbeidet tok lengre tid enn først antatt,
og bevilgningen for 2000 ble derfor redusert med 2 mill. kroner,
da de resterende midler ville komme til utbetaling i 2001, jf. St.prp.
nr. 23 (2000-2001). Det foreslås derfor en gjenbevilgning
av 2 mill. kroner for budsjetterminen 2001.
I samsvar med Innst. S. nr. 243 (1999-2000)
fattet Stortinget følgende vedtak:
"I
Stortinget ber Regjeringen nedsette
en uavhengig granskingskommisjon som skal vurdere alle forhold i tilknytning
til dykkingen i forbindelse med oljevirksomheten i Nordsjøen i
pionertiden. Kommisjonen skal bl.a. klarlegge ansvarsforhold, kompetanse
om den fare dykkingen medførte, og de skadevirkninger dykkervirksomheten
har påført pionerdykkerne.
II
Stortinget ber
Regjeringen, i forbindelse med at det oppnevnes en uavhengig granskingskommisjon,
om å vurdere å gi en representant for Nordsjødykkeralliansen
en observatørplass i denne kommisjonen."
På denne bakgrunn opprettet Regjeringen
den 2. mars 2001 en uavhengig granskingskommisjon som skal kartlegge
ansvarsforhold, kompetanse om fare dykkingen medførte og
de skadevirkninger dykkevirksomheten kan ha påført
pionerdykkerne. Kommisjonen skal på denne bakgrunn blant
annet vurdere om det foreligger et juridisk ansvar for myndighetene
eller berørte parter.
Kommisjonen består av 4 medlemmer med
teknisk, medisinsk og juridisk kompetanse. Det er oppnevnt to medlemmer
med medisinsk kompetanse. Det er i mandatet lagt vekt på at
kommisjonen i tillegg må knytte til seg annen medisinsk
kompetanse som har erfaring fra dykkevirksomhet, både i
innland og utland.
Rapport skal avleveres departementet innen utgangen
av 2001. På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen
under kap. 1500 post 21 økt med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 1500 post 21 med i alt 4 mill. kroner.
Ved lønnsoppgjøret våren
1999 ble partene enige om at inntil 3 mill. kroner av bevilgningen
under kap. 1502 skulle kunne disponeres av Arbeids- og administrasjonsdepartementet
til lønn for prosjektmedarbeidere og til driftsutgifter
for å utvikle etter- og videreutdanningsreformen. Det ble
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 61 (1999-2000) bevilget
2,85 mill. kroner under kap. 1502 post 1 Driftsutgifter til arbeidet.
Ved overføring av ubrukte bevilgninger til 2001 gjensto
det 2,173 mill. kroner. 0,143 mill. kroner er overført
til 2001. Midlene skal kunne anvendes i hele tariffperioden, og
en foreslå derfor at resterende 2,030 mill. kroner gjenbevilges
for 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under ny post 1.
Som en del av hovedtariffavtalen avsatte partene
37 mill. kroner til kompetanseutvikling, jf. St.prp. nr. 74 (1999-2000).
Det ble ført opp 18,5 mill. kroner
for 2000, og det gjenstår å bevilge 18,5 mill.
kroner på statsbudsjettet for 2001. Det vises til omtale
i St.prp. nr. 1 (2000-2001) Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Det foreslås en bevilgning på kr 18 500 000 under
denne posten. Videre foreslås det at posten tilføres
stikkordet "kan nyttes under post 1", da partene er enige om at inntil
4 mill. kroner kan nyttes til lønn for prosjektmedarbeidere
og til driftsutgifter for å følge opp etter- og videreutdanningsreformen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1502 ny post 70.
Regjeringen har besluttet å slå sammen
Statskonsult og Statens informasjonstjeneste fra 1. juli 2001. Årsaken
er at Regjeringen ønsker et mer slagkraftig og samordnet
virkemiddelapparat i forvaltnings- og informasjonspolitikken. Det
nye direktoratet får navnet Statskonsult og blir et direktorat
for kommunikasjon, kompetanse og forvaltning.
I forbindelse med sammenslåingen foreslås
det at kap. 1521 Statens informasjonstjenestes post 1 reduseres
med 20 174 000 kroner og post 21 med 20 046 000 kroner. Samtidig økes
Statskonsults kap. 1520 post 1 med 20 174 000 kroner og det opprettes
ny post 21 Spesielle driftsutgifter hvor det bevilges 20 046 000 kroner.
Komiteen viser til
Finansministerens brev 28. mai 2001 hvor det framgår at
det i den trykte utgaven av St.prp. nr. 84 (2000-2001) vil være
tatt hensyn til at post 21 under kap. 1520 er ny i 2001-budsjettet
og at bevilgningsforslaget vil bli rettet opp i henhold til dette.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 1520 postene 1 og 21 og kap. 1521 postene 1 og
21.
Odin er Regjeringens sentrale fellestjeneste
for publisering og dialog på internett. Det er derfor viktig for
departementsfellesskapet at Odin fungerer godt. I den senere tid
er det synliggjort flere kapasitetsmessige og funksjonelle begrensninger
ved dagens løsning. Bl.a. tar det for lang tid fra et dokument
publiseres til det er tilgjengelig for publikum. Det er viktig å foreta nødvendige
oppgraderinger for at Odin fortsatt skal være en aktuell
og pålitelig tjeneste.
Driftsstatistikken viser en markant økning
i bruk (over 80 pst. økning i bruken av nye Odin). I tillegg
er det en betydelig volumøkning i dokumenter som krever
mer lagerplass både på versjonen innenfor og utenfor
brannmuren. For å sikre tilgangen til Odin, er det også nødvendig å oppgradere
kapasiteten på maskinvaren.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 1522 post 1 økes med 3 mill. kroner til engangsinvestering
for forbedring av Odin.
Vaktholdet i Miljøverndepartementet skal
fra 1. juli 2001 overtas av Statens forvaltningstjeneste. Midler
til dekning av vaktholdet er tidligere bevilget under kap. 1400
post 1.
Det foreslås overført 350
000 kroner fra kap. 1400 post 1 til kap. 1522 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1522
post 1 med i alt 3,35 mill. kroner og å redusere kap. 1400
post 1 med 350 000 kroner.
Som følge av lønnsoppgjøret
for lærere og enkelte andre grupper, samt opphevelsen av
knekkpunktet, har størsteparten av virksomhetene som er
pålagt å betale arbeidsgiverandel til SPK fått
arbeidsgiverandelen økt med virkning fra 1. januar 2001.
For disse virksomhetene øker premien både som
følge av at lønnen øker og som følge
av at premiesatsen øker.
I budsjettet for 2001 er det lagt inn kompensasjon
for økte utgifter som følge av økt lønnsnivå,
og det er tatt høyde for dette i bevilgningen under kap.
1542. De bevilgningsmessige konsekvensene av premiesatsøkningen
er det imidlertid ikke tatt høyde for. Premiesatsøkningen
under kap. 1542 er beregnet til i alt 557 mill. kroner. På bakgrunn
av den forventede økningen i premieinntekter foreslås
bevilgningen under kap. 1542 redusert tilsvarende, fordelt med 313,742
mill. kroner under post 1 og 243,258 mill. kroner under post 72.
Det vises for øvrig til omtale under Kommunal- og regionaldepartementets
kap. 571 post 60.
Bevilgningen under kap. 1542 post 1 foreslås
redusert med 313,742 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det er i St.prp. nr. 84 (2000-2001) foreslått
at mottakere av vartpenger (godtgjørelse i ventetid etter
fratredelse fra stilling) fra Statens Pensjonskasse skal likestilles
med dagpengemottakere når det gjelder rett til sykepenger
fra folketrygden. Dette er anslått å ville medføre
merutgifter for sykepenger på om lag 1 mill. kroner i 2001,
jf. omtale og bevilgningsforslag under kap. 2600 Sykepenger til
arbeidstakere i St.prp. nr. 84 (2000-2001). Det er forutsatt en
utgiftsreduksjon på samme beløp under vartpengeordningen.
Kap. 1542 post 70 foreslås derfor nedsatt med 1,0 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1542 post 70.
Det vises til omtale under kap. 1542 post 1
ovenfor. Bevilgningen under kap. 1542 post 72 foreslås
redusert med 243,258 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1542 postene 1 og 72.
I statsbudsjettet for 2001 er det bevilget 1,5
mrd. kroner til boliglånsordningen. Omleggingen av låneordningen
ifm. tariffoppgjøret i 2000 og økt rente i markedet
for øvrig har medført en økning i antall lånesøknader
til Statens Pensjonskasse (SPK).
I løpet av 2000 utbetalte SPK totalt
ca. 7 500 lån. Dette medførte en økning
i hovedstolen i 2000 på ca. 1,93 mrd. kroner. Ny prognose
for 2001 tilsier at SPK vil utbetale ca. 15 000 lån. Gjennomsnittlig
lånebeløp er nå ca. kr 450 000. Dette
innebærer at SPK forventes å låne ut
ca. 6,75 mrd. kroner i 2001. Samtidig forventer SPK å få inn
avdrag og ekstraordinære innfrielser på ca. 2,75
mrd. kroner.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås
på denne bakgrunn økt med 2,5 mrd. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietregistrerer at låneordningen
for statsansatte er inntatt i hovedtariffavtalen, og at Statens
Pensjonskasse administrerer ordningen. Disse medlemmer mener
denne selektive ordningen er meget fordelaktig for de ansatte. Dette
bekreftes med tydelighet når man ser at interessen for
denne type lån er sterkt stigende i 2000-2001, sannsynlig
som følge av at markedsrenten for boliglån har
vært stigende.
Disse medlemmer vil bemerke at
i prinsippet skal ikke avtaler inngått mellom partene i
arbeidslivet være gjenstand for politiske overprøving,
men disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at når stat, fylke eller kommune er arbeidsgiver kan det
stille seg annerledes fordi det her er tale om å anvende
fellesskapets ressurser på best mulig måte.
Disse medlemmer mener avtalen
om boliglån for statsansatte hører hjemme i denne
kategorien, og mener videre at denne avtalen bør avskaffes
i nåværende form.
Disse medlemmer viser til dagens
muligheter for lån i det private markedet eller i Husbanken. Disse
medlemmer ser ikke behov for å opprettholde en
ordning med spesielt gunstige lån til statsansatte, og
mener derfor at dette forhold bør tas opp i forbindelse
med forhandlinger med de berørte organisasjoner.
Refusjonsplikten for de fristilte statlige selskapene for
Statens Pensjonskasses utgifter til ventelønn, med virkning
fra 1. januar 2000, er ikke blitt gjennomført etter forutsetningene.
Denne refusjonsplikt for de fristilte statlige selskapene har hatt
svært begrensede, om noen, budsjettmessige konsekvenser,
da Telenor, NSB BA og Posten Norge BA har vært fritatt
fra refusjonsplikt. Det er disse virksomhetene som har hatt den klart
største bruken av ventelønn. Telenor er gitt permanent
fritak for refusjon av ventelønn. NSB BA og Posten Norge
BA er gitt fritak frem til 1. januar 2003. Dette foreslås
utvidet frem til 1. januar 2005. Det legges videre opp til, ut fra
et likebehandlingshensyn, at øvrige fristilte statlige
selskap gis tilsvarende fritak for refusjon i en tre års
overgangsperiode.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I St.prp. nr.1 (2000-2001) ble Stortinget orientert
om beslutningen om å iverksette en organisasjonsprosess med
sikte på å avvikle Konkurransetilsynets regionkontorer.
Stortinget sluttet seg til dette, jf. Budsjett-innst. S. nr.2 (2000-
2001). Omorganiseringen av Konkurransetilsynet består av
tre hovedelementer: Nedlegging av tilsynets regionkontorer, omlegging
av sentralenheten og overføring av oppgaver til Forbruker-ombudet.
Den pågående omorganiseringsprosessen, som forutsettes
gjennomført i inneværende år, vil påføre
Konkurransetilsynet ekstrautgifter i 2001.
Nedlegging av regionkontorene vil medføre
30-35 overtallige medarbeidere. Det blir lagt vekt på at
behovene til de overtallige skal ivaretas, slik at de stimuleres
til å søke nytt arbeid og i minst mulig grad tar
i bruk ventelønnsordningen. I den forbindelse er tilsynet
gitt anledning til å ta i bruk ulike virkemidler, bl.a.
sluttvederlag. Det har vært behov for å engasjere
ekstern bistand til individuell oppfølging av de overtallige. Avviklingsarbeidet
har også medført økte reiseutgifter og
utgifter til møter og samlinger.
Omlegging og styrking av sentralenheten er en
selvstendig og viktig del av den pågående omorganiseringen
i Konkurransetilsynet. Noen medarbeidere fra tilsynets regionkontorer
vil bli innplassert i sen-tralenheten. Samtidig er det
nødvendig å styrke sentralenheten gjennom ekstern
rekruttering av kompetanse som ikke er tilgjengelig blant de overtallige
ved regionkontorene. Dette vil medføre ekstrautgifter fordi
tilsynet samtidig har fulle lønnsforpliktelser for de overtallige
i 2001. Andre merutgifter som knytter seg til omorganiseringen av
sentralenheten er utgifter til utvikling av strategi og ledelse,
praktisk igangkjøring av ny organisasjon samt utgifter
til EDB-systemer.
Til sammen er ekstrautgiftene knyttet til nedlegging av
regionkontorene og omorganiseringen av sentralenheten anslått
til 9,7 mill. kroner for 2001. Den største andelen er utgifter
i forbindelse med avvikling av regionkontorene. Utgiftene er i hovedsak
engangsutgifter. Tiltaket vil medføre permanente innsparinger
fra 2002. Innsparingen vil over tid øke som følge
av at utgiftene til ventelønn og husleie etter hvert vil
reduseres.
Konkurransetilsynets regionkontorer har til
nå bistått Forbrukerombudet med håndheving
av bestemmelser i markedsføringsloven. Videre har tilsynet
hatt håndhevingsoppgaver etter kredittkjøpsloven.
Omfanget på dette arbeidet har utgjort samlet ca. 6 årsverk.
Som del av omorganiseringen vil disse oppgavene overføres
til Forbrukerombudet. Forbrukerombudet overtar ansvaret for oppgavene
fra 1. juli 2001, og fra samme tidspunkt overføres seks
medarbeidere fra tilsynet til ombudet. Forbrukerombudet overtar
arbeidsgiveransvaret for disse medarbeiderne, som blir fast tilsatt
hos ombudet. Fire medarbeidere plasseres ved et eget regionkontor
i Trondheim, og to medarbeidere overføres til ombudets
hovedkontor i Oslo. Forbrukerombudet overtar tilsynets kontorer
i Trondheim, med inventar og utstyr, og trer inn i nåværende
husleiekontrakt. På årsbasis overføres
2,7 mill. kroner fra tilsynet til ombudet for ivaretakelse av ovennevnte
oppgaver. For 2001 overføres 1,4 mill. kroner ved at kap.
1550 Konkurransetilsynet reduseres med dette beløpet, og
at kap. 868 Forbrukerombudet økes tilsvarende.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 1550 post 1 økes med 8,3 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1550 post 1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen mener
det er viktig at Konkurransetilsynet fungerer og oppfattes som en
uavhengig konkurransemyndighet, både i forhold til saksbehandling
og faktiske vedtak. Så lenge konkurransespørsmål
i alle ledd ikke er organisert klart adskilt fra politiske myndigheter,
er det viktig at det finnes klare, formelle regelverk for hvordan
og i hvilke spørsmål det skal kunne være kontakt
mellom tilsynet og departementet. Disse medlemmer vil
vise til at statsråd Jørgen Kosmo i Stortingets
spørretime har innrømmet at han har instruert
Konkurransetilsynet til å endre høringsfrist for
oljeselskapene om konkurransevirkningene av en fusjon mellom Aker
Maritim og Kværner, slik at høringsfristen kom
etter Kværners generalforsamling. Disse medlemmer viser
videre til at instruksjonen ikke finnes skriftlig, men har skjedd
ved muntlig kontakt mellom departement og tilsyn. Disse medlemmer mener
dette ikke er akseptabelt. Det kan stilles spørsmål
ved at statsråden overhodet grep inn i tilsynet arbeid,
samt måten instruksen ble gitt på. Dette understrekes
ytterligere av at det tidligere har eksistert en instruks om kontakt
mellom departement og Konkurransetilsynet som har spesifisert at
kontakt i enkeltsaker skal skje skriftlig. Disse medlemmer mener statsrådens
oppførsel har vært uryddig og mener det er behov
for en prinsipiell gjennomgang av retningslinjene for samhandling
mellom departementet og Konkurransetilsynet. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at Regjeringen legger frem en gjennomgang
av hvordan kontakten mellom departement og konkurransetilsyn har
vært til nå , og forslag til regelverk for denne
kontakten fremover, i forbindelse med budsjettet for 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en gjennomgang av hvordan kontakten mellom departement og konkurransetilsyn
har vært praktisert og forslag til regelverk for denne
kontakten for fremtiden i forbindelse med statsbudsjettet for 2002."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke Konkurransetilsynets viktige
samfunnsfunksjon som en uavhengig konkurransemyndighet. Både
Storting og Regjering må derfor bidra til at Konkurransetilsynets
frie og uavhengige stilling opprettholdes og sikres.
Stiftelsen LUKS er en landsdekkende konkurransenøytral
organisasjon som har som formål å bedre sjåførenes
arbeidsforhold. Initiativet til opprettelse av stiftelsen kom fra
tillitsvalgte i distribusjonsdelen av nærings- og nytelsesmiddelsektoren,
men omfatter nå et bredt spekter av leverandører.
Utgangspunktet for opprettelse av stiftelsen
var at arbeidsforholdene utenfor bedriftenes porter ikke ble ansett
som bedriftenes ansvar, og at varemottakerne anså seg uten
arbeidsgiveransvar. Sjåførenes leverings- og arbeidsforhold
er lite tilfredsstillende. Arbeidsforholdene omfatter også de
trafikale forhold og parkeringsproblemer i de større byene.
Stiftelsen har basert sin drift på gjennomføring
av prosjekter relatert til stiftelsens formål, med finansiering
fra ulike bidragsytere. Situasjonen er nå den at man risikerer
en konkurs dersom man ikke får inn midler som sikrer drift
ut 2001. Hvis stiftelsen får statlig støtte har
de store distributørene, DFDS Tollpost, Nor-Cargo og NSB,
signalisert at de vil gå inn med kontingent og kjøp
av tjenester i størrelsesorden 1,6-1,8 mill. kroner. Dette
vil bidra til å styrke stiftelsens finansiering videre.
Det er positivt at det tas initiativ fra bransjen
selv til å bedre forholdene for yrkessjåførene.
Et samarbeidsorgan som LUKS kan i den forbindelse være
et bra tiltak. På bakgrunn av innsendte dokumenter, viser
det seg at det er oppnådd resultater i forhold til bl.a.
trafikale/parkeringsmessige forhold.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det bevilget 1,2 mill. kroner på kap. 1575 ny post 71.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under ny post 71.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
67 (1998-1999) jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) ble det vedtatt å igangsette
bygging av nytt Teorifagbygg ved Universitetet i Tromsø.
Det ble samtidig orientert om at en ville forelegge revidert kostnadsramme
for Stortinget etter at prosjektets omfang og kostnader er gjennomgått
på nytt.
Gjennomgangen av prosjektet er nå foretatt
og prognostisert kostnadsramme i prisnivå pr. 1. juli 2001, inkludert
virkningen av merverdiavgiftsreformen og risikoavsetning, er beregnet
til 812,5 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
kostnadsrammen for UiTø-Breivika VI utvidet med 153,5 mill.
kroner til 812,5 mill. kroner i prisnivå pr. 1. juli 2001.
Utvidelsen forventes ikke å få bevilgningsmessige
konsekvenser i budsjettet for 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om utvidelse av kostnadsrammen.
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 61 (1999-2000) en kostnadsramme på 5 926,5
mill. kroner (prisnivå pr. desember 1999) for Nytt Rikshospital.
Dette er prisjustert til 5 944,2 mill. kroner pr. 1. juli 2001.
Kostnadsrammen inkluderte en reserve på 80 mill. kroner.
Hovedinnflytting på det nye sykehuset på Gaustad fant
sted i mai/juni 2000. Utvidelsen som ble vedtatt i 1996
(U96) ble ferdigstilt ved årsskiftet 2000/2001,
og er tatt i bruk.
Det gjensto noen arbeider etter hovedinnflyttingen, og
27 delprosjekt ble etablert i samråd med Rikshospitalet.
Statsbygg har, bl.a. av den grunn, fortsatt hatt prosjektansvaret
for Nytt Rikshospital, selv om sykehuset er tatt i bruk. Sosial-
og helsedepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har fastlagt enkelte forutsetninger for prosjektavslutningen, herunder
at Statsbyggs prosjektansvar skulle opphøre og overføres
til Rikshospitalet senest 1. mars 2001. Videre at delprosjektene
ferdigstilles og at eventuelle gjenstående midler søkes
overført til Rikshospitalet.
Statsbygg avsluttet sitt prosjektansvar 28.
februar 2001, og Rikshospitalet overtok fra 1. mars 2001 ansvaret
for kompletteringer og driftstilpasninger på sykehuset.
Det er imidlertid enkelte forhold som er Statsbyggs ansvar også etter
28. februar 2001. Dette gjelder utomhusarbeider for U96, omlegging
og asfaltering av Sognsvannsveien og rydding/opparbeiding av
riggområdet, prosjektadministrativ avslutning samt ferdigstillelse
og sluttoppgjør av kontrakter. Videre har Statsbygg ansvar
for uforutsette arbeider i forbindelse med disse forholdene og mulige
tvistesaker.
Av reserven på 80 mill. kroner er 60
mill. kroner utløst og tildelt Statsbygg. Det gjenstår
nå 20 mill. kroner (10 mill. kroner til hovedprosjekt bygg
og 10 mill. kroner til utstyr) i tillegg til 4 mill. kroner av den
del av kostnadsrammen/reserven som er utløst,
til sammen 24 mill. kroner. Pr. 1. mars 2001 gjenstår enkelte
mindre arbeider på noen av de 27 delprosjektene som var
forutsatt ferdigstilt innen 1. mars. Det legges til grunn at Rikshospitalet overtar
ansvaret for dette. Videre gjenstår det enkelte forhold
som har vært inkludert i kostnadsrammen, men som senere
av forskjellige grunner har blitt prioritert ned, eller utsatt i
påvente av nærmere utredning. Rikshospitalet vil
vurdere dette videre. Det foreslås at de gjenstående
24 mill. kroner av kostnadsrammen for Nytt Rikshospital overføres
til Rikshospitalet. Dette vil kunne finansiere slike forhold og
resterende arbeider på delprosjektene, avhengig av Rikshospitalets
prioriteringer. Det er under kap. 731 Rikshospitalet foreslått
ytterligere midler til bygningsmessige forhold som ikke.214 har
vært inkludert i planforutsetningene, eller forhold som
har blitt avdekket i forbindelse med full drift. Det vises til omtale under
kap. 731 Rikshospitalet.
Per 28. februar 2001 gjenstår etter
kontantprinsippet 168,8 mill. kroner av bevilgningen for 2001. I
tillegg kommer 10,9 mill. kroner som tidligere er avsatt for 2002.
Gjenstående bevilgning etter overføring av 24 mill.
kroner til Rikshospitalet skal dekke etterslep for fakturaer for
arbeider som Statsbygg har bestilt og vært ansvarlig for å utføre
før 1. mars 2001, samt de forhold som Statsbygg har ansvar
for etter 28. februar 2001.
Prosjektregnskap for prosjekt Nytt Rikshospital
vil ikke foreligge før mot slutten av 2001. Departementet vil
til høsten få oversikt over om det vil gjenstå midler utover
de 24 mill. kroner som nå foreslås overført
til kap. 731. Håndteringen av eventuelle gjenstående
midler vil da bli vurdert. Det gjøres i den forbindelse
oppmerksom på at prosjekt Nytt Rikshospital ikke inngår
i ordningen under post 38 Avslutning av byggeprosjekter for avsetning
av eventuelle ubenyttede bevilgninger etter at byggeprosjektene
er avsluttet og går inn i sitt 3. garantiår.
En overføring av gjenstående
beløp vil gi følgende budsjettmessige endringer:
Gjenstående midler til prosjekt Nytt
Rikshospital på 24 mill. kroner inkludert resterende reserve
på 20 mill. kroner overføres fra kap. 1580 Bygg
utenfor husleieordningen til kap. 731 Rikshospitalet.
Beløpet på 24 mill. kroner
dekkes av gjenstående midler til Nytt Rikshospital i 2001
tilsvarende 13,1 mill. kroner og 10,9 mill. kroner fra andre prosjekter under
kap. 1580 post 31. Det vil da ikke være behov for bevilgning
til Nytt Rikshospital i 2002. Bevilgningen på 10,9 mill.
kroner som er planlagt avsatt på budsjettet for 2002 til
Nytt Rikshospital benyttes til andre prosjekter under post 31.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 1580 post 31 settes ned med 24 mill.
kroner til 608,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1580 post 31
med 24 mill. kroner.
Rammen for prosjekteringsarbeider i forbindelse med
operaprosjektet er satt til 90 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 61
(1999-2000) og Innst. S. nr. 220 (1999-2000).
På bakgrunn av at kostnadsanslaget
for det nye operahuset er økt til 2 050 mill. kroner i
prisnivå pr. 15. januar 1999, og behovet for en ytterligere
styrking av planfasen for å redusere faren for senere overskridelser,
foreslås rammen for prosjektarbeidet økt med 20 mill.
kroner til 110 mill. kroner. Økningen innebærer ikke
en økning av kostnadsanslaget på 2 050 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til saken i statsbudsjettet for 2002.
Det foreslås på denne bakgrunn
at Stortinget samtykker i at Statsbygg i 2001 innenfor kostnadsoverslaget på 110
mill. kroner kan inngå kontrakter om prosjekteringsarbeider,
jf. forslag til vedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXV under kap. 25 Komiteens
tilråding.
Arbeids- og administrasjonsdepartementets arbeid med
utvikling av Bjørvika-området er i hovedsak relatert
til å sikre fullfinansiering av veiomlegging i området
og til å delta i reguleringsplanarbeidet.
Når det gjelder veiomlegging har Stortinget forutsatt at
grunneierne skal yte et betydelig bidrag for å sikre fullfinansiering
av senketunnel under Bjørvika. Statsbygg vurderer på oppdrag
for AAD forutsetningene for og konkrete sider ved opprettelse av
et felles eiendomsutviklingsselskap for området som inkluderer
alle grunneierne. Fremdrift og muligheten for en slik selskapsdannelse
med etablering av avtaler om finansiering mellom selskapet og staten
er avhengig av at forutsetningene for grunneierfinansieringen er
realistiske.
Arbeidet forventes å bli svært
arbeidsintensivt for inneværende år med totale
utgifter beregnet til å utgjøre ca. 6 mill. kroner.
Utgiftene vil bli håndtert innenfor vedtatt budsjett.
Komiteen tar dette
til orientering.
I statsbudsjettet for 2000 ble det bevilget
242,5 mill. kroner til kjøp av areal fra Oslo kommune og
innløsning av SAS sine verdier på Koksa.
SAS og Statsbygg forhandlet frem en avtale om
50 pst. deling av totalverdien på Koksa. Takstkommisjonen
satte totalverdien for området til 300 mill. kroner. Som
følge av dette skulle SAS innløses med 150 mill. kroner.
Ved behandlingen av Innst. S. nr. 8 (1999-2000)
ble det imidlertid vedtatt å selge statens arealer på Koksa til
den private part i det nasjonale IT- og kunnskapssenteret. I følge
takstkommisjonen ville en slik binding antagelig redusere salgssummen
med 5 pst. SAS ble på denne bakgrunn innløst med
142,5 mill. kroner.
På bakgrunn av innvendinger fra ESA har
partene reforhandlet punktet i avtalen mellom staten og IT Fornebu Technoport
som fastsetter 5 pst. prisreduksjon. SAS må på denne
bakgrunn innløses med differansen mellom 150 mill. kroner
og 142,5 mill. kroner. Dette medfører et merbehov på 3,5
mill. kroner i 2001. Resterende 4 mill. kroner dekkes ved overføring
av ubrukte midler fra 2000.
Det foreslås på denne bakgrunn
at kap. 1582 ny post 35 bevilges med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1582 ny post 35.
Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
for Arbeids- og administrasjonsdepartementet kap. 1582 Utvikling
av Fornebuområdet, hvor det ble gitt en orientering om
det fremforhandlede avtaleverket mellom staten og Oslo kommune.
Avtaleverket har til hensikt å avklare en rekke rettslige
og praktiske forhold mellom partene vedrørende utbyggingen
av Fornebu. Bærum kommune har som planmyndighet for området
lagt ned krav om forpliktende avtaler om utbygging av infrastruktur
i rekkefølgebestemmelsene i kommunedelplan 2 for Fornebu.
Det fremforhandlede avtaleverket består
av fem separate avtaler. Avtalene regulerer etablering av hovedføringer
for infrastruktur og grøntstruktur, ansvar for og samarbeid
om opprydding av forurensing, gjennomføring av opprydding
i forurensing, makeskifte av grunnarealer, og tilbakefall av eiendommer
på Fornebu fra staten til Oslo kommune. Regjeringen har
gitt sin tilslutning til avtaleverket. Oslo kommune har avtaleverket
til behandling (primo mai). Det gjøres oppmerksom på at
kollektivbetjening av Fornebu behandles som en separat sak. Som
det fremgår av St.prp. nr. 1 (2000-2001) for Arbeids- og
administrasjonsdepartementet, baseres avtalen om etablering av infrastruktur
og grøntstruktur på et foreløpig rammebudsjett
på 1,7-1,95 mrd. kroner, og med en fordelingsnøkkel
som innebærer at Oslo kommune dekker 55,8 pst. og staten
44,2 pst. av kostnadene. Kostnadsberegningene vil bli kvalitetssikret
av eksterne konsulenter, og det vil bli gjennomført egne
usikkerhetsanalyser. Regjeringen tar sikte på å presentere
et bindende forslag til kostnadsramme for infrastruktur og grøntstruktur
på Fornebu i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
I kommunedelplan 2 for Fornebu er det fastsatt
at adkomsten til Fornebu og Snarøya, herunder adkomst til
Telenor og IT Fornebu Eiendom AS, skal etableres ved nybygging og
delvis omlegging av Snarøyveien. For at dette arbeidet
ikke skulle forsinkes var det nødvendig at veiutbyggingen
ble igangsatt tidlig i 2001. Fremdriften i prosjektet ble sikret
ved bevilgningen i 2001 på kap. 1582 post 30 Investeringer
på Fornebu, og ved at Oslo kommune forpliktet seg til å dekke
sin del av kostnadene ved midlertidig avtale om infrastrukturutbygging
på Fornebu.
Komiteen tar dette
til orientering.
På bakgrunn av den økte tilstrømningen
av yrkeshemmede til Aetat foreslår regjeringen å øke
samlet bevilgning til tiltak for yrkeshemmede (kap. 1592) og personellressurser
i Aetat (kap. 1590) med 75 mill. kroner. Ved opptrapping av tiltakene
for yrkeshemmede, er det nødvendig med økte personellressurser for å administrere
tiltaksøkningen. Økningen i personellressurser
er tilpasset økningen i antall tiltaksplasser. Dette gir
grunnlag for 50 stillinger tilsvarende 7,8 mill. kroner under kap.
1590 post 1. Det vises for øvrig til omtale under kap.
1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til yrkeshemmede.
Bevilgningen under kap. 1590 post 1 foreslås økt med
7,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at Sosialistisk Venstreparti gikk i mot å redusere
stillinger i A-etats administrasjon ved budsjettbehandlingen for
2001, med den begrunnelse at det ville være behov for kapasiteten
for å ivareta behovene hos ledige, spesielt hos yrkeshemmede. Dette
medlem vil påpeke at etaten ikke må styres så kortsiktig
som nå, slik at en sier opp folk i januar for så å måtte
ansette nye i juni.
Dette medlem vil påpeke
behovet for endring i arbeidsmarkedspolitikken slik at ledige får
raskere tilbud om kvalifisering og kompetanseheving, og at A-etat
skal ha hovedfokus på formidling og opplæring, ikke
på kommersiell drift som vikarutleie.
Høsten 2000 og hittil i 2001 har det
vært en økt tilstrømning av yrkeshemmede til
Aetat. Den økte tilstrømningen skyldes i hovedsak
skjerpede krav til attføring før uførepensjon
innvilges og økt satsing på reaktivisering av
uførepensjonister. For å møte utfordringen
som den økte tilstrømningen representerer, foreslår
regjeringen å øke tiltaksnivået under
kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede.
På denne bakgrunn foreslår
regjeringen å øke samlet bevilgning til tiltak
for yrkeshemmede (kap. 1592) og personellressurser i Aetat (kap.
1590) med 75 mill. kroner. Dette gir grunnlag for om lag 1150 plasser
i gjennomsnitt for 2. halvår 2001, tilsvarende 67,2 mill. kroner
under kap. 1592 post 70.
Satsingen for 2. halvår 2001 er konsentrert
om avklarende og integrerende tiltak, men det inkluderes også en økning
i antall ASVO-plasser. Inneværende års bevilgning
medregnet regjeringens forslag til økning gir rom for totalt
noe over 21 000 plasser på årsbasis i 2001 under
tiltakene for yrkeshemmede.
Det er lagt opp til rutiner som sikrer at en
større del av aktiviteten utbetales og regnskapsføres
i budsjettåret. Dette medfører reduksjon i tilsagnsfullmakten, men
vil øke bevilgningsbehovet tilsvarende nedgangen i tilsagnsfullmakten.
Regjeringen foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 1592 post
70 med 427,121 mill. kroner med en tilsvarende nedsettelse av tilsagnsfullmakten.
Regjeringen har som mål å fremme
deltakelse og likestilling for funksjonshemmede. Dette innebærer
en omfattende satsing på å gjøre utdanning
og arbeid mer tilgjengelig for funksjonshemmede. I denne forbindelse
vil Arbeids- og administrasjonsdepartementet stille 1 mill. kroner
til rådighet for Samferdselsdepartementet i forbindelse
med den landsdekkende forsøksordningen vedrørende
funksjonshemmede og transport. For nærmere omtale av ordningen
henvises til omtale under kap. 2600 Trygdeetaten.
Standpunkttabell, avsnitt
20.14
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
1592 | 70 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede | | | | | | | |
| 1 | Økning | +67,200 | +47,200 | +47,200 | +47,200 | +67,200 | +67,200 | +67.200 |
| 2 | Endring av utbetaling og
regnskapsføring | +427,121 | +427,121 | 0 | +427,121 | +427,121 | +427,121 | +427.121 |
| 3 | Økning | | | | | | +10,000 | |
| | Sum | +494,321 | +474,321 | +47,200 | +474,321 | +494,321 | +504,321 | +494.321 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen slutter
seg også til forslaget om tilsagnsfullmakt, jf.
forslag XXVI. under kap. 25 Komiteens tilråding.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener
at yrkeshemmede arbeidssøkere utgjør en ressurs
det er viktig å mobilisere. Flertallet mener
derfor at det er viktig å møte den økte
tilstrømmingen av yrkeshemmede arbeidssøkere til
Aetat med økt tiltaksnivå. Flertallet foreslår
av budsjettmessige grunner en økning på 47,2 mill.
kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede: | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591
post 70, forhøyes med | 474 321 000 |
| | fra kr 2 517 840 000 til
kr 2 992 161 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går i mot Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1592
post 70 med 427,121 mill. kroner og kap. 1592 post 1 og 2 med 67,2
og 427,121 mill. kroner til sammen 494,321 mill. kroner.
Disse medlemmer går
inn for å opprettholde tilsagnsfullmakten med tilsvarende
beløp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i 2001 kan gi tilsagn for inntil 494,321
mill. kroner utover gitt bevilgning under kap. 1592 post 70."
Disse medlemmer viser dessuten
til merknad foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede: | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591
post 70, forhøyes med | 47
200 000 |
| | fra kr 2 517 840 000 til
kr 2 565 040 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1592
post 70 med 494,321 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede: | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591
post 70, forhøyes med | 494
321 000 |
| | fra kr 2 517 840 000 til
kr 3 012 161 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti vil påpeke at det er behov for økning
i et bredt spekter av tiltak for yrkeshemmede. Det er stort behov
for at A-etat har større rammer og fullmakter til å inngå i samarbeid
med andre tilbydere av opplæring, for eksempel fylkeskommuner
for å oppnå best mulig resultat for den enkelte
ledige.
Dette medlem vil vise til at
Regjeringens satsing kun er en omgjøring av tilsagnsfullmakt
til bevilgning. Det er derfor behov for å øke
posten ytterligere, for å holde et høyt nivå på den
prioriterte oppgaven tiltak for yrkeshemmede som er uten fast arbeid.
Dette medlem vil derfor foreslå å øke
post øke post 70 med ytterligere 10 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede: | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591
post 70, forhøyes med | 504 321 000 |
| | fra kr 2 517 840 000 til
kr 3 022 161 000" | |
Hittil i år har tallet på mottakere
av attføringspenger og attføringsstønader
vært vesentlig høyere enn hva som er lagt til
grunn for bevilgningen. Økningen har blant annet sammenheng
med at flere som søker uføretrygd får
prøve attføring. Det vises bl.a. til omtale under
kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede.
Bevilgningen for 2001 under kap. 2543 foreslås økt med
hhv. 135 mill. kroner under post 70 og 135 mill. kroner under post
71. Total økning under kap. 2543 er 270 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2543 postene 70 og 71.
I forbindelse med utbyggingen av høgskolesenteret på Gimlemoen
i Kristiansand ble det vedtatt rekkefølgebestemmelser som
innebærer at Statsbygg som eier av området, ved
ytterligere utbygging, vil bli pålagt å finansiere
en ny vegforbindelse til området. Denne vegforbindelsen
er kostnadsberegnet til ca. 60 mill. kroner.
Kristiansand kommune ønsker nå å etablere
en kunnskapspark i tilknytning til høgskolesenteret og
har i den forbindelse signalisert interesse for å kjøpe
deler av arealene i tilknytning til høgskolen. Det er på denne bakgrunn
fremforhandlet avtale mellom Statsbygg og Kristiansand kommune om
salg av deler av området (felt O) for 5 mill. kroner.
I den grad den planlagte kunnskapsparken blir
realisert vil kravene i rekkefølgebestemmelsene om ny vegforbindelse
bli utløst. I avtalen er det derfor forutsatt at kommunen
overtar ansvaret for å gjennomføre ovennevnte
vegprosjekt mot at Statsbygg og Samferdselsdepartementet bidrar
med 5 mill. kroner hver. Det legges i egen stortingsproposisjon
fra Samferdsels-departementet frem forslag for Stortinget om
at resterende utgifter i hovedsak finansieres gjennom en utvidelse
av bompengeordningen på E18 i Kristiansand kommune. Det
er videre en forutsetning at veiprosjektet igangsettes innen 1.
januar 2002 eller ferdigstilles innen 1. januar 2004.
På bakgrunn av ovennevnte bes det om
samtykke til å selge felt O på Gimlemoen til Kristiansand
kommune for 5 mill. kroner, og at salgssummen benyttes til å delfinansiere
vegprosjektet i tilknytning til Gimlemoen-området, jf.
forslag til vedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXV nr. 2 under kap. 25
Komiteens tilråding.
Det vises til St.meld. nr. 18 (2000-2001) Salg
av eiendommer og fremtidige statlige investeringer i Pilestredet
Park, jf. Innst. S. nr. 143 (2000-2001).
I forbindelse med Stortingets behandling av
saken ble det gjort oppmerksom på at en midlertidig innplassering
av sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Oslo i Patologibygget
har vist seg mer komplisert enn tidligere antatt. Blant annet er
det problemer knyttet til kapasiteten ved eksisterende ventilasjonsanlegg, asbest,
sopp- og råteskader.
I meldingens pkt. 2.4.2 er det antatt at Patologibygget
med enkelte tilpasninger kan tas i bruk av sykepleierutdanningen
ved Høgskolen i Oslo høsten 2001. Statsbyggs konklusjon
etter nærmere gjennomgang av bygget er at ventilasjonsanlegget
er i en slik forfatning at man ikke kan garantere en forsvarlig
luftkvalitet i kontorlokalene og eksisterende undervisningsarealer. For
undervisningsrommene er dette spesielt kritisk. Luftmengden (kapasiteten)
i anlegget er ikke tilstrekkelig og dagens krav til inneklima oppnås
ikke. I tillegg vil det bli problemer med å holde akseptabel
temperatur. En fullstendig renovering av ventilasjons-anlegget vil
innebære sanering av asbestholdige materialer. I forhold
til en midlertidig innplassering av sykepleierutdanningen er dette
problematisk både av tids- og kostnadsmessige årsaker.
Dette har skapt uforutsigbare arbeidsforhold for høgskolen.
Det er derfor viktig med en rask avklaring av spørsmålet
om permanente lokaler.
Med bakgrunn i ovennevnte jobbes det nå med
andre midlertidige lokaliseringsalternativer.
Når det gjelder permanente løsninger
for lokalisering av deler av Høgskolen i Oslo i Pilestredet
Park (herunder sykepleierutdanningen), vurderer Statsbygg på oppdrag
fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ulike løsninger.
Regjeringen vil komme tilbake saken.
Komiteen tar dette
til orientering.
Høgskolen i Østfold er forutsatt
samlokalisert på Remmen. Statsbygg foretar nå prosjektering
av nybygg/ombygging på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet. For å videreføre prosjekteringen
foreslås en prosjekteringsbevilgning på 7 mill. kroner.
Komiteen er enig i
Regjeringens forslag og viser til de respektive samlede bevilgningsforslag
nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og representanten Steinar Bastesen viser til tidligere omtale
av viktigheten av utbyggingen av Høgskolen i Nesna i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Innst. S. nr. 57 (2000-2001) hvor et flertall gikk inn
for en bevilgning på 3,4 mill som prosjekteringsmidler
for bygg ved høgskolene i Akershus, Bergen og Bodø.
Flertallet viser videre til at departementet i budsjettproposisjonen
for 2000 har prioritert bygg ved høgskolene i Østfold,
Stavanger og Nesna."
Disse medlemmer viser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001) hvor det uttales:
"Komiteen viser til tidligere merknader og vedtak
i Stortinget når det gjelder samlokalisering og nybygg ved
høgskolene i Østfold og Stavanger. Komiteen er enig
i at disse prioriteres, og ber Regjeringen sørge for at
prosjekteringen kan forsette. Videre mener komiteen at behovet for
nybygg ved Høgskolen i Nesna er godt begrunnet og realiserbart
ut fra regionale hensyn."
Disse medlemmer mener at det
er helt nødvendig for å opprettholde en positiv
utvikling av utdanningsmiljøet ved Høgskolen i
Nesna at prosjekteringsarbeidet til denne utbyggingen begynner allerede
i år.
Disse medlemmer foreslår
derfor at det bevilges 1 mill. kroner i startbevilgning til nybyggingen
ved Høgskolen i Nesna.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at Stortinget i behandlingen
av budsjettet for 2000 bevilget prosjektmidler til samlokalisering
av Høgskolen i Bergen, og konstaterer at midlene pr. i
dag ikke er benyttet. Disse medlemmer kjenner til
at tomtespørsmålet nå er løst,
og ber Regjeringen gi de nødvendige fullmaktene for at
Statsbygg kan sikre seg den aktuelle tomten.
Disse medlemmer viser til behovet
for nybygg ved Høgskolen i Bergen, til den lange planleggingsperioden
frå 1994, og ber om at departementet foreslår prosjektet
samlokalisering av Høgskolen i Bergen i budsjettforslaget
for 2002.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og representanten Steinar Bastesen foreslår at
det bevilges 2 mill. kroner til videre prosjektering av velferdsbygg
ved Universitetet i Bergen, for å sikre nødvendig
fremdrift i prosjektet.
Standpunkttabell, avsnitt
20.16
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
2445 | 32 | Statsbygg | | | | | | | |
| 1 | Høgskolen i Østfold | +7,0 | +7,0 | +7,0 | +7,0 | +7,0 | +7,0 | +7,0 |
| 2 | Høgskolen i Nesna | | 0,0 | +1,0 | 0,0 | +1,0 | +1,0 | +1,0 |
| 3 | Velferdsbygg,
Bergen | | | +2,0 | | +2,0 | +2,0 | +2,0 |
| | Sum | +7,0 | +7,0 | +10,0 | +7,0 | +10,0 | +10,0 | +10,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Høyre viser til merknad foran og slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 7 mill. kroner til
Høgskolen i Østfold.
Komiteens medlemmer fra Kristelig
Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen viser til merknader foran
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2445 | | Statsbygg (jf. kap. 5445): | |
| 32 | Prosjektering av bygg,
kan overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 32 013 000 til kr
42 013 000" | |
Som redegjort for i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
for Arbeids- og administrasjonsdepartementet, har Statsbygg igangsatt
et planleggingsprosjekt for Vestbanetomten i Oslo. Formålet
er å utvikle tomten, få den regulert og selge
den. Statsbygg arbeider med utvikling av tomten med utgangspunkt
i en sammensatt utnyttelse av tomten med betydelige innslag av kulturbygg.
Basert på Stortingets anmodningsvedtak i forbindelse med
behandling av St.meld. nr. 22 (1999-2000) vil departementet be Statsbygg
forhandle med Nobelinstituttet om realisering av et fredsprismuseuim i
stasjonsbygningen på Vestbanen. Saken har ikke bevilgningsmessige
konsekvenser i 2001.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det er inngått leieavtale med SAS for
Koksa.Videre forventes betydelige inntekter fra utleie av Terminalbygget.
Samlet forventes leieinntektene å øke med 13 mill.
kroner. Bevilgningen under kap. 5446 post 1 foreslås økt
med 13 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Salg og overlevering av IT-området
vil bli foretatt senest 1. juli 2001. Videre legges Fornebu hovedgård ut
for salg medio 2001, forutsatt at reguleringsplanen for området
blir vedtatt. Inntektene fra salg av disse to områdene
forventes nå å utgjøre 698 mill. kroner,
dvs. 43,7 mill. kroner mer enn opprinnelig lagt til grunn. Bevilgningen
under kap. 5446 post 40 foreslås økt med 43,7
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Høsten 2001 ble det vedtatt å innføre
generell merverdiavgift på omsetning av tjenester. Statsbygg har
på denne bakgrunn foretatt en gjennomgang av prosjekter som
er igangsatt, for å avklare hvilke konsekvenser reformen
vil ha for kostnadsrammene. Basert på denne gjennomgangen
er det beregnet at reformen vil innebære følgende
utvidelser av kostnadsrammene for de igangsatte prosjektene, jf.
St.prp. nr. 1 (2000-2001) for Arbeids- og administrasjonsdepartementet:
| Endring i
kroner |
Ila kretsfengsel | 150 000 |
Stavanger kretsfengsel | 470 000 |
BBB-bygget | 7 000 000 |
Fellesbygget
NLH | 1 790 000 |
Sum kap. 1580 | 9 410 000 |
| |
Justisbygget i Kristiansand | 2 370 000 |
Nasjonalbiblioteket i Oslo | 1 150 000 |
Høgskolen i
Agder | 1 410 000 |
Sum kap. 2445 | 4 930 000 |
I tillegg vil det måtte foretas mindre
justeringer av kostnadsrammene for igangsatte kurant- og fullmaktsprosjekt,
dvs. prosjekt som Statsbygg kan igangsette innenfor egne fullmakter.
For øvrig er virkningen av reformen
allerede hensyntatt ved beregning av ny kostnadsramme for Tromsø tinghus og
Breivika VI. Disse prosjektene er derfor ikke tatt med i ovennevnte
oversikt. Videre vil virkningen av reformen bli hensyntatt ved fremleggelse
av ny kostnadsramme for Tromsø kretsfengsel og UiO Urbygningen.
Komiteen tar dette
til etterretning.