Anslaget for antall medlemmer i tros- og livssynssamfunn
er redusert i forhold til forutsetningen i saldert budsjett. På denne
bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 20,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Søknader om tilskudd til privateide
skole- og kirkebygg som er mottatt innen søknadsfristen
må i henhold til gjeldende retningslinjer behandles i inneværende år. Videre
skal tilskuddet først utbetales når det foreligger midlertidig
brukstillatelse eller skjøte. Dette kan innebære
at tilsagn som er gitt i 2001 først kommer til utbetaling
i senere budsjetterminer.
Kirke,- utdannings- og forskningsdepartementet
ber derfor om samtykke til å gi tilsagn for inntil 3 000
000 kroner utover gitt bevilgning på posten, jf. forslag
til vedtak III nr. 1.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag III nr. 1 under kap. 25
Komiteens tilråding.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre viser til vedtak i Budsjett-innst. S. nr. 12
(2000-2001) der det ble flertall for å videreføre
tilskuddsordningen til privateide kirkebygg og skolebygg. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen har endret reglene
for denne tilskuddsordningen i Rundskriv F-015-2001 og gått
bort fra prinsippet om fastsatt tilskuddssats pr. kvm. Dette gjør
tilskuddsordningen mindre forutsigbar for søkerne. Disse
medlemmer mener tilskuddssatsene fra 2000 må videreføres
også for 2001, og ber Regjeringen endre rundskrivet i tråd
med dette.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Kommuneøkonomiproposisjonen for
2001 at tilskuddet til skolefritidsordninger skulle innlemmes i
rammetilskuddet fra skoleåret 2001-2002, jf. Innst. S.
nr. 252 (1999-2000). Regjeringen foreslår at innlemming
av tilskuddsordningen foreløpig utsettes, inntil det er
nærmere vurdert hvilke konsekvenser dette kan få for
foreldrebetalingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Venstre, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre mener Stortingets vedtak i kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 bør følges opp - ikke utsettes slik Regjeringen foreslår.
I Innst. S. nr. 252 (1999-2000) vedtok Stortinget at tilskuddet
skulle innlemmes i rammetilskuddet. Disse medlemmer støtter
dette, og ønsker at bevilgninger til SFO skal være
gjenstand for lokale vurderinger og prioritering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlemme
tilskuddet til SFO i rammetilskuddet iht. Stortingets vedtak ved behandlingen
av Innst. S. nr. 252 (1999-2000)."
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber om samtykke til å gi tilsagn om tilskudd til kommunale musikk-
og kulturskoler for 1. halvår 2002 (2. halvdel av skoleåret
2001-2002) etter de satsene som blir fastsatt 2. halvår
2001 (1. halvdel av skoleåret 2001-2002), jf. forslag til
vedtak III nr. 2.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag III nr. 2 under kap. 25
Komiteens tilråding.
Kommunene fikk i St.prp. nr. 1 (1998-1999) en
endelig frist til 31. desember 2000 for å erstatte midlertidige lokaler
med permanente. Dersom de midlertidige lokalene ikke er erstattet
med permanente lokaler på dette tidspunktet, vil kommunenes
investeringsramme bli redusert tilsvarende den andelen av rammen
som skulle dekke de investeringene som ikke er foretatt.
Nord-Aurdal kommune har inngått avtale
om kjøp av lokalene til nåværende Fagernes
videregående skole fra fylkeskommunen. Lokalene kan først
overtas 1. september 2001. Etter dette må lokalene tilrettelegges for
grunnskolevirksomhet. Denne løsningen anses å innebære
en bedre disponering av kommunens ressurser enn andre alternativer
til ferdigstillelse av permanente lokaler innen fristen. Det foreslås
derfor å gi Nord-Aurdal kommune utsatt frist for ferdigstilling
av permanente lokaler til 1. august 2002.
Oslo kommune har tidligere fått utvidet
frist til 31. desember 2003 bl.a. som følge av kommunens
størrelse og omfang av byggesaker, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteen, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen,
tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til de betydelige
utgifter kommunene har hatt i forbindelse med grunnskolereformen.
Disse medlemmer mener det fortsatt er et betydelig behov for å vise
fleksibilitet med hensyn til de statlige overføringsordninger
på dette felt. Dette understrekes av de unntak som er gitt
blant annet for Nord-Aurdal kommune og Oslo kommune.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gi en
generell utvidet frist til 31. desember 2001 med hensyn til at kommunene
skal erstatte midlertidige lokaler med permanente. Det foretas således
ingen endring av kommunenes investeringsramme på dette
felt nå."
Regjeringen ønsker å legge
grunnlaget for et ytterligere styrket samarbeid med Tyskland og
Frankrike samt å styrke det tyske og franske språks
stilling i Norge, ved å støtte driften av den
tyske og franske skolen i Norge. Dette vil man gjøre på en
hensiktsmessig måte ved å bringe foreldrebetalingen
ned til et rimelig nivå, samtidig som skolene får
støtte fra henholdsvis den tyske og franske stat.
Norge har startet drøftinger med Tyskland og
Frankrike om bilaterale avtaler om utdanningssamarbeid. En inngåelse
av slike avtaler er en forutsetning for at det skal gis støtte
til skolene. De bilaterale avtalene skal inneholde:
– Mulighet
for lærlinger innen spesielle fagområder til å ta
deler av sin læretid i Tyskland eller Frankrike,
– Tilskudd fra Norge til Lyceé Francais
René Cassin (Den franske skolen i Oslo) og Deutsche Schule Oslo
- Max Tau (Den tyske skolen i Oslo) på til sammen 5 mill.
kroner pr. skoleår. Tilskuddet utbetales ved begynnelsen
av hvert skoleår.
Det vil også bli vurdert en ordning for samarbeid om tjenestegjøring
for embets- og tjenestemenn i de respektive lands administrasjoner.
En forutsetning for inngåelse av avtalene
er at Lyceé Francais René Cassin og Deutsche Schule
Oslo - Max Tau godkjennes av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
etter opplæringsloven § 2-12. Etter at godkjenning
etter opplæringsloven § 2-12 er vurdert og lærlingenes
mulighet for opplæring i de to land er skissert, vil avtalene
bli forelagt Stortinget for samtykke.
På denne bakgrunn foreslås
det at det bevilges 5 mill. kroner over kap. 229 post 72.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 5 mill. kroner under
kap. 229 ny post 72.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen foreslår å gi tilskudd
til Den franske skolen i Oslo og Den tyske skolen i Oslo. Disse medlemmer mener
prinsippet for årlig støtte skal følge
privatskolelovens kriterier, men bare utgjøre 50 pst. av
dette fordi den tyske-, henholdsvis den franske stat forutsettes å bidra
med like mye. Dermed blir tilskuddet på linje med det andre
skoler vil få etter privatskoleloven. Disse medlemmer tar
Regjeringens forslag på 5 mill. kroner til etterretning,
og legger dette til grunn for budsjettåret 2001.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag
om støtte til Den franske skolen i Oslo og Den tyske skolen
i Oslo, men forutsetter at de foreslåtte beløp
ikke bindes opp i de foreslåtte bilaterale avtaler. Disse
medlemmer henviser til at begge skoler hadde kommet bedre
ut økonomisk hvis de var blitt godkjent etter privatskoleloven. Disse
medlemmer mener fortsatt at godkjennelse etter privatskoleloven
hadde vært naturlig for disse skolene, og mener at det
må være en forutsetning at skolene og foreldrene ikke
kommer dårligere ut med den løsning Regjeringen foreslår.
Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet tar sikte på å overføre Ørland
meieriskole fra staten til Sør-Trøndelag fylkeskommune fra
tidligst 1. august 2001. Anlegg, bygninger og utstyr som er nyttet
i opplæringen ved Ørland meieriskole, eies av
Tine Norske Meierier og omfattes ikke av overføringen.
Det legges opp til en avtale med Sør-Trøndelag
fylkeskommune der staten i en periode fra overtakelsestidspunktet
og i 3 år fremover stiller til disposisjon for fylkeskommunen et
særskilt tilskudd, som dels går til driften av
skolen og dels til kompetansehevende tiltak for personalet.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber derfor om samtykke til å kunne overføre Ørland
meieriskole til Sør-Trøndelag fylkeskommune fra
tidligst 1. august 2001, jf. forslag til vedtak V nr. 2.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag V nr. 2 under kap. 25
Komiteens tilråding.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001) ber
Stortinget om at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, i
samarbeid med Akershus fylkeskommune, vurderer ulike løsninger
som sikrer driften av den norsk-russiske videregående skolen
i Moskva i fremtiden. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
er nå kommet til enighet med Akershus fylkeskommune, som
medfører at det vil bli utbetalt tilskudd i januar 2002
for skoleåret 2001-2002. Budsjettmessige virkninger vil
bli innarbeidet i statsbudsjettet for 2002.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det vises til at post 21 har stikkordsfullmakten
"kan nyttes under postene 60 og 70", mens post 70 har stikkordsfullmakten
"kan nyttes under post 21". Med tanke på realistisk budsjettering
foreslås det derfor å øke bevilgningen
på kap. 249 post 70 med 23 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon på kap. 249 post 21.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 249 post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 249 post 21.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Bårdar Akademiet av
departementet er gitt tilsagn om at det kan påregnes støtte
til den nye Danselinje III med kr 500 000, og vil foreslå at
det bevilges 500 000 kroner til dette formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
249 | | Andre tiltak i utdanningen: | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene
60 og 70,
nedsettes med | 22 500 000 |
| | fra kr 164 743 000 til
kr 142 243 000" | |
Igangsetting av Østerdal folkehøgskole er
utsatt fra 1. august 2001 til 1. august 2002. Dette medfører
et mindrebehov i 2001 på 1,9 mill. kroner. Den samiske folkehøgskole
og Fredheim folkehøgskole nedlegges fra og med 2001. Dette
medfører et mindrebehov i 2001 på 3,4 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på posten reduseres med 5,3 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere post 70 med i alt 5,3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen foreslår å øke
bevilgningene til folkehøgskolene med 10 mill. kroner i
forhold til Regjeringens forslag, dvs. med 4,7 mill. kroner i forhold
til tidligere bevilget beløp. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
253 | | Folkehøgskoler | |
| 70 | Tilskudd til andre folkehøgskoler,
kan nyttes under post 60, forhøyes med … | 4 700 000 |
| | fra kr 362 530 000 til
kr 367 230 000" | |
Basert på rapporter fra utdanningskontorene
om forventet tilskuddsutbetaling i 2001 anslås bevilgningsbehovet
til om lag 597 mill. kroner. Videre er det et etterslep fra 2000
på om lag 54,9 mill. kroner. Totalt bevilgningsbehov på posten
anslås dermed til om lag 652 mill. kroner. På denne
bakgrunn foreslås det at posten økes med 247 mill.
kroner.
I tillegg er det bevilget 26,1 mill. kroner
til formålet over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett
i forbindelse med forsøk med rammefinansiering i 20 kommuner.
Forsøkskommunene inngår ikke i ovennevnte prognoser
for bevilgningsbehov. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
vil komme tilbake til eventuelle justeringer av bevilgningen knyttet
til forsøkskommunene til høsten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye post 60
med netto 247 mill. kroner.
Basert på rapporter fra utdanningskontorene
om forventet tilskuddsutbetaling i 2001 anslås bevilgningsbehovet
til 89,7 mill. kroner. I tillegg er det etterslep fra 2000 på om
lag 5,2 mill. kroner. Totalt bevilgningsbehov på posten
anslås til om lag 95 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det at posten økes med 36 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye post 62
med netto 36 mill. kroner.
Universitetene ble nettobudsjetterte institusjoner
fra 1. januar 2001. Det innebærer at rutinene for innbetalinger
knyttet til pensjonsutgifter, arbeidsgiveravgift og avsetning til
feriepenger blir endret. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
varslet i St.prp. nr. 1 (2000-2001) at en i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2001 ville komme tilbake til en engangsbevilgning
knyttet til disse forholdene.
Ved overgangen til nettobudsjettering er det
for universitetene innført direkte innbetaling av pensjonsinnskudd
i Statens pensjonskasse, jf. St.prp. nr. 1 (2000- 2001). I saldert
budsjett er det i den forbindelse bevilget 380 mill. kroner. Basert
på oppdaterte beregninger foreslås det at bevilgningene
til universitetene økes med til sammen 52 mill. kroner.
Tilskuddet til Statens Pensjonskasse blir justert ned tilsvarende.
Pensjonsutgiftene blir fordelt med 26,4 mill. kroner til UiO, 6,5 mill.
kroner til UiB, 6,6 mill. kroner til UiTØ, 12,3 mill. kroner
til NTNU. Beløpene inkluderer pensjonsutgifter for stipendiater
som finansieres av Norges forskningsråd (NFR). Departementet
tar sikte på å overføre midler til pensjonsutgifter
for stipendiater finansiert av forskningsrådet til NFR
fra og med 2002, slik at alle sosiale utgifter knyttet til stipendiatene bevilges
samlet.
Arbeidsgiveravgiften for siste termin 2000 posteres
i 2001, samtidig som universitetene må avsette midler til
arbeidsgiveravgift for 2001. Dette innebærer at det må bevilges
midler til betaling av arbeidsgiveravgift for en termin ekstra i
2001. For universitetene samlet utgjør dette 84,3 mill.
kroner, fordelt med 30,4 mill. kroner til UiO, 20,5 mill. kroner
til UiB, 10,8 mill. kroner til UiTØ, 22,6 mill. kroner
til NTNU.
Som nettobudsjetterte institusjoner skal universitetene føre
lønnskostnader med avsetninger, dvs. etter regnskapsprinsippet.
Dette innebærer dobbel belastning av feriepenger første året
med nettobudsjettering. Feriepenger opptjent i 2000 er ikke utgiftsført
i 2000, og foreslås derfor bevilget i 2001. Utgiftene knyttet
til avsetning til feriepenger til universitetene utgjør
til sammen 419,2 mill. kroner, fordelt med 158,1 mill. kroner til
UiO, 93,1 mill. kroner til UiB, 53,7 mill. kroner til UiTØ,
114,3 mill. kroner til NTNU.
Standpunkttabell, avsnitt
23.2.16
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF og Sp | V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
263 | 50 | Universitetet i Tromsø | | | | | | | | |
| 1 | Omlegging til nettobudsjettering | +71,0 | +71,0 | +71,0 | +71,0 | +71,0 | +71,0 | +71,0 | +71,0 |
| 2 | Farmasi | | | | +0,5 | | +0,5 | +0,5 | +0,5 |
| 3 | Økt kvalitet | | | | +3,0 | | | | |
| 4 | Arktisk landbruk | | | +1,3 | +1,3 | | | | +1,3 |
| | Sum | +71,0 | +71,0 | +72,3 | +75,8 | +71,0 | +71,5 | +71,5 | +72,8 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen viser når det
gjelder kap. 260 Universitetet i Oslo kap. 261 Universitetet i Bergen
og kap. 262 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet til merknader
under henholdsvis avsnittene 9.10, 9.11 og 9.12.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 263 Universitetet i Tromsø post
50 med i alt 71 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterparitet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til Stortingets behandling av stortingsmelding om norsk matproduksjon
Innst. S. nr. 167 (1999-2000) der komiteen hadde følgende
merknad om arktisk landbruk og naturbruk:
"Komiteen viser til Kolstad-utvalgets utredning om kompetansen
innen landbruk i nordområdene, og mener det må vurderes
en igangsettelse av et studium innen arktisk landbruk og naturbruk
ved Universitetet i Tromsø. Et slikt studium vil være
viktig for å komme i gang med en rekke FOU-oppgaver som
er relatert til nordområdenes spesielle klimatiske forhold,
rettighetsspørsmål og utfordringer innen forvaltning
av utmarka i hele det cirkumpolare området i Barentsregionen."
I forbindelse med behandlingen av Innst. S.
nr. 222 (2000-2001) om økologisk landbruk ba komiteen Regjeringen
vurdere muligheten for å iverksette det nevnte studiet
ved Universitetet i Tromsø 2001. Studiet bygges opp i stor
grad på kompetanse og undervisningsopplegg universitetet
i Tromsø allerede har, og en bevilgning på 1,3
mill. kroner på KUF sitt budsjettet til dette formålet
vil sikre oppstart fra høsten 2001.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
263 | | Universitetet i Tromsø: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 72 300 000 |
| | fra kr 778 076 000 til
kr 850 376 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til at Universitetet i Tromsø har kapasitet til å øke studentopptaket
ved farmasistudiet. Det er for tiden mangel på farmasøyter.
Opptakskapasiteten kan økes fra 27 til 35 studenter pr. år. Disse
medlemmer foreslår at universitetet i Tromsø får
ta opp 35 studenter fra og med studieåret 2001-02. Det
bevilges 0,5 mill. kroner på post 50 til å dekke
kostnadene med det økte opptaket av studenter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
263 | | Universitetet i Tromsø: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 71 500 000 |
| | fra kr 778 076 000 til
kr 849 576 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre mener bedre
studiekvalitet i høyere utdanning for at flere studenter
skal lykkes, vil kreve økte ressurser. Dette medlem er
kjent med at Universitets- og høgskolerådet har beregnet
at et ekstrabehov for universitetssektoren i en overgangsfase på om
lag 400 mill. kroner pr. år til undervisning og om lag
400 mill. kroner til forskning, profesjonsstudiene ikke medregnet. Dette
medlem vil som et første ledd i en nødvendig
opptrapping av studiekvaliteten, øke årets driftsbudsjett
for Universitetet i Tromsø med 3 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse ekstra midlene forutsettes brukt i høstsemesteret
til formål som bedrer studiekvaliteten, slik som mer seminarundervisning
og mer individuell veiledning av studentene. Dette medlem viser
dessuten til merknad om midler til farmasistudium og studium i arktisk
landbruk foran.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
263 | | Universitetet i Tromsø: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 75 800 000 |
| | fra kr 778 076 000 til
kr 853 876 000" | |
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til merknad om farmasistudium og studium
i arktisk landbruk foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
263 | | Universitetet i Tromsø: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 72 800 000 |
| | fra kr 778 076 000 til
kr 850 876 000" | |
Stortinget har i tidligere år gitt
samtykke til at universitetene kan nytte inntekter ved salg av eiendommer
til kjøp og vedlikehold av andre eiendommer til undervisnings-
og forskningsformål. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber om tilsvarende fullmakt for 2001, jf. forslag til vedtak IV.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kap.
25 Komiteens tilråding.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Sosial-
og helsedepartementet, Utenriksdepartementet og Universitetet i
Oslo vil i 2001 bidra med til sammen 4,5 mill. kroner til en permanent
finansiering av Senter for medisinske studier i Moskva. SHD og UD
bidrar med 1,5 mill. kroner hver, mens 1 mill. kroner finansieres
over kap. 281 post 1. I tillegg dekkes 0,5 mill. kroner til prosjektet
innenfor rammene til Universitetet i Oslo på kap. 260 post
50. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen
på kap. 260 post 50 økes med 4 mill. kroner, mot
en reduksjon på 1,5 mill. kroner hver på Utenriksdepartementets
budsjett (kap. 197 post 70) og Sosial- og helsedepartementets budsjett
(diverse kapitler), samt en reduksjon på 1 mill. kroner
på kap. 281 post 1.
Standpunkttabell, avsnitt
9.10
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | H | FrP | SV | V | Representanten Bastesen |
260 | 50 | Universitetet i Oslo | | | | | | | | |
| 1 | Pensjonsutgifter | +26,4 | +26,4 | +26,4 | +26,4 | +26,4 | +26,4 | +26,4 | +26,4 |
| 2 | Arbeidsgiveravgift | +30,4 | +30,4 | +30,4 | +30,4 | +30,4 | +30,4 | +30,4 | +30,4 |
| 3 | Feriepenger | +158,1 | +158,1 | +158,1 | +158,1 | +158,1 | +158,1 | +158,1 | +158,1 |
| 4 | Senter for medisinske studier
i Moskva | +4,0 | +4,0 | +4,0 | +4,0 | +4,0 | +4,0 | +4,0 | +4,0 |
| 5 | Økning | | | | | | | +10,0 | |
| | Sum | +218,9 | +218,9 | +218,9 | +218,9 | +218,9 | +218,9 | +228,9 | +218,9 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen viser når det
gjelder kap. 197 post 70 til merknader under avsnitt 8.21. Komiteen viser
når det gjelder kap. 281 post 1 til merknader under avsnitt 9.15.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 260 post 50 med i alt
219 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre mener bedre
studiekvalitet i høyere utdanning for at flere studenter
skal lykkes, vil kreve økte ressurser. Dette medlem er
kjent med at Universitets- og høgskolerådet har beregnet
at et ekstrabehov for universitetssektoren i en overgangsfase på om
lag 400 mill. kroner pr. år til undervisning og om lag
400 mill. kroner til forskning, profesjonsstudiene ikke medregnet. Dette
medlem vil som et første ledd i en nødvendig
opptrapping av studiekvaliteten, øke årets driftsbudsjett
for Universitetet i Oslo med 10 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Disse ekstra midlene forutsettes brukt i høstsemesteret
til formål som bedrer studiekvaliteten, slik som mer seminarundervisning
og mer individuell veiledning av studentene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universitetet i Oslo: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 229 000 000 |
| | fra kr 2 254 902 000 til
kr 2 483 902 000" | |
Det vises til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001)
der komiteen understreker betydningen av raskest mulig oppstart
av arbeidet med nytt studentsenter i Bergen. Komiteen oppfordret
departementet til å komme tilbake til Stortinget med en
kostnadsramme for prosjektet og en vurdering om hvordan saken skal
løses i Revidert nasjonalbudsjett for 2001.
Statsbygg har satt i gang en prosjektkonkurranse
for byggeprosjektet Studentsenteret i Bergen, og forventer at resultatet
fra konkurransen vil foreligge i september 2001. Forprosjekt vil
foreligge i løpet av 2002.
Komiteen tar dette
til orientering.
Forslag om bevilgning, jf. også avsnitt
9.8
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 261 Universitetet i
Bergen post 50 med i alt 120 mill. kroner, jf. avsnitt 9.8.
Komiteens medlem fra Høyre,
Venstre og representanten Steinar Bastesen mener bedre studiekvalitet
i høyere utdanning for at flere studenter skal lykkes,
vil kreve økte ressurser. Disse medlemmer er
kjent med at Universitets- og høgskolerådet har
beregnet at et ekstrabehov for universitetssektoren i en overgangsfase
på om lag 400 mill. kroner pr. år til undervisning
og om lag 400 mill. kroner til forskning, profesjonsstudiene ikke
medregnet.
Komiteen viser til
forslag om å øke bevilgningene til universitetene
med 100 mill. kroner, jf. kap. 281 post 1, avsnitt 9.15.
Komiteens medlem fra Venstre vil
som et første ledd i en nødvendig opptrapping
av studiekvaliteten, øke årets driftsbudsjett
for Universitetet i Bergen med 7,5 mill. kroner utover Regjeringens
forslag. Disse ekstra midlene forutsettes brukt i høstsemesteret til
formål som bedrer studiekvaliteten, slik som mer seminarundervisning
og mer individuell veiledning av studentene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
261 | | Universitetet i Bergen: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 127 500 000 |
| | fra kr 1 363 282 000 til
kr 1 490 782 000" | |
Det foreslås å benytte 10
mill. kroner til oppstart av Restprosjektene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet innenfor eksisterende ramme på kap. 262 post
50, jf. forslag til vedtak. Godkjent kostnadsramme pr. april 1997
er 92,2 mill. kroner. Prognostisert kostnadsramme ved ferdigstillelse
av prosjektet er beregnet til 112 mill. kroner basert på 50
pst. sikkerhet. Det legges opp til at prosjektet delfinansieres
innenfor NTNUs budsjettramme og ved salg av eiendom, jf. forslag
til vedtak V nr. 3.
NTNU har bekreftet at institusjonen vil påta
seg delfinansiering av prosjektet.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V nr. 3 under
kap. 25 Komiteens tilråding.
Forslag om bevilgning, jf. også avsnitt
9.8.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 262 Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet post 50 med i alt 149 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstremener bedre studiekvalitet i høyere
utdanning for at flere studenter skal lykkes, vil kreve økte
ressurser. Dette medlem er kjent med at Universitets- og høgskolerådet
har beregnet at et ekstrabehov for universitetssektoren i en overgangsfase
på om lag 400 mill. kroner pr. år til undervisning
og om lag 400 mill. kroner til forskning, profesjonsstudiene ikke
medregnet. Dette medlem vil som et første ledd i en nødvendig
opptrapping av studiekvaliteten, øke årets driftsbudsjett
for NTNU med 4,5 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Disse ekstra
midlene forutsettes brukt i høstsemesteret til formål
som bedrer studiekvaliteten, slik som mer seminarundervisning og
mer individuell veiledning av studentene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
262 | | Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet: | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 153 500 000 |
| | fra kr 1 743 012 000 til
kr 1 896 512 000" | |
På kap. 2445 foreslås en bevilgning
på 7 mill. kroner til videre prosjektering av nybygg/ombygging
ved Høgskolen i Østfold, jf. omtale under kap.
2445 post 32.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 20.16, jf. kap. 2445 post 32.
Norges veterinærhøgskole har
de siste årene hatt et aktivitetsnivå som har
vært høyere enn det budsjettet har gitt rom for.
Ved utgangen av 2000 var det akkumulert overforbruk på til
sammen om lag 7 mill. kroner. I tillegg til dette har Norges veterinærhøgskole
overført forpliktelser for om lag 6 mill. kroner fra 2000
som må dekkes i 2001. Høgskolen befinner seg i
en vanskelig økonomisk situasjon. Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet har pålagt Norges veterinærhøgskole å tilpasse
aktiviteten ved høgskolen til budsjettrammene og legge
opp til et driftsmønster og dimensjonere ressursforbruket
slik at høgskolens økonomi bringes i balanse innen
2003. Høgskolen er, i tråd med vanlig praksis,
pålagt å dekke inn tidligere års merforbruk
over budsjetterminene 2001 og 2002. Samtidig har det vært
en klar forutsetning fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets
side at undervisningen ikke skal forringes som følge av
de økonomiske problemene ved høgskolen.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har engasjert et eksternt konsulentselskap for å få en
utredning av utviklingen i aktivitetsnivået ved NVH i perioden
1996 til 2000, og for å få utarbeidet et realistisk
og periodisert internbudsjett for 2001 som grunnlag for den videre
oppfølging av høgskolen.
Det har vist seg at pålegget om å bringe
høgskolens økonomi i balanse, samtidig som tidligere
merforbruk skal dekkes innen 2003, vanskelig kan forenes med de oppgaver
Norges veterinærhøgskole står overfor.
Konsulentselskapet konkluderer med at det ikke er mulig å opprettholde
kravet om å komme i balanse i løpet av en toårsperiode
uten at dette får alvorlige konsekvenser for NVH og for
at institusjonen skal ha et realistisk budsjettgrunnlag. Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet vil derfor frafalle innsparingskravet
for inneværende budsjettermin.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
vil arbeide med å få en bedre tilpasning av de økonomiske rammene
til NVH og vil eventuelt komme tilbake til saken til høsten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Steinar Bastesen, vil peke på den vanskelige økonomiske
situasjonen som Norges veterinærhøyskole er i,
og viser til at dette vil få store negative konsekvenser
for kvaliteten av undervisningen, forskning og kompetanseutviklingen
innen veterinærmedisin. Flertallet vil som
et første steg for å rette opp den alvorlige økonomiske situasjonen,
foreslå å øke bevilgningen med 2 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
279 | | Norges veterinærhøgskole
(jf. kap. 3279): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 000 000 |
| | fra kr 155 351 000 til
kr 157 351 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det har vært en ekstern gjennomgang av økonomien
ved Norges veterinærhøgskole og at Kirke- utdannings-
og forskningsdepartementet vil frafalle innsparingskravet ved skolen
for inneværende budsjettermin. Dette vil avhjelpe den vanskelige økonomiske situasjonen
ved skolen noe. Disse medlemmer viser videre til
at KUF vil arbeide med å få en bedre tilpasning
av de økonomiske rammene til NVH.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til forslag under
post 45 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen finner det underlig at
Regjeringen konstaterer de betydelige økonomiske problemer
som er ved høyskolen, og samtidig konstaterer at et pålegg
om å bringe høyskolens økonomi i balanse
vanskelig kan forenes med de oppgaver skolen står over
for.
Disse medlemmer foreslår
derfor at bevilgningene for 2001 økes med 13 mill. kroner
for å dekke akkumulert overforbruk fra tidligere år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
279 | | Norges veterinærhøgskole
(jf. kap. 3279): | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,
forhøyes med | 13 000 000 |
| | fra kr 2 030 000 til kr
15 030 000" | |
I forbindelse med permanent finansiering av
Senter for medisinske studier i Moskva foreslås det at
bevilgningen på kap. 281 post 1 reduseres med 1 mill. kroner mot
tilsvarende økning på kap. 260 post 50, jf. omtale under
kap. 260 post 50.
Det vises dessuten til omtale av Falstadsenteret under
ny post 77 nedenfor og til forslag om å redusere post 1
med ytterligere 1 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
9.15
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
281 | 1 | Fellesutgifter for universiteter
og høgskoler | | | | | | | |
| 1 | Inndekning, studier i Moskva | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 |
| 2 | Inndekning, Falstad | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 |
| 3 | Økede midler til
omstilling | | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 |
| 4 | Stipendiat-
og rekrutteringsstillinger | | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 | +50,0 |
| | Sum | -3,0 | +97,0 | +97,0 | +97.0 | +97,0 | +97,0 | +97,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, foreslår å bevilge
100 mill. kroner utover Regjeringens forslag. 50 mill. kroner benyttes til å opprette
nye rekrutteringsstillinger 2. halvår 2001, og 50 mill.
kroner brukes til omstilling ved universitetene. Omstillingsmidlene
fordeles etter samme kriterier som tidligere. Det forutsettes at
de nye stipendiatstillingene som opprettes andre halvår
2001 finansieres fullt ut. Flertallet viser til at
dagens rammebevilgninger til stipendiater både fra departementet
og fra Norges Forskningsråd medfører en betydelig
underfinansiering i forhold til institusjonenes faktiske utgifter til
lønn, sosiale utgifter, infrastruktur og direkte driftsutgifter.
Resten av utgiftene må dekkes av universitetets grunnbudsjett.
Dette vil bli et kritisk punkt i forhold til planene om en kraftig
opptrapping av tallet på rekrutteringsstillinger de kommende årene,
og flertallet ber Regjeringen ved framleggelsen av
statsbudsjettet for 2002 å utarbeide en modell med høyere rammebevilgninger
til hvert enkelt stipendiat, og bedre finansiering av eksisterende
rekrutteringsstillinger.
Flertallet henviser til at universiteter
og høyskoler har et klart behov for økte midler
til omstilling. Dette behovet vil øke ytterligere hvis
forslagene i meldingen om reformer i høyere utdannelse
skal kunne følges opp på en forsvarlig måte. Flertallet foreslår en
bevilgning på 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
forslaget om en økning i bevilgningen til fellesutgifter
ved universiteter og høyskoler med til sammen 100 mill.
kroner. Disse medlemmer mener at 50 mill. kroner
av bevilgningen bør brukes til å opprette nye
rekrutteringsstillinger, og at 50 mill. kroner bør brukes
til omstilling ved universiteter og høyskoler.Disse medlemmermener at utdanningssystemet står
overfor store utfordringer og at det derfor er behov for forandring
og fornyelse.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets behandling av St.meld. nr. 27, og de utfordringer
og endringsprosesser universiteter og høyskoler står
ovenfor. For at arbeidet med ny gradsstruktur og bedret studiekvalitet skal
komme igang raskest mulig, mener dette medlem det er nødvendig å sette
av midler til slikt arbeid i inneværende år. Dette
medlem støtter også forslag om økte
midler til rekrutteringssstillinger.
Komiteen viser til de respektive
merknader ovenfor og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Fellesutgifter for universiteter
og høgskoler (jf. kap. 3281): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 97 000 000 |
| | fra kr 519 461 000 til
kr 616 461 000" | |
Posten foreslås redusert med 2 mill.
kroner i forbindelse med delfinansiering av prosjekteringsbevilgningen
angående Høgskolen i Østfold.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001)
der Stortinget vedtok en bevilgning på 2 mill. kroner på kap.
281 post 1 til Falstadsenteret. Midlene ble bevilget på kap.
281 post 1. Det foreslås at det til formålet opprettes
en ny post 77 Falstadsenteret. I den forbindelse foreslås
det at kap. 281 post 77 økes med 2 mill. kroner mot en
tilsvarende reduksjon av kap. 281 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 2 mill. kroner under
ny post 77.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
67 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) ble det vedtatt å igangsette
bygging av nytt teorifagbygg ved Universitetet i Tromsø,
Breivika IV. I den forbindelse ble det orientert om at det vil bli
forelagt en revidert kostnadsramme for Stortinget etter at prosjektets omfang
og kostnader er gjennomgått på nytt.
Gjennomgangen av prosjektet er nå foretatt.
Basert på denne gjennomgangen er prognostisert kostnadsramme
beregnet til 812,5 mill. kroner. På denne bakgrunn foreslås
det at kostnadsrammen for Breivika VI ved Universitetet i Tromsø utvides
med 153,5 mill. kroner. Utvidelsen forventes ikke å få bevilgningsmessige
konsekvenser i budsjettet for 2001.
Det vises til omtale under kap. 1580 post 31
på Arbeids- og administrasjonsdepartementets område.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 20.11.1.1.
Det vises til St.meld. nr. 27 (2000-2001) Gjør
din plikt - krev din rett, der Regjeringen ønsker å gi
statlige høgskoler og vitenskapelige høgskoler økt
frihet ved å gjøre om høgskolene til
nettobudsjetterte institusjoner når forholdene er lagt
til rette for dette. Omlegging til nettobudsjettering krever betydelig
ressursinnsats både ved den enkelte institusjon og i Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet. Det vurderes derfor slik
at omlegging til nettobudsjettering fra 1. januar 2002 begrenses
til 5-8 institusjoner. For å gjennomføre omlegging
til nettobudsjettering for ytterligere institusjoner, vil Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet opprette en innføringsorganisasjon.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil komme tilbake
til hvilke institusjoner som eventuelt foreslås lagt om
til nettobudsjetterte institusjoner og opprettelse av en innføringsorganisasjon
i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber på denne bakgrunn om samtykke til at det innføres
nettobudsjettering ved statlige høgskoler og vitenskapelige
høgskoler så snart det lar seg praktisk gjennomføre,
tidligst fra 1. januar 2002, jf. forslag til vedtak V nr. 1.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag V nr. 1 under kap. 25
Komiteens tilråding.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber om samtykke til å overskride bevilgningen på post
1 Driftsutgifter under kap. 268, 269, 273, 278 og 279 mot tilsvarende
merinntekt på post 11 Kursavgift ved voksenopplæringstiltak
under henholdsvis kap. 3268, 3269, 3273, 3278 og 3279, jf. forslag
til vedtak II.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag II under kap. 25 Komiteens
tilråding.
Det vises til St.meld. nr. 18 (2000-2001) Salg
av eiendommer og fremtidige statlige investeringer i Pilestredet
Park, jf. Innst. S. nr. 143 (2000-2001).
Statsbygg har utredet innplassering av deler
av Høgskolen i Oslo i Pilestredet Park etter utflytting
av Rikshospitalet. Tre av høgskolens avdelinger med om
lag 3 200 studenter er planlagt samlokalisert. Det gjelder Avdeling
for sykepleierutdanning, Avdeling for estetiske fag og Avdeling
for økonomi-, kommunal- og sosialfag.
Det vises for øvrig til omtale av Pilestredet
Park under kap. 2445 post 32 under Arbeids- og administrasjonsdepartementets
område.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 20.16.
Posten dekker Norges kontingent til ulike internasjonale
grunnforskningsorganisasjoner. Budsjettene til disse organisasjonene
blir endelig vedtatt etter at statsbudsjettet er lagt fram om høsten.
Medlemskontingentene til de internasjonale forskningsorganisasjonene
vil variere som følge av endringer i valutakursene, og
som følge av at kontingentene fastsettes ut fra medlemslandenes
bruttonasjonalprodukt. Det ligger an til et merbehov på posten
på vel 8,3 mill. kroner. Merbehovet skyldes at den norske
kronen har blitt svekket i forhold til internasjonal valuta siden
beregningstidspunktet for saldert budsjett 2001.
På bakgrunn av dette foreslås
det å øke bevilgningen på posten med
8 342 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I forståelse med Oslo kirkelige fellesråd
og Oslo kommune om behovet for å gjennomføre oppussingsarbeider
ved Oslo domkirke i anledning HKH Kronprins Haakons vielse, er det
ved kgl.res. 9. mars 2001 gitt samtykke til å overskride
kap. 294 post 79 med 3 mill. kroner som statens bidrag til oppussingsarbeidene.
Det er forutsatt at det av kommunale midler avsettes et tilsvarende
beløp til oppussingsarbeidene. Saken ble av tidshensyn
behandlet som overskridelsessak.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber om samtykke til å overskride bevilgningen under kap. 295
post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 3295
post 4 Husleieinnbetalinger mv., jf. forslag til vedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag II under kap. 25 Komiteens
tilråding.
Forsøksordningen med støtte
fra Lånekassen til elever i videregående opplæring
som tar ett år i utlandet som en del av det treårige
løpet ble evaluert høsten 1999. Evalueringen var
positiv. I St.meld. nr. 27 (2000-2001) Gjør din plikt -
Krev din rett framgår det at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
vil komme tilbake med en vurdering av støtteordningen for
elever i rettighetsbasert videregående opplæring. En
del av dette arbeidet vil være å vurdere muligheten for å gi
støtte fra Lånekassen til elever i slike opplegg som
dette.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har i 2000 godkjent en ny søknad om å bli innlemmet
i støtteordningen. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
mener at det ikke kan godkjennes ytterligere nye opplegg i denne
prøveordningen før Stortinget har fått
seg forelagt spørsmålet i sammenheng med ny støtteordning
for videregående opplæring.
Komiteen tar dette
til orientering og viser til de respektive merknader under avsnitt
23.1.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til Kystpartiets program om utvidelse av
rett til opplæring i videregående skole med 3 år,
frem til det året eleven fyller 22. Dette medlem vil
påpeke at barnetrygden opphører ved fylte 18 år,
og at en utvidet stipendieordning for elever i videregående
skole vil være en del av et helhetlig program for å stimulere
flest mulig til å gjennomføre en målrettet
opplæring i tråd med evner og anlegg.
Dette medlem vil også understreke
betydningen av at ikke foreldregenerasjonens økonomi skal
være av betydning for den neste generasjons rett og mulighet
til å fullføre en utdanning.
Det foreslås å redusere bevilgingen
på posten med 94 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak
endrede renteforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I beregningen av bevilgningsbehovet på kap.
221 post 65 er det lagt til grunn at kostnadene til opplæring av
barn i asylmottak er på om lag 90 mill. kroner. Av dette
er det beregnet at 48,6 mill. kroner er ODA-godkjente utgifter,
det vil si utgifter som kan innrapporteres til OECD/DAC
som offisiell utviklingshjelp. Saldert budsjett på kap.
3221 post 4 er 24,4 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på posten økes med 24,2 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det anslås at tilskudd for 2001 til
opplæring i asylmottak over kap. 254 post 60 utgjør
111,5 mill. kroner. Av dette er det beregnet at 60,2 mill. kroner
er ODA-godkjente utgifter, det vil si utgifter som kan innrapporteres
til OECD/DAC som offisiell utviklingshjelp. Saldert budsjett
på kap. 3254 post 4 er 57,1 mill. kroner. På denne
bakgrunn foreslås det at bevilgningen på posten økes
med 3,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er inngått en avtale om overføring
av virksomheten ved Avdeling for sikkerhetsopplæring ved
Høgskolen Stord/Haugesund til ResQ AS, med virkning
fra 1. juni 2001. Statsbygg har samtidig avhendet anlegget der virksomheten
har vært drevet til det samme selskapet. Selskapet har
i avtalen forpliktet seg til å drive virksomheten videre.
For øvrig vises det til omtale i St.prp. nr. 1 (2000-01)
og St.prp. nr. 15 (2000-2001). Inntektene fra salget vil bli ført
på kap. 3274 post 2 Salgsinntekter.
I tilknytning til driften av Avdeling for sikkerhetsopplæring
har Høgskolen Stord/Haugesund opparbeidet et underskudd
på interimskonto for oppdrag og eksterne prosjekt. Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet vil behandle dette som egen
sak, og eventuelt komme tilbake til Stortinget i denne forbindelse.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 193 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak endrede
renteforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Forskning har vært, er og vil også i
framtiden være et sterkt prioritert område for
Regjeringen. Regjeringens mål er at FoU-innsatsen i Norge
innen 2005 minst skal være på gjennomsnittlig
OECD-nivå, målt som andel av BNP. Dette er et
svært ambisiøst mål og vil kreve betydelig
styrking av forskningsinnsatsen både fra det offentlige
og fra næringslivet. Regjeringen vil bidra til å nå dette
målet både gjennom å foreslå betydelige økninger
i bevilgningene til forskning de neste årene og gjennom å foreslå tiltak
for å stimulere næringslivet til å satse
mer på forskning og utvikling. Videre vil Regjeringen iverksette
tiltak for å øke kvaliteten i norsk forskning
og for å styrke rekrutteringen til forskningen.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2000 la Regjeringen fram en opptrappingsplan for forskningsbevilgningene,
jf. St.prp. nr. 61 (1999-2000). Ved behandlingen av Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementets budsjett for 2001 fattet Stortinget vedtak om
en ny opptrappingsplan.
Denne opptrappingsplanen er en videreføring
av planen Regjeringen la fram i 2000. Regjeringen har lagt vekt
på å gjøre planen noe mer utdypende i
forhold til spørsmålet om å angi et konkret, årlig
vekstmål for de offentlige bevilgningene. Regjeringen ønsker
dessuten å utdype og vektlegge enkelte viktige forskningspolitiske
områder. Dette gjelder rekruttering/kapasitet, kvalitet/konsentrasjon
og tiltak for å øke næringslivets innsats.
Regjeringens mål om at Norges samlede
FoU-innsats målt som andel av BNP innen 2005 minst skal være
på gjennomsnittlig OECD-nivå, har blitt slått
fast blant annet i Langtidsprogrammet for 2001-2005. Regjeringen
vil understreke at dette er et ambisiøst mål.
Det er hevet over tvil at forskningsinnsatsen
i Norge må styrkes betydelig for å nå målet
om OECD-gjennomsnittet. Regjeringen legger derfor opp til en styrking
av den samlede forskningsinnsatsen på minimum 10 mrd. kroner
innen 2005. I avsnittet Et stort vekstbehov
i årene framover omtales offentlig vekstbehov. Det redegjøres
videre for en del satsinger på forskning som Regjeringen
vil foreslå i den kommende fireårsperioden.
Forskning har vært, er og vil være
et sterkt prioritert område for Regjeringen. Regjeringens
mål er at FoU-innsatsen i Norge innen 2005 minst skal være
på gjennomsnittlig OECD-nivå, målt som
andel av BNP. Dette er et svært ambisiøst mål
og vil kreve betydelig styrking av forskningsinnsatsen både
fra det offentlige og fra næringslivet. Regjeringen vil
bidra til å nå dette målet både
gjennom å foreslå betydelige økninger
i de offentlige bevilgningene til forskning og gjennom å foreslå tiltak
for å stimulere næringslivet til å satse
mer på forskning og utvikling. Regjeringen står
fast ved dette målet. Dette tilsier at de offentlige bevilgningene til
forskning må styrkes med anslagsvis 4 mrd. kroner innen
2005, dvs. i gjennomsnitt 1 mrd. kroner pr. år.
En såvidt sterk økning over
en relativt kort periode vil gjøre det nødvendig å sikre
at midlene blir brukt på en effektiv og formålstjenlig
måte. Det vil også bli en utfordring å sikre
tilstrekkelig tilgang på dyktige forskerrekrutter, og å passe
styrkingen inn i de årlige budsjettene.
Styrkingen av den offentlig finansierte forskningsinnsatsen
skal komme på de prioriterte områdene i forskningspolitikken,
dvs. langsiktig grunnleggende forskning, fire tematiske satsinger
og tiltak rettet mot næringslivet. Regjeringen vil videre
iverksette tiltak for økt forskningskvalitet og økt
rekruttering til forskningssektoren, og vil komme tilbake med slike
tiltak i St.prp. nr. 1 for 2002. Regjeringen vil øke kapitalen
i Forskningsfondet til 15 mrd. kroner innen 2005. Regjeringen vil
styrke ordningen "FoU-prosjekter i næringslivets regi".
Basert på de erfaringer man gjør de første årene
vil Regjeringen også vurdere om ordningen bør
gjøres regelstyrt.
I statsbudsjettet for 2002 tar Regjeringen sikte
på å:
– Styrke
forskningsbevilgningene med om lag 1 mrd. kroner.
– Øke kapitalen i Fondet for
forskning og nyskaping. Avkastningen øker dessuten med
vel 240 mill. kroner fra 2001 til 2002.
– Øke rammene til tilskuddsbevilgningen
"FoU-prosjekter i næringslivets regi" slik at aktivitetsnivået kan
videreføres på helårsbasis.
– Øke bevilgningene til
de prioriterte områdene (langsiktig, grunnleggende forskning og
fire tematiske satsinger). Innenfor langsiktig forskning vil styrking
av de direkte bevilgningene til universiteter og høgskoler
gis prioritet.
– Bevilge midler slik at det kan
opprettes flere doktorgradsstipendiatstillinger.
– Bevilge ca. 300 mill. kroner
til bygging av nytt havforskningsfartøy.
– Videreføre byggeprosjekter
i universitets- og høgskolesektoren.
– Arbeide for lønns-
og arbeidsvilkår som stimulerer til at flere gode kandidater
velger forskning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Arbeiderpartiet, vil understreke at det
fremdeles er langt igjen før Norge når et OECD-gjennomsnitt
i forskingsinnsats, og at dette krever en helt annen vilje til å prioritere
forskning på de årlige budsjettene enn det Regjeringen
har vist til nå. Flertallet viser til at Regjeringens
budsjettforslag for 2001 ville ha ført Norge ytterligere
på etterskudd i forhold til målet om å øke
norsk FoU-innsats til gjennomsnittlig OECD-nivå i løpet
av fem år. Endringene i budsjettforliket bidro i første
rekke til at Norge ikke sakker ytterligere akterut. Flertallet vil
understreke at det er nødvendig med ytterligere satsing
både på institusjonenes grunnbudsjetter, grunnforsking,
næringsrettet forsking og forskingsinnsats i privat sektor
dersom vi skal nå målene i forskingsmeldingen
innen 2005.
Flertallet viser til at Regjeringen
i forbindelse med Revidert Nasjonalbudsjett har lagt fram en opptrappingsplan
for forskningsinnsatsen, slik stortingsflertallet påla
Regjeringen å gjøre, etter at en slik plan ikke
ble lagt fram i Statsbudsjettet for 2001. Disse medlemmer er positive
til at målet om forskningsopptrapping innen 2005 nå tallfestes,
og at behovet for årlig vekst i forskningsbevilgningene
på et langt høyere nivå enn Regjeringen
foreslo for 2001, innrømmes. Flertallet understreker
spesielt betydningen av at en betydelig del av disse midlene må gå direkte
til universitetene og høyskolene, og styrke den frie grunnforskningen. Flertallet merker
seg at det i Revidert Nasjonalbudsjett ikke fremmes noen nye konkrete
forslag om å styrke forskningen, heller ikke om å øke kapitalen
i Fondet for Forskning og Nyskaping.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil også uttrykke skepsis til Regjeringens vurdering av
at så mye som 60 pst. av økningen skal komme fra
den privatfinansierte forskningen. Flertallet vil
peke på at flertallet i Hervik-utvalget ikke primært
tilrådde en tilskuddsordning for forskningsinvesteringer
i næringslivet slik Regjeringen har foreslått
i statsbudsjettet for 2001, og i Revidert Nasjonalbudsjett varsler at
den vil videreføre. Flertallet er enig med
flertallet i Hervik-utvalget om at en ordning med skattefradrag for
forskingsinvesteringer i næringslivet er den beste løsningen
for å nå de nasjonale målene om opptrapping av
den samlede forskingsinnsatsen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til det som står i proposisjonen om opptrappingsplan
for forskningsbevilgningene.
Disse medlemmer vil understreke
at forskning har vært og vil være et sterkt prioritert
område for Regjeringen. Regjeringens mål er at
FoU-innsatsen i Norge innen 2005 minst skal være på gjennomsnittlig OECD-nivå,
målt som andel av BNP. Dette har blant annet blitt slått
fast i Langtidsprogrammet for 2001-2005.
Disse medlemmer mener i likhet
med Regjeringen at dette er et ambisiøst mål som
vil kreve betydelig styring av forskningsinnsatsen både
fra det offentlige og fra næringslivet. Disse medlemmer vil
vise til at Regjeringen vil bidra til å nå dette
målet både gjennom å foreslå betydelige økninger
i de offentlige bevilgningene til forskning og gjennom å foreslå tiltak for å stimulere
næringslivet til å satse mer på forskning og
utvikling. Offentlige bevilgninger må styrkes med anslagsvis
4 mrd. kroner innen 2005, i gjennomsnitt 1 mrd. kroner i året.
Disse medlemmer vil peke på at
den offentlige innsatsen skal komme på de prioriterte områdene
i forskningspolitikken:
– langsiktig
grunnleggende forskning
forskning på de fire tematiske
satsingene; marin forskning, informasjons- og kommunikasjonsteknologi,
medisinsk- og helsefaglig forskning og forskning i skjæringsflatene
mellom miljø og energi
– tiltak rettet mot næringslivet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen Stoltenberg i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000
la fram en opptrappingsplan for forskningsbevilgningene, jf. St.prp.
nr. 61 (1999-2000). Disse medlemmer viser også til
at det som en del av budsjettavtalen for 2001 ble fattet vedtak
om økt forskningsopptrapping samt at kapitalen i Forskningsfondet
ble økt med 500 mill. kroner ut over Regjeringens forslag
på 3 mrd. kroner
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i forbindelse med framleggelsen av Revidert budsjett
for 2001 redegjør for hovedtrekkene i den økte
satsingen på forskningsområdet som det tas sikte
på i statsbudsjettet for 2002 og at Regjeringen står
fast ved målsettingen om å øke kapitalen
i Forskningsfondet til 15 mrd. kroner innen 2005.
Disse medlemmer støtter
målsettingen om å øke kapitalen i Forskningsfondet
til 15 mrd. kroner innen 2005. For å understøtte
målsettingen om en økning av kapitalen i Forskningsfondet ønsker disse medlemmer en
styrking av fondskapitalen med 2,5 mrd. kroner i inneværende års
budsjett slik at denne vil komme opp i 10 mrd. kroner i år.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til forslag under avsnitt
15.9 om å bevilge 50 mill. kroner til rekrutteringsstillinger,
50 mill. kroner til omstilling og 2,5 mrd. kroner i fondskapital
til Fondet for forskning og nyskaping, og å innføre
en ordning med skattestimulering av forskningsinvesteringer i næringslivet
fra 2002. Disse medlemmer mener disse forslagene
er målrettede tiltak for å styrke norsk forskning,
og motvirke den passiviteten som gjør seg gjeldende i Regjeringens
forskningspolitikk.
Disse medlemmer vil påpeke
at opptrappingsplanen inneholder svært lite nytt ut over
tiltak Stortinget allerede har vedtatt med eller uten støtte
fra Regjeringen. Disse medlemmer viser til Finansdepartementets
svar av 31. mai 2001 på spørsmål nr.
5 fra Venstres Stortingsgruppe. Her opplyses det at det varslede
siktemålet om å styrke forskningsbevilgningene
med om lag 1 mrd. kroner neste år inkluderer økningen
på 240 mill. kroner i avkastning fra Forskningsfondet,
som følge av tidligere vedtak fattet i Stortinget. Videre
opplyser departementet om at forskningsmilliarden inkluderer 300
mill. kroner til bygging av nytt forskingsfartøy, et prosjekt
Regjeringen opprinnelig ønsket å utsette på ubestemt
tid, men som etter påtrykk fra Stortinget likevel blir
realisert i 2002. Forskningsmilliarden inkluderer også i
følge departementet budsjettvirkningen av å gi
tilskuddsordningen for næringslivets FoU-prosjekter som
innføres i andre halvår 2001, helårsvirkning
i 2002. Budsjettvirkningen av dette er anslagsvis 200 millioner
kroner dersom ordningen ikke skal svekkes i forhold til 2001-nivå.
Disse medlemmer slutter seg ut
fra dette til at Regjeringens ambisjonsnivå for økt
forskningsinnsats ut over disse tre tiltakene, som summerer seg
til minst 740 mill. kroner og er direkte oppfølginger av
tidligere stortingsvedtak, er på maksimalt 260 mill. kroner. Disse
medlemmer mener at en "forskningssatsing" på maksimalt
260 mill. kroner hovedsakelig vil gå med til å kompensere
for lønns- og prisvekst. Dette er på ingen måte
tilstrekkelig til å finansiere det nødvendige
løftet for blant annet flere rekrutteringsstillinger til
forskning, styrking av de direkte bevilgningene til universiteter
og høyskoler, bedre lønns- og arbeidsvilkår
for å stimulere til bedre forskerrekruttering, et krafttak
for bevilgninger til forskningsutstyr, styrke næringsrettede
forskningsprogrammer og alle andre forskingsrettede tiltak for øvrig. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen i praksis legger opp
til et nytt stramt budsjett for forskningen ut over de konkrete
tiltak som allerede er vedtatt av Stortinget og får full
budsjetteffekt først i 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Steinar
Bastesen, går inn for å øke kapitalen
i forskningsfondet kap. 286 post 90 med 2,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og
nyskaping (jf. kap. 3286): | |
| 90 | Fondskapital, forhøyes
med | 2 500 000 000 |
| | fra kr 3 500 000 000 til
kr 6 000 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen er enig med Norges forskningsråd
i at det er mange positive sider ved Regjeringens forslag, men at
Regjeringens ambisjonsnivå er noe for lavt. Disse
medlemmer har merket seg Forskningsrådets påpekning
av at opptrappingsplanen ikke lar seg gjennomføre uten
snarlige vedtak som kan øke næringslivets FoU-satsing
vesentlig. Disse medlemmer minner om at Høyre
- sammen med Fremskrittspartiet - under budsjettbehandlingen høsten
2000 fremmet forslag om å innføre en ordning med
skattestimulans for bedriftsbasert FoU i tråd med Hervik-utvalgets
forslag (kfr. Innst. O. nr. 23 (2000-2001)).
Disse medlemmer har også merket
seg Forskningsrådets ønske om at Forskningsfondet økes
til 15 mrd. ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer er enige i nødvendigheten av en slik
forsering av den planlagte økning av Forskningsfondet,
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring :
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og
nyskaping (jf. kap. 3286): | |
| 90 | Fondskapital, forhøyes
med | 7 500 000 000 |
| | fra kr 3 500 000 000 til
kr 11 000 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Stortingets behandling av Innst.
S. nr. 110 (1999-2000).
Disse medlemmer ser med bekymring
på at Norge stadig sakker akterut med tanke på forskning
og utvikling. Det vil være nødvendig for muligheten
til fremtidig produktutvikling og konkurransemulighet at Norge tar
et krafttak på dette området.
Derfor vil disse medlemmer øke
avsetningen til Forskningsfondet med 2,5 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til behandlingen av forskningsmeldingen i Innst. S. nr. 110 (1999-2000)
der Stortinget vedtok:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en opptrappingsplan
for forskningsbevilgningene, som kan sikre at Norge minst når
gjennomsnittlig OECD-nivå i løpet av fem år.
Opptrappingsplanen fremlegges i Revidert nasjonalbudsjett våren
2000."
Dette medlem ser ingen grunn
til å vente med den anmeldte opptrapping fra Regjeringens
side til neste års budsjett, og foreslår at forskningsinnsatsen økes
fra inneværende år. Framtidas næringsliv
og framtidas offentlige sektor utvikles ved de valg vi tar i dag.
En av de viktigste ting vi kan gjøre er å satse
på forskning og nyskaping. Norge ligger langt nede på rangstigen
blant de vestlige landene i OECD når det gjelder innsatsen
til forskning. Norges forskningsinnsats, målt som andel
av BNP ligger langt under gjennomsnittet, og langt bak de andre
nordiske landene. En stor satsing på forskningsbevilgningene
er nødvendig dersom vi skal komme opp på målsetningen
om gjennomsnittlig OECD nivå, og på sikt gjøre
Norge til en konkurransedyktig kunnskapsnasjon. For å nå denne målsettingen
innen en femårsperiode trengs 10 mrd. kroner. 5 mrd. av
dette må komme fra offentlig sektor. Innsatsen i forskningen
bør økes allerede i inneværende år.
Dette medlem viser til sine merknader
i Budsjett-innst. nr. 1 (2000-2001) der dette medlem foreslo en
opptrappingsplan for forskningen fra inneværende år,
med en innsats på 1 mrd. årlig.
Dette medlem øker bevilgningen
til forskningsrådet med 100 mill. kroner, til vitenskapelig
utstyr og fellesutgifter ved universiteter og høyskoler
med 170 mill. kroner, og kapitalen i forskningsfondet med 2,5 mrd.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
285 | | Norges forskningsråd: | |
| 52 | Forskningsformål,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 639 020 000 til
kr 739 020 000" | |