Regjeringen har igangsatt et arbeid med å vurdere hva
som kan gjøres for å bedre sikkerheten og beredskapen
langs kysten. En slik gjennomgang har blitt aktualisert på bakgrunn
av de mange skipsulykkene i vinter, spesielt havariene av "Green Ålesund"
og "John R". En økning i petroleumsaktiviteten i Nordvest-Russland samt
planer om feltutbygging i Barentshavet vil føre til større
skipstrafikk utenfor norskekysten. I tillegg til dette kommer muligheten
for sjøveis transport av atomavfall til Russland. Denne
trafikken kan representere en ytterligere miljøtrussel
for norskekysten og fiskefeltene utenfor og forsterker behovet for
en samlet gjennomgang og vurdering av aktuelle tiltak som kan bedre
sikkerheten.
En rekke myndigheter har ansvar og oppgaver
som er viktige for sikkerheten langs kysten. Miljøverndepartementet koordinerer
derfor et samarbeid mellom Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet,
Justis- og politidepartementet, Nærings- og handelsdepartementet
og Utenriksdepartementet. Det vil i gjennomgangen særlig
bli lagt vekt på tiltak som kan forebygge at ulykker skjer,
men en vil også se på tiltak for å redusere
skader når en ulykke først er inntruffet. Et viktig mål
er å sikre at statens samlede ressurser utnyttes best mulig.
Det gis i proposisjonen en første redegjørelse
for Regjeringens arbeid. I tillegg til midlene som allerede ligger
inne i budsjettet for 2001 til sikkerhet og beredskap, foreslås
det i denne proposisjonen en tilleggsbevilgning til oppfølging
av "Sleipner"-ulykken og til oljevernberedskapen. Regjeringen vil
komme tilbake med en nærmere redegjørelse for
videre oppfølging i statsbudsjettet for 2002.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Komiteen tar det som
står i proposisjonen om arbeid med å bedre sikkerheten
og beredskapen langs kysten til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen har tatt initiativ til en gjennomgang av den
nåværende ansvars- og oppgavefordeling knyttet
til sikkerheten og beredskapen langs kysten med sikte på en
bedre organisering og samordning. Disse medlemmer viser
også til at Regjeringen i forbindelse med revidert, i tillegg
til de midler som allerede ligger inne i budsjettet for 2001 til
sikkerhet og beredskap, har foreslått en tilleggsbevilgning
til oppfølging av "Sleipner"-ulykken og til oljevernberedskapen. Disse
medlemmer viser også til at Regjeringen varsler
at den vil komme tilbake med en nærmere redegjørelse
for videre oppfølging i statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Venstre og
representanten Steinar Bastesen viser til at Sleipner-ulykken
avdekket svært uklare statlige ansvarsforhold for sikkerheten
til sjøs. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av en grundig gjennomgang av ansvars- og oppgavefordelingen. Disse
medlemmer ber om at Regjeringen på egnet måte
informerer Stortinget om dette arbeidet.
Disse medlemmer er positive til
at det legges til rette for utvidelse av territorialfarvannet slik
at man kan fastsette seilingsleder lenger ut fra kysten enn i dag.
Et nytt system med satellittovervåking av kysten må også vurderes. Disse
medlemmer understreker at en utvidelse av territorialfarvannet
er nødvendig blant annet for å møte den
store sikkerhetstrusselen som de lanserte planene om transport av
radioaktivt avfall langs norskekysten medfører. Disse
medlemmer forutsetter dessuten at Regjeringen intensiverer
arbeidet internasjonalt for et mer restriktivt regelverk når
det gjelder transport av radioaktivt avfall.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen krever
at trygghet for liv, miljø og næring langs Norskekysten blir
et nasjonalt satsingsområde i årene som kommer. En
samordnet, nasjonal strategi med betydelige økonomiske
ressurser må settes inn på å forebygge
og hindre miljøkatastrofer, blant annet i form av radioaktivitet, oljeforurensing,
algeoppblomstring og skipsulykker. Føre-var-prinsippet
må legges til grunn for all aktivitet i tilknytning til
våre havområder.
Disse medlemmer merker seg Regjeringens redegjørelse
om arbeidet med å bedre sikkerheten og beredskapen langs
kysten, og vil særlig understreke behovet for å dekke
kysten med tidsmessige sjøkart senest innen år
2006, slik Stortinget påla Regjeringen i forbindelse med
behandlingen av Statsbudsjettet for 2001.
Disse medlemmer vil utover de
tiltak Regjeringen omtaler, også påpeke at internasjonal
mobilisering for å stanse gjenvinningsanlegget for atomavfall
i Sellafield, er nødvendig for å hindre radioaktiv
forurensing av våre havområder. Disse medlemmer går også inn
for et forbud mot all transport av radioaktivt avfall langs norskekysten
og i nordlige havområder.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen vil sette i gang et utredningsarbeid for å vurdere
behovet for en trafikksentral i Finnmark. Disse medlemmer ser
positivt på dette, men vil også understreke behovet
for økt fokus på sikkerheten langs kysten av Nordvestlandet.
Havområdene her er av de mest trafikkerte, værharde
og urene i landet. Trafikken er voksende som følge av stor
fiskeriaktivitet, økt oljevirksomhet og store utbygginger
som metanolfabrikken på Tjeldbergodden og modernisering
av Hydro Aluminium i Sunndal. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen om også å vurdere behovet for
en trafikksentral for overvåking av kysten på Nordvestlandet.
Disse medlemmer mener videre at utbygging av et fullgodt radarnett
bør vurderes som et effektivt virkemiddel for best mulig
døgnbemannet overvåkning av kysten.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen mener
også at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for å bedre tryggheten
for ferdselen langs kysten i et av våre mest trafikkerte
havområder, og viser til forslaget fra disse medlemmer om å bevilge
5 mill. kroner til Stad Skipstunnel over kap. 1064.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen mener det er på høy
tid at vi får en gjennomgang av tiltak og virkemidler for å styrke
beredskapen langs kysten. Det gjelder både samordning og
organisering av ressursene som settes inn og klargjøring
av ansvar for sikkerhet og beredskap. Disse medlemmer understreker
at forpliktende internasjonalt samarbeid er helt avgjørende for
at vi skal kunne trygge vår egen kyst og beskytte havområdene
mot miljøkatastrofer.
Disse medlemmer mener bedre overvåking
av norskekysten vil kunne forebygge ulykker og gjøre det lettere å sette
inn nødvendige tiltak hvis ulykken først er ute. Disse
medlemmer viser til at Stortinget ba om en opptrapping av
bevilgningene til arbeidet med elektroniske sjøkart etter
betydelig press fra disse medlemmer, men at Regjeringen
fikk gjennomslag for å redusere satsingen på dette
området som en del av budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet
og sentrum. Disse medlemmer forutsetter at en videre
opptrapping av arbeidet for å ferdigstille de elektroniske sjøkartene
i 2006 følges opp i statsbudsjettet for 2002.
Disse medlemmer er positive til
at det legges til rette for utvidelse av territorialfarvannet slik
at man kan fastsette seilingsleder lenger ut fra kysten enn i dag.
Et nytt system med satellittovervåking av kysten må også vurderes.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å styrke oljevernberedskapen. De strakstiltak
som iverksettes nå må følges opp med
ytterligere tiltak og bevilgninger i budsjettet for 2002. Disse
medlemmer ser behovet for en klargjøring av det
finansielle ansvaret for berging og opprydding når ulykker
skjer langs kysten. Disse medlemmers utgangspunkt
er at forurenser skal betale og at dette ansvaret bør falle på det
berørte rederiet og dets forsikringsselskap. Det er viktig
at Regjeringen prioriterer arbeidet med felles internasjonale regler
på dette området.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til at forliset av det kypriotiske fartøyet
"Jon R" den 25. desember 2000 har medført at en rekke politikere,
faginstanser, lokalbefolkningen m.fl. har uttrykt bekymring for
beredskapen langs kysten. Det har vært mange gode, men
også lite gjennomtenkte, forslag til hva som bør
gjøres for å bedre situasjonen. Det er imidlertid
en sak de fleste enes om - det må prioriteres å forebygge
at ulykker får finne sted. Dette medlem viser
til at Sjøfartsdirektøren har uttalt at "proaktive
tiltak må prioriteres fremfor reaktive tiltak".
Dette medlem viser til at Norge
er et særegent land med en langstrakt kystlinje. Kystlinjen,
dvs. omrisset av fastlands-Norge, er ca. 21 000 km lang. Dersom
man regner omrisset av hver eneste øy og fastlandet er
strandsonen ca. 57 000 km. Til sammenligning er omkretsen av jorden
ved ekvator bare 40 000 km. Dersom vi ser på arealet av
sjøområdet innenfor territorialgrensen, dvs. grensen
på 4 nautiske mil, er dette ca. 147 000 kvadratkilometer.
Dette virker gjerne ikke så mye, men det tilsvarer landarealet
av våre fem - 5 - nordligste fylker. I dette kystområdet
bor og arbeider hovedvekten av Norges befolkning. Dette medlem viser
til at om man setter disse tallene i sammenheng er det ikke rart
at politikere i Oslo viser "oppriktig bekymring".
Dette medlem viser til at Regjeringen,
med miljøvernministeren i spissen, allerede i januar lovet å utrede
hva som skal til for å øke beredskapen. Statsministeren
lovet kystbefolkningen i Finnmark døgnkontinuerlig
overvåking av hele kysten.
Dette medlem har i vårsesjonen
stilt flere spørsmål til de ministrene som har
ansvaret for kystovervåkingen. Dette har, etter dette
medlems syn, brakt på det rene at Regjeringen vet
altfor lite om norske kystforhold, både om geografi, skipsfart,
miljø, kultur og mulighetene for overvåking av
skipsfarten. Dette kan, etter dette medlems oppfatning,
skyldes at offentlig forvaltning er så viselig organisert
at det er ca. 20 fagetater som har et ansvar knyttet til kystforvaltningen.
Dette medlem viser til ønsket
om at en proaktiv beredskap er nødvendig. Med proaktiv
beredskap menes å sikre at et fartøy som utgjør
en mulig trussel for kysten og befolkningen kan oppdages så tidlig
som mulig, dvs. i god tid før det kommer inn til kysten,
for deretter å overvåkes. Dersom et avvik fra
normal seilas oppdages må ansvarlig(e) myndighet(er) varsles
umiddelbart slik at forebyggende tiltak kan iverksettes. Et forebyggende
tiltak kan være å la et annet fartøy
følge risikofartøyet slik at det kan reageres
fort dersom det viser seg å være behov for assistanse. Dette
medlem viser til at Forsvaret, mer forutseende enn mange tror,
allerede har inngått avtaler om å varsle våre
bergingsselskaper slik at de følger problemskip. Dette fremgår
av Forsvarets kystberedskapsplan. Dette medlem viser
til at det finnes en rekke muligheter for å oppdage og
overvåke et fartøy som nærmer seg kysten. Dette
medlem vil imidlertid først se på hvem som
bør ha ansvaret for å forestå overvåkingen
av skipstrafikken. Av det arbeid miljøvernministeren har iverksatt,
og utfra Kystdirektørens utsagn, virker det, etter dette
medlems oppfatning, som om Fiskeridepartementet skal gis
det overordnede ansvar for å koordinere overvåkingen
langs kysten. Dette virker noe underlig på dette
medlem. I Norge er det en etat som har ansvaret for overvåkingen
av aktiviteten til sjøs i vårt interesseområde.
Dette området omfatter både den økonomiske
sonen, sjøterritoriet og indre farvann. Denne etaten er
Forsvaret. Dette er en oppgave Forsvaret alltid har hatt, og av
St prp. nr. 45 (2000-2001), som omhandler omleggingen av Forsvaret
i perioden 2002-2005, fremgår det at det også vil
være en oppgave i fremtiden. Dette medlem viser
til at det også står at overvåkingen
av disse områdene må prioriteres mer enn før
når antall seilende enheter reduseres, og at en rekke av
Forsvarets fremtidige oppgaver faktisk ikke vil kunne løses
uten en effektiv overvåking.
På spørsmål i Stortinget
den 31. januar, 14. februar og 7. mars 2001 forsikret justisministeren
i forbindelse med Schengen-implementeringen Stortinget om at oppsynet
langs kysten var vel ivaretatt. I statsbudsjettet for 2000 St.prp.
nr. 1 (1999-2000), fremgår det at det mobile oppsyn langs
kysten vil ivaretas av de kystvaktfartøyene som patruljerer
i indre farvann, dvs. syv fartøyer. Dette medlem viser
til at det i den samme budsjettproposisjonen imidlertid også fremgår
at det
"for å utnytte fartøysressursene
best mulig, vil det være nødvendig å supplere
det fysiske oppsynet med elektronisk overvåking. Sjøforsvaret
har en rekke systemer for overvåking av sjøområdene,
og det vil være behov for å integrere disse bedre
i 2000."
Dette medlem viser til at det
av budsjettproposisjonen for inneværende år, St.prp.
nr. 1. (2000-2001), fremgår at det planlegges å etablere
en maritim overvåkingssentral for å sikre en effektiv
utnyttelse av eksisterende overvåkingsressurser:
"Overvåkingssentralen vil behandle informasjon
fra bl.a. Sjøforsvarets kystradarer, oljeoperatørselskapenes
faste installasjoner på norsk sokkel, Kystverkets trafikksentraler
og Forsvarets kystovervåkingssystem."
Dette medlem viser til at det
fra Forsvarsdepartementets pressetalsmann er uttalt at det er uvisst
om overvåkningssentralen i det hele tatt vil bli etablert. Dette
til tross for at også Sårbarhetsutvalet har omtalt den
som et behov i forbindelse med beskyttelse av våre olje-
og gassinstallasjoner. Dette medlem undrer seg over
hvordan kan det ha seg at justisministeren kan hevde at oppsynet
med norsk yttergrense er ivaretatt når det nødvendige
behovet med å koordinere de elektroniske overvåkingsressursene
ikke er på plass. Det er ingen som har den totale oversikt
over trafikkintensiteten langs kysten, men bare utenlandske fartøyer
står for mer enn 35 000 anløp pr. år.
Med den innledende beskrivelse av vår geografi bør
myndighetene være like bekymret som dette medlem hva
angår muligheten for syv små kystvaktfartøy å oppdage
noe som helst langs kysten. I og med at behovet for midler til koordinering
av overvåkingsressursene - og også behovet for å utrede
modernisering av kystradaranlegg langs kysten - er beskrevet i de
siste to statsbudsjett må vel dette bety at det foreligger
et arbeid bak. Det fremgår jo viserlig at hensikten er å koordinere
både militære og sivile overvåkingsressurser.
Den 17. januar 2001 stilte dette medlem i
Stortingets spørretime forsvarsministeren spørsmål
om det er slik å forstå at Stortinget har besluttet
etableringen av og bevilget penger til en overvåkingssentral
uten at det i forarbeidet er tatt hensyn til hvordan overvåkingsressursene
kan koordineres best mulig. Forsvarsministeren svarte, etter dette
medlems oppfatning, bekreftende på dette.
Dette medlem undrer seg over
hvorfor skal så Fiskeridepartementet få ansvaret
for å koordinere overvåkingen, jf. "Det nye Kystverket"
(NOU 1999:5) og St.meld. nr. 13 (2000-2001). Hovedformålet
med Kystverkets oppgaver er å sørge for sikker
og effektiv ferdsel langs kysten. Enkelt kan det sies at Kystverket er
kystens samferdselsetat, dvs. veivesen. Av de nevnte dokumenter
fremgår det at det er et mål å sikre
en bedre inntjening innen de enkelte "produksjonsområder".
Dette omfatter trafikkovervåking og innsamling av informasjon
om skipsfarten. Kystverkets strategi synes, etter dette medlems oppfatning, å være
at informasjon som - med loven i hånd - er krevet inn fra skipsfarten
skal selges til andre sluttbrukere "på kommersielle vilkår
til en informasjonsmegler som for eksempel Telenor" (NOU 1999:5).
Selvfølgelig er det av interesse for både Kystverket
og Fiskeridepartementet å få ansvaret for koordineringen
av kystovervåkingen. Informasjonsfangsten vil jo bli nevneverdig større,
og derved gi en høyere inntjening. Det er imidlertid ikke
nevnt hvorvidt samlingen av slik informasjon kan benyttes for å avdekke
skipsfartsnæringens forretningshemmeligheter. Forsvaret
har brukt nettopp dette argumentet overfor private interessenter
og fagorganisasjoner ved avslag på søknader om
tilgang på informasjon.
Dette medlem viser til at nærings-
og handelsministeren på spørsmål den
7. mars 2001 bekreftet at overvåkingen av skipstrafikken
bør være brukerfinansiert. Det kan, etter dette
medlems mening, synes som om skipsfarten skal være
en melkeku for Staten. Uansett er det forbrukerne som må betale
regningen. Skipsfartens økte kostnader forbundet med transport betyr
jo bare økte vareutgifter. Nærings- og handelsministeren
var - i motsetning til sin kollega fiskeriministeren - inneforstått
med at opplysninger om skipstrafikk og skipsruter kan avsløre
forretningshemme-ligheter, som burde holdes
skjult for offentligheten. En offentlighet som også omfatter
andre nasjoners statsorganer. Fiskeriministeren har selv bekreftet
at det er inngått avtaler med andre nasjoner om slik utveksling.
Det er etter dette medlems mening
hevet over enhver tvil at det er stort potensiale for å forbedre
overvåkingen langs kysten. Dette medlem tror
imidlertid ikke at det arbeid som nå er satt i gang vil
gi noen nye svar. Gjennom opposisjonens spørsmål
på Stortinget, stortingsdokumenter og artikler i media
er det tydelig at Forsvaret allerede har utredet hvordan eksisterende
overvåkingsressurser, både militære og
sivile, kan koordineres bedre. Dette er jo vurdert å være
et nødvendig behov i forbindelse med grenseovervåkingen!
Dette medlem viser til at det
utover behovet for å koordinere de elektroniske overvåkingsressursene
er det et behov for å koordinere alle meldinger fartøyer fremsender
til norske myndigheter. Disse meldingene bør, etter dette
medlems mening, gå til samme etat som har ansvaret
for den helhetlige kystovervåkingen - og som både
har myndighet og ressurser til å gripe inn.
Dette medlem viser til at Kystdirektøren
har pekt på at alle fartøy over 300 BT i fremtiden
skal pålegges å seile med en transponder. Dette
er et system som sender et fartøys identitet til alle andre
som har tilsvarende system ombord. Dette medlem viser
til at myndighetene på land vil også kunne å holde
oversikt over fartøyer med slikt utstyr ombord. Dette forutsetter
nødvendig infrastruktur, og det vil forundre dette medlem om
ikke Forsvaret allerede har infrastruktur som kan benyttes. Det
er selvsagt også noen ulemper med dette transpondersystemet
slik det foreligger. Det vil ikke omfatte alle skip, og det kan
slås av ombord på fartøyet. Utstyret
vil heller ikke virke dersom et fartøy mister elektrisiteten
ombord.
Dette medlem viser til at det
i forbindelse med debatten om en bedre kystberedskap har vært
foreslått en utvidelse av territorialgrensen. Dette
medlem støtter selvsagt forslaget om å utvide
territorialgrensen til 12 nautiske mil og utvide den økonomiske
sonen til 250 nautiske mil. Dette gir ikke en bedre beredskap alene,
men en eventuell utvidelse av territorialgrensen gir, etter dette
medlems oppfatning, bedre grunnlag for at myndighetene kan
gripe inn noe tidligere enn i dag. For å oppnå dette
kreves det en effektiv overvåking og en rettidig varsling
slik at nødvendig bistand eller inngripen kan skje før
et fartøy ligger i fjæresteinene.
Dette medlem viser til at det
sier seg selv at en effektiv kystovervåking må kunne
oppdage også de som forsøker å seile
inn på kysten uoppdaget. Vi har alle hørt at Forsvarets
kystradarer ikke dekker hele kysten. Stortinget har blitt fortalt
at det forelå planer for oppgradering av kystradaren i
Sør-Norge, men at pengene forsvant. Stortinget bør
derfor, etter dette medlems oppfatning, informeres
nærmere om dette og eventuelle alternativer. Dette
medlem til peke på at uansett hvilke løsninger
som velges for å sikre en effektiv kystovervåking
vil det kreve nødvendige økonomiske midler. Den
etat som gis et overordnet ansvar vil bidra til at en rekke etaters
oppgaver blir mer effektivt ivaretatt, og dette vil igjen kunne
gi reduserte kostnader for den enkelte etat. På bakgrunn
av dette bør den etat som gis det overordnede ansvar for
kystovervåkingen tilføres nødvendige
driftsmidler over et eget budsjettkapittel. Som f. eks. for redningstjenesten
og Kystvakten.
Det er etter dette medlems oppfatning
tydelig at Regjeringen hverken har oversikt over ansvarsfordelingen
mellom etatene eller mulighetene som foreligger for overvåking
av kysten. Fremfor å utrede hvordan en bedre overvåking
kan oppnås, burde det vært prioritert å se
på det arbeid som allerede er gjort og som er beskrevet
i de to siste statsbudsjett. Dette medlem viser til
at forsvarsministeren selv har uttalt at en helhetlig kystovervåking
vil koste mellom 600 og 1 200 mill. kroner i investeringer. Disse
tallene kan ikke være tatt ut av luften. Det kan jo, etter dette medlems oppfatning,
være på tide at Stortinget får vite hva
som ligger bak disse tallene. Dersom Forsvaret allerede har utredet
overvåkingsbehovet vil det arbeid Regjeringen nå har
iverksatt etter dette medlems mening være
misbruk av skattebetalernes penger.
Dette medlem mener at det bør
prioriteres å gi én etat det overordnede ansvar
for koordinering av all overvåking og beredskap langs kysten.
Dette må være en etat som har den nødvendige
ekspertise, et godt ledelsesapparat, best ressurser og den nødvendige myndighet.
Dette medlem viser til Kystforvaltningsutvalgets innstilling der
det ble konkludert med at en slik beskrivelse passer på Forsvaret.
Det bør også legges til grunn at det bør
være en etat som har den nødvendige kultur for å håndtere
store mengder innsamlet informasjon på en fornuftig måte.
Det er, etter dette medlems syn, fort gjort å falle
for den samme fristelsen som Kystverkssjefen hva angår
salg av informasjon som bør holdes skjult.
Dette medlem viser til at nødvendig
myndighet er allerede tilført Forsvaret slik at det kan
reageres i de enkelte situasjoner. Ifølge Forsvarskommando
Nord-Norge har de også nødvendige ressurser for å ivareta en
kystovervåking i Nord-Norge, men det er mangel på penger.
Dette medlem mener derfor at
Regjeringen bør komme tilbake til Stortinget både
med en drøftelse av myndighetskoordinering og forslag til
en opptrapping av innsatsen på kystovervåkingen.
Denne drøftelsen bør også omfattet spørsmålet
om utvidelse av territorialgrensen og den økonomiske sonen,
og de overvåknings- og redningsaksjonsspørsmål
som dette reiser. Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader vedrørende Kystvakten.